|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
ההיבטים המשפטיים של חוזה שכירות
כתיבת המומחים
שירותי אחסנה: זה הזמן לפנות מקום בבית למה שחשוב באמת

כי תצא תשע"ג

מתקדמים, השאלה היא לאן?

ילד ערבי גדל, כידוע ומפורסם, על טיפוח השנאה ליהודי כדרך חיים. ואנחנו, במקום להציג מציאות זו בריש גלי ולהכריז כי עם אנשים שזו דרכם אין על מה לדבר, אנחנו מתעלמים מהמציאות הזאת ומעלימים אותה מעיני העולם. כך הגענו למצב שבו אנחנו מואשמים באפרטהייד בזמן שהם מכריזים בגלוי כי לא יקבלו שום נוכחות יהודית
15/08/2013  |     |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  שלטון החוק, לבכות או לצחוק?
  מה עובר עלינו?
  וַיְהִי חשֶׁךְ-אֲפֵלָה
  אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל; אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה
  ומלכותו ברצון קיבלו עליהם

"בשעה טובה" התחדש המו"מ עם הפלשתינים וסוף סוף אפשר לייחל שמשהו טוב יצא מזה. האמנם? מישהו באמת חושב שיצא מזה משהו טוב לישראל? שבכלל יצא מזה משהו מלבד צרות? דומני שהתשובה לשאלה זו היא שלילית, וכל צד מנימוקיו שלו.

חסידי המו"מ יטענו שאנחנו לא גמישים מספיק והמפוקחים יטענו שמלכתחילה לא היה סיכוי, כי הצד השני לא באמת מעוניין לסיים את הסכסוך. כך או אחרת - חוץ משר החוץ האמריקני ואולי גם הבוס שלו - אף אחד לא באמת מצפה שמשהו טוב יצא מהשיחות שהתחדשו. בשלב הזה אפשר לשאול: נו, אז בשביל מה כל המאמץ? אבל על זה יענו, מן הסתם, לא יכולנו לעמוד בלחץ לחידוש השיחות. וכאן מתעוררת השאלה האמיתית, כיצד נקלענו לכאלה לחצים וכיצד נחלשנו עד כדי אי יכולת לעמוד בהם?

הדרדרות הדרגתית

לא נוכל במסגרת זו לשחזר את כל המהלכים שהובילו אותנו למצב הנוכחי, אבל אולי סיפור אחד קצר ימחיש את התהליך; לפני כ-15 שנה, בעת שראש הממשלה הנוכחי כיהן בתפקיד זה בפעם הראשונה, קיימנו שיעור בפרשת השבוע ומטבע הדברים עלה עניין נסיעתו של ראש הממשלה לארה"ב, לשיחות בעניין המשך תהליך אוסלו. עד אז הוא הצטייר כמי שעומד בתוקף על משמר האינטרסים של מדינת ישראל והדעה הרווחת הייתה שגם הפעם הוא יעמוד איתן ולא יוותר.

שמעתי את המשתתפים ובסוף הבעתי דעתי, שאם הוא נסע הוא יוותר; מי שלא מוכן לוותר - גם לא משתתף בשיחות. לא כל-כך הסכימו איתי, כי כאמור, הייתה לו תדמית מסוימת, אבל כשנודעו התוצאות של אותו מו"מ, התברר לכולם כי בעצם ההסכמה להיכנס למו"מ הובלעה כבר ההסכמה לוותר.

הדרכה למלחמה פנימית

פרשת השבוע פותחת במלחמה ובתוצאות אפשריות שלה (דברים כא): [י] כִּי-תֵצֵא לַמִּלְחָמָה, עַל-אֹיְבֶיךָ; וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹקֶיךָ, בְּיָדֶךָ--וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ. גם בפרשה הקודמת מופיע פסוק עם אותה פתיחה, אבל ההמשך שונה מאוד (פרק כ): [א] כִּי-תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל-אֹיְבֶךָ, וְרָאִיתָ סוּס וָרֶכֶב עַם רַב מִמְּךָ--לֹא תִירָא, מֵהֶם: כִּי- ה' אֱלֹקֶיךָ עִמָּךְ, הַמַּעַלְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. בפסוק הזה מדובר על אויב חיצוני ובהמשך מנחה התורה בפירוט כיצד יש לנהוג במלחמה ואכן, מהפרשיה הזאת שבפרשת שופטים נלמדים דיני המלחמה.

בפרשה שלנו, לאחר הפסוק הפותח, ממשיכה התורה בדיני אֵשֶׁת, יְפַת-תֹּאַר שראית בַּשִׁבְיָה ומצאה חן בעיניך; מותר לך לשאתה לאשה, אבל לֹא-תִתְעַמֵּר בָּהּ. במילים אחרות, כאן התורה מדריכה אותנו כיצד להתמודד עם יצר הרע, כולל איסור מוחלט להתעלל בשבויים, מי שיש לו נטייה כזאת.

מלחמה נגד הנטיות הטבעיות

בהמשך הפרשה יש עוד כמה דיני מלחמה. אבל אין בהם התייחסות לאויב חיצוני, רק לדרישות ערכיות מהלוחם היהודי ולקדושת מחנה הלוחמים.

הינה הפירוט: (פרק כג): [י] כִּי-תֵצֵא מַחֲנֶה, עַל-אֹיְבֶיךָ: וְנִשְׁמַרְתָּ--מִכֹּל, דָּבָר רָע. [יא] כִּי-יִהְיֶה בְךָ אִישׁ, אֲשֶׁר לֹא-יִהְיֶה טָהוֹר מִקְּרֵה-לָיְלָה--וְיָצָא אֶל-מִחוּץ לַמַּחֲנֶה, לֹא יָבֹא אֶל-תּוֹךְ הַמַּחֲנֶה. [יב] וְהָיָה לִפְנוֹת-עֶרֶב, יִרְחַץ בַּמָּיִם; וּכְבֹא הַשֶּׁמֶשׁ, יָבֹא אֶל-תּוֹךְ הַמַּחֲנֶה. [יג] וְיָד תִּהְיֶה לְךָ, מִחוּץ לַמַּחֲנֶה; וְיָצָאתָ שָּׁמָּה, חוּץ. [יד] וְיָתֵד תִּהְיֶה לְךָ, עַל-אֲזֵנֶךָ; וְהָיָה, בְּשִׁבְתְּךָ חוּץ, וְחָפַרְתָּה בָהּ, וְשַׁבְתָּ וְכִסִּיתָ אֶת-צֵאָתֶךָ. [טו] כִּי ה' אֱלֹקֶיךָ מִתְהַלֵּךְ בְּקֶרֶב מַחֲנֶךָ, לְהַצִּילְךָ וְלָתֵת אֹיְבֶיךָ לְפָנֶיךָ, וְהָיָה מַחֲנֶיךָ, קָדוֹשׁ: וְלֹא-יִרְאֶה בְךָ עֶרְוַת דָּבָר, וְשָׁב מֵאַחֲרֶיךָ.

לא נביא פירוש לפסוקים אלו, רק נציין כי מכאן ברור שהפרשה הפותחת במילים כִּי-תֵצֵא לַמִּלְחָמָה, לא מתייחסת בכלל למלחמה במובן המקובל, היא מתייחסת רק למלחמה הפנימית שיהודי אמור לנהל מול נטיותיו הטבעיות.

ניצחון פנימי מבטיח ניצחון על אויב חיצוני

והמסר לאורך כל הפרשה הוא ברור: חייבים להשקיע במלחמה הפנימית ולא לוותר לעצמנו בשום אופן; כי רק על-ידי ההכנה הזאת, של מלחמה פנימית בלי פשרות וניצחון בה, זוכים לעוצמה הרוחנית הדרושה כדי לזכות לניצחון במלחמה חיצונית.

ויותר מזה, כשמנהלים את המלחמה הזאת היטב, זוכים למנוע מראש מצבי מלחמה ואפילו איום במלחמה, כי האויב מזהה את העוצמה הרוחנית והיא מרתיעה אותו. ואדרבה, ניהול נכון של המלחמה הפנימית, כלומר ניצחון על הנטיות הטבעיות בנקודה ועוד נקודה, פותח בפני היהודי אופקים חדשים לחתור אליהם בחיזוק העוצמה הרוחנית שלו, וממילא הוא מתחזק והולך גם בגשמיות.

ולמדים זאת מפרשת השבוע שבה כתובה מצוות שילוח הקן ומייד אחר-כך (פרק כב): [ח] כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ (...). אומר רש"י: אם קיימת מצות שִׁלּוּחַ הקן - סופך לבנות בית חדש ותקיים מצות מעקה, שמצוה גוררת מצוה.

היום הוא תוצאה של אתמול

וזה עובד גם לכיוון ההפוך כמובן, אם לא מנהלים את המלחמה הפנימית כראוי או בכלל, אם לא מִתְחַזּקִים ברוחניות, אם סומכים על השיפוט שלנו ונסמכים על יכולת העמידה בלחצים, אומרת לנו פרשת השבוע שהכישלון מובטח מראש. כי זה רק טבעי ואנושי שכושר השיפוט אינו במיטבו כל הזמן, ויכולת העמידה בלחצים גם היא עלולה להיות מושפעת ממצבי רוח משתנים.

והרעיון הזה מבוטא היטב כבר בפסוקים הראשונים של פרשת השבוע; ראינו שבפרשיה הראשונה של פרשת השבוע התורה מנחה כיצד לנהוג במקרה שמישהו מהלוחמים חשק באשת יפת תואר שראה בין השבויים. זה לכאורה היתר לשאת אותה לאישה, בהגבלות מוגדרות, אבל היתר. אומרים לנו חז"ל שזה לא היתר לכתחילה, אלא ש"דיברה תורה כנגד יצר הרע, שאם לא תתיר לו - ישאנה באיסור".

עברה גוררת עברה

לאחר דיני אֵשֶׁת, יְפַת-תֹּאַר אומרת התורה: [טו] כִּי-תִהְיֶיןָ לְאִישׁ שְׁתֵּי נָשִׁים, הָאַחַת אֲהוּבָה וְהָאַחַת שְׂנוּאָה, וְיָלְדוּ-לוֹ בָנִים, הָאֲהוּבָה וְהַשְּׂנוּאָה; וְהָיָה הַבֵּן הַבְּכֹר, לַשְּׂנִיאָה.

חז"ל רואים בכך המשך טבעי; אחרי שחשק בה, איפשר ליצרו להוביל אותו, סופו לשנאֹתה. אבל כעת היא אשתו וגם ילדה לו את בנו הבכור, אין לו ברירה ועליו להוריש לו כראוי לבכור למרות רצונו לעשות נחת לאשה השניה, האהובה ולהעניק לבנה את הבכורה.

ומיד אחר-כך באים דיניו של בן סורר ומורה: [יח] כִּי-יִהְיֶה לְאִישׁ, בֵּן סוֹרֵר וּמוֹרֶה--אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ, בְּקוֹל אָבִיו וּבְקוֹל אִמּוֹ; וְיִסְּרוּ אֹתוֹ, וְלֹא יִשְׁמַע אֲלֵיהֶם. זהו המשך התהליך שהחל בכניעה ליצר; קודם הוא מואס באשה שבה חשק שלא כדין, אם שיחרר אותה - מוטב, אם לא - יהיה להם בן סורר ומורה, בנה של אותה אשה שכעת היא שנואה. ובאופן טבעי, לא רואים שום קשר בין ההתנהגות העכשווית של הבן הסורר ובין הכניעה ליצר מלפני כך וכך שנים.

לחתור לשלום פנימי

דיברנו בעבר לא מעט על עצם הרעיון המשונה שאנחנו אמורים לחתום על הסכמים עם אויבינו, לחתור לשלום עם השכנים; זהו רעיון שהתורה מזהירה אותנו מפניו שוב ושוב אולי כי זו נטיה שטבועה בנו כיהודים, לעשות שלום ולא מלחמה.

התורה מזהירה אותנו כי הסכם כזה, אם ייחתם, סופו שיתנקם בנו קשות ומודיעה לנו כי הדרך הנכונה להגיע לשלום עם החוץ היא לעשות שלום בפנים, בינינו ובין עצמנו ובינינו ובין בוראנו.

האזהרות הנ"ל כתובות בכמה פרשות אחרות בתורה וכאמור, דיברנו על כך בעבר כמה פעמים. כאמור, ההנחיה לחתור לשלום פנימי כנ"ל, עיקרה בפרשה שלנו, שתמיד נקראת בחודש אלול והיא מורה לנו שעלינו לנהל מלחמה פנימית מתמדת כנגד הנטיות הטבעיות שלנו ומדריכה אותנו כיצד לנהל את המלחמה הזאת.

אור לגויים או חושך?

בינתיים אנחנו מתעקשים שלא להסתבך במלחמה הזאת, במלחמה הפנימית, ומפנים את כל הכוחות למלחמות המיותרות עם החוץ; מחפשים בקדחתנות דרכים יצירתיות להתמודד עם החרם האירופי בפרט ועם הביקורת המעלילה והנשכנית בכלל.

ועם כל המאמצים שמשקיעים או לא משקיעים במלחמות אלו, מצבנו בזירה הבינלאומית הולך ומדרדר ולא נראה שיש איזשהו סיכוי שהגויים יקבלו אותנו כשווים אליהם, שידונו אותנו לפי אותם קני מידה שבהם הם דנים את עצמם. כי מבחינתם, בין במודע ובין שלא במודע, או שאנחנו מקרינים "אור לגויים" ואז אנחנו מעל כולם או שאנחנו מתאמצים להשתוות אליהם ואז אנחנו הכי ירודים מכולם. ונכון לעכשיו אנחנו עושים כל מאמץ להדמות להם ולכן, בעיניהם, הכי ירודים. הרי העובדות מדברות בעד עצמן.

מה שקורה בהעדר עוצמה פנימית

למתבונן מן הצד, קשה להבין כיצד נקלענו למצבים מביכים אלו, כאשר כל העובדות הן לטובתנו. ורק לדוגמא, ההסתה הפראית אצל השותפים הטבעיים של נשיא המדינה לשלום, אינה מוגבלת לגילויי שמחה על שיחרורם של רוצחי יהודים מהכלא, היא מובנית במערכת החינוך שלהם; הרי ילד ערבי גדל, כידוע ומפורסם, על טיפוח השנאה ליהודי כדרך חיים. ואנחנו, במקום להציג מציאות זו בריש גלי ולהכריז כי עם אנשים שזו דרכם אין על מה לדבר, אנחנו מתעלמים מהמציאות הזאת ומעלימים אותה מעיני העולם.

כך הגענו למצב שבו אנחנו מואשמים באפרטהייד, בזמן שהם מכריזים בגלוי כי לא יקבלו שום נוכחות יהודית במדינה שיקימו. אכן, כישרון ייחודי ליהודים חסרי שורשים. ולא נותר אלא להתנחם בהבטחת הנביא בהפטרת השבוע (ישעיהו נד): [י] כִּי הֶהָרִים יָמוּשׁוּ, וְהַגְּבָעוֹת תְּמוּטֶינָה--וְחַסְדִּי מֵאִתֵּךְ לֹא-יָמוּשׁ, וּבְרִית שְׁלוֹמִי לֹא תָמוּט, אָמַר מְרַחֲמֵךְ, ה'.

אפשר להאזין לשידור של תמצית הדברים ברדיו קול הלב בתוכניתו השבועית של אריק לב
תאריך:  15/08/2013   |   עודכן:  15/08/2013
ניסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כבר עסקתי בעבר בפולחן המוות בישראל, שהוא בעצם פולחן פאגאני ולא יהודי. המציאות העגומה היא שבקרבנו הורגים ורוצחים, בבתים, במשרדים, בכבישים, באנשים שנחים ואלה שנעים. ל"מזרח הפרוע" שלנו הקדשתי רשומה בשם " דרך לסדום לא עוצרים באדום". מחסלים ואחר כך אנו מספידים, מעלים את תכונותיו הנעלות, מורידים אותו לקבר, מתייפחים מרה, ומזכירים לברכה לא רק את הקרבנות אלא גם את הטובחים, השודדים,המושחתים. כול זאת בלווי קדיש דרבנן ו"אל מלא רחמים".
15/08/2013  |  צבי גיל  |   מאמרים
מרטין נימולר, כומר פרוטסטנטי כתב פעם שיר ידוע, על הלך הרוח בקרב מתנגדי המשטר הנאצי:
15/08/2013  |  עקיבה לם  |   מאמרים
מומחה המתמנה מטעם בית המשפט אמור להיות קשוב להליכים המתנהלים בתיק וכפוף אליהם, ולהימנע מלנקוט יוזמה משפטית משלו, הן בנושאי פרוצדורה והן בנושאים המהותיים. ככל שיש בלבו ספק, הוא רשאי לפנות אל בית המשפט כדי שביהמ"ש יבהיר לו מה עליו לעשות, שכן המומחה - מומחה בתחומו, ואינו משפטן. ראה בעניין זה תקנה 133 מתוך תקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984:
15/08/2013  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
כדור השלג בפרשת הרפז מתגלגל בביטחה. ככל שחולף הזמן, כך נחשפות ידיעות המובילות למסקנה אחת עיקרית: היה גם היה ניסיון פוטש של חבורת קצינים כנגד הדרג המדיני. נכון שהוא לא הצליח לגמרי, היינו הדחתו של שר הביטחון, אך הוא בהחלט הצליח חלקית: הדחת רמטכ"ל נבחר, הלא הוא יואב גלנט.
15/08/2013  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בדיוק היום לפני שמונה שנים, אריאל שרון היישיר מבט למצלמה, ובנאום לאומה (מוקלט מראש) אמר לנעקרים: "לא ננטוש אתכם"! (כל הערוצים, 15.8.05). שמונה שנים אחרי - ועדיין, רבים מעקורי גוש קטיף לא חזרו למסלול חיים רגיל.
15/08/2013  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
ציר בוועידת המפד"ל שנערכה ביוני 1963 במלון שרתון בת"א הורשע בגניבת מכונת גילוח חשמלית מציר אחר בוועידה ונדון ל-6 חודשי מאסר על תנאי ולקנס בגובה 400 לירות ישראליות    התברר כי המורשע...
איתמר לוין
איתמר לוין
מחשבות על-רקע זירת המרד באושוויץ והפסטיבל היהודי בקרקוב    וגם: חלוקת הזמן של נתניהו, האם ישראל תהפוך לבת-דמותה של רוסיה והשלכות מכתבי האזהרה של ועדת גרוניס
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מתבקשת חשיבה אסטרטגית ישראלית ריאליסטית, אשר תדע לתכלל את מלוא הגורמים המשפיעים ובכלל זה את הממד הבינלאומי הנוכח, כבסיס להמלצות מדיניות-אסטרטגיות לדרג מקבלי ההחלטות הן בהקשר לסיום ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il