|   15:07:40
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

מנהיגות טבעית

שאול ודוד מספקים שני דגמי הנהגה פוליטית המהדהדים אל תוך האקטואליה הישראלית המקומטת. אולי ספר שמואל על שני גיבוריו, מלמד שכדי להגיע לתודעה דוידית, צריך לעבור בדרך את שאול
29/08/2011  |   דרור אידר   |   מאמרים   |   תגובות
דוד המלך בפסלו של מיכלאנג'לו

1
שלהי אב. מזג האוויר מתעתע. הקיץ נאחז בציפורניו במטיילים ומבריח אותם לכל מעיין, נחל או שלולית מזדמנים. הגענו לעמק בית שאן, בואכה גלבוע. הילדים מכירים את האזור מביקורים קודמים. עם השנים הם הוסיפו שכבה תנ"כית להיכרות עם הנוף הצפוני. ילדים המורגלים בשמיעת טקסטים קלאסיים, אינם מבדילים בין עברית גבוהה לעברית מדוברת. טבעי עבורם להתחבר אל שפת העתיקים, ובקלות הם גולשים לעברית העכשווית. כל האזור נושם היסטוריה עתיקה וחדשה. שמות על שמות ניבטים אלינו מהכביש. עין חרוד, גלבוע, בית שאן, יזרעאל, ואפילו חומה ומגדל מציצים מעבר לגדרות קיבוץ ניר דוד הוא תל עמל.

בכל מקום בעמק מתנשא מעלינו הגלבוע, עצום-ממדים ומעורר יראה, חציו ירוק וחציו עירום. בעלייה אליו אנחנו קוראים את הפרקים האחרונים בספר שמואל א'. שאול יודע שגורלו נגזר ובכל זאת יוצא לקרב עטור בסימני המלכות. המלחמה בעמק קשה, ואנשי ישראל נסוגים אל ההר בתקווה שרכבי הברזל הכבדים של הפלשתים לא יעמדו בעומס. לשווא. רבים הנופלים, רבים הנמלטים, שלושת בני שאול נהרגים, ואילו מלך ישראל נלכד במארב קשתים ונפצע אנושות.

שאול חושש מהריגתו הישירה בידי הפלשתים ומן המשמעויות המדיניות מרחיקות הלכת של מעשה כזה. הוא פוקד על נושא-כליו "שלוף חרבך ודוקרני בה, פן יבואו הערלים האלה וּדקרוני והתעללו בי". אבל הפקודה הנוראה גדולה על המשרת הנאמן. הוא מסרב. "וַייקח שאול את החרב וַייפול עליה". וגלבוע לבש תבוסה כבשירו של נתן אלתרמן: "דם את רגלי אימהות יכס, אבל שבע יקום העם, אם עֲלֵי אדמתו יובס. את המלך פקד הדין, אך יורש לו יקום עד עת, כי עֲלֵי אדמתו השעין את חרבו שעליה מת... וישמע דוד". אלתרמן היטיב לקרוא את המהלך המקראי: תקוות ישראל לא אבדה; בטרם נפל שאול, החלה להתרקם מלכות דוד.

2
אני אוהב את דמותו של שאול, צנוע וגיבור, רדוף רוחות וסוער, שלמרות קשיי ההנהגה, ידע להקים יש מאין ממלכה שבבוא היום תשמש את דוד. שאול ודוד מספקים שני דגמי הנהגה פוליטית המהדהדים אל תוך האקטואליה הישראלית המקומטת.

הטרגדיה של שאול הייתה שרק ביום מותו הפנים את עובדת היותו מלך ישראל ולכן נפל על חרבו. כל ימיו נשאר בעמדת מחפש האתונות שקיבל במקרה מלוכה. בזמן הכתרתו, שעה שכל העם הריעו "יחי המלך!" הוא הסתכל אחורה, נחבא אל הכלים, תוהה למי מריעים. שמואל, שהתנגד למינוי המלך בתחילה, התאהב בשאול - איך אפשר שלא - ולכן אכזבתו העמוקה עד כאב אל מול כישלון ההנהגה המתמשך של שאול. "הלא אם קטון אתה בעיניך", הוכיחו, "ראש שבטי ישראל אתה, וימשחך ה' למלך על ישראל!". צא מהתבנית הפרטית שלך וחשוב כמנהיג של כלל העם. אתה הוא מי שאמור להוביל את העם ולא העם אותך.

אבל שאול לא היה יציב. עתים הצליח ועתים לא. באחד המרדפים מעוררי הרחמים אחרי דוד קורא לו דוד עצמו להתעשת ולשכוח את חשבונותיו הפרטיים, משום שיש לו ממלכה להנהיג: "אחרי מי יצא מלך ישראל? אחרי מי אתה רודף? - אחרי כלב מת, אחרי פרעוש אחד".

3
לעומת דגם ההנהגה של שאול העמיד התנ"ך את דוד. עוד בהיותו נער חשב דוד כמלך. כך עמד מול חיילי ישראל הנדהמים בשומעם את החרפות שהטיח בהם גיבור הפלשתים, גלית. "וישמע שאול וכל ישראל את דברי הפלשתי האלה, ויֵחתו ויִראו מאוד". "ויֵחתו" פירושו נשברו, רוחם נשברה. מלך ישראל הטרי עומד מול מבחן הנהגה שלא ידע כמותו, ואינו יודע מה לעשות. הוא מצפה לנס.

מה שראה הצעיר הג'ינג'י בביקורו החפוז בשדה המערכה, היה אובדן כבוד ישראל, סימן בדוק לתבוסה ממשמשת ולאיבוד העצמאות חלילה. הוא מטיף לחיילים בחוצפה של נער התוחב אצבעו בסכר, שמוכרחים "להסיר חרפה מישראל". דוד לא מוותר ומגיע לשאול. הוא משכנע אותו שבכוחו להביס את גלית, והמלך משום מה נותן בו אמון.

האם בשיחה הזאת באוהל המלך בעמק האלה נפגשו שתי התודעות הפוליטיות ההפוכות? תודעתו של שאול שהזדמן במקרה להיות מלך, מול שאפתנותו של דוד שראה בהנהגה עניין טבעי. עוד זה מדבר וזה בא, עוד לא שקעה שמשו של שאול וכבר החלה בסתר לזרוח שמשו של דוד.

4
טבעיותה של הנהגה פוליטית מתבטאת בין השאר בטבעיות ההודאה בטעות, כלומר באי-ההתחפרות מאחורי ערמת תירוצים. "ויאמר דוד אל נתן: חטאתי לה'". אבל אפילו הסיפור הנורא של בת שבע ואוריה מעיד באופן הפוך על תודעה זו - צריך לומר: הקצנת התודעה - בעיניו של דוד הכל שייך למלך, אפילו אישה הרוחצת על גג.

פעמים רבות דווקא הביטוי המוקצן מלמד על הנורמה. עצם המחשבה שאם העם לא בחר בך - אז צריך להחליף אותו, ולא אותך, הוא ביטוי כזה. לא המשמעות המיידית חשובה פה, כי אין משמעות כזאת; איש לא ישנה את בחירת העם. אבל אופי החשיבה הזה מלמד על תודעה פוליטית של מנהיג טבעי: אנחנו בנינו, אנחנו עשינו, אנחנו הנהגנו, הכל שלנו, ובלעדינו יתמוטט הכל. כדאי להשוות זאת עם התירוץ של שאול, מדוע לא ביצע את המשימה שהטיל עליו שמואל: "כי יראתי את העם ואשמע בקולם". בימינו היינו מכנים זאת פחד מדעת הקהל, חשש מעימות עם האליטה האינטלקטואלית הוותיקה, חשש מעימות עם התקשורת. רצון להראות שגם הוא חלק מאותה אליטה, ומה שחושבים עליו אינו נכון כי למעשה הוא חולק רעיונות דומים. הפילוסוף הגל כינה את מערכת היחסים הזאת בשם "האדון והעבד". האדון זקוק תמיד לעבד, שכן בלעדיו לא יישאר אדון. לכן הוא פועל לשמר את אדנותו. העבד, לעומת זאת, שבוי בתודעתו; אין לו קיום עצמי אלא במבטו המאשר של האדון שמה שעשה בסדר בעיניו. עבד עבד ואדוניו הוא.

ומהאקטואליה של ימינו נחזור לדוד. הוא לא אורח לרגע, אלא בשר מבשרה של הנהגה ותיקה. גם הוא מבין שהגזים ומקבל מיד את תוכחת נתן הנביא. הוא נושא באחריות לשורת האסונות האישיים והכלליים שניתכו עליו בעקבות הפרשה. ובכל זאת, אולי ספר שמואל על שני גיבוריו, מלמד שכדי להגיע לתודעה דוידית, צריך לעבור בדרך את שאול. רק כשמפנימים את תודעת ההנהגה, כשמבינים שהעם רוצה שתוביל ותנהיג ולא תחשוש מ"מה יאמרו", אפשר להגיע לירושלים, של מטה ושל מעלה.

המאמר פורסם בעיתון 'ישראל היום' (26.8.11)
תאריך:  29/08/2011   |   עודכן:  29/08/2011
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מנהיגות טבעית
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ונראו כיהודים
29/08/11 15:09
2
שרה.א
29/08/11 20:18
3
קורןנאוה טבריה
30/08/11 06:25
4
שי אחד
31/08/11 06:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כך כתבה "אם חמזה אל-שהיד", בפניה לנשים המוסלמיות לבצע פיגועי התאבדות: "נשמות השהידים נמצאות בבטנן של ציפורים ירוקות (המשתכנות) בנברשות התלויות מעל כס המלכות. הן משוטטות בגן העדן כאוות נפשן ואח"כ (מתמקמות) בנברשות הללו... אחותי... אילו חיים (נפלאים) הם אלה, איזה גן עדן הוא זה, ומה נשלל מאתנו בהיותנו כאן (בעולם הזה)... את הרי יודעת שהשהיד לא מת, אלא חי... לעולם לא יתוודע אל המוות, שנאמר (קוראן 153:2): 'אל תאמרו כי הנהרגים למען אללה מתים הם, כי חיים הם אך אתם אינכם חשים בכך'.
29/08/2011  |  משה חסדאי  |   מאמרים
האם נגיד בנק ישראל סטנלי פישר יאמר את דברו היום? האם יוריד את גובה הריבית ברבע אחוז? האם אנשי המחאה החברתית יכולים לזקוף זאת למחאתם? נראה שמחאתם היא מרכיב אחד בסלט המרכיבים הרבים הבאים בחשבון בעת נקיטת עמדה זו!
29/08/2011  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
בכתב האישום נגד מרגלית צנעני לא נאמר מדוע מיכאל חזן השפיע על הצבעתה ביחס לאורטל אדרי בתוכנית "כוכב נולד". ייתכן שהיה כאן מניע אישי, ייתכן שהיה כאן רצון לגזור קופון עסקי עתידי, וגם ייתכן שמאחורי סיפור-המשנה הזה עומדים הימורים.
29/08/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ברוכים הבאים לעונת ההוריקנים. אנו מדברים כמובן על תופעה טבע אדירה המעוררת כמעט תמיד השתאות, אימה, סקרנות וחשש, בפרט בעיני אזרחים במקומות בעולם אשר אינם רגילים לתופעות אלה. לישראלים רבים קשה מן הסתם לקשר את המונח "עונה" עם סופות אדירות ומרעידות אמות סיפים כגון הוריקנים. אך למתגוררים בארה"ב, ובפרט באזורים מסוימים בארה"ב זוהי "צרה" שחיים איתה, ואפילו מנסים להתרגל אליה במובן מסוים, אם כי נראה שלעולם לא ניתן "להתרגל" להוריקנים קשים.
29/08/2011  |  ירון כהן  |   מאמרים
אני גר בדירה בבית משותף. מתחת לריצוף דירתי עוברת צנרת מים חמים של דירות אחרות בבית. קרה פיצוץ ולאור זה רוצה השכן לבצע תיקון הצנרת - דבר שכרוך בהסרת הריצוף בדירתי, אלא שכפתרון סופי הוא מציע להחזיר את המצב לקדמותו, לאמור, הצנרת המשותפת תעבור שוב מתחת לריצוף הסלון שלי, כך שאני אהיה צפוי בעתיד לאירועים דומים ולהטרדות חוזרות ונשנות. האם אני צודק בהתנגדותי לפתרונו?
29/08/2011  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il