|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?

מדיניות קווים אדומים - משענת קנה רצוץ?

לקוים אדומים יש ערך של ממש רק כאשר הם באים למנוע או לדחות צורך להשתמש בכוח. אם הכוונה היא הפוכה, לקוים אדומים בדרך כלל חסרונות העולים על יתרונותיהם
02/09/2013  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
בנימין נתניהו מציב את הקו האדום באו"ם. לעשות שימוש מדוד ומושכל [צילום: מן הטלוויזיה]

נזק יותר מתועלת
תדמית של חולשה וחוסר אמינות של המנהיגות הלאומית, יהיו סיבותיה ומקורותיה אשר יהיו, פוגעות מראש ובאופן אנוש באפקטיביות של מדיניות הקוים האדומים, ולמעשה מבטלת ההצדקה להשתמש בהם

דוברים שונים וכתבים רבים בתקשורת עוסקים לאחרונה בשכיחות ובתכיפות רבה בסוגיית הקוים האדומים - אלה של ישראל מול אירן, אלה של ארה"ב מול סוריה, אלה של אירופה מול ישראל ואלה של ישראל מול החמאס... ועוד. מן הדברים עולה תמונה מוזרה למדי. יותר מדי דוברים מיחסים לקוים האדומים - כל הקוים האדומים - יותר מדי חשיבות ומצפים לראות בהם מעין "התחייבות פומבית" של הדוברים, אלה שמציבים קוים אדומים ואלה שמגיבים על כך. מתוך אותה אמונה נאיבית, שלא לומר אשליה, דורשים רבים מדוברי התקשורת חיזוק של הקוים האדומים, הדגשתם והצגתם קבל-עם, כפונקציה של חומרת האיומים או כפונקציה של נטיית המאויימים לחרוג מהקוים האדומים ולהעמיד למבחן חדשות לבקרים את "רצינותם" של המאיימים.

המזל הרע של מי שנמנים על ה"מחנה המערבי" "המתקדם" הוא שלמערב יש נטיה לדבר וליריביו יש נטיה חזקה הרבה יותר לפעול. הנטיה הבסיסית לסמוך על קוים אדומים, נובעת מהנטיה הבסיסית לדבר כאשר צריך לעשות. המשחק המוזר הזה ממצה את האבסורד הגלום בו כאשר מציבי הקוים האדומים הן מדינות שגם פועלות מפעם לפעם לפי הקוים האדומים שטוו, ואז זוכות לביקורת וגינויים של שותפיהם המפוקפקים. וכאשר הן אינן ממהרות להציב קוים אדומים או להדרש להם, הן מגונות על אוזלת יד; הקיביצרים החכמולוגים יוצאים תמיד יפה מסיטואציות בעיתיות אלה.

אינני נאיבי, אבל אני מוכן להניח שרבים מאלה שעוסקים באינטנסיביות רבה בסוגיית הקוים האדומים, לא ממש בקיאים במערכת השיקולים המלווה שימוש באמצעי זה במערכת היחב"לית ובניהול סכסוכים מזויינים, במיוחד כאשר מדובר בסיכסוכים ממושכים.

בראש וראשונה יש להבהיר שקוים אדומים באים לשרת מדיניות של הרתעה. למעשה לחזק הרתעה קיימת, כאשר נראה שיש התרופפות של גורמי ההרתעה אצל הצד השני. מאחר שהרתעה מושתתת על נתונים אוביקטיביים ועל גרמים קוגניטיביים אצל היריב, כאשר משקל התמהיל בתודעתו אינו ברור ומשתנה עם הזמן כפונקציה של השפעות שונות, ההרתעה עשויה להחלש גם כאשר אוביקטיבית קיימות לא מעט סיבות להעריך שמתבקש דווקא תהליך הפוך. שימוש בקוים אדומים בא לבחון את המצב מצד אחד ולחזק מגמת הרתעה שספק נחלשה מצד שני, כאשר בסיטואציה ברורה לכאורה מתרחשים תהליכים שאינם מתישבים עם הפרדיגמה השלטת בדבר קיום הרתעה אפקטיבית. לקוים אדומים יש ערך של ממש רק כאשר הם באים למנוע או לדחות צורך להשתמש בכוח. אם הכוונה היא הפוכה, לקוים אדומים בדרך כלל חסרונות העולים על יתרונותיהם.

חסרונות מול יתרונות

  • ראשית, קוים אדומים הם חרב פיפיות - יש להם תפקיד של גורם מרתיע, אבל יש בהם גם חסרון של התחייבות מתווה הקוים לפעול, וחוסר פעילות פוגעת באמינות ובהרתעה.

  • שנית, קו אדום פותח פתח לאי-הבנות; האם רק הקו האדום הוא טבו וכל השאר מותר? או שהכל אסור אבל הקו האדום הוא איסור חמור במיוחד? שהרי אם אין הבדל בין קו אדום לבין קו אחר כלשהו, לשם מה נחוץ קו אדום; ... מש/הו המזכיר פרדוקס.

  • שלישית, קו אדום הוא בעל ערך כאשר הוא איננו פונקציה של הטריגר המזהה שנעבר קו אדום, אלא של עוצמת התגובה ושל וודאות התרחשותה. כאשר קו אדום הוא עניין של "חשק", הוא מפסיק להיות קו "אדום" והופך להיות "קריזה" של המנהיגות שהתוותה אותו. הסיכוי לנהל יחב"ל סבירים בתנאים כאלה דועך במהירות. בכל הנקודות שנגענו עד כה, ואלה אינן כולן, אנו מוצאים רלוונטיות רבה ומובנת לגמרי למציאות שאליה נקלעה כיום ארה"ב מול סוריה, ומולה עשויה ישראל לעמוד בעתיד הלא רחוק ביחס לאירן, חיזבאללה או חמאס. נשיא ארה"ב שביקש להיות פיקח - גם להתוות קו אדום וגם לא להתחייב לפעולה - מוצא עצמו כיום במבוכה רבה.

  • רביעית, קו אדום חייב להיות אפקטיבי, משום שתפקידו להדק את "ברגי ההרתעה" אצל הצד השני. דהיינו, אם הוא מוצא לפועל הוא צריך להיות יקר לצד השני. אם הוצאתו לפועל היא בחזקת "נפיחת אויר חם" - נזקו גדול בהרבה מתועלתו וערכו נשחק במהירות. ישראל נקטה לא פעם במדיניות של "חצי" קו אדום גם בלבנון וגם ברצועת עזה, והתוצאה הייתה שחיקה מתמשכת בהרתעה. רק מבצעים צבאיים שהסבו נזק של ממש או סנקציות אפקטיביות אחרות חיזקו את ההרתעה. בהקשר זה יהיה נכון לציין שהפעלה יעילה של סוללות כיפת ברזל במבצע עמוד ענן, הפעלה ברמת יעילות שהיוותה הפתעה לחמאס ולארגונים המסונפים לו, תגברה בעיני החמאס את הפער בין הנזק שנגרם לו לנזק שהצליח הוא לגרום לישראל. אפקט מעשי ופסיכולוגי זה, תרם ללא ספק לחיזוק ההרתעה, אולם הפתעה זו היא זמנית, והייתה אפשרית בנסיבות הפעולה ההיא.

  • חמישית, קו אדום מכוון בדרך כלל למנוע צורך בפעולה צבאית אמיתית, על כל הסיבוכים והקשיים הכרוכים בה. ברגע שנוצר צורך ממשי להפעיל את האיום הגלום בהתוויית הקו האדום, המשמעות המעשית היא קריסת ההרתעה; קריסה חלקית או קריסה מלאה, אולם קריסה. משמעותה של קריסת ההרתעה היא שהצד השני מוכן להסתכן בהדרדרות לאלימות, והוא מוכן לספוג נזק בתמורה להישג שאותו הוא מצפה להשיג בהתמודדות שתבוא בעקבות חציית הקו האדום. במאבקים מסוג זה, שבהם משקל רב לגורמים תודעתיים, פסיכולוגיים, תדמיתיים, הסברתיים וכו', חייבים לשים לב לשינוי המתרחש אצל הצד השני, לרוב בהדרגה, ויש בכך כדי לשמש התרעה למי שהכריז על קו אדום בדבר התגלגלותו של תהליך כירסום בהרתעה ולמנוע הפתעה.

  • שישית, קו אדום הוא גם הבניית לגיטימציה לתגובה אם ולכשתבוא. למעשה הוא אומר קבל עם ועולם: יש לי אינטרסים חיוניים ואני מתכוון להגן עליהם, אם יידרש אזי גם באמצעות שימוש בכוח. הייתה הפרה שעדיין אינה קזוס בלי, או מסתמנת כוונה להפרה כזו, אני מתריע בפני המפר בכוח ובפני הקהילה הבינלאומית שהפעם הבלגתי אולם הבלגה זו אינה עתידה לחזור על עצמה. למי שחשוב שלא יתפתח כאן עימות צבאי, על כל ההדרדרות הפוטנציאלית הגלומה בו, זו הזדמנות להפעיל את השפעתו על הגורם המתגרה ולהניא אותו מחזרה על ההתגרות. היה ומגיע הרגע להפעיל תגובה כתוצאה מחציית הקו האדום, הנימוק והסיבה מובנים אל תוך התרעת הקו האדום עצמה, ונותרת רק השאלה איזו הוכחה בעין יכול ו/או צריך מתווה הקו האדום לספק לעמו ולקהילה הבינלאומית, אם בכלל.

  • שביעית, קו אדום הוא גם מעין "חתימה על שטר התחייבות לפעול".

לחתימה כזו צדדים חיוביים ושליליים. בפן החיובי - יש יסוד, יש סיבה, יש אזהרה, יש צורך, יש בעית תדמית ואמינות, יש לגיטימציה לפעול. בפן השלילי - אני חייב לפעול גם אם לא נוח לי כרגע בכדי לא לאבד פנים, עמדה, הרתעה ואמינות ועוד. אינני בוחר באופן בלעדי את מועד ואופי התגובה, אלה קשורים לאופי חציית הקו האדום. לצד השני השפעה על אופי המהלכים שיתפתחו, וכך הולכת לאיבוד האפשרות להפתיע בתגובה. הצפי לתגובה, מחייב - כמעט תמיד - תגובה חריפה יותר (בעיה של "מידתיות") משום שתגובה חלשה מדי, נוכח הצפי והעדר הפתעה, תהיה אפקטיבית פחות וקשה יותר לביצוע. מערכת שיקולים זו היא הבעיתית ביותר בהפעלת מדיניות של קוים אדומים.

את הקשיים והכשלים המובנים במדיניות "קו אדום" ניתן לעבד מראש בכדי לנטרל חלק מהחסרונות הנ"ל. תחילה, יש להצמיד להפעלת מדיניות קו אדום אזהרה קבועה האומרת שמקום, מועד ואופי התגובה כמו גם עוצמתה יקבעו ע"י יוזם המדיניות. אמירה כזו מקנה לדרך הפעלת הקו האדום מרכיב של אי-וודאות, מגדילה את העצימות הנתפסת של האיום ומגדילה את חופש התמרון של יוזם המדיניות.

לאחר מכן, יש לנתק את התגובות מאופי ההפרה מבלי לפרט, אך להצמידה למדיניות הביטחון השוטף והביטחון הלאומי של יוזם הקו האדום מול הצד השני. מאחר שתגובה על חציית קו אדום מכוונת בין היתר להגדלת או שיקום ההרתעה, וברוב המקרים זו המטרה העיקרית של התגובה, חייבת להיות לתגובה גם משמעות אסטרטגית. כלומר: שינוי במאזן הכוחות ההדדי בין היוזם למפר. תגובה שכל כולה או רובה מתבטאים בנזק חומרי בר-שיקום, היא קצרת מועד ופחותת ערך.

משמעות אסטרטגית מגדילה אומנם את הסיכון להתדרדרות, פועלת פעולה חזקה כנגד ניסיונות הצד המפר את אזהרת הקו האדום להפוך את המנגנון של הפרה - תגובה - הפרה - תגובה, למלחמת התשה דה-פקטו. תגובה על חציית קו אדום עשויה לספק למתווה הקו, בתנאים מסויימים, נקודת התחלה לתגובה שבאופן מהותי היא תחילתו של תהליך המוליך לשינוי אסטרטגי, מבלי שהכריז על כך מראש ומבלי שהתחייב מראש שזה יהיה בהכרח אופי התגובה שהוא מכיוון.

בהתפתחות מסוג זה, מטרתו של מתווה הקו האדום, כסר אינה בהכרח רצון להמנע מהתמודדות או לדחות אותה, אלא כוונה מודעת מראש לנצל הפרה של קו אדום לפיתוח יוזמה רחבה ויומרנית הרבה יותר, מבלי להכריז על כך מראש. לשם כך גם מותר ליוזם הקו האדום להבליג כאן ושם על התגרות מוגבלת ולבחור את עיתוי התגובה וכך ליצור הפתעה בצד השני ולהעצים את אפקט התגובה לכשתבוא התגובה.

בהתייחס למדיניות העושה שימוש בקוים אדומים חייבים לקחת בחשבון גורם מרכזי נוסף שלו תפקיד מכריע בעיצוב המדיניות והוצאתה לפועל באופן אופטימלי - המנהיגות הלאומית - אופייה, עוצמתה, נחישותה, תדמיתה בקהילה הבינלאומית בקרב ידידם ואויבים כאחד, והאמון שרוחש הציבור המקומי למנהיגות זו. תדמית של חולשה וחוסר אמינות של המנהיגות הלאומית, יהיו סיבותיה ומקורותיה אשר יהיו, פוגעות מראש ובאופן אנוש באפקטיביות של מדיניות הקוים האדומים, ולמעשה מבטלת ההצדקה להשתמש בהם, משום שהנזק הפוטנציאלי עשוי להיות גדול בהרבה מהתועלת הצפויה.

במציאות של ישראל, חשיבות שיקול זה גדולה הרבה יותר מאשר במדינות אחרות, משתי סיבות עקריות: א. היקף האיומים הכמעט קבוע והקשר הסימביוטי - ישיר או עקיף - בין מה שמתרחש בגבול אחד על ההתפתחויות לאורך הגבולות האחרים; ב. הטרנד הבינלאומי הקיים, המבקש להתְלות בישראל כמעט כל הסתבכות פוליטית-צבאית מקומית ולתבוע ממנה "התאפקות", "סובלנות", "מדתיות" וכו', שיקולים שכולם עומדים בניגוד לעקרונות ההפעלה של מדיניות הקוים האדומים, כפי שפורטו לעיל.

תפקידה של מנהיגות לאומית ישראלית, אם החליטה לעשות שימוש במדיניות קוים אדומים, הוא ליצור ולקיים את היכולת, הנכונות והמוכנות להפעיל תגובה אפקטיבית כאשר נחצים קוים אדומים, ולשכנע ידידים ואויבים כאחד שהיא רצינית בכוונתה זו ואינה ניתנת לשכנוע לנהוג אחרת.

אני מקווה שדיון קצר זה מבהיר מעט חלק ממערכת השיקולים היסודיים הקשורים בהפעלת מדיניות של קוים אדומים. הסתבכויות ישראליות בשנים האחרונות שבהם לא גילתה ערנות ונחישות מספיקים, כגון במלחמת לבנון השניה, במבצעי צה"ל בעזה נגד החמאס, בטיפול במקרהו של גלעד שליט, וכיום בעמדות שהיא מציגה מול אירן, מצד אחד, והפיאסקו המתמשך של המערב במלחמתו בטרור ושל אובמה במיוחד במדיניותו המזרח תיכונית, לאחרונה במיוחד בנושא הסורי, מדגימים היטב את היתרונות והחסרונות המגולמים במדיניות זו.

ראינו שלמדיניות זו מספר יתרונות ברורים אם מפעילים אותה נכון. אבל יש בה גם לא מעט כשלים לוגיים ואופרטיביים, כאשר שוכחים את העקרונות הבסיסיים או מתעלמים מהם. החסרונות והכשלים מחמירים ככל שסוטים מהעקרונות הנכונים. אילו התבקשתי להציג עמדה בשאלה אם לעשות שימוש במדיניות של קוים אדומים, הייתי אומר: כן, אבל בשימוש מדוד ומושכל. ולעומת זאת כבר הבעתי את דעתי קודם על האופן בו משתמשות ממשלות ישראל במדיניות זו בעשור האחרון - אין במה להתגאות.

תאריך:  02/09/2013   |   עודכן:  02/09/2013
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדיניות קווים אדומים - משענת קנה רצוץ?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוח שפרסמה מחלקת המדינה האמריקנית במרס 2008 הציב את סין בראש רשימת המדינות הפוגעות באופן חמור בזכויות האדם, אולם זמן קצר לאחר פרסום הדוח, מסיבה לא ברורה, ארה"ב הסירה את סין מראש הרשימה. בסוריה הולך מצב זכויות האדם ומידרדר, שימוש בנשק כימי נגד בני עמו, תמיכת השלטון המרכזי בטרור, המשטר הסורי הגדיל את כמות המעצרים של פעילי זכויות האדם וביום הדין ישתמש בהם כחומת מגן אנושית להגנת משטרו.
02/09/2013  |  אבנר אביב  |   מאמרים
הנאומים של ג'ון קרי בערב שבת (30.8.13) ושל ברק אובמה במוצ"ש (31.8.13) - טרפו את הקלפים. מחד, אפשר היה לשמוע על הצגת הנחישות שהציגו השניים כפי שנדרשת מהעולם החופשי כדי למגר את השימוש הסורי בנשק כימי האסור על-פי אמנת בינלאומית, ומאידך, באותה נשימה הצהיר אובמה על נסיגה זמנית מהצהרותיו הקודמות על הקווים האדומים שהוא עצמו הציב.
02/09/2013  |  רביבה בן זאב  |   מאמרים
"אמצעי הקיום" של העם הן התעשיות שלו שמייצרות מוצרים. עם חפץ חיים מתעל את התעשיות שלו להצמחת מוצרים שיביאו הכנסות לכל העם. למוצר יש מסלול חיים. תחילה יש ממציא, או יזם שהוגה אותו. כדי להוציאו אל הפועל יש צורך בתהליכים מורכבים שעולים כסף. כדי להביא מוצרים לעולם צריך הון זמין ליזמים מבלי שמערכת המימון תשעבד אותם או תקנוס אותם על כשלון עסקי בתום לב. כשל מבני עולמי בשוק ההון גרם לריכוז כל ההון בידיים המעוניינות ברווח מהיר נטול סיכונים. הדרך הבטוחה ביותר להורדת התוצר הלאומי היא הפקרת כל כספי הבנקים והפנסיות בידי המתוגמלים על רווח מהיר נטול סיכון בתעלולי בועות פיננסיות.
02/09/2013  |  ירון זכאי  |   מאמרים
"אני רוצה להעיף את הבלון", אמרה ילדה קטנה לאימה. ראיתי אותן צועדות על גשר המיתרים. האם בתחילת שנות השלושים לחייה, הילדה בת ארבע, אולי חמש. לפני האימא גם עגלה, ובה אחיה של הילדה. הקטנה הביטה בבלון ועל פניה ננסך מבט חלומי. "אז תעיפי אותו", אמרה האם. "אבל אני לא יודעת". הרי אי-אפשר להעיף בלון, חשבתי לעצמי. אפשר לכל היותר לשחרר אותו. "את מתלבטת?", שאלה האם. "אני מה?", הילדה חזרה למציאות. "את מתלבטת", פסקה. "את רוצה להעיף אותו, אבל את יודעת שאם תעשי את זה לא תוכלי להחזיר אותו. זה מסובך".
02/09/2013  |  עקיבה לם  |   מאמרים
רשמו לפניכם את המועד הזה: נאום אובמה שנישא במוצאי שבת 31.8.13, הוא המועד בו ויתרה ארצות הברית על ההגמוניה שלה בעולם. זהו נאום "הרגליים הקרות", של האיש החזק בעולם, על כל המרכיבים של הביטוי הקלישאתי הזה.
02/09/2013  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
ביקורתו הפומבית של יו"ר המחנה ה"ממלכתי" על ניהול המלחמה פוגעת במלחמה ובלוחמים כאשר בשל שיקולים פוליטיים הוא מאיים להפיל את הממשלה. על גנץ להתאחד מאחורי העם, להילחם עד הניצחון ולא ל...
רון בריימן
רון בריימן
תשובה ציונית הולמת ומתבקשת מול "בית הדין" האנטישמי בהאג היא הצטרפות של כל הכוחות הציוניים לממשלת חירום, מיאיר לפיד ועד איתמר בן-גביר    לשם כך על כולם לגזור על עצמם איפוק ואחריות
אלון קוחלני
אלון קוחלני
ביה"ד הארצי לעבודה דן בסוגיה שהייתה במשך עשרות שנים נטושה במחלוקת פרשנית וקרא למשרד הפנים לעשות סדר (ע"ע (ארצי) 58770-11-23 ריוא חטיב נ' עמותת עורכי דין למינהל תקין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il