|   15:07:40
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

'נאורות' במערכת המשפט הישראלית

בניגוד לכל היגיון בריא, למורשת היהודית ולנוהג בעולם הדמוקרטי, פסק בג"ץ שלטרוריסט חורש מזימות עומדת הזכות לתבוע פיצויים מישראל, גם אם הוא חותר ללא הרף להשמדתה
20/07/2011  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
בית המשפט העליון. נאור ייקרא? [צילום: פלאש 90]

ביהמ"ש ידון בתביעת מוסטפא דיראני נגד המדינה
איתמר לוין
המחבל הבכיר הגיש תביעה ב-6 מיליון שקל נגד המדינה בטענה לעינויים בעת מאסרו בישראל * ביהמ"ש העליון דחה את בקשת המדינה למחוק את התביעה על הסף
לרשימה המלאה

תמונה לא דמיונית לחלוטין: מחבל בארגון הטרור הרצחני אל-קאעידה, נקרא לו מוסטפה אבו-סייף, נלכד בידי ה-FBI האמריקני, כמעורב בחטיפתו והעלמתו של טייס אמריקני, שמאז ועד היום לא נודעו עקבותיו.

אבו סייף, הטרוריסט המדופלם, מחליט לתבוע את עלבונו על החקירות שעבר, בבית המשפט האמריקני, ודורש פיצוי של 6 מיליון דולר. האם בכלל יעלה מישהו מאזרחי ארה"ב על הדעת, שבית המשפט יעניק לו סעד משפטי? אין צורך להיות אמריקנולוג גדול כדי לנחש שהאיש לא רק ייזרק מכל המדרגות, אלא אף יחטוף בהזדמנות זו בעיטה הגונה בעכוזו, על הטרדת בית המשפט.

כך הייתה נוהגת, מן הסתם, כל דמוקרטיה מתגוננת. כך היו נוהגים שלטונות המשפט באנגליה ובצרפת, בגרמניה ובאיטליה. מדינות כמו רוסיה וסין, גם היו מן הסתם כולאות כל מי שסייע לטרוריסט הנקלה לסחוט את המדינה, באשמת שיתוף פעולה עם האויב.

החוק היה לצחוק
פרוקצ'יה. לטובת הטרוריסט

העליון, ברוב של שניים – השופטים אילה פרוקצ'יה (שהיא כבר שופטת בדימוס) וסלים ג'ובראן – דחו את ערעור המדינה והתייצבו להגן על 'זכותו' של הטרוריסט דיראני לתבוע כספים מקופתו הציבורית של משלם המיסים הישראלי

יש רק מדינה אחת בעולם החופשי, מדינת ישראל, שמערכת המשפט שלה, בשם זכויות אדם ערטילאיות, מתייצבת לימינו של טרוריסט מדופלם, ומאפשרת לו לתבוע מקופת המדינה שכנגדה פעל, פיצויים בסך 6 מיליון שקל. כאן לא זורקים טרוריסט חצוף שכזה מכל המדרגות, אלא מעניקים לו סעד, עטוף ברבבות מילות בלה-בלה-בלה של כבוד האדם, זכויות יסוד, משפט חוקתי נאור, ועוד כיוצא באלה מליצות חלולות, שהופכות את מערכת החוק לצחוק.

וזה סיפור המעשה בקצרה: מוסטפה דיראני, איש חיזבאללה, שהחזיק במו ידיו בנווט הנעדר רון ארד, נתפס בידי ישראל ב-1994, במאמץ להציל מפיו מידע באשר לגורלו של ארד. במשך הזמן נחקר ממושכות. כעבור עשור, ב-2004, הוא שוחרר בעסקת חילופי השבויים עם החיזבאללה. דיראני וחבר מרעיו שוחררו תמורת העבריין הנקלה אלחנן טננבאום, וגופותיהם של החיילים החטופים בני אברהם, עדי אביטן ועומר סואעד הי"ד.

עוד לפני שחרורו נענה דיראני לעצותיהם של אנשי שמאל חובבי האויב החיזבאללאי, והגיש תביעת נזיקין נגד מדינת ישראל, בסכום של 6 מיליון שקל, בגין התעללויות שעבר, לטענתו. יועציו הבטיחו לו כי גם אם הרעיון נראה לו הזוי, הרי בפועל אין ספק כי בעזרת בית המשפט הישראלי הרחום והחנון הוא יצליח לסחוט מקופת המדינה היהודית המוטרפת, 6 מיליון שקל.

בינתיים שוחרר המרצח דיראני, האחראי למותם של ישראלים וחיילי צד"ל. לרגל האירוע הבלתי מרנין הזדרזה הפרקליטות לבקש מבית המשפט למחוק את התביעה, בטענה שהאיש עבר להתגורר במדינת אויב, ומשם ממשיך לפמפם על רצח יהודים. אבל בית המשפט המחוזי בתל אביב, במהלך חסר כל היגיון לאומי, דחה את בקשת הפרקליטות והורה להמשיך ולדון בתביעת הטרוריסט-האויב דיראני, כאילו עודנו שוהה בישראל, וכאילו הוא ראוי לזכויות כלשהן בישראל, חוץ מן הזכות להיות נמק בכלא כל ימי חייו.

הפרקליטות לא הרימה ידיים ועירערה בפני בית המשפט העליון על החלטתו התמוהה של המחוזי. אבל ראו זה פלא: העליון, ברוב של שניים – השופטים אילה פרוקצ'יה (שהיא כבר שופטת בדימוס ורק מנקה את שולחנה) וסלים ג'ובראן – דחו את ערעור המדינה והתייצבו להגן על 'זכותו' של הטרוריסט דיראני לתבוע כספים מקופתו הציבורית של משלם המיסים הישראלי. רק השופט חנן מלצר סבר ברוב הגינות שיש למחוק את התביעה, בנימוק שהדבר מנוגד למורשת ישראל ולחוקים נאורים במדינות מתקדמות, למשל הכלל האנגלי ושלוחותיו במדינות Common Law אחרות: "אין מבררים תביעתו של אויב". והוא סיכם: "דחיית התביעה מתאימה לעקרונות החירות, הצדק, היושר והשלום של מורשת ישראל".

התותח הקדוש המודרני
דיראני. מעללים חמורים [צילום: AP]

יש לחפש דרך אחרת לבחירת שופטי ישראל, שתהיה שקופה יותר, מאוזנת יותר, מייצגת בנאמנות את הציבור הרחב על כל גווניו, כמקובל במדינות הדמוקרטיות בעולם

אך לא כך סברו שופטי הרוב, פרוקצ'יה וג'ובראן, שהעניקו לדיראני את הזכות לתבוע מישראל 6 מיליון שקל, אף שהיו מודעים בהחלט לחומרת מעלליו של דיראני. בפסק הדין המשתרע על פני עשרות עמודים, מודה הגברת פרוקצ'יה שניסחה את ההחלטה, כי דיראני היה ועודנו פעיל בארגוני טרור. היא עצמה כתבה בהחלטתה כי "בין השנים 1984 ל-1988 הוא שימש כקצין הביטחון של תנועת אמ"ל, ארגון טרור שנלחם בישראל; באמצע שנות השמונים הוא הקים את ארגון 'ההתנגדות המאמינה' כזרוע הצבאית של התנועה, וכראש הארגון היה אחראי, בין היתר, לכליאתו ולהחזקתו בשבי של הנווט הישראלי רון ארד; בשנת 1988 פרשו דיראני ואנשיו מתנועת אמ"ל, וארגון 'ההתנגדות המאמינה' הפך לארגון טרור עצמאי ששיתף-פעולה עם החיזבאללה. במסגרת תפקידיו השונים היה דיראני אחראי לפעילות עוינת אינטנסיבית נגד כוחות צה"ל וצד"ל, והיווה סיכון ביטחוני ממשי למדינת ישראל". ובהמשך מאשרת השופטת כי מדובר ב"אדם המוכר כאויב פעיל של מדינת ישראל שהובא לתחומי הארץ ומוחזק תחת משמורת המדינה לצרכי חקירה ביטחונית".

אלא ששלילת זכותו של דיראני לתבוע פיצויים, אומרת השופטת, מנוגדת בזכות היסוד שלו לקניין, פוגעת בזכויות האדם העומדות לטרוריסט דיראני, ושוללת ממנו את זכות היסוד של פנייה לערכאות, "שהינה בעלת מעמד חוקתי מיוחד", גם כשמדובר בטרוריסט. ובמילותיה האחרות: "משטר חוקתי נאור פורס את הגנת החוק גם על אויב כשהוא נמצא במשמורתו".

לא פלא שח"כ יריב לוין, ליכוד, קבע השבוע כי "הבג"ץ הפך בידי השמאל ל'תותח הקדוש' המודרני. קומץ שופטים, המתמנים בשיטת חבר מביא חבר, אשר שמים עצמם ריבון מעל הכנסת והעם כולו, מכתיבים את השקפת עולמם לאחר שמונו בהליך נטול שקיפות מינימלית, בידי ועדה שאינה משקפת כלל את מגוון הדעות בעם".

חשבתם שיריב לוין הגזים? הנה פרשה אחרת שגם היא התרחשה בין כתלי העליון אך בימים אלה. הרכב אחר (השופטים אליעזר ריבלין, סלים ג'ובראן וניל הנדל), החליט לדחות את ערעורו של איש רוח מן הימין, פרופ' סטיבן פלאוט, על פסק דין של בית המשפט המחוזי בנצרת, להשית עליו פיצוי של 10,000 שקל, בגין ארבעה מאמרים פובליציסטיים שפירסם, נגד משנתו הפוסט-ציונית של איש השמאל הקיצוני ד"ר ניב גורדון מאוניברסיטת באר שבע, ונגד התייצבותו לימין אויבי ישראל מוצהרים.

גורדון העדיף, ולא במקרה, לתבוע את פלאוט לדין בפני שופטת ערבייה בנצרת, רים נדאף (שבעלה היה יד ימינו של המרגל הנמלט עזמי בשארה, איש סיעת בל"ד, ביתה של ח"כ חנין זועבי הידועה לשימצה), וזאת למרות שלא הוא ולא פלאוט מתגוררים בסביבה. גורדון זכה בפיצויים בסכום דמיוני של 95,000 שקל, שפסקה לו הגב' נדאף. פלאוט עירער בפני בית המשפט המחוזי בנצרת, והפיצוי הופחת בדעת רוב ל-10,000 שקל. גם על כך עירער פלאוט בפני בית המשפט העליון, אך זה הותיר את שיעור הפיצוי על-כנו. במקום לשלוח את הצדדים להתווכח בכיכר העיר ובתקשורת, כמקובל בדמוקרטיה נאורה, העדיף בית המשפט לסתום את פיו של פלאוט ולהענישו.

מסתבר שלוין כנראה צדק. 'התותח הקדוש' המודרני שוב מתיימר להנהיג את המדינה, מבלי שאיש בחר בו, בניגוד לעמדת הרוב בציבור. והמסקנה? – עם כל הכבוד, יש לחפש דרך אחרת לבחירת שופטי ישראל, שתהיה שקופה יותר, מאוזנת יותר, מייצגת בנאמנות את הציבור הרחב על כל גווניו, כמקובל במדינות הדמוקרטיות בעולם (שאף אחת מהן לא אימצה את השיטה הישראלית הכושלת לבחירת שופטים). השיטה הקלוקלת הנוכחית, המנציחה שליטתם הבלעדית במערכת של זרמים מסוימים, ייחודיים מאוד, מאוד חד-ערכיים, חסרי גיבוי ציבורי (בכנסת הם מיוצגים בידי פחות מאחוזים בודדים), פשטה את הרגל. ממש כך.

השיבה שופטינו כבראשונה... והסר ממנו יגון ואנחה.

תאריך:  20/07/2011   |   עודכן:  20/07/2011
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
'נאורות' במערכת המשפט הישראלית
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רפאל1 א
20/07/11 19:25
2
נחום שחף
20/07/11 19:46
3
לוי
20/07/11 20:36
4
צודק לחלוטין
20/07/11 23:42
5
רירן
21/07/11 00:45
6
רירן
21/07/11 00:51
7
רונן גולדשטיין
21/07/11 05:59
8
פרופורציה
21/07/11 06:26
9
ניררררררררררר
21/07/11 11:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לשון סגי נהור מקובלת בספרות הקדומה. אשת איוב אומר לאיוב הנמק בייסורי - "ברך אלוהים ותמות", כלומר, "קלל אלוהים ותמות" ידועה האמרה ההלכתית בתלמוד - "רבי אלעזר בן יעקב אומר אזהרה אזהרה למברכיך, תלמוד לומר "אלוהים לא תקלל". כך בלשון סגי נהור אני פונה בנחישות רבה לסגור מיד את משרדי "קו לעובד" ושל כל ארגון המגיש עזרה לעובדים זרים . אין מקום לגופים אלו בנוף שלנו.
20/07/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
ישנם זמנים בהיסטוריה שבהם אנשים התעלו ועשו שינוי בעולם, אם לטוב או לרע. העולם כיום נמצא בנקודת מפנה זו, בדיוק כמו שבני הזוג הנישאים נודרים זה לזה, עם ניצוץ של אהבה בלתי מוגבלת בעיניהם. כיום העולם חוזר במהירות לדפים חשוכים ואומללים בהיסטוריה. אנו עדים למעשי זוועה המבוצעים כיום בכל מקום על-ידי בני האדם.
20/07/2011  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
הימים ימי השלטון הבריטי בארץ ישראל , לוחמי המחתרות האצ"ל והלח"י נלחמים תוך סיכון חייהם וחירותם בשלטון הבריטי על-מנת לגרשו מארץ ישראל ולהקים בית לעם היהודי במולדתו. במקביל נלחמים גיבורי ישראל אלה תוך סיכון חייהם וחירותם גם בפורעים הערבים שרוצחים ופוגעים שוב ושוב ביישוב היהודי.
20/07/2011  |  עו"ד נבון קצב  |   מאמרים
קריאתו הנרגשת של ראש הממשלה למפגיני האוהלים בת"א לעלות לירושלים ולהפגין מול הכנסת, כדי לעזור לו להעביר את חוק ה"סופרטנקר" להאצת בנייה למגורים, הזכירה את השלכת החרסים באתונה העתיקה, כדרך לערוך הצבעות. לעצם העניין, עם או בלי עזרת המפגינים, אמורה הכנסת לאשר בימים הקרובים את החוק, האמור להביא גאולה למחוסרי הדיור בארץ בהליך נטול ביורוקרטיה, ולהוריד את מחירי הדירות.
20/07/2011  |  משה גביש  |   מאמרים
כשיצאתי במאמרי הקודם נגד הפגנת האוהלים של השמאל הקיצוני בשדרות רוטשילד, וזאת לאחר שעתיים בלבד מאז נטו אוהליהם, פנו אלי מספר ידידים בתלונה שאני ממהר לשפוט פוליטית צעירים תמימים המבטאים את מורת רוחם מעלויות השכרת דירות בתל אביב. האומנם?
20/07/2011  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il