|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?

שר האוצר בראיון מיוחד

"איתנות הבנקים הישראלים מחזקת מעמדם בעולם"

לאחר טבילת אש כלכלית ראשונה, שכללה אישור תקציב דו-שנתי, מעריך שטייניץ, כי צמיחה משמעותית תחזור לקראת אמצע או סוף 2010. בראיון מיוחד ל"בנקאות" מתייחס השר למחנק האשראי, לערבויות ולרפורמות בשוק ההון
13/08/2009  |     |   מאמרים   |   תקציב המדינה   |   תגובות
בתחילת 2010 - בלימה באבטלה; בסוף 2010 - עלייה בתעסוקה. שטייניץ בגינת ביתו [צילום: פלאש 90]

שטייניץ: בלי אוצר חזק לא הייתה לנו כלכלה
עופר וולפסון
במסגרת פורום קיסריה, אמר שר האוצר כי משרדו הוא היחיד שעומד בפרץ נגד גחמות הפוליטיקאים, ולכן עליו להיות חזק * סילבן שלום: "יש לבדוק מיהו החזק - השר עצמו או פקידי האוצר * בייגה שוחט: "מינוי נתניהו את עצמו לשר-על כלכלי - פגיעה בריבונות שר האוצר" * [שטייניץ, שלום, בר און ושוחט בפורום / פלאש 90]
לרשימה המלאה

לשכת שר האוצר בירושלים. בכניסה למשרדו של ד"ר יובל שטייניץ, שקוע אחד העובדים בקריאת רב-המכר של השר, "הזמנה לפילוסופיה", ועל מדפי הספרים מעל שולחנו של שטייניץ אפשר למצוא גם ספרים בנושא טרור - זכר לקריירה הפרלמנטרית שלו כיושב-ראש ועדת החוץ והביטחון. אבל במהלך ראיון מיוחד למגזין "בנקאות", לרגל יובל לאיגוד הבנקים, נדמה כי הנושאים האלה כבר הפכו להיסטוריים. שר האוצר מפגין בקיאות רבה במגוון הנושאים הכלכליים שעל הפרק. זו כנראה תוצאה של הטירונות המזורזת שנאלץ לעבור שטייניץ בתוך פחות מארבעה חודשים, שכללה הגשת תוכנית כלכלית ואישור תקציב דו-שנתי (לראשונה בישראל) - הישג שהוא מרבה להשתבח בו.

רבים רואים בהתאוששות הבורסה מתחילת השנה סימן ליציאה מהמשבר, אבל נתוני האבטלה והקפיצה ברמת האינפלציה, אולי מלמדים על מציאות שונה.

"אין ספק שאנחנו עדיין בעיצומו של המשבר. בתחום האבטלה רואים האטה בקצב הגידול, ואנחנו מעריכים שהאבטלה תיבלם לקראת סוף השנה ותחילת 2010. לגבי האינפלציה מדובר בנתון של חודש אחד (יוני). ידענו את הנתון הזה מראש גם לגבי החודש הזה וגם לגבי החודש הבא. העלאות המחירים נובעות משלושה גורמים: הריבית הנמוכה במשק, שמאיצה צריכה במקום החזקת הכסף בחסכונות, שער הדולר וגורם שלישי, מאוד נקודתי, הוא העברת התקציב, הכולל מספר צעדים של העלאת מיסוי, כמו מע"מ ומס על הדלק והסיגריות. אני עדיין לא קורא לזה אינפלציה. מה שמאפיין אינפלציה זה תהליך ממושך של העלאת מחירים שמזין את עצמו ויוצר ציפיות. הסכנה היא כאשר הציפיות מזינות את עצמן, כאשר אנשים מעריכים שכדאי לקנות היום כי מחר יהיה יקר יותר, ואז המחירים עולים כבר היום".

אתה מזהה גם נתונים מעודדים?

"יש אינדיקציות יותר סימפטיות, כמו העלייה בייצוא, בעיקר בענף ההיי-טק, והתעוררות השוק המוסדי. אלה סימנים מאוד מעודדים, אבל צריך להתייחס אליהם מאוד בזהירות. אם אני מכמת את כל הנתונים, אנחנו נשארים צמודים להנחה, שאם התוכנית הכלכלית תזכה לתמיכת הממשלה והכנסת, נראה חזרה לצמיחה קלה בתחילת 2010, שתהפוך למשמעותית לקראת אמצע או סוף 2010. לכן, אנו מעריכים שלקראת תחילת 2010 נראה בלימה באבטלה ולקראת סוף שנה הבאה נראה עלייה בתעסוקה".

ברכה לבנקים
כללי המשחק הובהרו [צילום: פלאש 90]

לפני מספר שבועות פגשת את ראשי הבנקים ודיברתם, בין השאר, גם בנושא המקורות לצורך העמדת אשראי וערבויות המדינה. בינתיים הבנקים מגייסים סכומים גדולים בשוק ההון ולא זקוקים לערבויות.

"קודם כל אני מברך על כך שהבנקים מגייסים בעצמם וללא צורך בערבויות. אני חושב, עם כל הצניעות, שיש לנו חלק מרכזי בזה. העובדה שהאוצר הבטיח ערבויות הורידה את הלחץ ואותתה לשוק המוסדי שהבנקים מסוגלים לגייס הון. המחויבות שלנו בעניין הערבויות גם הבהירה לבנקים שניתן להגיע להלימות הון של 12% עד סוף השנה ונשמח אם הם יעברו את השיעור הזה. עד עכשיו הבנקים עברו את המשבר בצורה מאוד טובה, אבל מי יודע מה ילד יום, ולכן צריך להגדיל את הביטחון.

"נושא נוסף הוא הערבויות האמריקניות. עצם העובדה שהן קיימות, גם אם לא משתמשים בהן, מסייע למעמד שלנו כלווים בעולם. זה דומה לערבויות של המדינה לבנקים. העובדה שהן עומדות לרשות הבנקים מחזקת את יכולת הגיוס שלהם. גורם נוסף שהשפיע על יכולת הגיוס של הבנקים הוא ההתאוששות בשוק המוסדי, שגם בה יש חלק למשרד האוצר, עוד מהשלבים הראשונים של הטיפול במשבר".

מהו החלק של האוצר בהתאוששות השוק החוץ-בנקאי?

"כאשר הצגתי את התוכנית הכלכלית, באפריל השנה, הבהרתי, לצד הצעדים שאנחנו מתכוונים לנקוט, גם מה אנחנו לא מתכוונים לעשות. אמרתי שלא נתערב ביחסים שבין לווים למלווים ולא ניתן כסף או ערבויות לצורך מחזור של אג"חים של חברות שפשטו את הרגל או לעסקי נדל"ן של חברות ישראליות בחו"ל. מצד שני, ביצענו עוד פעולה רגולטורית שאיפשרה למלווים (למשקיעים המוסדיים) לדבר אחד עם השני לצורך גבייה של חובות אבודים. מרגע שהבהרנו את כללי המשחק, רמת הוודאות בשוק עלתה. הדבר הכי קשה זה אי-ודאות וערפל, ואנחנו פיזרנו אותם".

יצירה או מכירה
המדינה לא צריכה לשלוט בבנקים [צילום: פלאש 90]

הרפורמה גם הייתה אמורה להפוך את הבנקים לשחקנים מרכזיים בייעוץ הפנסיוני, אבל זה עדיין לא קרה.

"אני חושב שהכיוון הכללי של הרפורמה הוא נכון, וצריך בהחלט לעודד את הבנקים לתת יעוץ פנסיוני. לדעתי צריך לקדם את זה לפי המודל הצ'יליאני הישראלי. המטרה היא למנוע מצב שאדם ייקלע זמן קצר לפני הפרישה למשבר פיננסי כמו שחווינו בשנה שעברה ויפסיד חלק ניכר מהחיסכון הפנסיוני שלו. לגבי אנשים בגיל 40, בעלי אופק פנסיוני יותר ארוך, אנחנו פחות מודאגים, כי גם אם יש מפולת בשווקים והחסכונות נשחקים, בסופו של דבר הם לא אמורים להיפגע. המודל הצ'יליאני-ישראלי נועד ליצור מספר מדרגות במעבר לחיסכון סולידי לקראת גיל הפרישה. בנוסף, נציע מרכיבים נוספים, כמו האפשרות לחסוך בקופות גמל אישיות שעליה הודענו באחרונה וגם אותן נגביל בסכום".

מה עמדתך בנושא ההפרטה והשליטה בבנקים. מהי השיטה המועדפת - יצירת גרעין שליטה או מכירה של כל אחזקות המדינה לציבור המשקיעים?

"יש כאן שתי שאלות - שאלת ההפרטה וצורת ההפרטה. לגבי שאלת ההפרטה אני סבור שהמדינה לא צריכה לשלוט בבנקים. לגבי צורת ההפרטה, יש לבחון ספציפית כל חברה שעומדת להפרטה. עקרונית אני חושב שלא חייב להיות גרעין שליטה. אנחנו רואים חברות גדולות מצליחות בעולם וגם בישראל, כמו לדוגמה חברת טבע, שאין בהן גרעין שליטה. הנוסחה הזו יכולה להצליח גם בבנקים".

אחד הנושאים שאיתם התמודד איגוד הבנקים, לאורך 50 שנות קיומו, הוא תדמית הבנקים. יש הטוענים כי חוסר הפופולריות של בנקים אינו ייחודי לישראל, אבל נדמה שאצלנו משמשת הביקורת על הבנקים גם קרש קפיצה לפוליטיקאים.

"אני חושב שהטענה הזו היא מוגזמת. הייתה בכנסת ביקורת על המערכת הבנקאית בעיקר בנושא העמלות, אבל בסך-הכל יש במערכת הפוליטית הערכה רבה לבנקים - לפועלם ולחשיבותם למשק".

מעמד מחוזק
בנקים בארה"ב נפלו; בישראל - חזקים [צילום: פלאש 90]

האם מחנק האשראי הוא נושא שירד מסדר היום?

"לא, אנחנו עדיין חושבים שיש מחנק אשראי מסוים ויש עדיין מקום לפעילותן של הקרנות המיוחדות, כמו קרנות המנוף. המחנק קיים למרות שהבנקים ממשיכים לתת אשראי כמו קודם. הוא נובע מכך שחברות גדולות הסתמכו בעבר על אשראי חוץ-בנקאי, וכאשר הוא נפסק, חלקן פנו לבנקים, כך שהעובדה שהאשראי הבנקאי נשאר פחות או יותר בהיקף דומה פירושו שחלק מהאשראי הבנקאי ניתן לחברות גדולות כתחליף לאשראי חוץ-בנקאי, ובמקרים מסוימים על חשבון אשראי לעסקים קטנים ובינוניים".

בעבר היו במשרד האוצר תוכניות להפוך את ישראל למרכז פיננסי בינלאומי, שנגדעו עם פרוץ המשבר העולמי.

"חוסנה של המערכת הבנקאית בישראל בא לידי ביטוי במשבר האחרון, שבו ראינו נפילות של בנקים וגופים פיננסיים אחרים בארה"ב ובמדינות אחרות. איתנות הבנקים הישראלים עשויה לעודד שתי מגמות: גם התעניינות וכניסה של בנקים זרים לפעילות בישראל וגם פעילות של בנקים ישראלים בחו"ל, לאו דווקא באמצעות פתיחת סניפי בנקים בחו"ל, אלא בהרחבה של פעילותם הבינלאומית. העובדה שהבנקים הישראלים לא נפגעו במשבר מחזקת את מעמדם בעולם".

מאז יישומה של רפורמת בכר, נשמעות טענות, ולא רק מצד מערכת הבנקאות, כי השלמת הרפורמה מחייבת שינוי בכללי הפיקוח על השוק החוץ-בנקאי. הייתה ציפייה שהמשבר יזרז את ביצוע התיקונים הנדרשים, אבל בינתיים זה לא קורה.

"בעיקר דובר על כך שגופים מוסדיים שפועלים בתחום האשראי החוץ-בנקאי צריכים לקחת בטחונות, אבל מוקדם לקפוץ למסקנות. נדרשת עוד תקופת למידה ונצטרך לשפר את הטעון שיפור. ייתכן שיש מקום לרגולציה נוספת, אבל אסור לנו לעבור מחוסר רגולציה לעודף ברגולציה. יזמתי פורום רגולטורים, בהשתתפות הממונה על שוק ההון באוצר, המפקח על הבנקים ויושב-ראש רשות ניירות ערך, שידון בכובד ראש בנושאים הקשורים לפיקוח על המערכת הפיננסית".

נקודת עוצמה
צופה התאוששות בהכנסות ממיסים [צילום: פלאש 90]

מדברים על צמיחה גם במונחים של עליית התוצר לנפש?

"אני מניח שהממוצע של 2010 יהיה חיובי, ואלה גם הערכות של גורמים אחרים. קיבלנו באחרונה מספר אינדיקציות מאוד חיוביות לגבי חוסנה של הכלכלה הישראלית וגם הבעת אמון בתוכנית הכלכלית ובתקציב מגורמים בינלאומיים חשובים ביותר: ההודעה על הכנסת ישראל למדד המדינות המפותחות על-ידי מורגן סטנלי, שלא המתינו לסוף המשבר. אינדיקציה נוספת היא קביעת תאריך היעד ביני לבין מנכ"ל ה-OECD לגבי הצטרפות ישראל כחברה מלאה בארגון בחודשים הראשונים של 2010 - וגם זו הבעת אמון בכלכלת ישראל ובעתידה. עוד סימן מעודד: העובדה שארה"ב אישרה לנו את הערבויות (כמעט 4 מיליארד דולר) לשימוש ב-2010 וב-2011, כאשר השאלה שעמדה במוקד הדיון הייתה רק התוכנית הכלכלית ויכולתנו להצעיד את הכלכלה קדימה ולהוריד את הגרעונות ולחזור לצמיחה".

"עוד שתי אינדיקציות שקיבלנו באחרונה: מאמר חיובי מאוד על כלכלת ישראל שהתפרסם בשבועון 'האקונומיסט' והודעה משמחת מחברת דירוג האשראי הגדולה בעולם, סטנדרט אנד פורס, שהחליטה להשאיר את דירג האשראי של ישראל A יציב עם אופק חיובי, למרות הירידה הדרמטית בהכנסות המדינה, למרות הגירעון ולמרות שהחברה הורידה דירוג של מדינות רבות בעולם".

הירידה החדה בהכנסות המדינה ממיסים לא עלולה לשנות את התמונה?

"קשה להתנבא בתנאים של משבר ואי-ודאות, אבל אם אני צריך להעריך, אני יכול לומר שיש לנו אינדיקציות שמאפשרות לנו להאמין בזהירות שיותר סביר שתהיה התאוששות בהכנסות המדינה ממיסים".

יש תוכנית מגירה למקרה שזה לא יתממש?

"לא, יש לזכור שגם חלק מהחברות הישראליות שהיו לגביהן חששות, חזרו להרוויח, כך שהצפי הוא להתאוששות בהכנסות ממיסים. במצגות שאנו עורכים גם לגופים בינלאומיים, אנו מדגישים כי למרות המכות שספגנו, כמו כל העולם, לא ראינו את אותה תגובת שרשרת שפוגעת באושיות הכלכלה. אף בנק בישראל לא קרס ולא היה בסכנת קריסה. זו נקודת עוצמה. מדינות בעולם השקיעו סכומי עתק כדי להציל חלק מהבנקים. הבנקים בישראל יציבים מאוד וגם לא הייתה שום קריסה בכל סקטור הפיננסים, כולל חברת ביטוח וקרנות פנסיה. גם לא ראינו קריסה של חברה תעשייתית גדולה או בינונית, ובישראל לא התפתחה בועת נדל"ן, שאפיינה את ארה"ב ומדינות אחרות".

הראיון פורסם במגזין בנקאות בהוצאת איגוד הבנקים.
תאריך:  13/08/2009   |   עודכן:  13/08/2009
מגזין "בנקאות"
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"איתנות הבנקים הישראלים מחזקת מעמדם בעולם"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הכתובת הייתה על הקיר, כל בר-דעת ראה אותה. מי שלא הבין זאת היה כסיל גמור, אף אם התהדר בתואר שופט עליון, פרופסור, עיתונאי בכיר, שר או חבר כנסת.
13/08/2009  |  שלמה אידן  |   מאמרים
כוכבת הסרט, סיינה מילר, מתחטבת לכבודכם. רגע... אתם זוכרים מהיכן היא מוכרת לכם?
13/08/2009  |  איריס לקנר  |   מאמרים
הקיץ כאן מזמן, חם ולח והשמש קופחת מעל והמדפים ברשתות השיווק מלאים במגוון רחב של תכשירי הגנה מפני קרני השמש ואפשר לראות גם, כי בשנים האחרונות הולך וגדל חלקם של תכשירי ההגנה מהשמש לילדים ואף לתינוקות.
13/08/2009  |  רוזט וייצמן  |   מאמרים
לפני פחות מחודש הרשיע בית המשפט העליון בראשות השופט אדמונד לוי את האברך שדרס את הקופאית ממוצא אתיופי בחניון בירושלים ויצא מהסיפור ללא הרשעה, לאחר ששופט בית המשפט המחוזי משה דרורי החליט להתחשב בעובדה שהאיש אמור להתמנות לדיין ונמנע מלהרשיעו. אבל לא רק זה היה השיקול שעמד לנגד עיני השופט: גם לפנייה שקיבל מאחד משרי הממשלה הבכירים, שביקש להקל בעונשו של אותו אברך, היה משקל לא מבוטל כנראה. אותו שר ציין במכתבו לשופט, כי יש לו היכרות עם אביו של האברך הדורס.
13/08/2009  |  עמוס שריג  |   מאמרים
הבעיה עם תא"ל עימאד פארס שהתפטר משורות צה"ל איננה רק השקר ש"מכר" לממונים עליו; הבעיה שלו היא שיקול דעת לקוי או במילים פשוטות: חוסר שיקול דעת.
13/08/2009  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הפרופסור שקמה ברסלר חזרה הלילה למקומה בראש ההפגנות לאחר ראיון שהעניקה שלשום לטלוויזיה    איננו עקורים בארצנו, אמרה ברסלר שהיא שילוב של מדע ואהבת הארץ, מכון ויצמן ועמק יזרעאל
טובה ספרא
טובה ספרא  |  
התחזית האסטרולוגית לחודשים הקרובים מציגה אתגרים נוספים, אך גם הזדמנויות לצמיחה ולשינוי חיובי    התקשורת מציגה תמונה שלילית ומחלישה את המנהיגים    מתגלים מקרים של בגידה ופגיעה במדינה ...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
ביה"ד הארצי לעבודה דן בסוגיה שהייתה במשך עשרות שנים נטושה במחלוקת פרשנית וקרא למשרד הפנים לעשות סדר (ע"ע (ארצי) 58770-11-23 ריוא חטיב נ' עמותת עורכי דין למינהל תקין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il