|   15:07:40
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מחפשים כיצד לייעל את בית העסק? בחנו את מערך האריזה שלכם
קבוצת ירדן
ההיבטים המשפטיים של חוזה שכירות

עברית יהודית מול עברית ישראלית

אם נשיב לתוך השיח הפוליטי והדיפלומטי את השפה היהודית, נוכל להגיע לתוצאות טובות וגם: 90 שנה לרב עובדיה יוסף
21/09/2010  |   דרור אידר   |   מאמרים   |   תגובות
שיעור עברית, 1964 [צילום: משה פרידן/לע"מ]

כולנו מדברים 'ישראלית', אבל ה'יהודית' נוכחת שם כל העת ואי-התייחסות אליה היא פעולה אנטי-תרבותית, היא מתן מעמד בלעדי רק לקצה הקרחון ולא לקרחון כולו

חגי תשרי בכלל והימים הנוראים בפרט חושפים את הישראלי לשפת העתיקים, עברית קדומה בת אלפי שנים קופצת משולי השיח הציבורי ומתייצבת כמתריסה בפנינו, לא תוכלו להתחמק ממני. שפת המקרא רחוקה מהעברית העכשווית, אבל לא מעט ישראלים מכירים אותה עד רמה מסוימת. לא כך ביחס לשפת המדרשים, התלמוד, הגאונים, ימי-הביניים, הרנסנס, החסידות, ואפילו לשון ההשכלה של המאה ה-19 - אלו רבדים שנדמים לישראלים רבים כמעט כשפה זרה.

היה זה אדם ברוך שהדגיש את ההבדל שבין השפה הדתית לשפה החילונית, בין מה שכינה "עברית יהודית" לבין "עברית ישראלית". אנחנו נתקלים, מעשה יום ביומו, בהתנגשות (יש שיאמרו: התגוששות) בין שפת העתיקים לעברית העכשווית.

עתיקותה של העברית מרחיבה את אפשרויותיה. כמעט לכל מילה יש כמה משמעויות הנובעות מרבדים לשוניים היסטוריים שונים. העברית היהודית שואבת משמעויות משפת השיח הדתי ואלו, פעמים רבות עשויות להתנגש במשמעויות העכשוויות של השפה.

יום הזיכרון ב'יהודית' הוא ראש השנה שבו האלוהים זוכר את ברואיו ובא איתם חשבון, לעומתו ב'ישראלית' יום הזיכרון הוא לחללי מערכות ישראל. הדוגמאות שמביא ברוך רבות: נימוס ב'יהודית' הוא תקן; אומנות היא פרנסה; רבנות היא שררה. מקורי הוא מסורתי, כיוון שהמסורת היא המקור, לעומת ה'ישראלית' שבה מקורי קשור לחידוש, אוונגרד וכולי. פשע ב'ישראלית' הוא דבר חמור במיוחד, ואילו ב'יהודית' פשעתי הוא התרשלתי.

'נפולת של נמושות' כהגדרתו של יצחק רבין את היורדים, הוא ביטוי בלתי אפשרי ב'יהודית'. 'נמושות' אינם פחדנים אלא זקנים שבשל תשישותם איחרו לאסוף לקט, שכחה ופאה; ו'נפולת' היא בהמה שנפלה וריסקה אחד מאיבריה הפנימיים, לכן היא טריפה. בצדק, מציע לנו ברוך לדמות את אחד הרבנים קורא למישהו 'נמושה', ובעוד שכוונתו לזקן חלוש שיש לגונן עליו, רוב הישראלים יבינו שהרב מחשיבו פחדן עלוב, והנה פתח למהומה גדולה ולכותרות ראשיות.

דוגמה עכשווית לדיון הזה אפשר למצוא בידיעה החדשותית שתפשה כותרות לא מעטות על ה"איחולים" שאיחל הרב עובדיה יוסף ליו"ר הרשות הפלשתינית. הציטוט הקפיץ את שוחרי שלומו של עבאס שהשיבו גידופים למנהיגה הרוחני של שס, זה שפעם זכה מהם לתשפוכת שבחים על חוכמתו העמוקה, שעה שפרסם את פסק ההלכה שתמך במסירת שטחים בתמורה לשלום.

אבל מה אירע כאן מבחינה תקשורתית ותרבותית? ברמה הטכנית אירעה פה גזירה של ציטוט משיח הלכתי-דתי והדבקתו בשיח תקשורתי-כללי, גזירה של הרחבת ציטוט קנוני וכפייתו על המרחב הפוליטי. הזמן היהודי לא מתחשב בשיחות המדיניות. הזמן המשמעותי היחיד לשומעי הדרשה הוא זמן אלול, ערב השנה החדשה. המחשבה ששיעור ההלכה הקבוע הוא במה לאמירות מדיניות נובעת מאי-הכרת המַטריה.

בדרשה בת שעתיים המכוונת בעיקרה להלכות ראש השנה, מגיע הדרשן לחלק העממי, ה"סימנים" של סעודת החג. מנהג יהודי בן אלפי שנים שבו מסמלים באמצעות מאכלים את כיוונה ומהלכה (הטוב) של השנה הנכנסת. כך נוהגים לטבול תפוח בדבש ולבקש "שתתחדש עלינו שנה מתוקה". כשמגיעים לתמרים מבקשים: "יהי רצון שייתמו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו". בהערה המצורפת לברכה מצוין "יכוון על האויבים התחתונים", דהיינו אויבים בשר ודם ולא ישויות מטפיזיות.

האקטואליזציה של האויבים היא אפוא מעיקרו של המנהג, לפחות בחלקו העממי. על-רקע זה באה אמירתו של הרב יוסף בדרשה כהרחבה אקטואלית של מה שיהודים רבים אמרו בראש השנה. לא נעים לאוזן, אבל בוודאי שלא מדובר בהצהרה מדינית, גם לא בקריאה לפעולה. בשיח העממי וכנראה גם בשיח הכללי - הפלשתינים הם אויבינו. אנחנו מבקשים לכרות איתם חוזה שלום, אבל במאה השנים האחרונות, ובמיוחד בשני העשורים האחרונים, הם עצמם הבהירו לנו שאנחנו אויביהם. ואחרי האמירות הקשות הללו, אם יקרה הבלתי ייאמן והפלשתינים יצבאו על דלתותינו בבקשת שלום אמיתית, האם הרב עובדיה יוסף לא יתמוך?

עוד ב-1926 כתב חוקר הקבלה הנודע, גרשום שלום, כי הציונות חשבה שהצליחה לחַלֵן את העברית, שחילצה מתוכה את "העוקץ האפוקליפטי". אבל, לדבריו, הדברים רחוקים מהאמת, שכן "חילון של שפה אינו אלא דיבור בעלמא, מליצה בלבד. אי-אפשר למעשה לרוקן את המילים המלאות עד להתפוצץ, אלא המחיר הפקרת השפה עצמה". והרי את השפה לא הפקרנו. אנחנו ממשיכים לדבר עברית. משום כך, הזהיר שלום כבר אז, הסכנה החמורה המאיימת על היישוב העברי, יותר מהאיום הערבי, היא "מה תהיה התוצאה של עִכשוּו העברית? האם לא תפער את פיה התהום של השפה הקדושה אשר שיקענו אותה בקרב ילדינו?". שלום חרד בעיקר לדור הצעיר שכלפיו עתידה באחד הימים להתפרץ "העוצמה הדתית הכמוסה בה נגד דובריה", כאשר השפה "תפנה את נשקה נגד דובריה", שכן "בשפה הזאת אנו חיים כמו על פני תהום".

אפשר להתייחס אל המשמעויות הדתיות, תרבותיות, יהודיות של השפה כאל הלא-מודע של העברית העכשווית. כולנו מדברים 'ישראלית', אבל ה'יהודית' נוכחת שם כל העת ואי-התייחסות אליה היא פעולה אנטי-תרבותית, היא מתן מעמד בלעדי רק לקצה הקרחון ולא לקרחון כולו, העדפה של השכבה הראשונה והותרת כל התוך הלשוני ההיסטורי לדיונים דתיים או אקדמיים.

האירוניה הטראגית היא שדווקא נוכחותו של השיח העממי בדברי הרב עובדיה יוסף בחיים הפוליטיים מאלצת את התקשורת הישראלית להתייחס בעקיפין אל השפה היהודית, בעוד שהמרחב האדיר של כתביו של הרב יוסף כמו גם כלל הספרייה היהודית נותר בשולי השיח הציבורי ומחכה עדיין לגואל.

לאן מובילה אותנו בורות קולוסאלית מעין זו? - מילא הרב יוסף, אבל מה קורה בשיחות בינינו לבין הפלשתינים? אם איננו יודעים להתייחס בצורה מלאה אל המכשיר העיקרי שבאמצעותו מנהלים שיחות - השפה - כיצד חושבים להגיע לתוצאות כלשהן? הישראלי והפלשתיני יושבים בצוותא ומשוחחים בשפה בינלאומית, אבל נוגעים רק בקצות הקרחון של משמעויות המילים. מה למשל אומרת המילה 'אדמה' לישראלי ומה לפלשתיני - לראשון, כך משווקים לנו, הכוונה היא לטריטוריה, שטחים, שאפשר להתפשר עליהם. אבל האחרון מכוון למשמעות הקמאית של המילה אדמה, שבלעדיה אדם אינו נקרא אדם, והיא מכילה בתוכה גם את ה'דם' ששווה לשופכו כדי להשיגה.

שנים רבות מדי אנחנו מקריבים קורבנות לאלוהי הרציונליזם מבלי לתת את הדעת ברצינות גם לממד הלא-רציונלי של החיים, גם ללא-מודע של השפה, גם להבדלים בין השפה ה'יהודית' ל'ישראלית' ובין ה'ישראלית' לזו הערבית. אולי, אם נשיב לתוך השיח הפוליטי והדיפלומטי את השפה היהודית, נוכל להגיע לתוצאות טובות יותר הן בהתנהלותנו הפנים חברתית והן ביחסי החוץ שלנו.

פורסם בחלקו בעיתון 'ישראל היום' (20.9.10)
תאריך:  21/09/2010   |   עודכן:  21/09/2010
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עברית יהודית מול עברית ישראלית
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא ותיק
21/09/10 14:50
2
יריב א.
21/09/10 21:39
3
חשדנית
21/09/10 22:22
4
צ.
21/09/10 22:34
5
חרדי עצוב
22/09/10 00:31
6
יוסי פלס
22/09/10 11:51
 
חשדנית
22/09/10 16:12
 
יוסי פלס
22/09/10 19:25
 
חשדנית
23/09/10 21:46
 
יוסי פלס
24/09/10 02:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום שני, ה-13.9.10, הרסו נציגי הממשלה, מלווים בכוחות משטרה, את אל-עראקיב בפעם החמישית.
21/09/2010  |  עמוס גבירץ  |   מאמרים
"קוֹל" חבר וחברה באקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה יקבע בעתיד (הקרוב או הרחוק) את עמדתו מול המחדלים שהתגלו או "התגלעו" השנה לאורכה של התחרות. וכל זה – אין לשכוח – למרות שיש גם כאלה מבין החברים (או העיתונאים!) שהעניינים המשובשים "דפקא" הולמים את מידותיהם ואת תכונותיהם והם "מתענגים" על הברדק החוגג שהתגלה ל"קוֹל עין" גם כשהיא בלתי-מזוינת.
21/09/2010  |  שאול דישי  |   מאמרים
עסקת רכש מטוס הקרב F-35 אושרה בוועדת השרים של ממשלת ישראל, ובאמצעות מימוש עסקה זו תשמור מדינת ישראל על עליונות אווירית כלפי כל גורם זר בשמי המזרח התיכון, אויב או עמית.
21/09/2010  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
מכון וושינגטון לחקר המזרח התיכון פרסם מאמר מעניין למדי הראוי להתייחסות ולתגובות. עיקרו של המאמר עוסק בתנאי הסף להתקדמות בתהליך השלום במזרח התיכון ובצורך הדחוף לשיקום מעמדה של ארה"ב באזור. אם ארה"ב חפצה בתהליך שלום שיבטיח שקט לאורך שנים, תוך סילוק הגורמים הפונדמנטליסטים מעמדות הכוח, ראה לדוגמה "ציר הרשע" - אין מנוס, כאמור, משיקום מעמדה האזורי. לא תהיה זו הפרזה רבתי אם נקבע כאן שמאז בוש הבן ואובמה, מעמדה הבינלאומי של ארה"ב נחלש בצורה מדאיגה.
21/09/2010  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
את אליעזר פגשתי כאשר ביקרתי את סבתי הזקנה בבית אבות. אדם בן 73, שמור היטב, עם עיניים נוצצות בברק שובבות מאחורי משקפיים עבי-מסגרת. אליעזר נהג לבקר אחת לשבוע בבית האבות כדי 'לפתוח להם חלון לחיים מחוץ למוסד העבש הזה', כפי שהוא הגדיר זאת. שאלתי אותו למה הוא כל-כך שלילי לגבי בית האבות שעושה עבודה כל-כך חשובה למען הזקנים חסרי הישע. השאלה הזו הדליקה אותו. "זקנים חסרי-ישע? זה כל מה שאתם הצעירים חושבים על אנשים מבוגרים מכם?”.
21/09/2010  |  יורם הר-לב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מתבקשת חשיבה אסטרטגית ישראלית ריאליסטית, אשר תדע לתכלל את מלוא הגורמים המשפיעים ובכלל זה את הממד הבינלאומי הנוכח, כבסיס להמלצות מדיניות-אסטרטגיות לדרג מקבלי ההחלטות הן בהקשר לסיום ...
איתמר לוין
איתמר לוין
תשע הערות בעקבות פסק דינו של בג"ץ: שני נתונים בהם טמון הסיפור כולו, התגובה השקרית של החרדים, כמה באמת יתגייסו בשנים הקרובות, וכיצד הליכוד סותר את עצמו רק כדי לשרת את הישרדותו של נת...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
אסון ה-7.10.23 (השבת השחורה של שמחת תורה תשפ"ד) הוא השני מסוגו ובממדיו בהיסטוריה של ישראל, ופקד אותנו 50 שנה אחרי אסון יום הכיפורים (1973). הדמיון בין המקרים מדהים ומכאן הצורך ללמו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il