בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
בין קבע לארעי ובין אמונה לחכמה
|
חגו של העראי השברירי, הנשען על כתלים של בינתיים, והתלוש ההולך ושמתברר ואין לו קיום אלא לשעה סוכך עליו, הוא חג האמונה. זה טיבה. היא מתקיימת בין ספק כתלים, היא מבטת מבעד לסבך הסכך בכוכבים הרועים בשמים, ושם היא דרה
שבעה ימים של סוכות אדם יוצא מדירת קבע שלו ויושב בדירת ארעי. הוא מייפה אותה בנויי סוכה שיש בהם קדושה מפני שסכת מצווה מתנאה על ידם. הוא מביא את הנאים ואת היקרים בכלים שבבית כל ימות השנה שלו ומקשט בהם את סוכת שבעת הימים. כלי הבית הם נשמת הבית. סוכת שבעת הימים שהניחו בה כלים נאים היא גוף ארעי לנשמת הקבע של בית האדם. הוא מתקן אותה שתהא ראויה לקבל פני השושבינים, האורחים, האושפיזין העילאין אברהם, יצחק, יעקב, יוסף, משה, אהרון ודוד, אבות ראשית האומה, שלא עזבו אותה בימי הארעי הארוכים בנכר, והוא מברך עליה לישב בסוכה, ולישב הוא מעין תדורו. איני יודע על שום קבע שזוכה לחג נאה כפי שזוכה לו הארעי. אין בנמצא כל קבע שעמודיו בזלת וגגו רעפים שאין מטר היכול להם, שמברכים עליו ממעמקי אשר קדשנו ומששונו של שהחיינו כפי שמברכים על הסוכה שאי-אפשר אפילו להישען על כתליה ושסכך שאין הגשם דולף דרכו אינו כשר. חכמי ישראל, הם ותלמידיהם וקהל ישראל בכל מקום שהיו עימהם, בנו במשנה ובתלמוד ובמדרשים ובהלכות של ראשונים ואחרונים וחכמי עידן שלנו בניין קבע מפואר של מצוות ומנהגים משובבי נפש לסוכת הארעי שלנו החוששת אפילו מרוח מצויה, והנה היא לא מטה ליפול אפילו ברוח שאינה מצויה, זו שבאה למרות שמה ולמורת שמה, יותר מדי. שבח אני להם לחכמים ולכל מי שנלווה עליהם שלמדנו מהם כי יש בו בארעי, בכל הזמנים ובכל המקומות, קבע שאינו תם, והקבע, בכל עידן ובכל אתר, הוא יותר ארעי מן הארעי, והארעי עיקר, ואיך נתקיים בו בלא ברכה מעתירה. חגו של העראי השברירי, הנשען על כתלים של בינתיים, והתלוש ההולך ומשתברר ואין לו קיום אלא לשעה סוכך עליו, הוא חג האמונה. זה טיבה. היא מתקיימת בין ספק כתלים, היא מבטת מבעד לסבך הסכך בכוכבים הרועים בשמים, ושם היא דרה. חגים הרבה יש לחוכמה החותרת לדעת הכל ובכל שהיא יודעת היא דרה, אבל חג שבעת ימים כחגו של הארעי שהרוח נושבת בדופנותיו והכוכבים תלויים מעליו, כל ימי חגיה של החוכמה אינם שקולים כנגדו ואך שמח מי שזכה.
|
תאריך:
|
01/10/2009
|
|
|
עודכן:
|
01/10/2009
|
|
יצחק מאיר
|
בין קבע לארעי ובין אמונה לחכמה
|
|
פגישת אובמה–נתניהו–אבו מאזן והשיחות שניהל הנשיא האמריקני, בנפרד, עם כל אחד מן הצדדים, נראות בעיני מומחים למיניהם ועיתונאים יודעי דבר, כמהלך שלא הייתה בו כל תועלת. אותם גורמים שדבריהם מן העבר הקרוב והרחוק התבררו כבדיה ולא יותר מכך, יודעים עתה להעריך שוב, על סמך ניסיונם הראוי לכל שבח, שהפסגה הייתה כישלון גמור והנשיא האמריקני הוא בסך הכול נמר מנייר. כפי שהערכותיהם של המומחים בעבר היו שגויות, גם הפעם הם טועים ובגדול, או שמא הם כותבים מהגיגי לבם. הם אינם אלא נביאי האתמול.
|
|
|
שנת תש"ע נפתחה בגשמי ברכה באופן מוקדם מהצפוי וכולנו תקווה, כמובן, שגשמים אלו יהוו יריית פתיחה לשנה ברוכת גשמים. עם זאת, ניסיון העבר מלמד אותנו שלעיתים "הצלחות" מקריות או מקומיות הובילו לשינוי אסטרטגי במדינת ישראל; כך היה בחורף הגשום האחרון בתחילת העשור. אותו "חורף מוצלח" היה בסוף של דבר לאבן נגף בכל מה שקשור לבניית מתקני ההתפלה והביא אותנו לבור היבש בו אנו נמצאים היום. אינני טוען שאנו ניצבים אל מול בעיה דומה, מאחר שנכון להיום רשות המים, ברשותו של פרופ' אורי שני, מתנהלת באופן שונה לחלוטין, תוך הצבת יעדים ברורים ותכנון אסטרטגי ראוי. עם זאת, דוגמה זו מלמדת אותנו רבות על האופן בו מתקבלות החלטות במדינת ישראל, מה שנובע לעיתים קרובות משיקולי טווח קצר, תוך פגיעה מהותית בטווח הארוך.
|
|
|
הכלכלה האמריקנית ממשיכה להפתיע לטובה ולהציג סימנים מעודדים. אחר-הצהריים (30.9.09) פרסמה לשכת המסחר בארצות הברית את נתוני התמ"ג הסופיים לרבעון השני. על-פי הנתונים, הכלכלה האמריקנית התכווצה ברבעון השני בשיעור של 0.7% בלבד, וזאת בעוד הדוח הראשוני הצביע על צמיחה שלילית של 1.2%.
|
|
|
כמי שכפאו שד נענו ישראל והפלשתינים ללחציו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, והתייצבו למפגש ב"וולדורף אסטוריה". אנו עומדים עתה בפני לחץ אמריקני נוסף לפתוח בהליכי שיחות ומשא-ומתן. שוב יהיה זה הלחץ המופעל ע"י הנשיא, ע"י מזכירת המדינה הילרי קלינטון, וע"י השליח ג'ורג' מיטשל - אשר יכפה על ממשלת ישראל ועל הרשות הפלשתינית להיענות בחיוב.
|
|
|
בין כסה לעשור, ליום הכיפורים, ראוי היה לעסוק בבעיה החברתית המתגברת של האלימות. אסור שהלם אירועי האלימות יטשטש את האבחנה בתהליכי ההידרדרות שבאים עלינו מאז שהיהודים השבטיים גוברים על היהודים המדינתיים.
|
|
|
|