|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

כתב אישום מצמרר

על "מושתקים: כיצד כפירה וחילול הקודש מחניקים את החירות ברחבי העולם" מאת פול מרשל ונינה שיי (אוקספורד, 2011)
04/12/2011  |     |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
מושתקים [צילום: AP]

מצוקותיהם של מיעוטים דתיים בארצות בעלות רוב מוסלמי נעדרות לחלוטין מסדר היום של הפרות זכויות אדם במישור הבינלאומי. ספר זה מהווה תיקון מבורך של חוסר איזון זה.

ספר זה הוא חיוני לכל מי שמשתדל להבין לאיזו דרגה הגיעה ההפרה של חירויות הדת והביטוי במדינות שבהן יש רוב מוסלמי, ומדוע להתפתחות זו יש השפעות חמורות מבחינת המערב. החלק הראשון של הספר דן בחוקי כפירה וחילול הקודש במדינות אלה, החלק השני מתמקד בניסיונות של האיסלאם להפוך חוקים אלה לכלל עולמיים, והשלישי מביא ביקורות על חוקים אלה מצד אינטלקטואלים מוסלמים בכירים.

החלק הראשון הוא המזעזע והאינפורמטיבי ביותר. בעוד שמרבית האנשים מודעים לכך שחירות הבעת-הדעה וחופש הדת בערב הסעודית ובפקיסטן הן מוגבלות, הדוח המפורט של נינה שיי ושל פול מרשל מציג את התפשטות התופעה במדינות העולם האחרון שבהן יש רוב מוסלמי. בפרק אחר פרק מראים המחברים כיצד גם מדינות חילוניות לכאורה בעלות רוב מוסלמי, מדכאות את אזרחיהן כאשר אלה מעזים לקרוא תיגר על הדוֹגמה הדתית המוסלמית. טווח הענישה נע מעונשי מוות כמו באירן ופקיסטן (למרות שהללו מבוצעים רק לעתים נדירות), ועד למחנות לחינוך מחדש כמו במלזיה. אבל אולי גרוע יותר מדיכוי חקיקתי הוא מעשי האלימות של ההמון - שלעתים קרובות יוזמים אנשי דת בכירים, בעוד שהמשטרה אינה עושה דבר לבלימתם - המעידים כי פונדמנטליזם דתי אינו מוגבל לממשלות, אלא נהנה מתמיכה חזקה בחלקים באוכלוסיה הכללית.

יהיו כאלה שוודאי יתהו על מניעיהם של המחברים בפירוט הקפדני של הדיכוי, שהוא לעתים קרובות ברוטלי, המתרחש במדינות מוסלמיות רבות, כמו גם של ניסיונותיהם של מוסלמים רדיקליים לייצא התנהלות זו למערב. אולי המחברים הם "איסלאמופובים" גזעניים? התשובה הנחרצת היא: לא. ההגנה של שיי ומרשל על חירויות יסוד אלו נובעת מרגש של רחמים ומשכנוע עמוק. בספר ניכרות חמלה אמיתית וסולידריות עם מאות אלפי הקורבנות באירן, ערב הסעודית, פקיסטן ומקומות אחרים, שהם במרבית המקרים מוסלמים (גם אם מיעוטים דתיים כמו נוצרים מותקפים לעתים קרובות, ללא יחס למספרם). המחברים נוקטים עמדה בלתי מתפשרת, בלתי מתנצלת ואוניברסלית, כלומר שחירות הביטוי וחופש הדת הם עקרונות שגם המדינות בעלות רוב מוסלמי צריכות להיות מונחות לאורם, אפילו אם הסיכויים לכך כיום נראים קלושים.

האוניברסליות של הגנה זו על החירות מועצמת על-ידי הכללת תרומתם של סופרים מוסלמיים, ובכללם עבד א-רחמן וחיד (נשיאה לשעבר של אינדונזיה) והמלומד המצרי נאצר חמיד אבו זייד - שניהם כבר אינם בין החיים - הטוענים כי האיסלאם אינו מחייב הטלת עונשים ארציים לכפירה וחילול הקודש. הספר גם מציג בפני הקורא מגוון של קולות מוסלמיים אחרים המתנגדים לאי-הסובלנות הדתית הגוברת במדינות בעלות רוב מוסלמי. כמה אנשים במערב יודעים כי יש אייתוללות באירן, שבהתבססם על הקוראן, אינם מטיפים להשמדת ישראל ולשנאה כלפי כופרים, אלא דווקא להפרדת דת מפוליטיקה ולחופש הביטוי והדת? זהו, כך אומרים לנו שיי ומרשל, המסר של האייתוללה סייד חוסיין קזמייני בורוג'רדי, המוחזק מאז 2006 בכלא אווין הידוע לשמצה.

המחברים מתעקשים לתת לעובדות לדבר בעד עצמן. ב"מושתקים" לא תמצאו תיאוריות קונספירציה ונבואות אחרית הימים בדבר השתלטות מוסלמית על המערב הממשמשת ובאה, שלעתים קרובות מדי שולטות בדברים הנכתבים על סכנותיו של הרדיקליזם המוסלמי. אין זה אומר שמרשל ושיי מקבלים את הרעיון כי "האיסלאם האמיתי" הוא דת רודפת שלום וסובלנית, שפשוט נחטפה על-ידי פונדמנטליסטים מן השוליים. האירועים הרבים של תקיפות מצד ההמון, ושל אלימות נקמנית מצד אנשים פרטיים, מעידים בבירור כי מוסלמים רבים מן השורה דוגלים בדעות בלתי סובלניות קיצוניות כלפי חירויות הביטוי והדת - דעות שאינן מתיישבות עם פלורליזם ועם חופש. השקפות קיצוניות אלו מבוססות על הבנתם את האיסלאם, ונטיות אלו רק הולכות ומתחזקות במרבית המדינות שבהן יש רוב מוסלמי.

השמצת הדת
בעוד שהעלאתה של "השמצת דת" על סדר היום של האו"ם נחל (בינתיים) כישלון, שיי ומרשל צודקים בהצביעם על כך שהמסע להגבלת הביקורת על האיסלאם במסגרת חוקים של זכויות אדם, רחוק מלהיות מאחורינו
▪ ▪ ▪

קשה לדעת מתי מגן הנביא במינוי עצמי יחליט להיעלב. "מושתקים" גם מפריך אמפירית את הטענה השגויה כי חוקים נגד חילול הקודש ונגד השמעת דברי שטנה נחוצים כדי לעודד הרמוניה חברתית בין מאמינים מדתות שונות: הרי בשום מקום הרמוניה בינדתית וסובלנות אמיתית אינן נפוצות כמו במדינות בעלות רוב מוסלמי, שבהן החוקים נגד כפירה וחילול הקודש נאכפים בתדירות גבוהה ביותר. המחברים אינם מותירים צל של ספק לגבי ההכרח להתנגד לניסיונות החוזרים ונשנים להפוך חוקים אלה לחלק מן המשפט הבינלאומי באמצעות שפת זכויות-האדם - מסע תעמולה בינלאומי שמקדמו העיקרי הוא ארגון הוועידה האיסלאמית.

בהתחשב בדיכוי המיעוטים השיטתי ובשלילתן של זכויות אדם בסיסיות במדינות רבות בעלות רוב מוסלמי, לא ייאמן כי ארגון הוועידה האיסלאמית הצליח להשתלט על סדר היום של מועצת זכויות האדם של האו"ם, בהתעקשותו כי איסור על "השמצת הדת" יהווה חלק מחוקי זכויות האדם. דרישה זו מתבססת על ההנחה כי מוסלמים במערב סובלים מדיכוי ואפליה שיטתיים. בעוד שיש ודאי מוסלמים שנחשדו שלא בצדק, כחלק מן האמצעי ההגנה מפני טרור, אין חולק כי מוסלמים במערב נהנים מחירויות רבות יותר מאשר מיעוטים דתיים במדינות שבהן יש רוב מוסלמי - למעשה, גם יותר מהמוסלמים עצמם באותן מדינות. ניסיון זה הוא מופרך שבעתיים, כשמביאים בחשבון כי חברות מערביות רבות ניצבות בפני איומי טרור ורדיקליזציה מצד איסלאמיסטים, שרבים מהם מקומיים. ולמרות זאת, נדיר מאוד, אם בכלל, שממשלות במערב חושפות את הצביעות נטולת הבושה של ארגון הוועידה האיסלאמית: עד לאחרונה, מצוקותיהם של מיעוטים דתיים בארצות בעלות רוב מוסלמי היו במצב של תת-דיווח ונעדרו לחלוטין מסדר היום של הפרות זכויות אדם במישור הבינלאומי. ספר זה מהווה תיקון מבורך של חוסר איזון זה.

בעוד שהעלאתה של "השמצת דת" על סדר היום של האו"ם נחל (בינתיים) כישלון, שיי ומרשל צודקים בהצביעם על כך שהמסע להגבלת הביקורת על האיסלאם במסגרת חוקים של זכויות אדם, רחוק מלהיות מאחורינו. ארגון הוועידה האיסלאמית העביר את הדגש לאיסורים הקיימים על דברי שטנה בחוק זכויות האדם הבינלאומי ובחוקי העונשין האירופיים. בכך נעזר הארגון במומחים מערביים רבים לזכויות אדם ובפוליטיקאים, ואפילו בבתי דין לזכויות אדם, העומדים על כך שבחברות רב-תרבותיות נדרש שיטור נגד דיבור "בלתי סובלני".

מה שמביא אותי לחיסרון, אומנם משני של הספר: טיפולם של שיי ומרשל בביטויי שטנה באירופה. למרות שארגונים מוסלמיים מגייסים חוקים אלה כדי להשתיק דיון, חוקים אלה לא נתקבלו כתוצאה מיוזמה של מוסלמים, ומבקרי האיסלאם אינם קורבנותיהם היחידים. קבוצות רבות הטוענות לייצוגם של יהודים, נוצרים, הומוסקסואלים, נכים ומיעוטים אתניים, הם המעודדים חקיקה של חוקים כאלה, שנראה כי עצם קיומם מהווה עבור קבוצות אלו בעידן הפוליטיקה של זהויות הכרה אולטימטיבית. קשה אפוא להאשים מוסלמים בהגנה המשפטית הרופפת הקיימת היום באירופה על הבעת דעה שנויה במחלוקת (למרות שמסעות מתוזמרים על-ידי קבוצות מוסלמיות להפעיל חוקים נגד חילול קודש וביטויי שטנה הגבירו דרמטית את הלחץ לאכוף חוקים אלה).

על הפיכתם של חוקים שמטרתם הגנה על הדמוקרטיה מפני אידיאולוגיות טוטליטריות לכלי להחנקת השיח הפוליטי והדתי, לשמש אזהרה לאותם פוליטיקאים ואינטלקטואלים אירופיים הטוענים כי האיום על החירות המערבית מצד האיסלאם הרדיקלי דורש הגבלות על חופש הדת והביטוי של מוסלמים. לא ניתן להילחם באופן משכנע למען חופש הביטוי והמצפון על-ידי שלילת חירויות אלו מאחרים. יתר על כן, ברגע שהגבלות אלה תיכנסנה לתוקף, לא ניתן יהיה למנוע שימוש בהן למטרות אחרות, כשרוב אחר יהיה בשלטון.

האיום נגד חופש הביטוי באירופה מצד הרדיקליזם האיסלאמי הוא ייחודי בשימוש הנרחב שהוא עושה בהפחדה, באמצעות איומים ואלימות ממשית, ובמקרים ספורים אף ברציחתם של אלה המבקרים את האיסלאם - התפתחות שאותה שיי ומרשל מתעדים היטב. בעוד שעל מרבית המורשעים על-פי חוקי הפצת שנאה מוטל קנס בלבד, הרי סכנת האלימות הביאה רבים לשתוק או להסתתר מאחורי אנונימיות. האיומים הפיזיים וההתקפות חמורות יותר בשל שרירותן: לא ניתן לדעת מתי מגן הנביא במינוי עצמי ייעלב במידה כזו שהוא ייקח את העניינים לידיים.

פעם כותב מאמר זה עמד על כך שלפרק מספר שכתב על חופש הדיבור תתלווה הקריקטורה המפורסמת שבה נראה מוחמד עם פצצה בטורבן שלו, ולא התעוררה שום אלימות. אבל בספטמבר 2011, שירות המודיעין השוודי ביקש מפסטיבל אמנות לבטל את הופעתו של הקריקטוריסט לארס וילקס, שכבר הותקף כמה פעמים, בנימוק שלא ניתן לערוב לבטחונו. לפני כמה שנים צעד כזה היה מביא למספר עצום של כותרות בתקשורת הסקנדינבית; אך ריבוי הפחדות כאלה הפך כמעט לשגרה, והוא גורר רק הרמת גבה במקרה טוב. זהו כתב אישום מצמרר לתקופתנו.

"מושתקים" הוא תרומה בלתי נעימה אך חיונית לשיח חשוב ביותר שרבים מעדיפים להימנע ממנו. הדוח המפוכח, המאוזן והמפורט על האיום מצד חוקי חילול-הקודש - בין אם בפקיסטן, באו"ם או באירופה - מראה בבהירות כי אי-נטילת חלק בו מעמידה אותנו בסכנה.

לאתר מגזין מראה
* המאמר המקורי התפרסם ב-National Review בשם Religious Rights. (c) 2011 by National Review, Inc., Reprinted by permission.
ג'ייקוב מצ'נגמה הוא מנהל התחום המשפטי בצוות החשיבה הדני CEPOS ומרצה מן החוץ במשפט בינלאומי לזכויות אדם באוניברסיטת קופנהגן.
תאריך:  04/12/2011   |   עודכן:  04/12/2011
ג'ייקוב מצ'נגמה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כתב אישום מצמרר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מזכיר המדינה
4/12/11 22:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כאשר אני, כחילוני, נמצא בוויכוח פוליטי עם אדם דתי, אני תמיד "אפסיד", כי רגע לפני שטיעוניו של מתנגדי ייסתמו אחד לאחד, הוא ישלוף את אחד מכינויי האל ויוכיח לי באותות ובמופתים כי ההיגיון שלי לא עומד במבחנו של הבורא.
04/12/2011  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
אין לך דבר מעוות ומושחת יותר מאשר בית משפט מושחת ושופט מושחת. אינטריגות, תככים, שחיתות, זהו קיצור תולדות בית המשפט הפוליטי העליון בימיה של כבוד הנשיאה, השופטת המושחתת דורית ביניש העומדת בפני סיום כהונתה בת חמש השנים - ברוך שפטרנו מעונשה של זו - לא לפני שהשחיתה כל חלקה טובה שעוד נותרה בו, בבית המשפט הפוליטי הזה, לאחר כהונתו השערורייתית של אביה הרוחני ופטרונה, הלא הוא כבוד הנשיא לשעבר אהרן ברק, מר 'הכל שפיט'.
04/12/2011  |  חן בן אליהו  |   מאמרים
השבוע התגייס לצה"ל המחזור הגדול ביותר אי-פעם של לוחמים ולוחמות למערך הנ"מ בחיל האוויר, או בשמו החדש מערך ההגנה האווירית. הסיבה לקפיצת המדרגה בכמות כוח האדם הדרוש היא כמובן המשך הוספת עוד ועוד סוללות של טילים-נגד-רקטות, אותן רקטות שנורות אלינו ממרחק של קילומטרים בודדים מעבר לגבול, ממש מול קני הטנקים והתותחים של צה"ל, שלא מורשים לזוז ממקומם.
04/12/2011  |  אורי נוי  |   מאמרים
הניו-יורק טיימס, העיתון המוכר ביותר של העיר היהודית הגדולה בעולם, אינו חובב ישראל. אין בזה חדש. אבל הנטייה של העיתון - המעיד על עצמו ש"כל הראוי לדפוס" מצוי בו - לחבוט בישראל, ביהודי ישראל, עוברת תהליך של ממאירות הולכת וגוברת.
04/12/2011  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
למי היה אומץ לעשות את מה שעשתה נערה מצרית אחת בת עשרים, שצילמה את עצמה בעירום מלא ופרסמה את תמונתה באינטרנט המצרי כאות מחאה כנגד השתלטות האיסלאם הרדיקאלי על קהיר?
04/12/2011  |  אוהד אזרחי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
עיצומים על 180 חברות ואישים באירן  /  עופר וולפסון
"ברית עם האיסלאמיסטים תקטין הוצאות הביטחון"  /  יהונתן דחוח-הלוי
"סוריה השיגה טילי אס-300 רוסיים"  /  צבי נצי"ב, עידן יוסף
סיוע צבאי אמריקני למצרים - גול עצמי!  /  יורם אטינגר
ירדן רותחת   /  ערן עודד
דמוקרטיה במצרים? לא בכל מחיר  /  מיקי פרי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
פרויקט הולילנד בירושלים [צילום: איתמר לוין]
תומר קורנפלד
חברת קרדן נדל"ן בנתה בשנים האחרונות צבר ענק של פרויקטים הכולל הקמה של למעלה מ-17,900 יחידות דיור. הנה הניתוח המלא
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il