|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

כ"ט בנובמבר הפלשתיני

על פנייתם הצפויה של הפלשתינים להכרה כמדינה באו"ם, וההשלכות של צעד חד-צדדי זה על ישראל ועל המו"מ המדיני בעתיד
28/11/2012  |     |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
צעד פלשתיני חד-צדדי [צילום: פלאש 90]

מאבדים קלף חזק
אחת הבעיות העומדות בפני ישראל, היא שלמעשה מפסידה המדינה קלף משמעותי מאוד בכל ניהול של מו"מ לשלום בעתיד. שכן הזכות הפלשתינית להקים מדינה עצמאית, לא תהיה עוד תלויה ברצונה הטוב של ישראל, אלא היא נכפית עליה כעת, מבלי שתוכל לעשות צעד כלשהו כדי למנוע זאת, וכן מבלי שתוכל להשתמש עוד בקלף זה בכל מו"מ עתידי עם הפלשתינים

   רשימות קודמות
  אחרי הטילים והפצצות - מדיניות עתידית

בימים אלו, ולמעשה תוך כדי כתיבת שורות אלו ממש, אמורים הפלשתינים (על-פי הצהרתם) לפנות אל האו"ם בבקשה להכיר ברשות הפלשתינית כמדינה שאינה חברה מלאה בארגון. זהו "שדרוג" משמעותי למעמדם של הפלשתינים באו"ם כיום, כמשקיפים בלבד.

צריך לומר, כי העיתוי והתאריך שבו בחרו הפלשתינים להגיש את בקשתם זו, אינו מקרי. זהו תאריך סמלי ומלא משמעות היסטורית, שכן כידוע, בכ"ט בנובמבר 1947, אושרה למעשה תוכנית החלוקה על שטחי הארץ, בין שתי המדינות: היהודית והערבית. זאת לאחר ההחלטה כי בכך גם יסתיים המנדט הבריטי על הארץ. צריך וחשוב להזכיר, כי היישוב היהודי בארץ ישראל אימץ בחום את ההחלטה, ואילו היישוב הערבי בארץ וכן מדינות ערב, דחו אותה מכל וכל.

נשאלות השאלות, מהי למעשה משמעותו של הצעד הפלשתיני הנוכחי? וכן מה הן ההשלכות של מהלך כזה, בעיקר מבחינת ישראל והפלשתינים עצמם? בשלב זה מסתמן כי בקשתם של הפלשתינים תתקבל, וההכרה בהם אכן תאומץ על-ידי עצרת האומות המאוחדות.

סיכוי להידברות?

למעשה, ישנן כמה זוויות השקפה לצעד כזה, חלקן חיוביות וחלקן שליליות. השורה התחתונה היא כי המצב בשטח לא צפוי להשתנות באופן משמעותי (אם בכלל) בעקבות ההכרה הצפויה של האו"ם במדינה הפלשתינית העתידית. מה שבכל זאת עלול להיפגע, הוא בעיקר הסיכוי לקיומו של מו"מ עתידי להסדר בין ישראל לפלשתינים, זאת מכיוון שצעדים חד-צדדיים כאלו מחלישים ומרחיקים כל סיכוי להידברות בין הצדדים בעתיד, שכן זו תהיה ריקה מכל תוכן ממשי, ולמעשה הופכת למיותרת, בעידן של צעדים חד-צדדיים מסוג זה.

הבעיה העיקרית בנושא זה מבחינת ישראל, היא בכמה מישורים. ראשית, הכרת האו"ם בפלשתינים כמדינה, מעניקה חותמת סופית ורשמית בזכותם של הפלשתינים על שטחים רבים, שאמורים להיות חלקים מן המדינה הפלשתינית העתידית. חלק עיקרי משטחים אלו, נמצא היום בידי ישראל, ועונה לשם השנוי במחלוקת "התנחלויות". בעיקר מדובר בשטחים הנמצאים מעבר לקו הירוק, כלומר שטחים שעברו לשליטת ישראל החל משנת 1967, עת החלה ההתיישבות היהודית בשטחי יהודה ושומרון, באזור ירושלים, ובעבר גם ברצועת עזה.

בעניין זה, די ברור הקושי של ישראל לקבל את ההכרה בשטחים אלו, כמדינה פלשתינית. אמנם, גם בישראל ישנם כאלו המוכנים למו"מ על חזרה לקווי 1967, ואולם צעד כזה מותנה על-ידי ישראל בקיום מו"מ עם הפלשתינים, ולא באופן חד-צדדי על-ידי פנייה לאו"ם לצורך הכרה בינלאומית, שלא מתוך מו"מ לשלום.

שתי מדינות פלשתיניות?

עניין מורכב נוסף, הוא הפיצול בין הגדה המערבית, לבין רצועת עזה. במקרה זה נשאלת השאלה, האם מדובר באותה מדינה פלשתינית עתידית, שתוכר על-ידי האו"ם? או שלמעשה, כפי שקיים בפועל היום, הגדה והרצועה ימשיכו להיות שני אזורים נפרדים, הסרים למרותם של שני שלטונות שונים; החמאס ברצועת עזה, והפת"ח בראשות אבו-מאזן בגדה המערבית?

בעניין זה, יש לישראל בעיה מורכבת ביותר. ישראל אינה יכולה לקבל כל הכרה, ולו הזניחה והמינימלית ביותר, בשלטונו של חמאס ברצועת עזה. כמו-כן, ישראל אינה יכולה לקבל מצב, בו יתקיימו למעשה שתי מדינות פלשתיניות שונות (בגדה וברצועה) לצידה. דומה כי גם הפלשתינים אינם מעוניינים למעשה בפיצול שכזה, שכן הפלשתינים מעוניינים במדינה אחת, שתתקיים הן בשטחי הגדה והן ברצועה, ותזכה להכרה בינלאומית רחבה, כמדינה הפלשתינית. יש לומר, כי לצורך כך ייאלצו הפלשתינים להגיע בראש ובראשונה להסכמה בינם לבין עצמם, לגבי שלטונם המפולג, בגדה וברצועה.

פנייה לחקור את ישראל

נושא נוסף שגורם לדאגה רבה בישראל, הוא שהפלשתינים (אם אכן תתקבל בקשתם) יפנו למוסדות כגון בית הדין הבינלאומי בהאג, בבקשה לחקור את ישראל בעניין פשעי-מלחמה. לצעד זה ישנה משמעות מיוחדת, שכן קיים הבדל משמעותי בין פנייה של חברה באו"ם כנגד חברה אחרת בארגון, לבין מצב בו הפונה אינה מוכרת כמדינה, לעומת זו שנגדה מוגשת התלונה. צעד כזה, יוביל להשלכות חמורות עוד יותר (ממה שקורה כיום) כלפי ישראל, ואף עלול להיתפס לעיתים כפגיעה של מדינה ריבונית במדינה שכנה. במקרה כזה, ההשלכות עלולות להיות משמעותיות ומורכבות מאוד, הן רטרואקטיבית לאחור והן עתידית.

אחד האלמנטים שמפריעים לישראל במיוחד בעניין הפנייה הפלשתינית, הוא שצעד זה קורה באופן חד-צדדי, ולא כתוצאה של הסכמה או מו"מ כלשהם. מצידם של הפלשתינים נטען, כי ישראל היא שדחקה אותם לעבר מהלך זה, בכך שלא ניהלה מו"מ רציני ומשמעותי, תוך כוונה אמיתית לפתור את הסכסוך ולחתור לשלום בין שני העמים. למעשה, האמת נמצאת (כמו שקורה בדרך-כלל) באמצע. מצד אחד, הפלשתינים אכן מבצעים צעד חד-צדדי בפנייתם לאו"ם, תוך התעלמות מכך שצעדים כאלו אמורים להיות מושגים במהלך מו"מ מדיני. מן הצד השני, גם ישראל לא יזמה או ניהלה בשנים האחרונות מו"מ מדיני כלשהו באופן רציני ומשמעותי, שבו נעשה ניסיון להגיע לסיכום עם הפלשתינים, בעניין הפנייה המיועדת לאו"ם (שהייתה ידועה כבר זמן רב). נסיבות אלו, הובילו לצעד ההפגנתי והחד-צדדי שבו נוקטים הפלשתינים כעת.

אחת הבעיות העומדות בפני ישראל, היא שלמעשה מפסידה המדינה קלף משמעותי מאוד בכל ניהול של מו"מ לשלום בעתיד. שכן הזכות הפלשתינית להקים מדינה עצמאית, לא תהיה עוד תלויה ברצונה הטוב של ישראל, אלא היא נכפית עליה כעת, מבלי שתוכל לעשות צעד כלשהו כדי למנוע זאת, וכן מבלי שתוכל להשתמש עוד בקלף זה בכל מו"מ עתידי עם הפלשתינים.

במקביל, נשאלת השאלה: במה בעצם יועיל לפלשתינים הצעד החד-צדדי הזה של פנייה לאו"ם? האם אכן צעד כזה ישנה באופן משמעותי את חייהם של התושבים עצמם בגדה וברצועה, כך שההווה שלהם וגם עתידם יהיו טובים יותר; או שלמעשה מדובר בצעד סמלי וסמנטי בלבד, כזה שלא יגרום לשינוי מהותי כלשהו בחייו של הפלשתיני הממוצע, ברמאללה או בעזה?

ניסיון העבר של מדינות מוכיח, כי למדינה יש (לצד זכויות רבות) גם חובות רבים כלפי אזרחיה, וכן חובות מדיניים כלפי מדינות אחרות בכלל ושכנותיה בפרט. כך שעם ההכרה במדינה, חלות גם התחייבויות רבות שיש למלא אחריהן, כדי ליצוק תוכן מהותי להכרזה הפורמאלית על ההכרה במדינה. בנוסף, יש לומר כי לחברות באו"ם אין תרומה משמעותית בחיי היום-יום של התושבים (במקרה זה הפלשתינים), וכי מדובר בעיקר בצעד שהוא סימבולי, ופחות בצעד שתורם באופן משמעותי לחייו של התושב הממוצע במדינה כלשהי.

ההתנגדות הישראלית לצעד הפלשתיני, היא גורפת. הממשלה בישראל אינה מוכנה לחלוטין לקבל את הצעד שנוקטים בו הפלשתינים. בישראל היו רוצים לראות צעדים כאלו, המושגים תוך כדי מו"מ לשלום, ולא באופן חד-צדדי והפגנתי. בנוסף, יש בישראל תחושה של כעס ועלבון על בחירת התאריך לפנייה הפלשתינית, שכן כ"ט בנובמבר נחשב בישראל כתאריך שבו הוגשם החלום הציוני, להקמת מדינה יהודית עצמאית וריבונית בארץ ישראל. לכן קשה לישראל לחלוק את התאריך הזה עם הפלשתינים, כפי שכנראה יקרה בפועל בקרוב.

סיכום

לסיכום: כפי הנראה כעת, תתקבל הבקשה הפלשתינית להכרה בהם כמדינה חברה באופן חלקי באומות המאוחדות. צעד זה יוביל ויסלול את הדרך להכרה מלאה בפלשתין כמדינה שוות זכויות וחובות בעתיד. נדמה כי צעד כזה עלול לסבך ולהקשות כל מו"מ מדיני לשלום בעתיד. שכן אם המסר המתקבל הוא, שאת מה שלא הושג באמצעות מו"מ והסכמה הדדית ניתן יהיה להשיג באופן חד-צדדי, יאבד הטעם בכל מו"מ להסדר קבע. צעדים חד-צדדיים אינם יכולים ואף אסור שיהיו תחליף להסכמה ולמו"מ בין הצדדים, גם אם מדובר רק בצעדים שהם סמליים וטקסיים בעיקרם, כמו הצעד הפלשתיני במקרה שלפנינו. אם יעדיף צד כלשהו את המשך נקיטת הצעדים החד-צדדיים על פני דרך ההסכם והמו"מ, קשה יהיה לראות הסכם קבע לשלום עתידי עם הפלשתינים, וזה יהיה הפסד מובהק ודאי לשני העמים גם יחד.

הכותב הוא סטודנט לתואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה, במדעי-המדינה ויחסים בינ"ל. חבר פעיל בפורומים ואתרים בתחום זה. חבר באגודת הסטודנטים של האו"פ. כותב, מתרגם ומפרסם מאמרים ונאומים אקטואליים בתחומים אלו, בעברית ובאנגלית. עובד בתחומי התפעול, רכש ולוגיסטיקה.
תאריך:  28/11/2012   |   עודכן:  29/11/2012
צפריר זוהר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
עייפנו ממקהלת המובסים והמתבאסים, מקהלת האסטרטגים בפרוטה שאין להם בדל מידע רציני על שהתרחש באמת בעזה ובקהיר, בוושינגטון ובירושלים, ובכל זאת אינם נרתעים מלפסוק: "הפסדנו", "הוכינו שוק על ירך" ו"אוי מה היה לנו". אנשי חמאס יצאו מהחורים ומהחווחים שנעטפו בהם בימי המבצע; הם מביטים סביבם, בוחנים את נזקי היהירות שלהם, מונים את הנחות היסוד שלהם שהתנפצו בזו אחר זו, ויודעים בדיוק מי ניצח ומי הפסיד.
28/11/2012  |  דרור אידר  |   מאמרים
ראש הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן), הגיע לניו-יורק לקראת ישיבת העצרת הכללית של האומות המאוחדות אשר במהלכה יגיש את בקשת הפלשתינים לשדרג את מעמדם באו"ם למעמד של מדינה משקיפה שאינה חברה באו"ם. עד היום זכו הפלשתינים למעמד של משקיפים בלבד. החלטה לשדרג את מעמדם תהיה הכרה בינלאומית משמעותית במדינה פלשתינית.
28/11/2012  |  איציק וולף  |   חדשות
מלחמת ישראל בחמאס מהווה פרק נוסף בהתנגשות התרבויות בין הדמוקרטיות המערביות לבין הטרור האיסלאמי. המלחמה שופכת אור על ישראל כמוצב קדמי, ביטחוני וטכנולוגי של ארה"ב באזור קריטי לאינטרסים אמריקנים ביטחוניים וכלכליים. תפקידה של ישראל כיצרנית ביטחון לאומי וחידושי היי-טק למען ארה"ב חשוב שבעתיים כאשר ארה"ב נסוגה כלכלית וצבאית.
28/11/2012  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
מוקד העניין בעימות הישראלי פלשתיני חוזר לזירה המדינית. הרשות הפלשתינית מבקשת הכרה בינלאומית כ"מדינה לא חברה" ("מדינה משקיפה"), יוזמה שהחלה בה אשתקד. היא תפנה ככול הנראה לעצרת הכללית של האו"ם דווקא ב-29 בנובמבר, לציון ההצבעה בעצרת בשנת 1947 על הקמת שתי מדינות - יהודית וערבית - בשטח המנדט הבריטי בארץ ישראל.
28/11/2012  |  גלעד שר, עמוס ידלין  |   מאמרים
כמעט מחצית מחיי חייתי בגלות בברית המועצות, שם לא פעם ראיתי תופעה שבהתחלה לא יכולתי להסבירה: כשיהודי היה מקבל מכה או סטירה מהגוי - הוא לא היה מגיב, כאילו קיבל שיתוק, היה עומד ומסתכל על התוקף כאילו ניסה להבין מה הוא רוצה לומר במעשה הזה. רק אחרי כמה מכות הוא היה חוזר לחיים - או שמחזיר או שבורח. חוץ מהיהודים אף אחד לא התנהג כך, כולם בן-רגע הגנו על עצמם. לקח לי לא מעט זמן להבין שזו הייתה למעשה התנהגות גלותית האופיינית רק לבני עמנו בכל מקום בעולם, ורק אחרי שעליתי ארצה הבחנתי שיהודים כאן סוף-סוף השתחררו מן "התסביך" הזה.
27/11/2012  |  יעקב אסתרליס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il