|   15:07:40
  אליקים העצני  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

חומש על המפה

לא קשה לנחש, מה יכול אויב לחולל מנקודת התצפית המרכזית על המדינה - חומש בנייה מחדש של היישוב תהיה אות וסימן לעם ישראל, לשכנים הערבים וגם לכוחות העוינים אותנו באירופה ובאמריקה כעת הגיע מבחנו של נתניהו - הימני?
25/05/2009  |   אליקים העצני   |   מאמרים   |   תוכנית ההינתקות   |   תגובות
רחישה תמידית בחומש [צילום: פלאש 90]

משנולד בן חדש ללימור, היא החליטה שהוא יימול רק בחומש. שר הביטחון, עמיר פרץ, שונא ארסי למפעל ההתיישבות, הטיל איסור. הגיעו אפוא ההורים, אורחיהם ותקשורת רבה עם התינוק הרך למחסום הצבאי שליד שבי שומרון ולימור הודיעה: אם לא נורשה לעלות, ברית המילה תהיה פה בכביש, ליד המחסום! התעורר מצפונו של יאיר נווה, אלוף פיקוד המרכז, לקח על עצמו את האחריות והתיר את העלייה. את הברית חגגו על חורבות בית משפחת הר-מלך. את כסא אליהו אלתרו ממפולות אבנים ולבנים של הבית הזה

ביום ל"ג בעומר עלו אלפים לחורבות חומש במסגרת המאבק הציבורי לבנות את הריסותיה ולהשיב את פליטיה. מהו המפעל הזה ומה משמעותו וערכו?

העובדות: חומש יושבת 9-8 ק"מ צפונית ליישוב שבי שומרון ולחורבות סבסטיה, היא העיר שומרון, בירת ישראל, ארץ עשרת השבטים, שנבנתה על-ידי המלך עמרי. חומש חולשת על הדרך בה הלך יוסף, שבא מעמק חברון, לבקש את אחיו שרעו את צאנם בעמק דותן. חומש ישבה על הר גבוה, בעצם קבוצת הרים, השולטת על כל הסביבה. כאן מתחיל צפון-השומרון. מחומש ניתן לראות את החרמון והגליל העליון ואת רצועת החוף, מחיפה ועד אשקלון. אחרי שדרות ואשקלון לא קשה לנחש, מה יכול אויב לחולל מן המקום הזה ליושבים מתחתיו.

אם כן, מדוע החליט אריאל שרון, גאון אסטרטגי, להחריב את המקום הזה? האם כדי לסגור את תיק האי היווני לא היה די בהחרבת יישובי רצועת עזה בלבד? ובכן, התוכנית המקורית הייתה להשאיר על תילם את שלושת יישובי "התוחמת הצפונית" - ניסנית, אלי סיני ודוגית - ועל צפון השומרון לא חשבו כלל. אולם, כדי לשווק את האסון הזה לציבור בישראל נזקקו לעטיפה אמריקנית, איזה "נייר נשיאותי" לנפנף בו, וקיבלו הבטחה שלא לחייב את ישראל לקלוט את פליטי תש"ח הערבים ועוד הבטחה שלא להחריב את גושי ההתיישבות הגדולים. הבטחות ממין זה אינן שוות את הנייר, ושרון ידע זאת.

היתה, למשל, התחייבות אמריקנית, בכתב, לפתוח את מיצרי טיראן אם המצרים ישובו ויסגרו אותם אחרי נסיגתנו מסיני ב-1957. את ההתחייבות הזאת הם הפרו ערב מלחמת 6 הימים. הם אפילו דרשו שלא נעז לפתוח במלחמה בעצמנו, כדי להסיר מעלינו את טבעת החנק.

עוד דוגמה: במלחמת ההתשה ליד התעלה הסכמנו להפסקת אש תמורת התחייבות מצרית שלא יקרבו את טילי הסאם שלהם לתעלה, שהיו עלולים לשתק את פעולת חיל האוויר עשרות קילומטרים בתוך סיני. לא היינו תמימים להאמין למצרים, אבל סמכנו על התחייבות האמריקנים להעמיד לרשותנו, מיד, כל תצלום אוויר של הלוויינים שלהם שיגלה תזוזה של הטילים. לבסוף גילינו את הזזת טילי הסאם בעצמנו, וכן את התנהגותם המחפירה של האמריקנים שהסתירו מאיתנו את המידע הזה. כידוע, הייתה זאת הזזת הטילים שאיפשרה למצרים לפתוח במתקפת יום הכיפורים.

הבטחה מעין זו ביקש שרון לקבל לצורך הגירוש כדי לאחז את עיני עמו ש"יש תמורה לאגרה", אבל האמריקנים השיבו לו ש"אין ארוחות חינם" והעמידו לו שני תנאים: ראשית, גם את שלושת יישובי התוחמת הצפונית יש למסור לערבים, פן תסמל החרבת גוש קטיף בלבד נסיגה חלקית ולא נסיגה מלאה. שנית, דרשו לפנות יישובים ביהודה ושומרון, פן יחשוב מישהו שביו"ש היהודים יורשו להישאר. שרון בחר בגנים, כדים, שא-נור וחומש - כנראה, מפני שהיו דלי אוכלוסיה, וזאת כתוצאה מהתקפות טרור רצחניות. שא-נור התרוקנה כמעט לחלוטין מתושביה וחומש איבדה כמחצית מאוכלוסייתה.

אולם, כשנגזרה גזירת החורבן כבר היה היישוב בתהליך של שיקום, וזאת בזכות משפחות דתיות שהתנדבו למלא את הפרצים. לא שרו להם שירים, לא חרזו להם חרוזים והם קצרו אך גינויים ורצח- אופי. אך אולי דווקא משום כך פועלם נאצל עוד יותר, ועוד יבוא היום ושר ההיסטוריה יעשה עימהם צדק היסטורי.

"ונטעתים על אדמתם"

הלקח הטקטי ברור וחד-משמעי: היכן שמתעקשים ומוכנים להשקיע אין לשלטון די אנשים, כלים ואפילו מוטיבציה לשחק משחק של חתול ועכבר ללא הגבלת זמן. מה גם, שאהבת הארץ גוברת בדרך כלל על האמביציה השלטונית.

אך יש גם תכלית כללית ועמוקה יותר למפעל הזה. אין זה סוד, שההינתקות התכוונה ליצור דינמיקה, מומנטום, לקראת השמדת מפעל ההתנחלות כולו. עזה וצפון השומרון היו אמורות להיות רק הפתיחה, הבא בתור היה גב ההר ("התכנסות") - והיתר בסוף. התשובה ההגיונית למזימה הזאת היא דינמיקה הפוכה. אתם מגרשים? אנחנו חוזרים, ובמיוחד אל אתרי הגירוש והחורבן. אין תרופה טובה יותר לחורבן הפוליטי והנפשי מאשר הסבתו לאחור של גלגל הפינויים והנסיגות, ונוכח התנאים הבלתי אפשריים ברצועה הדבר הזה ניתן להיעשות רק בחומש. על כן, בנייתו מחדש את היישוב הזה תהיה אות וסימן לעם ישראל, לשכנים הערבים וגם לכוחות העוינים אותנו באירופה ובאמריקה שמתקיים בנו הפסוק המסיים את ספר עמוס: "ונטעתים על אדמתם ולא יינתשו עוד מעל אדמתם אשר נתתי להם, אמר ה'...", ומה זה, אם לא תמצית הציונות?

חשוב לציין עוד, ששני ארועים הוציאו את ציבור המתנחלים מן השיתוק וההינתקות הנפשית שאחזו בו: עמונה וחומש. בחומש מנסים לתקן את חטא הגירוש וגם את עוון השת"פ בשעת מעשה של מועצת יש"ע עם שלטונות הגירוש. על כן, בנייתה מחדש תהיה לא רק תיקון ל"הינתקות", כ"א גם לרוח הרעה של קבלת דין גזירות אנטי-ציוניות ואנטי-אנושיות של השלטונות, שנשבה מכיוון הנהגת המתנחלים דאז.

בינתיים, ממשלת שלום-עכשיו של אולמרט עברה מן העולם, ואומרים שהימין ניצח בבחירות. אומרים גם, שיש לנו עכשיו ממשלת ימין. האומנם? אחד המבחנים יהיה בחומש. כאן תיבחן מפלגת השלטון, אם משהו מבדיל אותה מקדימה, וייבחן נתניהו, במה הוא שונה מאולמרט ומלבני.

חומש אז והיום

הגרעין שהועיד את עצמו לשוב לחומש מונה 40-30 משפחות. הכוונה היא להקים עיר של עשרות אלפי תושבים וכבר הוכנה תוכנית על-ידי מהנדס שהיה בין מתכנני חומש המקוריים. היום יש בחומש ההרוסה נוכחות יהודית מסביב לשעון, יומם ולילה, מאז קיץ 2007, כמעט שנתיים. ביום לומדת במקום מבוקר ועד ערב ישיבה בראשות הרב אלישמע מ-חרשה, שכבר יש המכנים אותו "המרא דאתרא" של חומש. בלילות נמצאים במקום מתנדבים בתורנות, שאותם מארגן ומקיים מטה חומש. חיים במערות, במבנים מאולתרים, באוהלים. המעגל האנושי מקיף מאות, מהם מתוך הקו הירוק. בולט בהם " מטה צפון" בראשות ד"ר גדי אשל, מרצה בטכניון.

בתחילה עשו השלטונות מאמצים רציניים לעקור מן השורש את התופעה החדשה הזאת, של התנחלות ביישוב עקור וחרב, יישוב "מחוק". המניע הפוליטי ברור. בחודש אב 2007, למשל, נחסמו כל הדרכים וכל מי שנתפס על ההר הושלך למקום רחוק (צומת בית ליד, צומת טייבה). אולם האנשים שבו מיד, חלקם עשו זאת ארבע וחמש פעמים. היו קבוצות גדולות שהסתננו בשבילים לא ידועים ולנו בשטח סמוך לחומש, חיכו עד שהמשטרה תעזוב, ושבו למקום. קבוצה שמנתה כמה עשרות הגיעה ברגל מאלון מורה, מרחק 25 ק"מ, להדליק בחומש נרות חנוכה.

מה שתיסכל את המערכת יותר מכל היו ההדלפות הספונטניות מתוך הצבא, שעל פיהן ידעו המתנחלים מראש על פשיטות והצקות. והיו גם קוריוזים. באחד הלילות טילפן אדם לשאול, איך מגיעים. שאלו היכן הוא והתברר שטילפן מתוך חנות מכולת בכפר הערבי בורקה! יום אחד הגיעה אל ההר מונית ערבית ויצאו ממנה שני אברכים חרדים. הם איחרו את ההסעה ומצאו "תחליף". לעומת זאת, היה מקרה באישה שערבים דקרו ופצעו, בדרכה לחומש.

ההתחלה הייתה לקראת חנוכה, 2007. הגיעו 1,500 איש, מהם 1,000 שעלו ברגל, ללא רישיון.

סמוך לפסח כבר נעשה מאמץ להישאר במקום. שהו במקום יומיים וסירבו לרדת. הצבא סירב לבצע את הפינוי, ותחתיו הובאו כוחות מג"ב שהטילו מצור ולא נרתעו מלהרעיב את 700 האנשים ששהו במקום. המזון והאספקה הגיעו בשבילים נסתרים, והתיסכול אצל השלטונות גבר.

ביום העצמאות הגיעו 15,000 איש וביניהם חתן פרס נובל הפרופסור אומן, שעלה ברגל.

לא פעם נסעו מחורבות חומש דרך הכפר הערבי המסוכן סילת-אל-דהר אל חורבות שא-נור, וגם אל חורבות גנים וכדים הגיעו. אחרי כמעט שנתיים של מלחמות התשה התייצב המצב על ביקור משטרתי בערך כל שבועיים. האנשים, היודעים על כך מראש או על-פי תצפיות, מתחבאים או מתפזרים בשטח העצום שמסביב. אין סיכוי לרדוף אחריהם, וגם לא מנסים. מי שבלאו הכי מתכוון לרדת נשאר במקום ומנצל את שירות הפינוי המשטרתי.

עקשני חומש: שולי ולימור הר-מלך

בראש משקמי חומש עמד הזוג שולי ולימור הר-מלך, תושבי קדומים שאותה שעה נישאו זה מכבר. בחומש נולד להם הבן הבכור. לימור הייתה בחודש השישי להריונה השני כשהזוג נסע ברכב על כביש אלון, בדרך הביתה לחומש. מחבלים מרצחים פתחו באש מן המארב. שולי התכופף לעבר לימור לגונן עליה, נפגע בכדור בראשו ונהרג. אותו כדור פצע את אפה ואת לחייה של לימור, כדור אחר פצע את ידה. היא ילדה באותו היום. הגירוש מצא את לימור בחומש, עם שני ילדים. בגבורה, בדבקות ובעקשנות היא מילאה אחר צוואת בעלה. אחרי הגירוש התגוררה לימור ביישוב כרמל שבדרום הר חברון ונישאה מחדש, ליהודה סון. בינתיים התקבץ ביישוב שבי שומרון, המקום היהודי הקרוב ביותר לחומש, גרעין של משפחות מגורשות שהחליטו לשוב, ויהי מה. לימור ובעלה הצטרפו, ואף הם גרים שם כעת בקרוונים. משנולד בן חדש ללימור, היא החליטה שהוא יימול רק בחומש. שר הביטחון, עמיר פרץ, שונא ארסי למפעל ההתיישבות, הטיל איסור. הגיעו אפוא ההורים, אורחיהם ותקשורת רבה עם התינוק הרך למחסום הצבאי שליד שבי שומרון ולימור הודיעה: אם לא נורשה לעלות, ברית המילה תהיה פה בכביש, ליד המחסום! התעורר מצפונו של יאיר נווה, אלוף פיקוד המרכז, לקח על עצמו את האחריות והתיר את העלייה. את הברית חגגו על חורבות בית משפחת הר-מלך. את כסא אליהו אלתרו ממפולות אבנים ולבנים של הבית הזה.

רק מי שכבר איבד צלם אנוש ליבו אינו נשבר לשמע הסאגה הזאת של מסירות נפש, אהבת מולדת וגבורה - ציונות טהורה בדור חומרני, אנוכי וציני.

לא מוותרים על חומש [צילום: פלאש 90]
תאריך:  25/05/2009   |   עודכן:  25/05/2009
אליקים העצני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חומש על המפה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תמימה
25/05/09 15:26
 
אלי קופטר
25/05/09 21:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הסיבות והמניעים למבוכה והייאוש שתקפו את השמאל לאחרונה ברורים למדי. אך מסתבר שהייאוש והתסכול הם כה עמוקים שהם הביאו גם לשינוי מגמה, משאיפה ל"שתי מדינות" לשאיפה ל"מדינה דו-לאומית" או אימוץ רעיונות אחרים שקנו לאחרונה שביתה בחוגים מסוימים בשמאל. רעיונות אלה נובעים מתסכול. תסכול הוא יועץ רע, שעלול להביא לתוצאות שתהיינה בלתי רצויות, גם למחולל הרעיון עצמו.
25/05/2009  |  ד"ר דוד אדלר  |   מאמרים
"ערימת ערסים מטומטמים" מכנה גבי גזית - ובצדק - את הנהגים ששיחקו ביניהם תוך כדי נהיגה - עד שאחד מהם איבד את השליטה ברכבו ודרס ופצע קשה את עדי ביטון שהלכה לתומה לצד הדרך.
25/05/2009  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
שנים רבות נראו בכל הפגנה אנטי ישראלית ופרו פלשתינית כמה יהודים חובשי שטריימל ועטופים בטליתות, נושאים כרזות נגד ישראל.
25/05/2009  |  זאב גלילי  |   מאמרים
מתמטיקה היא לוגיקה. אין כמוה כדי לתרגל את הראש בחשיבה הגיונית. אלא שמה לעשות, ולא כולנו בנויים להתעמלות כזו של המוח.
25/05/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
האם מדובר ב"פיספוס היסטורי"... או להערכתי, ב"איפוס היסטורי". התקשורת העולמית - אובייקטיבית ומפרגנת יותר - מהישראלית.
24/05/2009  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il