|   15:07:40
  ישי פרידמן  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

"מאה אחוז חרדי מאה אחוז ציוני"

האם כל החרדים התנגדו לציונות? ממש לא. הרב יוסף שמואל שמלקה מוריה (ברנדווין) ז"ל, המכונה האדמו"ר מסטרטין, היה יהודי מהיישוב הישן שהטיף למהפכה בארץ ישראל. מהפכה שכל עניינה לגרש את הבריטים ולהקים מדינה יהודית
10/05/2009  |   ישי פרידמן   |   מאמרים   |   תגובות
גם לחרדים כמיהה לארץ הקודש ולציונות [צילום: AP]

רבי יוסף שמואל מוריה, האדמו"ר מסטרטין, היה יהודי מהיישוב הישן בירושלים, חסיד חרדי, ציוני נלהב ברמ"ח איבריו ושס"ה גידיו, משורר נפלא, גואל קרקעות, מייסד שכונות, מקים ארגוני צדקה וחסד, אהוב ונערץ על ארגוני המחתרות ויריב מר לבריטים וגם צדיק ירושלמי, אדמו"ר.

הוא נולד על סף סיומה של מאה בשנת 1898 בירושלים העתיקה. תחילת דרכו בתורה הייתה בישיבת רבי שמעון בר יוחאי במירון. כבר אז היה לו מנהג להתבודד בהרים ולחלום על גאולתם של ישראל. בנערותו עבר ללמוד בישיבת 'עץ חיים' בירושלים ולמד תורה מרבי שמואל סלנט, רבי יעקב משה חרל"פ ורבי פסח פרנק. הרב זוננפלד והרב סלנט הסמיכוהו לרבנות. הרב חרל"פ היה מכנה אותו "תלמידי הגדול".

בגיל 18 התחתן עם בתו של האדמו"ר מבוסטון ועבר לגור אצל חותנו בארה"ב.

האדמו"ר מבוסטון היה מאושר מאין כמותו, הנה בתו התחתנה עם עילוי ירושלמי והזוג הצעיר גר ליד מעונו. חתנו מעביר שיעורים לפני קהל חסידים ואברכים, והעתיד נראה מבטיח. אלא שהרב מוריה החל "לקלקל" את האווירה ולדרוש על ציונות, על עלייה ועל תורת ארץ ישראל מבית המדרש של הרב קוק. ארץ ישראל קראה לו ממרחקים והוא נעתר לה ברצון. החתן הצעיר אמר לאשתו לארוז החפצים כי הגיע הזמן לחזור הביתה. "השאיפות הציוניות" של הרב מוריה היו לצנינים בעיני חמיו, האדמו"ר רצה את בתו לידו ולא בארץ קשה, ענייה ומלאת סכסוכים ומלחמות, אבל הרב מוריה לא הקשיב: "חביבים עלי אבני ירושלים מזהב ואבנים טובות שבאמריקה", אמר לחמיו. גם הצעות למינויים מכובדים לא הצליחו לשכנע אותו, "עדיף להיות פועל שחור בארץ ישראל מאשר רב חשוב בחו"ל" היה אומר.

הוא הגיע לארץ והחל להבין את המשמעות האמיתית של המילה "מחסור". רעב היה בכל מקום ואפילו אנשים מכובדים שרק לפני כמה שנים פרנסו את תושבי ירושלים פשטו את ידם בהכנעה. בשלב הזה החל הרב מוריה את הפעילות הציבורית הראשונה שלו. הוא הקים חברה בשם "מחיה" שמטרתה לחלק לחמים לנזקקים ולעניים. אפילו ילדיו הקטנים השתתפו במפעל, תפקידם היה להניח בחשאי כיכרות לחם בבתים של אלו שמרוב בושה לא מרשים לעצמם לקבץ נדבות. המפעל הזה יהיה תחילת הדרך לפעילות ציבורית עניפה.

"הקב"ה בעד הציונות והלכה כמותו"

מספרים עליו שמי שלא ראה את האדמו"ר מסטרטין מתפלל ביום העצמאות לא ראה שמחה של יהודי מימיו. היה לובש את בגדי החג המיוחדים, את השטריימל היה עונד על ראשו ומתפלל בדבקות תפילה מיוחדת ליום העצמאות

כגודל החושך והכאב שכאב הרב מוריה על השואה כך הייתה גדולה השמחה בימי העצמאות והשחרור של מדינת ישראל. מספרים עליו שמי שלא ראה את האדמו"ר מסטרטין מתפלל ביום העצמאות לא ראה שמחה של יהודי מימיו. היה לובש את בגדי החג המיוחדים, את השטריימל היה עונד על ראשו ומתפלל בדבקות תפילה מיוחדת ליום העצמאות וגומר את הלל עם שם ומלכות. כששיחררו את ירושלים נראה היה כי הוא הצעיר בכמה שנים. לא היה יום שהוא לא היה הולך לעיר העתיקה להתפלל בכותל המערבי.

בנו של האדמו"ר מסטרטין, חיים מוריה (76) גר היום בבני ברק. הוא סיפר לי איזה סיפור קטן מחוויה שהוא לעולם לא ישכח מאביו. זה היה כאשר רב טוראי חיים מוריה היה בצה"ל והוא החל קורס של סמלים אבל משום מה קבלת הדרגה החדשה נתקעה איפשהו בדרך וחיים נשאר מחוסר דרגות. יום אחד הוא מקבל הודעה שרוצים אותו בדחיפות במשרדי המג"ד. הוא נכנס למשרד, מצדיע, המג"ד מסתכל עליו בעיניים רציניות ובוחנות ואחרי דקה של שתיקה הוא שואל אותו "מי זה אבא שלך?". "אבא שלי? אבי הוא רב", ענה בלי להבין מה המג"ד הזה רוצה ממנו. המג"ד המשיך לשאול שאלות על האבא אבל חיים הפסיק לרגע את צרור השאלות של המג"ד ושאל "במה העניין?". המגד זרק לו מכתב מאביו שבו נכתב כי "כל עוד בני לא מקבל את דרגת הסמל הוא לא יכול לחזור הביתה. אתה יכול לעשות בו כשלך". חיים לא ידע מה לעשות, אביו היה "מורעל" על הצבא וראה בזה חשיבות ערכית ורוחנית עליונה "אבל לך תסביר את זה", הוא אומר. אלא שאז המג"ד הפר את השתיקה המעיקה ואמר לרב טוראי חיים "תשמע, אבא שלך... מוצא חן בעיניי". שבועיים אחרי זה חיים הפך להיות סמל ו"הרב הציוני" היה יכול לישון בשקט.

בקלסר הזכרונות של חיים ישנה פתקה מכתבי האדמו"ר מסטרטין בה נכתב הדבר הבא: "כל פוסקים וההלכה הם נגד הציונות אבל הקב"ה בכבודו הוא בעד הציונות והוא עומד עליהם ומצליח אותם בכל דרכיהם. מדינת ישראל עומדת על תילה. שפת לשון הקודש היא שפת המדינה, שפה חיה וקיימא והלכה כמותו בכל מקום".

ירושלים, נפשי חולת אהבתך
ועיני וליבי מתגעגעים לראותך
סמכוני ברוחך ופדוני בקדושתך
פי ישק כל רגב מאדמתך

ערים וכפרים בישראל מולדתי
יגידו נא לי במה חטאתי?
נידחתי ועד הלום באתי

כנפים הב לי ואחזור מהר
רב לי רב מאפילי סוהר
מהר תן לי מקום טוהר

(שיר ירושלים, הרב מוריה כתב זאת בעת שהותו בארה"ב)

בריטים החוצה!

עם דבקותו בתורה הגואלת של הרב קוק החלו גם הבוז וההקנטות מצד הקנאים. היו מכנים אותו "הרב הציוני", "הרבי המשורר", "הרבי האצלני"ק" ו-"האדמו"ר במחתרת". העניין הוא שהיה בכינויים האלה משהו מן האמת...

בצעירותו התוודע למחלוקת על הרב קוק. אחרי שנים רבות, כשקיבל את תואר יקיר ירושלים סיפר בראיון לאחד העיתונים, כיצד החלה אצלו השנאה לקנאות: "פעם ישבנו ולמדנו בביתו של הרב חרל"פ. פתאום בא ילד ונתן מכתב לרב. הרב פתח המעטפה, עיין בה ולפתע סמרו שערותיו ממש כמו חוטי ברזל. הוא נזדעזע והתמלא חיל ורעדה. לפתע אמר כי 'אני מוכרח ללכת אל הרב ולעמוד על ידו'. הרב חרל"פ יצא מהחדר בחופזה אך השאיר את המכתב. ראיתי אותו. היה זה חרם שהטילו הקנאים על הרב קוק ועל הרב חרל"פ. לעולם לא אשכח את השנאה לקנאות שהייתה בי אותה שעה".

במכתב מלא חיבה והערכה כתב הרב מוריה לרב צבי יהודה קוק("הרה"צ גאון וקדוש, לב מלא אהבה ויראת ה' אהבת ישראל רבינו ר' צבי יהודה הכהן קוק שליט"א", כך כתב) כי הייתה לו הזכות לברך את הרב קוק בעת הכתרתו בחורבת יהודה החסיד בשם עדת החסידים ובשם ישיבת עולם.

עם דבקותו בתורה הגואלת של הרב קוק החלו גם הבוז וההקנטות מצד הקנאים. היו מכנים אותו "הרב הציוני", "הרבי המשורר", "הרבי האצלני"ק" ו-"האדמו"ר במחתרת". העניין הוא שהיה בכינויים האלה משהו מן האמת. הוא היה, כמו שאומר בנו חיים מוריה (שחי היום בבני ברק והראה לי את כתביו ושיריו המופלאים של אביו האדמו"ר) "מאה אחוז חרדי ומאה אחוז ציוני". את האצ"ל הוא אהב אהבת נפש. בניו ובנותיו היו לוחמים באצ"ל וגם הבריטים ידעו לסמן את "הרב הציוני" כממריד, מסית ומדיח.

כל יום ראשון, במהלך תקופת המנדט, היה מתחיל בחקירת מצ"ח בריטית על הנאום שהיה הרב מוריה דורש בשבת. הבריטים טענו כי האדמו"ר החסידי ממריד את הציבור היהודי בארץ וקורא לסילוק הבריטים מאדמת ארץ ישראל. אין ספק שהרב היה אשם בדבר.

שניים מתשעת ילדיו, שלמה ומשה, היו לוחמי אצ"ל מפורסמים. שלמה "בילה" כמה שנים טובות באריתריאה ומשה הכיר מקרוב את מחנות המעצר בלטרון ובעכו. אבל הבריטים לא יכלו לשקוט כל עוד הבת רבקה הולכת לה חופשייה. רבקה הייתה לוחמת אצ"ל שהבריטים מעולם לא הצליחו לתפוס. העובדה הזאת הטריפה אותם ופגעה בכבוד הבריטי והם היו מרבים לעשות חיפושים בביתו של האדמו"ר. חיים מספר כי הדו-שיח בין הקצין הבריטי לאדמו"ר היה מתנהל בצורה הזאת: הקצין היה מתפרץ לחדרו של הרב וצועק "איפה מתחבאת רבקה, הרב ברנדווין?" והרב היה עונה בחזרה "אני יודע איפה היא נמצאת, אבל אני לא אגיד לך". וכך מדי פעם הבריטים היו מתפרצים לביתו של האדמו"ר מתוסכלים מאי-יעילותם לתפוס את רבקה החמקנית. התסכול גרם ליתר אלימות. פעם אחת הנחית קצין בריטי סתירה מצלצלת לחיים הקטן בגלל שאמר כי הוא אינו יודע איפה רבקה.

הימים הם ימי "הסזון" ורבקה הבת נלחמה על חייה. היא ישנה בשדות וביערות ואפילו נישואיה (לרב יצחק רבלסקי ראש ישיבת קישינב) נערכו במחתרת. כשהיא הייתה בהריון הבריטים דרשו לקבל תמונה של רבקה כדי שיוכלו לעבור בין בתי החולים ולמצוא את הנמלטת. הרב מוריה תמה "מה אתם לא יודעים שמגיע לי מזל טוב? רבקה שלי כבר ילדה את נכדי למזל טוב". ומיד שם בידו של הקצין תמונה שעל גבה כתוב "רבקה" רק שזו הייתה התמונה של הדודה הזקנה כפי שהיא נראתה בצעירותה, הוא איחל לבריטים חיפוש נעים.

גם אשתו של הרב לא יכלה לעמוד מנגד, וגם היא השתתפה במאמץ המחתרתי. "מרד השופרות" הנודע בוצע בהצלחה בזכות ההברחה של השופר על-ידי הרבנית פריידה מוריה. הבריטים היו עושים חיפוש מדוקדק על הגברים, אבל את הנשים הם לא הקפידו כל כך לבדוק. פריידה עטפה את השופר בטלית והחזיקה אותו צמוד אליה. במחסום הבריטי האחרון היא נשאלה מה היא אוחזת בחיקה והיא ענתה "זו רק טלית לבני". השופר הועבר לפעיל האצ"ל שמואל לונדון, ובסוף תפילת נעילה נשמעה תקיעת שופר ברחבת הכותל. הבריטים לא ידעו את נפשם מרוב כעס ואילו הרב מוריה ושאר משפחתו הלוחמת החלו את מצוות בניית הסוכה בשמחה עצומה.

מצווה גדולה להיות בצה"ל

חורבן יהדות אירופה והשמדתם של מיליוני יהודים הייתה שבר גדול לרב מוריה. תחושת החורבן וגודל האסון הקיפוהו מכל צד. חסידיו מצאו אותו אוחז בארון הקודש צועק ובוכה: "בית ישראל נשרף! נשרף! אי-אפשר... אי-אפשר... הלב מסרב להאמין...

ביתו של הרב היה ידוע כמקום מנוחה ללוחמי המחתרות. שם אפשר היה למצוא מיטה להניח את הראש עם סדינים נקיים ודבר מה לאכול להשביע נפש נרדפת. הרב מוריה היה מרבה לחזור על דבריו של ז'בוטינסקי, מנהיג הרביזיוניסטים, כי אם ישראל לא יחסלו את הגולה, הגולה תחסל אותם. לכן הוא נרתם לכל מאמצי ההכנות של המחתרות לקראת העצמאות היהודית.

המסקנה של הרב מוריה ממאורעות תרפ"ט הייתה להקים כוח מגן יהודי במהירות המיידית וללמד את בני יהודה קשת ומלחמה. הוא עודד יהודים להצטרף לגדודים העבריים של ז'בוטינסקי, וכמה שנים אחר כך הוא יגער בבני ישיבות שיקראו תהילים בזמן מלחמת השחרור. אחר כך יבוא הרב יחזקאל סרנא וינסה לפייסו אבל הרב מוריה עמד על דעתו כי בזמן מלחמה לא עת לקרוא תהילים. באותם ימים של מצור ומלחמה, ביקש הרב מוריה להתגייס לצבא (כשהוא בן כבר יותר מ-50). האחראי על המשימות ההצבה ביקש ממנו לעבור בין האנשים במקלטים ובבתים ולחזק את רוחם. הרב מוריה עסק גם בגאולת קרקעות: הוא קנה את אדמות "מגדל עדר" של כפר עציון וקרא ליצור רצף טריטוריאלי יהודי באזור חברון כדי שיהודים יוכלו להגן על עצמם מהתנכלויות הערבים.

חורבן יהדות אירופה והשמדתם של מיליוני יהודים הייתה שבר גדול לרב מוריה. תחושת החורבן וגודל האסון הקיפוהו מכל צד. חסידיו מצאו אותו אוחז בארון הקודש צועק ובוכה: "בית ישראל נשרף! נשרף! אי-אפשר... אי-אפשר... הלב מסרב להאמין. בכו אחים בכו את השריפה האיומה אשר שרף השם". את שם משפחתו המקורי ברנדווין הוא החליף כיוון שמקורו של השם הוא מגרמנית והוא ביקש לעצמו שם עברי חדש. "הר המוריה" הייתה המחשבה הראשונה לשם החדש אבל הפקיד ביקש לקצר את השם ומה שנשאר הוא "מוריה" שבו יש ביטוי למשאת הנפש של האדמו"ר: לעלות להר המוריה.

פורסם במקור בשבועון "מעייני הישועה" פרשת אמור תשס"ט
תאריך:  10/05/2009   |   עודכן:  10/05/2009
ישי פרידמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"מאה אחוז חרדי מאה אחוז ציוני"
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כחרדיגמור
10/05/09 12:37
2
לואיס
10/05/09 12:49
3
נטורי קרתא
10/05/09 13:45
4
יעקב1
10/05/09 13:54
5
יוסף מנתיבות
10/05/09 14:39
 
כחרדיגמור
10/05/09 17:55
6
יוסלזון
10/05/09 19:31
 
כחרדיגמור
10/05/09 22:32
7
hagai101
11/05/09 10:16
8
יוחאי 321
13/05/09 14:00
9
יש כאלה.
14/05/09 00:12
10
נחום שחף
17/05/09 11:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בהפרת צו ההרחקה שהוצא נגד אסי דיין, מדגים לנו מר דיין, את חולשתו של צו ההרחקה אשר תלוי בעיקר ברצונו של הגורם האלים לקיימו מצד אחד, וביכולת הרשויות לאוכפו מן הצד השני.
10/05/2009  |  טל רבינוביץ'  |   מאמרים
חשבתי לא אחת על חייו של בעל הון. אחד, או אחת, שנתברכו בעושר רב ולא משום שעשו זאת בעשר אצבעותיהם אלא משום שנקלעו לצירוף מקרים כמו ירושה גדולה, או שהיו שותף שקט במיזם שהניע יזם אקטיבי והניב גם להם הון עתק. אינני מצביע על אדם מסוים, אך כל אחד מהקוראים יכול להצמיד את הדברים לדוגמא החביבה עליו. ישנן דוגמאות בשפע בתקשורת היומית.
10/05/2009  |  אריה דרוקמן   |   מאמרים
האוצר מתכוון לקצץ מאות מיליוני שקלים בחינוך. ממקורבי שר החינוך אנו שומעים שלא יהיה מנוס מצמצום הרפורמה "אופק חדש". פגיעה ברפורמה תהיה איוולת ובכייה לדורות.
10/05/2009  |  אייל זמיר  |   מאמרים
הכחשת השואה היא נחלתם של אנטישמים ושוטמי ישראל כאחד ברחבי תבל ובמיוחד לאחרונה באזורנו. איננו מוציאים מכלל חשבון אותה שינאה עצמית מושרשת, אפשר גנטית, הרווחת אי-פה אי-שם בקרב בני עמנו המשותפת למיעוט ישראלי-יהודי אשר הפך גם הוא מכחיש שואה בארצנו, בעוד כרבע מיליון ניצולי השואה עדיין חיים ביננו.
10/05/2009  |  אהרון רול  |   מאמרים
במאמר שכותרתו "בגדי המלך הישנים", המתפרסם באתר זה, תוקף אורי אבנרי את בנימין נתניהו, על שלא הכין עצמו כראוי לכהונתו - שהייתה צפויה זמן רב מראש - כראש הממשלה; על שלא מינה מלכתחילה צוות ושרים שהוכנו מראש; ועל שלא גיבש לעצמו בעוד מועד מדיניות ברורה, וכעת הוא מגמגם כי או-טו-טו יקבע את מדיניותו עד פגישתו עם אובמה. אבנרי משווה את נתניהו לאובמה, וקובע כי האחרון יצא מיד בשפע מיזמים שהוכנו מראש, בעוד נתניהו מדשדש ושקוע במבוכה.
10/05/2009  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
על המשוררת טניה הדר, מחווה לזכרה    בשיריה של טניה הדר אנו נסחפים כבמטה קסם אחר המסע הפנימי, הולכים לאן שהולכת הנפש
דרור אידר
דרור אידר
למרות הקשיים ומורכבות המצב חובה לראות את התמונה הרחבה ולהודות על נס התקומה המדינית ועל היכולת להגן על עצמנו    על שמחה בזמנים קשים ועל ה"אף-על-פי-כן" המפורסם של ברנר. טובה הארץ מאוד...
יואב יצחק
יואב יצחק
המשטרה חקרה חשד, לפיו מאור פחימה, עבריין ידוע ומוכר למשטרה, מעורב בהטמנת מטען חבלה שנועד לפגוע במנכ"ל החברה הכלכלית לפיתוח קיסריה, מיכאל כרסנטי - לאחר שזה דחה בקשתו להכשיר עבירות ב...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
אנחנו עושים את אותן שגיאות, שעשתה ממלכת החשמונאים, ששכרות משיחית הניעה את הנהגתה למסעות צבאיים משקרים
דרור גרין
דרור גרין
הוא נושם את ריחו המתוק של התינוק, שצרכיו ברורים וחד-משמעיים ואין לו התלבטויות והיסוסים, וחוזר ושואל: "בשרך הרך כל כך ספוג מוחלטות, אז ספר לי כמה זמן עוד נותר לנו יחד?"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il