|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

דרשת השבוע - שבת שמיני

היום שבגינו הפרשה נקראת שמיני הוא היום הבא אחרי שבעת הימים שאהרן ובניו לא יצאו מפתח אוהל מועד שם שהו. בשבעת ימי המלואים, מילא הקב"ה את ידי אהרן ובניו, בתהליך של שמירה משמרת ה' ולא להטות ימין ושמאל מן התהליך פן ימותו כפי שנגזר
15/04/2012  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
קצירת העומר. את הקציר מתחילים ממחרת יום ראשון של פסח

הָעֹמֶר וְהָחָג
בְּטֶרֶם נִגְמְרוּ יְמֵי הָחָג
וְהָעָם בַּהֲמוֹנָיו עֲדַיִן חָגַג
מַתְחִילָה סְפִירַת הָעֹמֶר
וְנִזְהָרִים בּמַעֲשֶׂה וָאֹמֶר

הַסְּפִירָה מְהוּלָה בְּעֶצֶב
וְהָלֶּב דּוֹפֵק לוֹ בְּקֶצֶב
וּמְסַלְּקִים מִמֶנּוּ כֹּל רְבָב
כַּמְּצֻוֶּה בַּעַל פֶּה וּבֵכְתָּב

לֹא רַק הַסְּפִירָה חוֹבָה
הִיא לָנוּ תִּזְכֹּרֶת טוֹבָה
לִנְהוֹג כָּבוֹד בֶּאָדָם וָרֵעַ
כִּי בַאֲהָבַת הַזֻּלָת נִוָּשֶׁעַ
ימי העומר והשבועות


ימי הָעֹמֶר מתחילים ממחורת החג הראשון מט"ז בניסן עד ו' בסיון למעשה הספירה היא בסימן השביעיות, וכבר נאמר כי הספרה שֶׁבַע במסורתנו מספר חיובי ומקודש. כאן אנו סופרים את הימים מתחילת ט"ז כאמור שבעה שבועות ובסך-הכל ארבעים ותשעה ימים וביום החמישים חוגגים את הֶחָג השני מבין שלושת הרגלים שניתן לו השם שָׁבוּעוֹת. אמרו חכמינו ז"ל שספירת העמר היא אחת הדרכים לקביעת המועד של השבועות, כפי שצוה הקב"ה אותנו לעשות: אלה מועדי ה' מקראי קדש אשר תקראו אותם במועדם. אומנם המועדים הם מועדי ה' אך ישראל קובעים תחילתם ולא הקב"ה. קביעת מועש השבועות מתנהלת על-פי התורה שהקב"ה נתנה לנו.

פרק הזמן של שבעה שבועות מתחיל כאמור יום אחרי יום ראשון של פסח, זאת גם כדי לסיים את הקציר. כי חג השבועות נחשב ליום קציר העמר - הוא קציר חטים כפי שנזכר במגילת רות המואביה. בארבעים ותשעת הימים שוררת גם אבלות לפי האמור בגמרא (יבמות סב:) כי בפרק זמן זה מתו עשרים וארבעה אלף תלמידי רבי עקיבא מפני שלא נהגו כבוד זה בזה. כמה קשה וחמורה הפגיעה בזולתנו לפיכך מצוה עלינו לנהוג כבוד זה בזה. כי העומר לא בא אלא כדי להזכיר לנו איך להתיחס אל זולתנו. ואלה המקפידים על מלה ואות התפילתם או בברכתם לשוא יקפידו אם אחרי הברכה והספירה אינם נוגים כבוד בזלתם.

הצווים הקשורים לעומר הם שלושה: הראשונה. קצירת העומר. השניה הבאת שתי (ככרות) הלחם. השלישית ספירת העומר. המצווה הראשונה מובאת בלשון זו: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם וּקְצַרְתֶּם אֶת קְצִירָהּ וַהֲבֵאתֶם אֶת עֹמֶר רֵאשִׁית קְצִירְכֶם אֶל הַכֹּהֵן" (ויקרא כג, י). למעשה את הקציר מתחילים ממחורת יום ראשון של פסח ומניפים אותו בבית המקדש, כדי שיהיה אפשר לאכול לחם או תבואה מהתבואה החדשה.

המצווה השנייה היא קרבן מנחה משתי (ככרות) לחמים (העשויות מחיטה חדשה) המובאת בחג השבועות ביום העצרת, לבית המקדש שם מניפים אותן. וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַיְהֹוָה מִמּוֹשְׁבֹתֵיכֶם תָּבִיאּוּ לֶחֶם תְּנוּפָה שְׁתַּיִם" (ויקרא, יז) ונכתב בספר החינוך: ביום חג השבועות מקריבים מנחה: ממושבותיכם תביאו לחם תנופה שתים שני עשרונים (ספר החינוך, מצווה שז). המצווה השלישית היא ספירת העמר לספור את הימים בין שתי המצוות אלו (דהיינו בין מצוות קצירת העמר הנעשית בטז' בניסן, לבין מצוות הבאת שתי הלחם בשבועות. כפי שנאמר: וּסְפַרְתֶּם לָכֶם (מצוות ספירת העומר...מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עֹמֶר הַתְּנוּפָה (מצוות קצירת העומר). שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת...וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַיהֹוָה. מִמּוֹשְׁבֹתֵיכֶם תָּבִיאוּ לֶחֶם תְּנוּפָה שְׁתַּיִם (מצוות הבאת שתי הלחם)" (ויקרא, טו - יז).

תקופת העמר

בַּזֹּהַר (ח"ג צז.) נאמר מה טעם נמצא בספירת העמר והוא אומר: ספירת העמר באה לטהר את העם מטומאתו שדבקה בו במצרים, וכך נאמר שם בקשר לכך, כי כאשר יצאו בני ישראל ממצרים הם היו משוקעים במ"ט שערי טומאה, ובימי ספירת העומר הם הועלו על-ידי הקב"ה כל יום בדרגה אחת עד שהם הגיעו למ"ט שערי קדושה. בזכות ההתרכזות בספירה והכונה להטהר מטומאת שדבקה בהם היו ישראל ראויים לקבל את התורה בחג השבועות. זה שאמרנו הספירה הייתה מעין הכנה של בני ישראל בצאתם ממצרים עד הגיעם לדרגה ראויה שיהיו מְסֻגָּלִים (כעם סְגֻלָּה) לקבל עליהן עול מלכות שמים כי בחר בהם ה' לו (כעם נבחר) לעם והם בחרו מרצונם בו כה' אלהיהם.

בקבלת התורה אמרו בני ישראל: נעשה ונשמע, מבלי להרהר בעול הכבד שנוטלים הם על עצמם בקבלת התורה וקיום מצוותיה. אל יטיפו לנו המתחסדים כי שמנו עצמנו עם נבחר - עם מתנשא, ועם סגולה מבין כל העמים. הדרך להיות כמו עם ישראל ולשאת בתארים אלה, פתוחה לכל אדם המסוגל, למלא אחר תרי"ג מצוות של התורה שבכתב וזו שבעל פה. הדוחה זאת אל ילין על ישראל עם ישראל שנבחר לקבל עליו עול המצוות ומסוגל לקימן באמרו: נעשה ונשמע.

היום השמיני

היום שבגינו הפרשה נקראת שמיני הוא היום הבא אחרי שבעת הימים שאהרן ובניו לא יצאו מפתח אהל מועד שם שהו. בשבעת ימי המלואים, מלא הקב"ה את ידי אהרן ובניו, בתהליך של שמירה משמרת ה' ולא להטות ימין ושמאל מן התהליך פן ימותו כפי שנגזר. ואכן אהרן ובניו לא הטו ימין ושמאל (כלשון רש"י) וביום השמיני יצאו אהרן ובניו לקיים מצות הקרבת קרבן לפני ה'. משמעות המלה מלואים שנעשה בה שימוש בימינו לעניני צבא, אך היא בעלת משמעות של מִלּוּי חובה, שאדם חיב למלאה. המשמעות הנוספת של מלואים היא השלמות - מלא וגם שלם.

מכאן ניתן שם לאחד הקרבנות "איל הָמִּלֻאִים" כשהכוונה ל"איל השלמים" (ח/כט). משה מִנָּה את אחיו אהרן וגם את בני אהרן לִכְהֻנָּה, משה סבר כי דבר זה עשוי לעורר מחאה אצל העם, וחשש פן יאמרו לו: מִי שַׂמְךָ? כפי שאומר זאת אדם שאיננו מקבל עליו את מרות המנהיג ואמר לו: מי שמך שר ושופט עלינו. לכן משה נהג בזהירות כפי שנהג בפרשת תצוה ופרשת צו (ח/ג) שם נאמר: הדבר (המינוי) נעשה על-פי הדבור, בצו מאת ה'. זו היא גזרה מן השמים.

כך גם נאמר על הירידה של יעקב ובניו למצרים למרות שעשו זאת מרצון: וירד מצרימה אנוס על-פי הדבור. כי בכך מתקימים דברי ה' אל אברהם בברית בין הבתרים: כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום וענו אותם ארב מאות שנה. בגזרת מן השמים הרצון מתבטל .

אש זרה כמו רוח זרה ממיטות אסון

אנו שבים ליום השמיני עליו דובר. נאמר: ויבא משה ואהרן אל אהל מועד ויצאו ויברכו את העם וַיֵּרָא כבוד ה' אל כל העם : (ט/כ"ג) ואחרי צאת הפמליה מקדש הקודשים אל העם שכבר ראה את גְּדֻלַּת האלהים בהורידו אש על המזבח ושרף את העולה -הקרבן, באו בני אהרן, נדב ואביהוא בתוקף תפקידם ככהנים להקריב קרבן על המזבח במשכן, לקח כל אחד מהם את מַחְתָּתוֹ ושמו עליה אש זרה אשר לא צוה אתם (האלהים) לעשות , כלומר זה לא כפי שצוה אלהים, כתוצאה מזה התרחש במשכן שזה מקרוב הוקם לכבוד ה' ולחיזוק האמונה בו, התרחש האסון הכבד ביותר שהיה עד אז כפי שנאמר:

ותצא אש מלפני ה' ותאכל אותם וימותו לפני ה'. (י/ב) . וכשמשה דבר אל אהרן אחיו על האסון אמר לו : הוא אשר דבר ה' (י/ג) כלומר זו גזרה מן השמים ואהרן הגיב בשתיקה רועמת: וַיִּדֹּם אהרן.(י/ג) כיון שלא מִיחָה אהרן, נשכר בכך שבהמשך דִבֵּר ה' אליו ולא דבר אל משה כפי שזה מופיע בתורה בדרך כלל, בכך נתיחד הדבור בפרשת שתויי היין אליו בלבד: וידבר ה' אל אהרן לאמר:, יין ושכר אל תשת אתה ובניך אתך בבאכם אל אהל מועד ולא תמותו חקת עולם לדרתיכם.(י/ח,ט) על יסוד פסוק זה רבי ישמעאל אמר כי בני אהרן נשרפו בבואם לשרת בַּקֹּדֶשׁ: כי נכנסו לאהל מועד להקריב קרבן כשהיו שתויים כלומר שיכורים. וזאת מפני שנאמר בפרשת היין כך: יין ושכר אל תשת אתה ובניך ....וגו' לפיכך מזכיר רש"י את מדרש האגדה לספר ויקרא י"ב על המלך שערף ראשו של בן ביתו מבלי שאמר את הסבה לכך ומינה אחר תחתיו.

בעת מנוי המחליף אמר לו המלך מה אסור עליו לעשות. מכאן למדים כי זה שהומת עשה את מה שאסר המלך על השני לעשות. אולם רש"י מביא את דברי חז"ל שנתנו הסבר אחר לָעֹנֶשׁ הכבד שאמרו: הם נהרגו על שהורו הלכה בפני משה רבן, כלומר עשו על דעתם מבלי לשאול את פי משה.

שָׁתִינוּ וְשׁוֹתִים מִן בְּאֶר חֲצָבוּה חֲכָמִים
לֹא נִשְׁעֶה למי שמהלך על העולם אימים
כּאַבִּיר"נוֹבֵל" וְאִתּוֹ שׁוּעֵי עוֹלָם מַעֲרִיצִים
בְּעוֹדוֹ מְדַבֵּר וְעַל גַבּוֹ נוֹשֵׂא קֻפּוֹת שְׁרָצִים

אַל יַטִּיף מוּסָר בְּעוֹדוֹ טוֹבֵל וּבְיָדוֹ שֶׁרֶץ
יַתְרִיעַ לַמְתַכְנֶנִים הַשְׁמָדָתֶנוּ בְחִיל וָמֶרֶץ
יוֹאִיל הַמִּתְחַסֵּד כְּצַדִּיק הֶר גִינְטֶר גְרַאס
לְהַפְנוֹת הַתְרָאָתוֹ לְאִירָן חִזְבַאלָלא וְחָמָס

וְאָנוּ בְּשֶׁלָּנוּ נוֹסֵיף וּנְקַיֵּם סְפִירַת הָעֹמֶר
וְנִזְכּוֹר מוֹת תַּלְמִידִי עֲקִיבָא בְּשֶׁל אֹמֶר
עַל שֶׁלֹא נַהֲגוּ כָּבוֹד זֶה בָּזֶה וְזֶה בִלְבָד
וְשִׁלְמוּ בְּחַיֵּיהֶם וּבִזְכוּתָם הַלֶּקַח נִלְמַד

וְנַעֲמוֹד מוֹל אַנְשֵׁי זָדוֹן וּנְשַׁלְּחַם לַאֲבָדוֹן

תאריך:  15/04/2012   |   עודכן:  15/04/2012
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחרונה נקלעתי במקרה לרחוב נידח בשולי תל אביב, אשר מתפתל בין מיכלי הדלק של תחנת הכוח רידינג, אי-שם מאחורי תחנת הכיבוי של העיר. לא היכרתי את הרחוב, אבל להפתעתי גיליתי שסימטה שכוחה זו משמשת להנצחתו של שר וגדול בישראל: השר והאלוף רחבעם זאבי, הידוע בכינויו גנדי, שנרצח לפני כעשר שנים על-ידי מחבלים ערביים.
15/04/2012  |  רון בריימן  |   מאמרים
כאתיאסט אני נושא תפילה בלבי, שעוד עמים רבים יאמרו: נלכה באורחותיה של ציון שלי, נעשה כדברה - נפרק את אימת הגרעין בכל אתר על פני האדמה, נכתת את כל מטעני הכליה והכיליון לאנרגיות שלום ואת מלתעות אש בֵּערותיו למזמרות.
15/04/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
ר' דוד סגל, בעל "טורי זהב" (הט"ז) על "שולחן ערוך", היה תלמידו וחתנו של ר' יואל סירקיס, רבה של קרקוב ובעל "בית חדש" (הב"ח). יום אחד הגיע הט"ז לביקור אצל הב"ח, שכמובן קיבל אותו באהבה ובילה במחיצתו שעות בדברי תורה. ביום שישי, לפני הדלקת נרות, הפקיד הט"ז את ארנקו בידי חותנו, והלה - כדין - בדק את תוכנו כדי למנוע חילוקי דעות. מאותו רגע, הפסיק הב"ח לדבר עם חתנו.
15/04/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
לאחר פטירתו של ניצול השואה האחרון ימליצו מומחים להפסיק את מנהגי העמידה בצפירה כדי לא להפחיד את הילדים וכשמישהו ידבר על השואה הוא יישמע מיושן, משעמם ומאוד לא זורם
15/04/2012  |  עמוס שנער  |   מאמרים
יש לנו ארץ נהדרת, אמר ראש הממשלה בצחוק, מודע לגמרי לגיחוך שבעובדה שהוא בעצם מחקה את מריאנו שמחקה אותו ב'ארץ נהדרת'. אבל באמת, בלי צחוק בכלל, יש לנו ארץ נהדרת, ולמדינת ישראל בימי ממשלת נתניהו יש הישגים שראוי להתפאר בהם. לא הייתי במסיבת העיתונאים לרגל יום הולדת שלוש לממשלה, ובכל זאת יכולתי לקלוט את זה גם מבעד לכל הפילטרים העיתונאיים והפרשניים שהעבירו אלינו את דברי ראש הממשלה כשהם חתוכים לסלט דק דק ומתובלים ברוטב אלף האיים של לעג. אבל היה עוד דבר אחר, הפוך, שאפשר היה לקלוט מעבר לכל מסכי העריכה והקיצוץ: בנימין נתניהו הופיע קצת זחוח מדי, בטוח מדי בעצמו. כאילו נדבק בחיידק ההיבריס המסוכן שבקדנציה הקודמת הפיל אותו, ובקדנציה הזו הוא מאוד מודע לסכנתו ועד היום נזהר מאוד שלא ידבק בו.
14/04/2012  |  אורי אליצור  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il