|   15:07:40
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
ההיבטים המשפטיים של חוזה שכירות
קבוצת ירדן
כל מה שלא ידעת על הדפסה על חולצות

יהודי גם כשהוא אוניברסאלי

אולי אי-אפשר להכחיש את השואה אבל מה שאפשר הוא לומר שאין שום תועלת בלזכור אותה. זאת הכחשת השואה הנוראה מכל ויש לה סיכוי. כמה זמן עוד יכו היהודים בעצבים של מצפון יורשי התליינים ולא יניחו לזמן לרפא אשמות
24/01/2011  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
"העבודה משחררת" - שער הכניסה לאושוויץ [צילום: AP]

השקר לא היה הכחשת האמת. השקר היה ביצירת אי של טירוף בו לא שלטו יותר חוקי אנוש. השקר היה שכאילו אפשר לייצא את האדם ממעגל הנבראים בצלם למעגל האדמה ממנה באו בטרם יהיו לנבראים בצלם

קשה לתרגם את הביטוי ARBEIT MACHT FREI. מיקומו בשערי מחנות ריכוז נודעים, בנודע בין כולם אושוויץ, הופך אותו לסיסמא רוויה ציניות מקפיאת דם והוא מתפרש כאילו כוונת האמור היא כי העבודה משחררת. ממה? ההומור המר של הכלואים בין צריפי המוות של המחנה שבליבו בערו תנורי הקץ, אימצו את הפירוש השגוי הזה כדי לחרוז "Arbeit Macht Frei durch den Schornstein" כלומר העבודה משחררת, את הנפש מן הגוף, דרך ארובות המשרפות.

משמעה של הסיסמא, שבאה לעולם גם בצרפתית וגם בגרמנית והייתה למוטו של שורה ארוכה של מאמינים בערכה המוסרי של המלאכה, היה פשוט אבל אחר: העבודה הופכת את העמל לאדם חופשי.

הכומר לורנץ דיפנבך, חוקר לשון נודע וסופר נובלות, כתב סיפור על קוביוסטוס מושחת שהיה לאסיר יצריו והחל בתהליך של תשובה שבמרכזה עמדה העבודה שסוף דבר עשתה אותו לאדם חופשי. הכותר של הספר היה ARBEIT MACHT FREI. הוא הפך כמעט בין לילה לתמצית הקריאה האידיאליסטית בגרמניה, אוסטריה ומשם בעולם הנאור כולו - לראות בעבודה לא רק אמצעי לשם פרנסה אלא ערך כשלעצמו.

ההתפעלות מן המסר הקצר והקולע חצתה את גבולות אירופה והגיעה כמובן גם ארצה בתקופת ראשית הציונות המגשימה והונצחה בשורות השיר "למי תודה למי ברכה לעבודה ולמלאכה". ארגון אוסטרי לאומני הפך אותו לסיסמתו וממשלת וויימאר שרצתה לעודד את הפריון כדי לעמוד בפירעון החובות העצומים שהטילו עליה בוורסאי הפכה אותו לסיסמתה שלה, וכשנאצים ירשו אותם הם ירשו גם את האימרה.

זה מה שהופך אותה לצינית. כשהמפקח על מחנות הריכוז הורה לעטר את שער הכניסה של אושוויץ בסיסמא הזאת, הוא הפך את האמת לשקר. הוא עקר את המחנה מתוך המציאות. מה שהתרחש בו לא היה שייך לפלנטה ארץ. לא עלה אפילו על דעתו להשלות את השבויים כי הם מובלים למחנה עבודה ולא למחנה השמדה. לא היה כמובן איכפת לו כלל ועיקר מה הנידונים למות חושבים. לא היה ערך עוד להטמין להם סימני דרך מטעים. הם כבר ניצודו. לא היה ככל טעם לפתות אותם להיכנס מרצון למלכודת הסוף.

הם הגיעו בקרונות בהם הם היו כבר במלכודות. גם את תאי הגז הם לא הסוו למקלחות כדי להטעות את קורבנותיהם. הם לא הסתירו דבר ממפני הגופות מעוקרי שיני הזהב, מסורקי הנעליים והמשקפיים ולא ממסיקי התנורים וממובילי מריצות הגוויות. השקר לא היה הכחשת האמת. השקר היה ביצירת אי של טירוף בו לא שלטו יותר חוקי אנוש. השקר היה שכאילו אפשר לייצא את האדם ממעגל הנבראים בצלם למעגל האדמה ממנה באו בטרם יהיו לנבראים בצלם.

אפשר היה לתת בשער המחנה את ARBEIT MACHT FREI כשם שאפשר היה לקשט את הכניסה בשלט WOLFE WERDEN BEI DEN LAMMERN WOHNEN " DIE" כלומר "וְגָר זְאֵב עִם כֶּבֶשׂ וְנָמֵר עִם גְּדִי יִרְבָּץ". זה לא היה משנה. כל קשר בין תוכן לבין מהות, בין אמת לבין העמדת הפנים המעוקרת מכל עכבות, הוא קשר שאין כל טעם לחפש להבינו. לא היה קשר כזה. שתים עשרה שנות השלטון הנאצי בעולם הנן מבחינת ההיסטוריה היהודית, ורק היהודית, שתים עשר שנים בהן סילק עם אדיר כוח את היהודים ממפת האנושות והערים סביבו פרזות נוטפות צוף ודבש כדי שמן החלל שנוצר לא יעלה ריחו המבאיש של חטא לא יכופר, והעולם הביט בסיסמאות הרבה יותר מאשר בחלל ובחללים.

הכחשת השואה איננה מאמץ מתוקשר ומתואם ורב תושיה להוכיח כי לא הייתה שואה בעולם, ואם היה משהו - לא כצעקתה היה - ואם כצעקתה- היו כבר כצעקות האלה מעולם. מכחישי השואה יודעים ידוע היטב כי בכך לא יצליחו. יותר מדי מתועד. יותר מדי מצולם. יותר מדי נשמר בארכיונים מוקפדים. יותר מדי הנציחו הרוצחים בעצמם. יותר מדי הם עבדו את אליל הסדר.

אי-אפשר להכחיש את השואה כמו שאי-אפשר להכחיש שיש חנקן בעולם. אבל מה שאפשר הוא שאין שום תועלת בלזכור. זאת הכחשת השואה הנוראה מכל. יש לה סיכוי. עייפה כבר נפש העולם להורגים. מספיק. כמה זמן יכו היהודים במערכות העצבים של מצפון יורשי התליינים ולא יניחו לזמן לרפא אשמות ולא יתירו לו להתיר את לולאת הקרבן מצווארם.

צריך לזכור. אנו זוכרים את יום השואה והגבורה ביום בו קמנו קומץ בן קומץ מעטים בני מעטים למרוד מרד חסר סיכוי במי שנעל אותנו מחוץ לעולם והשמיד אותנו כי כבר למעשה לא היינו קיימים בעבור אף לא אחד. העולם זוכר את יום העשרים ושבעה לינואר כיום בו הוא שיחרר אותנו מאושוויץ. הוא נשבע לזכור, אבל לא נשבע כי הוכנסנו לתופת. הוא נשבע לזכור כי עמד לו הכוח להוציאנו משם. ההבדל הזה יכול להיות תהומי.

אם לא ניזהר, לא יוכחש דבר אבל מה שיאמר הוא כי מה שחשוב הוא כי האדם החופשי לחם בעבור החופש. איך ייזכר כי שתים עשרה שנה עמד מול השלט ARBEIT MACHT FREI והניח לו לשקר באין מפריע ועולם עם יהודים או בלי יהודים לא שינה אצלו סדרי עולם.

ייזכר אם נהיה חלק בעיצוב היום הזה בעולם. ייזכר אם לא נניח לו להתפתח רק ליום של סולידריות עם האדם באשר הוא אדם, עם אידיאולוגיות אצילות שיכולות גם לבגוד, ייזכר אם נאמר כי השואה, מה לעשות הוא עניין יהודי, גם כשהוא אוניברסאלי.

תאריך:  24/01/2011   |   עודכן:  24/01/2011
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יהודי גם כשהוא אוניברסאלי
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלטע קאקער
24/01/11 16:56
2
אור הנר
25/01/11 09:08
 
אלטע קאקער
25/01/11 14:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אזרחים וארגונים רבים מנסים למצוא דרך שתשקם את מפלגת העבודה, ומנסים להמציא אותה מחדש, אך אף אחד לא ניסה להבין מה הם הגורמים, שמלכתחילה הובילו לנפילת המפלגה, ולכן גם לא נמצאה הנוסחה הנכונה. עקרונות חברתיים היו פעם במרכז של מפלגת העבודה, שבמשך תקופה ארוכה הובילה את המדינה, והם אלו שהנחו את כל המדיניות של מקבלי ההחלטות. האידיאולוגיה החברתית הייתה כל כך רחבה ומקיפה, ולכן היא הייתה גם המצפן של מקבלי ההחלטות, בתהליך קבלת ההחלטות.
24/01/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
כל מי שמקפיד בהלכות כשרות מכיר את המושג "עוף עם שאלה". כלומר, כאשר אדם יורד אל השוק לקנות לו עוף לשבת, עליו למשש היטב את איברי העוף וגם לנפוח בפלומתו ולבחון שמא אין על העוף סימן כחול - אות לכך שהעוף ספג אי פעם חבטה כלשהי.
24/01/2011  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
האם אנו באמת ובתמים מכורים לסרטן הזה?, האם אנו עד כדי כך אדישים שמסרטנים אותנו?, האם אנו טיפשים עד כדי כך שאנו משלמים, ועוד מחירים מופקעים עבור אלו המסרטנים אותנו למוות?.
24/01/2011  |  אלכס לוין  |   מאמרים
כשפקדנו אותה לראשונה לפני כשנתיים, בטיילת של תל אביב, היא הייתה, עדיין, בבתוליה: מסעדה מזרחית של בוסר, צנועה ונחבאת אל הכלים, שמנסה בכל כוחה להשתחל לשוק הקולינרי התחרותי וחסר הרחמים של הכרך הגדול. שלטו בה אז החומוס, הטחינה, הקבב והחריפים למיניהם, אבל שולחן אחד, יוצא דופן, בלט במיוחד. הוא היה עמוס במעדנים בוכריים מכל טוב, וסביבו הסבו בעלי המסעדה, יוצאי טשקנט.
24/01/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
שימעו סיפור.
24/01/2011  |  אליקים העצני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
בנימין נתניהו הוא עתיר ניסיון, אדם נבון ביותר, משכיל, בעל-רקע צבאי ובעל השקפה כלכלית אותה יישם כאן באופן שהפך את ישראל למדינה בעלת כלכלה חזקה ומשגשגת כפי שלא הייתה מעולם
דן מרגלית
דן מרגלית
רביב דרוקר פתח את הפרשה ונתניהו חזר באוזני בוגי על שקריו עד שעשה טעות ונכנס לאולפנה של קרן מרציאנו
חיים רמון
חיים רמון
מלבד גברים חרדים יש לפחות שש קבוצות נוספות שהפטור שניתן להם משירות מבוסס על שיקול הדעת של גורם ברשות המבצעת ואינו מעוגן במסגרת חקיקה: ערבים, ערביות, דרוזיות, צ'רקסיות, ארמנים וארמנ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
ראש הממשלה שלנו, אני בצער מייחס לך האשמה של הפקרת החטופים, השוהים כבר כתשעה חודשים באפלה המאיימת כל רגע לקטוף את חייהם
דרור גרין
דרור גרין
המשוררת מתארת את הכתיבה כתהליך של התאכזרות עצמית או כתהליך של סבל נורא הקורה כאילו מעצמו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il