|   15:07:40
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שלא ידעת על הדפסה על חולצות
קבוצת ירדן
ההיבטים המשפטיים של חוזה שכירות

סדקים בחמאס על השליטה ברצועה

הנהגת חמאס התייצבה כאיש אחד מאחורי חאלד משעל ואולם הביקורת שהשמיע מחמוד אל-זהאר נגד משעל חושפת טפח במאבק של חמאס-עזה ליטול תפקיד מוביל בקבלת ההחלטות גלעד שליט עלול ליפול קורבן למאבקי הכוח בחמאס
18/06/2011  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
משעל. מאבק על השליטה [צילום: AP]

חילוקי הדעות בצמרת חמאס יצאו בחודש האחרון לתקשורת בעקבות סדרת התבטאויות של מחמוד אל-זהאר, חבר הלשכה המדינית של הארגון ושר החוץ בממשלת חמאס ברצועת עזה, המערערות לראשונה על מעמדו של מנהיג התנועה, חאלד משעל.

שני ראיונות לתקשורת שערך זהאר עוררו סערה בתנועת חמאס, ובעיקר ביקורתו הבוטה על הדברים שנשא משעל בטקס חתימת הסכם הפיוס בין חמאס לפתח בקהיר (4.5.11), מהם התפרש כאילו חמאס נכון להסמיך את הרשות הפלשתינית לנהל מו"מ מדיני עם ישראל. בשבוע באחרון ניסו שני הצדדים למתן את הטונים ולהפגין את אחדות המחנה תחת מחויבות לקבלת דין התנועה המתקבל בהצבעת הרוב.

המחלוקת, לראשונה בגלוי, בין אל-זהאר למשעל, הינה קצה קרחון למאבקי כוח בתוך הנהגת חמאס. שורשיהם מצויים בנסיגת צה"ל מרצועת עזה, בניצחון חמאס בבחירות ב-2006 שהביא להקמת ממשלה פלשתינית בראשותו ובהשתלטות הצבאית של חמאס על רצועת עזה.

ממשלת חמאס השולטת ברצועת עזה צברה מאז 2007 כוח פוליטי וכלכלי רב. היא נתפסת כמתמודדת על הבכורה בזירה הפלשתינית מול הרשות הפלשתינית של אבו מאזן וכמובילה את המאבק המזוין נגד ישראל. ממשלת חמאס מקיימת יחסי חוץ, והייבוא מישראל (דרך מעברי הגבול) וממצרים (מערכת המנהרות ומעבר רפיח הפתוח באופן מלא) העניק לה מקורות הכנסה משמעותיים לממשלה, בנוסף לכספי הסיוע הבינלאומיים המנותבים לרצועת עזה. גורמים אלה הביאו להקטנת התלות של חמאס ברצועת עזה בהנהגת החוץ ובאירן.

התחזקות כוחו של שלטון חמאס ברצועת עזה, שם התבסס גם עיקר הכוח הצבאי של גדודי אל-קסאם שהצטיידו בנשק מתקדם, שינתה באופן הדרגתי את מאזן הכוחות בתוך חמאס. אל-זהאר בביקורתו לא רק התנצח עם משעל על קווי המדיניות של חמאס, אלא ערער למעשה על סמכותו להנהיג את התנועה וטען, כי מוקד הכוח צריך לעבור מ'החוץ' ל'פנים' שנושא בעיקר הנטל של העימות עם ישראל. תהליך דומה עבר ארגון פתח לאחר הקמתה של הרשות הפלשתינית ב-1994, ובסופו של דבר עבר מוקד ההשפעה להנהגת הפנים.

את ההתרסה כלפי הנהגת החוץ ניתן למצוא גם במחלוקת סביב ההתייחסות לאוסאמה בן-לאדן ע"י ראש ממשלת חמאס איסמאעיל הנייה וסגן מנהיג חמאס מוסא אבו מרזוק, ובתשובה החיובית של מחמוד אל-זהאר שר החוץ בממשלת הניה להזמנה לפגוש את הדיפלומט השוויצרי ללא קבלת אישור מהלשכה המדינית. סביר להניח, כי אל-זהאר אינו בודד בעמדותיו וכי שותפים לו אישים בכירים בהנהגת חמאס ברצועת עזה, וייתכן גם איסמאעיל הניה עצמו, האמור לאבד את תפקידו כראש ממשלה לאחר הקמת ממשלת האחדות עם פתח במסגרת הסכם הפיוס.

קריאת התגר הגלויה נגד משעל מלמדת על מעמדו בתנועה. אומנם הוא מקובל כמנהיג והתנועה על הזרוע הצבאית שלה סרים למרותו, אך הוא חסר את ההילה של השיח' אחמד יאסין, מייסד חמאס, שהיה גם הרועה הרוחני של התנועה ואת הכריזמה של עבד אל-עזיז אל-רנטיסי, יורשו של יאסין.

בעימות הנוכחי יצא משעל וידו על העליונה. צמרת חמאס התלכדה סביבו וגיבתה את עמדותיו בהודעה החד-משמעית של הלשכה המדינית בה השתתפו גם נציגים מרצועת עזה. לעומתו, אל-זהאר לא קיבל גיבוי פומבי מצד בכיר כלשהו בחמאס (בעזה ובגדה המערבית) והוא ביקש בסופו של דבר להמעיט במשמעות חילוקי הדעות.

עם זאת, סלע המחלוקת נותר בעינו ומאבקי הכוח בצמרת צפויים להימשך. סביר להניח, כי אל-זהאר ינסה לגבש קואליציה פנימית בתמיכת בכירים בגדודי אל-קסאם שתשוב ותדרוש ייצוג גדול יותר של עזה במוקד קבלת ההחלטות של חמאס.

משעל נמנע מלהתייחס ישירות לאתגר שהציב מולו אל-זהאר ככל הנראה על-מנת שלא להעניק לו מעמד של מתמודד שווה ערך על ההנהגה. האינטרס העליון של משעל והנהגת החוץ, שאינם שוקלים בשלב זה להגיע לרצועת עזה, הינו לפעול לקדם את תהליך הפיוס עם פתח על-מנת להביא להשתלבות חמאס באש"ף, מתוך מטרה להשתלט על ארגון זה המוכר בינלאומית כנציג הבלעדי של העם הפלשתיני.

לצד היעד המדיני האסטרטגי בחתירה להשתלטות על אש"ף, הבחירות למועצה הלאומית הפלשתינית (מל"פ) של אש"ף, בהתאם להסכם הפיוס עם פתח, מהוות מהלך העשוי להשפיע על יחסי הכוחות בחמאס. הבחירות למל"פ אמורות להתקיים בשטחי הגדה המערבית ועזה ובמדינות בהן נמצאת הפזורה הפלשתינית, אשר לנציגיה צפויים לקבל לפחות מחצית המושבים, לעומת מיעוט הנציגים מרצועת עזה, ועמדה משפיעה בהתאם בהנהגה הפלשתינית.

המהלך יעניק משנה חשיבות לתפקידה של הנהגת חמאס בחו"ל, המבדילה את עצמה מממשלת חמאס, אשר בראייתה הינה האחראית על ניהול ענייני תושבי רצועת עזה, בעוד היא רואה לעצמה תפקיד בהנהגת העם הפלשתיני כולו בפלשתין ומחוצה לה. חיזוק הקשרים בין הנהגת החוץ להנהגת חמאס בגדה המערבית אף היא חיונית בשלב הנוכחי בניסיון לרסן את אל-זהאר ואחרים השותפים לעמדתו.

ההתפתחויות במזרח התיכון על-רקע גל המהפכות העממית עשויות להשפיע גם מאזני הכוח בתוך צמרת חמאס. ליציבות שלטונו בשאר אסד תהיה השלכה ישירה על בסיס הכוח של הנהגת החוץ שנהנתה מזה למעלה מעשור שנים מתמיכה וגיבוי סורי מלאים. במצרים, האחים המוסלמים הקימו מפלגה פוליטית והם נערכים להתמודדות בבחירות הכללית בעוד מספר חודשים. כוחם העולה של האחים המוסלמים, תנועת האם של חמאס, מעניקים להנהגתם משקל רב יותר על קבלת ההחלטות בחמאס. מסורתית היו האחים המוסלמים קרובים יותר להנהגת חמאס ברצועת עזה, ובשנים האחרונות התהדק הקשר בין הארגונים שבא לידי ביטוי בהעברת סיוע כספי גדול לחמאס בעזה, כולל לרכישת נשק.

עסקת החילופין עם ישראל בסוגיית החייל הישראלי החטוף גלעד שליט עשויה לשמש גורם במאבקי הכוח בתוך חמאס. בעבר טענו גורמי ביטחון בישראל, כי צמרת גדודי אל-קסאם, בהנהגתו של אחמד ג'עברי, ביטאה קו בלתי מתפשר שהכשיל הגעה לעסקה. הנהגת חמאס תתקשה להגמיש את עמדותיה במו"מ מחשש לביקורת פנימית. המהלך של אל-זהאר שהתברר אומנם כעקר, היה בבחינת הצהרת כוונות, והוא השיג את מטרתו העיקרית בכך שנתן פומבי לוויכוח הקיים, כדי לאלץ את הנהגת החוץ להתחשב יותר בעמדת חמאס עזה בקבלת החלטות עתידיות.

עיקר עניינו של הוויכוח בצמרת חמאס נסב על עמדות כוח, והוא אינו מבשר שינוי כלשהו במדיניות של התנועה כלפי ישראל. בנושא זה קיים קונצנזוס מקיר לקיר בחמאס השולל באופן מוחלט הכרה בישראל ובמצדד בחתירה לשחרור כל פלשתין מהים לנהר. מרחב "הגמישות" של חמאס מתמצה בנכונות להקים מדינה פלשתינית בגבולות 67' ול'הודנה', הפסקת אש זמנית עם ישראל, וזאת בתנאי שישראל תאפשר את מימוש תביעת השיבה של הפליטים הפלשתינים לשטח מדינת ישראל, שמשמעותה המעשית חורבנה של ישראל והפיכתה למדינה פלשתינית.

תאריך:  18/06/2011   |   עודכן:  18/06/2011
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סדקים בחמאס על השליטה ברצועה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דודי29
18/06/11 20:14
2
סתם_1
18/06/11 20:14
3
ועד אחרון השפלים!
20/06/11 10:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי שריד מקדיש את מאמרו השבת לעיתון הארץ ול"תפקידו הייחודי בחברה הישראלית", וכך הוא מסיים את דבריו: "בכל יום ויום, בלקטו את העיתון הזה על סף ביתו, רשאי אדם לראות את עצמו כמי שיש לו יותר ממינוי; יש לו מניה במפעל הציוני...".
18/06/2011  |  יוסי דר  |   מאמרים
"ועיני לאה רכות" (בראשית, פרק כט פסוק ל"א) ואונקלוס מפרש כי עיני לאה היפות מרמזות על עולמה הפנימי היפה. לאה השתמשה בדודאים על-מנת להביא את יעקב אליה (פרק ל כ"ט-ל) כל מאבקיה של לאה הם על מעמדה בתוך המשפחה תוך שימוש בערמה נשית, וכניעות מוחלטת לרצונו של הפטריארך, ראש המשפחה, כדרך אותם זמנים עתיקים.
השיטה שלנו לבחירת שופטים באמצעות וועדה מותקפת חדשות לבקרים בשל פגמיה - החל מטענות בדבר העדר שקיפות של דיוניה וכלה בהאשמות על מינוי שופטים בשיטת "חבר מביא חבר". אבל כל תחלואי השיטה שלנו גם יחד אינם מגיעים לקרסולי השיטה המושחתת והמשחיתה של מינוי שופטים בארצות הברית. כל כך מושחתת עד שהניו-יורק טיימס מצא לנכון להקדיש לאחרונה את מאמר המערכת שלו לבעיה הכאובה הזו.
18/06/2011  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
עוד משכבר הימים, הרבה לפני כך שזכינו בארצנו לממשלה תומכת ואוהבת הדואגת לכל אזרחיה, התלבטנו ארוכות בנושא שאלת הדיור - האם לקנות קוטג' על-מנת להנעים את חיינו או אולי כדאי לשכור?. טובי הכלכלנים הביעו דעה בעניין - היו שטענו כי עדיף ולקנות ואילו אחרים גרסו ששכירות זה הפתרון הנכון.
18/06/2011  |  עמוס עמירן  |   מאמרים
אוניברסיטת בן-גוריון בנגב איבדה זה מכבר את הלגיטימיות שלה לקבל תקציבים מקופת הציבור. היא גם אינה ראויה עוד לקבל תרומות מיהודים ברחבי העולם. החופש האקדמי, שעליו נלחמת רבקה כרמי, נשיאת המוסד האקדמי הנקרא על שמו של ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, ומי שהכריז קבל עם ועולם שזו תהיה מדינה יהודית, ביתו הלאומי של העם היהודי, הפך זה מכבר תחת ניהולה לפארסה נלעגת. קבוצה של מרצים, ארכי-ניהיליסטים, כמו ניב גורדון ואייל ניר, הפכו את הקמפוס האקדמי שבו הם מרצים לקרש קפיצה להפצת דעות מטורפות בעליל. אין בינם לבין מה שרבים אוהבים להכתיר כ'חופש אקדמי' ולא כלום. זה, אולי, משהו שכרוך בפגם גנטי שיש בעם היהודי מאז לידתו. שונאיו ומחריביו יוצאים ממנו.
18/06/2011  |  חיים משגב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
על המילה "בוגד", שהושמעה בכיכרות בשלהי המאה הקודמת, נאמר בשעתו כי היא זו שהובילה לרצח יצחק רבין ז"ל    כינית יריב "בוגד", הסתת לרצח שלו    היום לאנשי השמאל, משסעי החברה, מותר להגיד ב...
אלי אלון
אלי אלון
בנימוקים להחלטה על הצבת לוח הזיכרון לרוזנפלד, נאמר בין השאר "שלום רוזנפלד - עורך, עיתונאי ומורה היה מגדולי העיתונאים והפובליציסטים של ארצנו, שתרם תרומה עצומה בתחום העיתונות..."
דרור אידר
דרור אידר
"בקש שלום ורודפהו" נאמר למען אחי ורעיי, לא לאויבים ברברים שעילת קיומם היא רצח יהודים והחרבתם    נגדם צריך להילחם
תומכי המועמד לנשיאות רוברט פ' קנדי ??ג'וניור סמוך למתחם הביטחוני ליד מתחם אולפני CNN באטלנטה, מקום העימות הנשיאותי [צילום: פבלו מרטינז מונסיבאיס/AP]
שמואל רוזנר
העימות הנשיאותי בין ביידן לטראמפ חשוב במיוחד מכיוון שהוא מוקדם מאוד ויכול להשפיע על סיכויי ההצלחה של ביידן בבחירות    ביידן בן 79, ורבים מודאגים מיכולותיו הקוגניטיביות. העימות יהיה ...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אל מול הייאוש הנורא, אל מול הררי העצב ותילי היגון, אל מול מעמקי האימה והחרדה ניעור באחת עם ישראל, ניעורה הגבורה היהודית, ניעורה רוח האמונה היהודית, השתלטה על הייאוש, ניערה מעליה את...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il