|   15:07:40
  אליקים העצני  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

למלשינים אל תהי תקווה

הנשק החד ביותר בידי אויבי ישראל בעולם הוא קטגורים ומלשינים יהודים במדינת היהודים - למלשינים יש תקווה; בתפילת 18 - אין...
17/03/2010  |   אליקים העצני   |   מאמרים   |   תגובות
עדיפה השתיקה למלשינים [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

באולם מפואר בברצלונה התקיים לפני ימים מספר מעין "משפט", בו היה אמור טריבונל מכובד של דמויות בינלאומיות לשפוט את מדינת ישראל על "פשעיה". היה זה משפט מיוחד במינו: שופטים היו, קטגורים היו, ועדים מרשיעים מכל העולם התייצבו; אבל סנגוריה ועדי הגנה לא היו. כך הוא הסדר בפורום הזה, הקרוי על-שם הפילוסוף הבריטי המנוח ראסל. גם כותרת המרשיעה את ישראל מראש היתה, ללמדנו שכתב האישום הוא גם פסק הדין. אנו מתעכבים על "המשפט" הזה, מפני שהופיעו בו שלושה עדים יהודים קטגורים מישראל כספקי עובדות מרשיעות נגד מדינתם וממשלתם.

המקומם כאן אינו עצם הביקורת נגד השלטון, שהרי ביקורת היא נשמת הדמוקרטיה. מותר להתנגד לשלטון, מותר להילחם בפגמיו ולחשוף את עוולותיו, אך מכוערת ומדאיגה היא הדלטוריה, הוצאת הלכלוך החוצה, ישירות בפני מדינות זרות או גופים זרים, בדרך כלל עוינים וחורשי רעה. מה שדוחה כאן, הוא היציאה נגד החברה, העם, הארץ והמדינה - עם חותם של אותנטיות כמי שבא מבפנים ועם ידע פנימי וכמי שהתחושות שהוא מקרין מייצגות כביכול את דעת הקהל של עמו. אם אדם כזה מופיע בארץ זרה ובפני גוף זר ומאשים שם את ממשלתו ואת מדינתו - כוח ההרס שלו שקול כנגד אלפי קטגורים זרים. מפני שיהודי המלכלך על המדינה היהודית אי-אפשר להאשים באנטישמיות, ועצם הופעתו כשולח אצבע נגד מולדתו משדרת - אפילו לגוי שאינו משוחד מלכתחילה נגד היהודים - שכנראה משהו איום ונורא מתרחש במדינת היהודים; ניתן לומר בוודאות, שהנשק החד ביותר בידי אויבי ישראל בעולם הם קטגורים ומלשינים יהודים.

אין תקווה למלשינים

במקום הזה יש לחדד נקודה אחת. הרבה פעמים, קטגורים יהודים מומרים עיוותו, סילפו וציטטו לא נכון מן התלמוד, כלומר העלילו עלילות-שווא והעידו לשקר. אך זה היה עדיין ההיבט המסוכן פחות, מפני שהוא אינו נורמטיבי. כי כל עוד מדובר בדיבה, יש לפחות אפשרות תיאורטית להפריך אותה ולהזים את העלילה. לעומת זאת, הנזק החמור יותר נגרם דווקא באותם המקרים שבהם המלשינים הביאו מתוך התלמוד אמירות שאכן הופיעו בו, למשל דברים בגנות ישו הנוצרי והאמונה הנוצרית, שבעיני נוצרים נחשבים "חילול הקודש". חשיפת חומר כזה בימים החשוכים והאכזרים ההם היה בה כדי להמיט אסון, ואכן המיטה אסון, על עם ישראל, וככל שהמלשינות הייתה קרובה יותר לאמת, כך הייתה מסוכנת והרסנית יותר.

אינני יודע, מה אמרו העדים הישראלים בברצלונה. לא קשה למצוא בארץ עוולות, קיפוחים, משפטים קדומים, אי-צדק ואפליות מכל צד ולכל צד, וחלק גדול מן הטענות - מוצדק. אבל יש בארץ גם אור גדול, חברה תוססת - וגם מאושרת כפי שמראים הסקרים - ויש חופש ודמוקרטיה, ולמרות מלחמות ומצור בלתי פוסקים יש פריחה של תורה וחסד ומדע ותעשיה ורפואה וספרות ומוזיקה ואמנות, ובמובנים רבים גם ערביי הארץ הזאת חיים בטוב הרבה יותר מרבים מאחיהם במדינות ערב. והא ראייה - שערביי מזרח ירושלים מסרבים להיפרד מאיתנו וכנ"ל ערביי אום-אל-פחם. במצב כזה, מי שבא ומלקט מפה ומשם עוול, אי-צדק, אפליה או סטייה ומגיש אותם כתלונה כדי שזרים מבחוץ ישפטו בעוד עמו וארצו נתונים במצור - הוא בחזקת "מלשין".

בתפילת שמונה עשרה יש פיסקה מיוחדת המדברת על "עושי רשעה","זדים" ו"אויבים", אך בראש כולם היא מעמידה את המלשינים. להם - "אל תהיה תקווה".

יהודים בהיסטוריה על דוכן ההלשנה

20 שנה לפני הדיספוטציה של ברצלונה כיכב מומר יהודי אחר, ניקולס דונין שמו, בוויכוח בפריז שבו שפטו את התלמוד. רדיפת התלמוד הייתה תכלית חייו של דונין, שהפך לכומר פרנציסקני, קיטרג על עמו ודתו בפני המלך לואי ה-9 (המכונה "הקדוש"), ואף הצליח לשכנע את האפיפיור לפרסם איגרת ובה צו ("בולה") שהורתה לשרוף את התלמוד

מדהים, שבתקשורת הישראלית שדיווחה על המשפט-מספח בברצלונה נמנעו מלהזכיר משפט קודם שהתקיים באותה העיר, ואשר הנאשמים בו היו היהודים ודתם. כוונתי לוויכוח המפורסם, "דיספוטציה" בלעז, שהתקיים בברצלונה בשנת 1263 בפני מלך ארגון, ג'יימס הראשון. אלא, בימי הביניים החשוכים ההם שלא כמו ברצלונה-2010, הייתה שם גם סנגוריה. הקטגור היה יהודי משומד שנעשה נזיר דומיניקאני בשם פאבלו כריסטיאני ומולו הופיע להגן על תורת ישראל לא אחר מאשר הרמב"ן. הרמב"ן ניצח חד-משמעית בדיספוטציה הזאת, עד כדי כך שהמלך התבטא שמעולם לא שמע טיעונים כל-כך טובים בזכות דבר לא נכון (מלך נוצרי לא היה יכול להתבטא אחרת), וגם העניק לרמב"ן צרור מטבעות זהב. למרות זאת נאלץ הרמב"ן לברוח מן הארץ כדי להציל את נפשו, ובעקבות הוויכוח מונתה ועדה מלכותית שהורתה למחוק קטעים מן התלמוד.

כריסטיאני לא היה יחיד. 20 שנה לפני הדיספוטציה של ברצלונה כיכב מומר יהודי אחר, ניקולס דונין שמו, בוויכוח בפריז שבו שפטו את התלמוד. רדיפת התלמוד הייתה תכלית חייו של דונין, שהפך לכומר פרנציסקני, קיטרג על עמו ודתו בפני המלך לואי ה-9 (המכונה "הקדוש"), ואף הצליח לשכנע את האפיפיור לפרסם איגרת ובה צו ("בולה") שהורתה לשרוף את התלמוד. התוצאה: בשנת 1242 שרפו בפריז 24 מטעני-עגלות מלאות ספרי תלמוד ופירושים, הכל בכתבי יד יקרים מפז, שכן היה זה לפני המצאת הדפוס.

הדיספוטציה עם התוצאות המרחיקות לכת ביותר הייתה בעיר הספרדית טורטוזה. היא נמשכה שנה שלמה, 1415-1413, וגם עליה ניצח משומד יהודי, יהושע לורקי, ששינה את שמו לגרונימו-דה-סנטה-פה (סנטה-פה - "האמונה הקדושה", הנוצרית כמובן), רופא האפיפיור ויועצו הראשי. מול סוללת הקטגורים בראשותו אולצו להופיע 22 רבנים. קדמו לדיספוטציה הזאת, בסוף המאה ה-14, פוגרומים נוראים נגד יהדות ספרד ששברו את גבה, ובעקבות טורטוזה פקד את יהודי ספרד גל של שמד לנצרות וגם יצאה בולה של האפיפיור, שכללה איסור לימוד התלמוד ועוד גזירות.

מוציאי הדיבה והרעה

ה"ייבסקציה" עסקה גם בפרסומים אנטי-דתיים ואנטי-ציוניים והוציאה עיתונות מסיתה. כבר שם ברוסיה, בשנות ה-30', הם העלו את ההאשמה שהציונים "גונבים את אדמות הערבים". הם הסיתו ילדים להלשין על הוריהם, רבנים אולצו להופיע בפני תאי המפלגה הקומוניסטית ולהכריז "אינני מאמין עוד באלוהים"

דונין, המומר שגרם לשריפת התלמוד בפריז, ציטט מן התלמוד ביטויים נגד ישו שאכן מופיעים בו. הסניגור היהודי, רבי יחיאל מפריז, לא היה יכול להתכחש להם, ולכן נאלץ לטעון שהכוונה אינה לישו זה, כי אם לישו אחר וכן, שגוי בתלמוד אינו מתייחס לנוצרי. אמור מעתה, שככל שדונין קלע יותר לאמת, מלשינותו הייתה מסוכנת יותר.

המלשינות בעם ישראל היא מחלה תורשתית, המופיעה בכל דור. כשברוסיה הכנסייה האדומה, הסובייטית, החליפה את הכנסייה הנוצרית, קמה בקרב המפלגה הקומוניסטית מחלקה מיוחדת למלחמה בציונות, בדת ובתרבות של היהודים - "המחלקה היהודית", ה"ייבסקציה". וכמו בימי הדיספוטציות - הכוח המניע את המפלגה הקומוניסטית לרדוף יהודים דתיים וציונים היו יהודים אחרים, קומוניסטים. הללו הביאו את החומר, גילו את השמות וחשפו את המידע הפנימי, ובקיצור: הלשינו. התוצאה הייתה לחץ כלכלי, החרמת רכוש, מאסר, עינויים, כדור בראש או הגליה לסיביר עם עבודת פרך, שברוב המקרים פירושה היה מוות.

ה"ייבסקציה" עסקה גם בפרסומים אנטי-דתיים ואנטי-ציוניים והוציאה עיתונות מסיתה. כבר שם ברוסיה, בשנות ה-30', הם העלו את ההאשמה שהציונים "גונבים את אדמות הערבים". הם הסיתו ילדים להלשין על הוריהם, רבנים אולצו להופיע בפני תאי המפלגה הקומוניסטית ולהכריז "אינני מאמין עוד באלוהים". יהודים בלשו אחרי יהודים "לגלות" שומרי שבת, מתפללים וכדומה.

קצרה היריעה. היה אפשר להתחיל את המסכת מן העברי שמשה הצילו מיד המצרי ואשר הלשין עליו, שאם לא כן - איך נודע הדבר, והלא כתוב "וירא כי אין איש"?!

ניתן היה להקדיש מאמר למתייוונים בימי החשמונאים שלא חדלו מלהלשין לשלטון הסלויקי ולהסיתו נגד עמם ודתם.

ל"ייבסקציה" הייתה שלוחה בארץ - פ.ק.פ., המפלגה הקומוניסטית - וגם היא השמיצה והוציאה דיבה רעה. המוטיבים הפרו-ערביים והאנטי-ציוניים שלה דמו מאוד לפרסומי השמאל הקיצוני בימינו.

אלא, וזה החשוב: בכל הדורות ידע עם ישראל להגן על עצמו נגד ההתקפות מבפנים, ובהיותו כבר במשך כאלפיים שנות גלות חסר כוח-כפייה ואכיפה, ההתגוננות הייתה סביבתית. הסביבה היהודית הסתייגה והתרחקה מן המלשין, הסנקציה הייתה חברתית.

צעד ראשון למחיקת ההרס העצמי

למרבה הצער, מנגנון ההגנה הזה אינו עובד במדינת ישראל. "הקרן החדשה לישראל" מזינה ארגונים חתרניים ועוינים זה שנים, והדבר אינו פוגע במכובדות שלה. מסתובבים בינינו אנשים וגופים המשרתים את הצד השני והם יקירי התקשורת, כולל הממלכתית. להפך, המדינה - מושמצת, מוקעת, קורבן להלשנות - מממנת פעמים רבות את ההלשנות נגדה. כמעט שאין סרט במימון המדינה שלא הוציא עלינו שם רע, ובכל זאת הוגש לפרסים בינלאומיים כשהוא עטוף בכחול-לבן. כי במדינת היהודים - למלשינים יש תקווה!

יש הרבה סיבות לכשל החיסוני הזה, ואחת מהן היא תקשורת עוינת, מגויסת לעניין הפלשתיני.

עת לעשות משהו בנדון, וכצעד ראשון יש לשלול את הלגיטימיות מאופנת ההרס העצמי, לחדול להתייחס למלשינות כאל "בון טון" בשיח החברתי והפוליטי הישראלי.

תאריך:  17/03/2010   |   עודכן:  17/03/2010
אליקים העצני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
למלשינים אל תהי תקווה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ספינר
17/03/10 14:57
 
יונה סוקולובסקי
17/03/10 18:44
2
ע.ג3
17/03/10 18:49
3
קורןנאוה טבריה
18/03/10 06:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נגישות לבית מבטיחה לכל אדם בעל מוגבלות כלשהי שמירה על איכות חיים ושגרת חיים למרות מוגבלותו. כל מוגבלות דורשת את הנגישות המתאימה לה. בית פרטי שיהיה נגיש לאדם עיוור, יהיה שונה מבית פרטי שיהיה נגיש לאדם היושב על כיסא גלגלים.
17/03/2010  |  מרסלו רויסמן  |   מאמרים
מאז היווסדה, עמדו בראש המערכת השלטונית בישראל אנשים כה בלתי תקינים, כפי שעומדים בה כיום: ראש הממשלה, שר החוץ ושר הביטחון. אחד מהם חשוד בפלילים, שניים מהם נגועים בנהנתנות ובראוותנות. התנהגותם של כל השלושה לוקה ברישול, באטימות ובהיעדר חוש מידה עצמי. בנימין נתניהו, אהוד ברק ואביגדור ליברמן. השילוש הלא קדוש. המשולש השלטוני. משולש שווה צליעות.
17/03/2010  |  אברהם שרון  |   מאמרים
בנאום שנשא שר הביטחון אהוד ברק במכון וושינגטון לחקר המזרח התיכון (The Washington Institute for Near East Policy) ב-26 בפברואר 2010, הוא התייחס בהרחבה לסוגיית אירן, פעילותה להשגת יכולת גרעינית וההשלכות מכך על מדיניות המעצמות וישראל כלפיה. למרות מימד הערפול בחלק מדבריו, כלל נאומו קביעות חד-משמעיות, בעלות עניין רב. הן נותנות ביטוי להערכת המצב הרווחת בישראל סביב יעדיה של הפעילות הגרעינית של אירן, לפערים בין ישראל והממשל האמריקני ומה שמשתמע מכך מנקודת ראותה של מדינת ישראל. להלן עיקרי הדברים:
לא נזקקנו למאמרו החצוף של תומס פרידמן כדי להבין שמישהו בממשל האמריקני איבד קשר עם המציאות המזרח תיכונית. האשמותיו של פרידמן - המשקפות את האווירה בחוגים בממשל האמריקני כלפי ממשלת נתניהו - הן תיאור מצבו של ממשל אובמה עצמו, המתנהג כחבורת שיכורים בדרך למלחמת ג'יהאד גלובלית שישראל ניצבת בחזיתה. נזיפותיו של ממשל אובמה ערבות לאוזני המתאבדים הללו; מטרתם הסופית אינה ירושלים אלא וושינגטון עצמה...
17/03/2010  |  דרור אידר  |   מאמרים
בית משפט השלום בקריות, השופט ערן נווה, נדרש בפסק דינו לחרוץ גורלו של עץ פיקוס עתיק המסב לדיירי הבית ברחוב מוריה 31 בחיפה, נזק - וגם תועלת.
17/03/2010  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il