|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שלא ידעת על הדפסה על חולצות
קבוצת ירדן
שיטות מודרניות לשיווק דיגיטלי

פרשת השבוע - ואתחנן

לא כהן ולא נביא ולא נשיא נשוא פנים יחיו לנצח, רק במעשיהם יהיו זכורים
19/07/2013  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: Flash90]


הַתְּחִנָּה

כּל שֶׁנּתְחַנַּן לְאֵל עֶלְיוֹן לְקַבֵּל מַתְנַת חִנָּם
לֹא עַל מַּעֲשִׂים נְבַקֵּשׁ מִמֶּנּוּ גְּמוּל בְּגֳינָם
לֹא יוֹעִיל הַגְמוּל לְאֶלֶּה אֲשֶׁר כְּבַר אֵינָם
כִּי שׁוֹכְנֵי עָפָר לֹֹא יוֹדוֹהוּ בְּשָׁכְנַם דּוּמַם

שֶׁיִּתֵּן לִיְצוּרָיו הַזְמַן לִזְרוֹעַ וְהַזְמַן לִקְצוֹר
גָּם לְאֱכוֹל פִּרְיָם וְאֶת מַלְאַךְ הַמַּוֶת עֲצוֹר
כִּי יוֹדֵעַ כֹּל חַי כִּי בָעוֹלָם הוּא רַק אוֹרֵחַ
וּלֹא יוֹעִיל אִם יִתְחַנֵּן יְהֵא לַשַּׁוְא טוֹרֵחַ

לֹא נָשִׂיא נְשׂוּא פָּנִים לֹא כֹהֶן וְלֹא נָבִיא
רַק לְעוֹשֶׁה טוֹב וְלַעֲשׂוֹתוֹ הוּא רַץ כַּצְּבִי
עַל אַף הֶאָמוּר צַדִּיק וְרַע לוֹ רָשַׁע וְטוֹב לוֹ
כִּי שְׂכַר צַדִיק כַּעֲמָלוֹ וְעֹנֶש רָשָׁע כְּמַעֲלָלוֹ


שמע ישראל ה אלהינו ה' אחד

עדות היא שה' אלהינו הוא אחד ויחיד ואין אלהים זולתו. מצאתי לנכון להביא בהרחבה קריאת עדות זו של כל אחד מישראל שאמירתו עושה אותו עֶד, שנוצרה מהאות עַיִן אשר בשמע ומהאות דלת אשר באחד. כידוע האיסלאם אימץ לו את "העדות" כחלק מהעברת בעלי דת אחרת לאיסלאם אך שינה את הנוסח כך: "אין אלהים זולת אלהים" והוסיף עליה שם מוחמד-שליחו כלומר "שליח האלהים"- בערבית "רסול-אללא". رسول الله , אלא שאצל ישראל הכלל שאין להוסיף על הכתוב ואין לגרוע ממנו שנאמר: לא תֹּסִפוּ על הדבר אשר אנכי מצוה אתכם ולא תגרעו ממנו..(ד/ב) לכן גם לא היה אפשר להוסיף את אדון הנביאים משה על העדות. הפרשה כאמור היא המשך הסקירה שמשה החלבה בפרשת דברים, והוא מספר לעם ואומר להם: ואתחנן אל ה' בעת ההיא ..(ג/כג) שיתן לי לעבור את הירדן לראות את הארץ והקב"ה לא נעתר לתחינתי-תפילתי, על-אף היותו דוברו ,או "הדובר אל האלהים" בערבית - כָּלִים אַלּלָא كليم الله. לקבוע כי אלהים עליון על כל העולם,אין לו אדם בשר ודם ולכן אין להוסיף שמו על "העדות". האיסלאם שקבל את העדות בערבית (شهادة) "אל שהאדה" והוסיף עליה את שם מוחמד לתת תוקף למעשי הרצח חפים מפשע שלא קבלו את האיסלאם כדתם בהתאבדות . ולרוצח זה, נתן כינוי של כבוד "שהיד". בעוד ישראל עובד את אלהיו באהבה שנאמר: ואהבת את ה' אלהיך בכל לבבך בכל נפשך ובכל מאדך. באיסלאם, בכניעה בערבית בְאִסְתִסְלַאם, מכאן בא הכינוי סיף האיסלאם. אלא שהתורה מכירה בקיום עמים אחרים שלא קבלו את התורה כתורתם, ולכן נביאי ישראל אמרו בשם ה': כי אז אהפך אל עמים שפה ברורה לקרא כולם בשם ה' ונאמר עוד בזכריה : ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד. והכונה לכל העמים .

ואתם הדבקים בה' חיים כלכם היום

להיות דבקים בה', זה להיות דבקים בתורתו, שנאמר: ואתם הדבקים בה' חיים כולכם היום .(ד/ד) כי בהמשך נאמר: ראה למדתי אתכם חקים ומשפטים....לעשות כן בקרב הארץ אשר אתם באים שם לרשתה.(ד/ה) אלה מצויים בתורה שישראל קבל אותה בסיני , לכן הדבקות בה' היא הדבקות בקיום החוק והמשפט בארץ ולא כל דאלים גבר. (כלומר כל חזק - גובר) (בתלמוד מסכת בבא בתרא (דף ל"ד, עמ' ב'),. זה אשר יבדיל אותנו מעמים אחרים. כי לא נמצא גוי אחר שהיה מוכן שֶׁמְּסֻגַּל לקבל את התורה ולקיים חוקיה ומשפטיה זולת ישראל, שנאמר: ומי גוי גדול אשר יש לו חקים ומשפטים צדיקים ככל התורה הזאת..(ד/ח) לכן מששמים את התורה בצד ומחפשים תורות אחרות, חדלים להיות אנחנו עם סְגֻלָּה שנאמר: וְעַתָּה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ" (שמות, יט', ה'). שמשעותה עם המסגל לשמוע וקיים תורה ומצוות אלה . אם לא נאמץ את הכתוב בתורה ממנו בא-כוחנו ובאה זכותנו לשבת בה, אבוד נאבד והארץ ותהי נחלת עמים אחרים. כי מה קושר אותנו לארץ אם לא התורה, אם לא נראה בה מקור זכותנו על הארץ , אין כל מניעה שכל אחד ימצא ארץ אחרת לשבת בה. לקיים את הכתוב: והפיץ ה' אתכם בעמים ונשארתם מתי מספר בגוים אשר ינהג ה' אתכם שמה.(ד/כו) יחד עם זה הדבקות בתורה, איננה משחררת את הדבק בה לעשות מלאכתו לפרנסתו, וגם להגן על ביתו ונחלתו מפני צר ואויב ולהלחם עליה. אין לשים חלק מן העם כגוי של שבת לאלה "הדבקים" בתורה וּבְטֵלִים ממלאכה ומחובתם להגן על ביתם ועל ארצם ועל נחלתם אשר הוריש ה' אותה להם ולבניהם ולבני בניהם, כאמור בתורה עצמה.

חָרְבָה ירושלים פעמים לא תֵחָרֵב שוב

השבוע בט' במנחם אב כמו בכל שנה ושנה, התאבלנו על חורבן ירושלים ובית המקדש שחרב פעמים באשמתנו, יען כי זלזלנו בכל אשר צווה אותנו הקב"ה לעשות. פרקנו עול ושכחנו תורה והשתעבדנו למנהגי הגויים. שאין להם את הַמֶּסֶר וְהַמּוּסָר שביסוד אמונתו והוא סוד קיומו כעם. כי נאמר בתורה כי איננו ככל העמים מדוע נחפש להיות כמותם. אחת המצוות הראשונות שנצטוה ישראל בהכנסו לארץ: כה תעשו להם מזבחתיהם תתצו ומצבתם תשברו ואשריהם תגדעון ופסליהם תשרפון באש.(ז/ה) זאת כדי שלא לאמץ מנהגיהם אמונתם ותורתם ולהסתלק מתורתנו ומחוקיה ומשפטיה. לא בכדי בט' באב ובשלושת השבועות שקדמו לו אנו אבלים ושואלים: איכה ישבה בדד העיר רבתי עם הייתה כאלמנה. מדוע חרבו ירושלים והמקדש שבתוכה פעמים, אנו שואלים ודואבים ומענים את עצמנו בצום לזכור את אשר קרה לעמנו. אומנם חוזרים על תשובה ידועה מ"שנאת חנם" אבל יש סיבה אחרת נוספת שגרמה לחורבן, היא רצון העם באותם ימים להיות ככל העמים ולהדמות להם ולבטל כל הַמְיַחֵד אותו כישראל היא התורה , כי אלה המתקראים "מתקדמים" סבורים כי על התורה עבר הכלח. ברור כי טעו והם גם מטעים , כי לא רק שנאת חנם שברור לא רק השנאה הביאה לחורבן. יחד עם באומץ נאמר, אין הכרח ,לשם קיום התורה ואת חוקיה ואת משפטיה, לנהוג כפי שנוהגים "שומרי החומה" (נטורא כרתא), די אם ישמרו חוקיה ומשפטיה ויקוימו מצוותיה כפי שהם. הכמיהה שלנו צריכה להיות לדעת היכן חטאנו ומה עלינו לתקן, זאת למימוש נבואת הנחמה של ישעיהו ולהביא לסיום החורבן (שנמשך 1945 שנים) . יש לאמר כי לולא חזרנו למקורות ולאמור בתורה על הארץ ועל זכותנו עליה, לא הייתה מתממשת נבואת הנביא ישעיהו שאומר לנו: נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי. זאת הפטרה ראשונה משבע ההפטרות שבשבע השבתות שאחרי ט' במנחם אב. הנחמה מקבלת ביטוי בקטע המסים את ההפטרה: הַנֹותֵן רוֹזְנִים לְאָיִן שֹׁפְטֵי אֶרֶץ כַּתֹּהוּ עָשָׂה אף בל נִטָעוּ אף בל זֹרָעוּ אף בל שֹׁרֶשׁ בָאָרֶץ גזעם וגם נָשַׁף בהם וַיִּבָשׁוּ וסערה כקש תִּשָּׂאֵם. ובכך מתקיימת האמרה: בעד אצ' צ'ציק פרג' ,( بعد الضيق فرج) כלומר: "אחרי מצוקה רוחה" ולכן עלינו לעשות כדי שירושלים לא תחרב שוב. ימי אבל אלה יהיו לימי שמחה בבנין ירושלים ומקדשה.

ועשית הישר בעיני ה'

שלושה דברים יש בעמנו שמצאתי כתובים ומתארים את עמנו רחמנים, בישנים וגומלי חסדים. למרות היותנו בצל מלחמות ואיומים על קיומנו, אנו מוצאים כי עמנו אכן רחמן המרחם על נרדפים ועל נדכאים ועל חסרי אונים, אך לא על רשעים , כי המרחם על רשעים מתאכזר לצדיקים. בישנים אנו למרות הצלחותינו בכל תחומי החיים ובכל העולם כפי שהדבר נאמר על-ידי אחרים המהללים, אותנו. ואני בישנים וצנועים ביכלתנו שמגיעה ליכולת עמים גדולים ועצומים מאתנו. זה בפרקי אבות חכמינו שמו את גמילות חסדים כרגל שלישית בשולחן של תלת רגלים: שנאמר : העולם עומד: על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים (מסכת אבות פרק א משנה ב).ואכן אנו מחשיבים גמילות חסדים כערך עליון . ובפרשה זו מובאות שוב עשרת הדברות, שהן בסיס מוסד לכל עם, המכבד את עצמו. לא במקרה עשרה דברים , כי כל המציאות האנושית יש בה עשרה מימדים, ועשרת הדברים הם עשרת היסודות של המוסר. לכן יום יום יש לפשפש במעשינו ולודא שלא חללנו את המקודש בעשרת הדברות. והנה אנו מוצאים בתורה מקור להתנהלות אנושית ישרה ותמימה ויש בה הכל.

מַדּוּעַ לִרְעוֹת בִּשְׂדֶּה זָר כְּשֶׁיֵשׁ לְךָ אָחוּ
הָעַצְמָאוּת תֹאבַד אִם לָאֱלִיִלִים תִּשְׁתָּחוּ
זֶה הוּא הַמֶּסֶר מִמְגִּילַּת אֵיכָה שִׂים לֶב
הַמִּתְכָּחֵשׁ לְשׁוֹרָשׁיו בַּנֶכַר בִּמְהֵרָה יֵשֵׁב

עִקַר הָחָכְמָה לָדַעַת מָה נָכוֹן לַעֲשׂוֹת
בְּעֵת מְצוּקָה לֹא "לִסְמוֹךְ עַל" וּלְחַכּוֹת
הַבְּחִירִה בִּידֵי הָאָדָם לַעֲשׂוֹת לְאַלְתָּר
כֹּל עוֹד זֶה אֶפְשָׁרִ בְּטֶרֶם יְהֵא זֶה מְאֻחַר

זֶה טוֹב לְחַיֵּי הַפְּרָט וְטוֹב לְחַיֵּי הַכְּלָל
הַנּוֹהֵג בִּתְבוּנָה לֹא יִמְצַא עַצְמוֹ אֻמְלָל
זֶה טוֹב לַפְּרָט וְטוֹב לַכְּלָל, כָּכָה נִכְתַּב
בְּקִיּוּם צִוּוּי זֶה שׁוֹב לֹא יָשׁוּב ט' בְּאָב

תאריך:  19/07/2013   |   עודכן:  19/07/2013
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשת השבוע - ואתחנן
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אברהם צרפתי
20/07/13 14:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני מודע, כאחרים, שמקדישים תשומת לב רבה להשלכות של ההפגנות לפני שנתיים, שהן לא היו לשווא. השתתפתי בכולם ואף היה לי הסיפוק להופיע במאהלים בשדרות רוטשילד ולהביא את המסר שלי לדור הצעיר. ההפגנה הגדולה, העממית שהקיפה אנשים מכול הארץ, הפיחה בי תקווה והזכירה לי מעמד כמו עצרת ההמונים בכיכר מוגרבי בשנת 1947 לאחר החלטת האו"ם על הקמת המדינה. זה היה לי רגע מפָעֵם ומהמם שהדור הצעיר סוף, סוף מרים את הדגל, לאחר שנות אדישות.
19/07/2013  |  צבי גיל  |   מאמרים
עכשיו העונה החמה בה מפרסמים העיתונים ואמצעי המדיה את החשבונות של הטייקונים, של חברות הענק הישראליות של ממלכת המתנחלים. כל מיני חלקים של מדינת ישראל מתנהלים להם בדרך אוטונומית. כל "מדינה" עם חוקים מיוחדים לה, נתמכים על-ידי מאכערים, חברי כנסת, מנהיגי מפלגות, יחצנים ושתדלנים וראשי תנועות רעיוניות. כל אלה כמו למשל הבנים של אריק שרון, מתנהלים כיחידת חוק נפרדת בתוך מדינת ישראל - יש להם חוקים המגנים עליהם וענייני התשלומים מסביב לאב החי-המת והאחוזה בת 4,000 הדונם שופעת הבקר וגידולי הירק, משגשגת לה שם בשקט אך בגאון בעיקר על חשבון המדינה.
19/07/2013  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
חומש דברים, כפי שציינו, נקרא גם 'משנֶה תורה', משום שעיקרו חזרה על חומשים קודמים. גם בפרשת ואתחנן במרכזה חזרה על עשרת הדיברות, פרשת ערי מקלט ועוד. הפרשה מהווה הכנה לקראת כניסת בני ישראל לארץ. משום כך הם מצווים בראש ובראשונה על קיום עשרת הדיברות ומצוות ה', ושמירה על קדושת הארץ מפני עבודה זרה ונישואי תערובת. ובקיצור, החוט המשולש לא יינתק: קיום מצוות התורה הקדושה לקידוש העם בארץ הקדושה.
19/07/2013  |  ציפי לידר  |   מאמרים
עברנו את שלושת השבועות שבהם זוכרים את הפורענויות שבאו עלינו לאורך ההיסטוריה ואנחנו כבר אחרי השיא שלהם, אחרי תשעה באב שבו התאבלנו על חורבן בתי המקדש. והנה אנחנו מתקרבים לט"ו באב שעליו אמרו חז"ל [תענית כו/ב] שהיה יום טוב נעלה ביותר: "אמר ר' שמעון בן גמליאל לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיום הכיפורים שבהן בנות ירושלים יוצאות בכלי לבן שאולין (כדי) שלא לבייש את מי שאין לו". אבל עד שמגיעים ליום הזה, כהכנה אליו, אנחנו עוברים את התקופה הקשה שבין י"ז בתמוז ל-ט' באב. מה העניין בזה, מדוע בכל שנה התקופה הזאת קשה ביותר לעם ישראל ומשמגיע ט"ו באב אפשר לנשום לרווחה, מרגישים הקלה?
19/07/2013  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
מספרים לנו שאי-אפשר להוציא מידי המשטרה את סמכויות התביעה. בפולין מקבלים יהודים בסבר פנים יפות. בתי המלון מציגים את עצמם כבעלי ארבעה חמישה וכוכבים. משרד הביטחון מזדעק בכל פעם שנוגעים בתקציבו. המשותף לכל אלו: כאשר בודקים קצת יותר לעומק, מגלים שעובדים עלינו
19/07/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לנוכח אי-הבהירות נחוצה חקירת משטרה בעניין ההתבטאות של שרה נתניהו על ראשי צה"ל    כותרת משנה: ביבי חומק מלומר כי אינו מאמין שהמטכ"ל חותר תחתיו
רפי לאופרט
רפי לאופרט
אסון ה-7.10.23 (השבת השחורה של שמחת תורה תשפ"ד) הוא השני מסוגו ובממדיו בהיסטוריה של ישראל, ופקד אותנו 50 שנה אחרי אסון יום הכיפורים (1973). הדמיון בין המקרים מדהים ומכאן הצורך ללמו...
חיים רמון
חיים רמון
מלבד גברים חרדים יש לפחות שש קבוצות נוספות שהפטור שניתן להם משירות מבוסס על שיקול הדעת של גורם ברשות המבצעת ואינו מעוגן במסגרת חקיקה: ערבים, ערביות, דרוזיות, צ'רקסיות, ארמנים וארמנ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il