זה לא יעזור לי. אף על-פי שנפשי, ולא רק נפשי, קצה בקביעה כי חסידי ארץ ישראל השלמה הם ימין וחסידי הפשרה הטריטוריאלית הם שמאל, תמשיך הארץ הזאת לדבוק במונחים האלה בלי להתרשם מן המשמעות ההיסטורית המדכאת של שני כיווני הרוח האלה.
מתוך העבר הלא כל רחוק ומארצות ועמים שנעו פעם לכאן ופעם לכאן, עולות אסוציאציות מסמרות שיער כשאומרים 'ימין' וכשאומרים 'שמאל'. האנושות כולה הייתה קרבן לסגידה לימין והייתה אסקופה נדרסת תחת שלטונות השמאל. המשטרים שהתמכרו לאידיאולוגיות הכוחניות של אדוני גורל האדם על-פי משנה כלכלית לאומית דתית או אתיאיסטית עד פגאנית, הביאו על-פי טעמם את האסונות האפשריים הגדולים ביותר על אנשים ונשים, אם חסידים שוטים אם נדכאים עקורי חירויות. על העם היהודי המיטו אבירי האידיאולוגיות המתמלכים האלה, כל אחד בהם לפי רשעתו, את הנוראות ברדיפות.
לו הייתה זיקה בין תפיסות עולם שמרניות בכלכלה ובחברה לבין תפיסות עולם סוציאל דמוקרטיות לבין התפלגות הישראלים למקדמי ארץ ישראל השלמה לבין מקדמי הפשרה הטריטוריאליות, היה מקום לומר כי שמאל וימין הוא לגיטימי כאן כפי שהוא לגיטימי בצרפת או באנגליה או בארצות הברית. אבל אין זיקה כזאת. בגלל מה שמוכרח להיות איזו מין תאונה אינטלקטואלית שהתרחשה ערב כינון המדינה או מיד לאחריה, התבייתו המונחים האלה בשכונה הישראלית, נעתקו גם ממשמעותם וגם מדברי ימיהם, והפכו לסטריאוטיפים המגנים זה את זה.
בימין שמאל הוא סמול, מתגנדר באמונות הומאניטריות המבכרות את זכויות האדם של האויב על פני צווי הקיום הישראלי והיהודי הלאומי, משתף פעולה בנגרר או גרוע מזה כמוביל עם הארסיים במבקר ישראל, תורם תרומה הרסנית לעתידנו בארץ הזאת אותה הוא רואה כבלתי מוסרית בגודלה וכראויה בקוטנה. בקצוות, שמאל קרוב לבוגדני.
זה נורא.
בשמאל ימין הוא צרות אופקים לאומנית, אטימות לחוקי
כבוד האדם וחירותו, ניהול פלירט מוכחש עם גזענות שהמחוצפים שבתוכו אינם מהססים להסתיר, נכונות לוותר על החוכמה במחיר המפוקפק והמתסיס של עיסת כבוד לאומי, מסדר הזוי, משיחי, קלריקאלי, קרוב אם לא מעבר לפשיזם שרשם כמה וכמה הישגים מזוויעים בדברי הימים.
זה נורא.
נורא כמו הסטריאוטיפ השמאלני שהוא נורא כמו הסטריאוטיפ הימני.
כל ידיעה אנקדוטאלית מגויסת על-ידי פעילים ידועים או נשכחים שרואים עצמם כמגני הימין הצודק ואין בלתו וכן יעשה אחר כבוד בקרב פעילי שמאל. אלה גם אלה מנקים את מסלול ההמראה של הוקעת הזולת אל התקשורת מכל מכשול הגיוני, עובדתי, אלמנטארי.
כשמשני עברי קו המים העכורים האלה יש כל כך הרבה נכונות יצרית להכפיש את מי שניצב מעבר מזה לגדה, אי-אפשר להגביל את שדה הראייה למרחב הישראלי בלבד. העין השמאלית מזהה את מנהיגי העולם כראויים אם הם שמאל, שמאל שונה לחלוטין ממה שנתביית כאן, והעין הימנית מגנה מה שהעין השמאלית רואה למרחוק ורואה את מנהיגי הימין, שדבר אין להם עם הימין אצלנו, כידידי ישראל בכל תנאי. עיוורון. הדדי. ילדותי.
בווין של השמאל הבריטי היה סוציאליסט באנגליה אבל ברחובות אלנבי בתל אביב והרצל בחיפה הוא היה נשוא ההפגנות תחת הסיסמה "בוז לספר הלבן". דה גול גנרל הימין הצרפתי הגאה שהקדיש את חייו כדי להחזיר לצרפת את ההערצה הצרופה לאומה כי על כן היא גדולה מזכות צרפתיותה, היה האיש שגינה את העם היהודי כעם יהיר ושתלטני, והטיל על האומה הקטנה מוקפת האיומים הקיומים אמברגו ביטחוני.
בעולם המסובך והמורכב והבלתי ניתן כמעט לשליטה על-פי מסורות השלטון הידועות, יוצאות מישראל ברכות וקללות לראשי עם על-פי העין הימנית או השמאלית, בלי לחשוב פעמיים על הטובה הצומחת או על הרעה האורבת מאמירות מפורהסות ומתוקשרות שלא נבחנו אלא במבוכי הסנטימנטים המסרבים להידון על-פי רציונל מדיני כזה או אחר.
אך חזרה אלינו הביתה. נדונות בתוכנו תופעות שדבר אין להן עם המשנה של ארץ ישראל השלימה או הפשרה הטריטוריאלית על-פי העיניים שאינן רואות אלא את מום זולתם. מחאה חברתית מוקעת כמפגן של השמאל בעיני מי שאינו רואה הצדקה בזעקה של "העם רוצה צדק חברתי" ומיתרגמת כקריאת קרב נגד הימין שהגיע לשלטון לגיטימי בארץ.
אמירות בוטות הפוסקות כי משום כך הכל 'חארטה', והמחאה היא קונספיראציה שמאלנית, והאמת היא מסעדות יוקרה מלאות במעמד הבינוני, נובעות מן הרעה החולה שהביאה את הארץ לראות עצמה כמגרש קטן שהיה לשדה קרב בין ימין לבין שמאל. בית המשפט הוא במגרש. העמותות הן במגרש. העובדים הזרים הם במגרש. ילדי הזרים שנולדו בארץ הם במגרש. הגבורה של לוחמים יוצאי ישיבות הסדר המחרפים נפשם הם במגרש. והשנאה הזוחלת כנחש בין העשבייה השוטה היא במגרש. היא מאיימת להכיש...
היכן הם האנשים הנבונים יראי האלוהים האמיצים והחכמים היודעים היטב כי איננו ארץ של ימין או של שמאל אלא של ויכוח שאי-אפשר שלא לנהל אותו כי הוא ויכוח על העתיד שאיש אינו מצויד לחזות ואי-אפשר שלא לקיים אותו תוך אלא תוך כבוד הדדי הגון ורחב דעת. שאלו את החכמים האלה ויאמרו לכם כי כולנו, בתווך, כולנו באמצע הגיאומטרי של גורלנו. אבל היכן הם? איך נשאל אותם, ואין הם כובשים דרך במגרש....