|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שישה בשישי

40 שנה למלחמת יום הכיפורים

מה קראו ילדי ישראל ערב מלחמת יום הכיפורים היום ניתן להבין מדוע העדיפה ישראל להימנע ממכה מקדימה אנחנו סלחניים כלפי מנהיגים פוליטיים שמפסידים במלחמות המועצה לביטחון לאומי עדיין נאבקת על מעמדה משום מה שוכחים שצה"ל ניצח בענק במלחמה הזו העוול שנעשה לדדו וההילה המופרזת של שרון
13/09/2013  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   מלחמת יום הכיפורים   |   תגובות
תארו לעצמכם שהמלחמה הייתה מתחילה בסוכות

ועוד משהו קטן
חסד עשה איתנו הקב"ה כאשר הכניס למוחם של המצרים והסורים את הרעיון לתקוף ביום הכיפורים. תארו לעצמכם מה היה המצב אילו התקיפו בסוכות, כאשר כולם מטיילים בכל רחבי הארץ – כולל בגולן ובסיני – ואין כמעט שום דרך לאתר במהירות את חיילי המילואים.


דנידין כמשל
כך נולד המחדל

כאשר פרצה מלחמת יום הכיפורים הייתי בן תשע, כך שהתחלתי לקרוא שנתיים-שלוש קודם לכן. לא הרחק מביתנו הייתה ספריית השאלה פרטית קטנה, ובין הלהיטים שלה הייתה סדרת "דנידין" של און שריג – שמו הספרותי של שרגא גפני – על הילד ההופך לרואה ואינו נראה. אחד הספרים הזכורים לי מתאר כיצד מתגנב דנידין מאחורי הקווים של הצבא המצרי, נדמה לי שהוא מגיע למטכ"ל בקהיר, מערים על החיילים והקצינים הטיפשים ומציל לבדו את המולדת.

כאשר גדלתי הבנתי, שהספר הזה מתאר היטב את הזחיחות והיהירות שהובילו למלחמת יום הכיפורים. (אגב: "ZOO הארץ", המדור הסטירי הנהדר של "העולם הזה", זיהה זאת הרבה קודם, אבל להגנתי ייאמר שהייתי אז ילד). זה היה מה שהכניסו לנו לראש: שילד ישראלי אחד שווה יותר מאלפי חיילים מצרים; שהשכל שיש לילד ישראלי אחד עולה מאות מונים על זה שבקודקודו של בכיר הגנרלים הערבים. אם תרצו, כך – בקליפת אגוז – נולד המחדל.

המכה המקדימה
צמד אנטישמים

מדוע לא הנחיתה ישראל מכה מקדימה על ריכוזי הצבא במצרים ובסוריה לכל המאוחר ביום הכיפורים בבוקר, כאשר היה ברור שעומדת לפרוץ מלחמה? שנים ידענו שזה היה מחשש לתגובה חריפה של ארה"ב, עד כדי אמברגו נשק, אבל אני חייב להודות שעד לאחרונה לא הבנתי את ההסבר הזה והיה לי קשה מאוד לקבל אותו.

זה השתנה כאשר התפרסמו הקלטות מהחדר הסגלגל של הנשיא ריצ'רד ניקסון, בהן מככב גם הנרי קיסינג'ר, שהיה עד 1973 היועץ לביטחון לאומי ולאחר מכן שר החוץ. ההקלטות הללו חד-משמעיות: השניים היו אנטישמיים. כן, גם קיסינג'ר, שאמנם היה יהודי לפי דתו, אך בזה פחות או יותר הסתכם הקשר שלו ליהדות והסתיימו הרגשות שלו כלפי ישראל.

כמה חודשים לפני המלחמה אמר ניקסון לקיסינג'ר, שאם היהודים ינסו לטרפד את פגישת הפיסגה שלו עם ליאוניד ברז'נייב והיא תתבטל מכל סיבה שהיא, הוא "יפיל את האשמה עליהם לעיני 90 מיליון אמריקנים בשעה תשע בערב". ניקסון טען, שיהודי ארה"ב שמים את האינטרס היהודי מעל האמריקני, "והגיע הזמן, לכל הרוחות, שהיהודי באמריקה יבין שהוא קודם כול אמריקני ורק אחר כך יהודי". ניקסון גם הבהיר חד-משמעית שאינו מוכן שיהודים יעבדו תחתיו. ואין זה פלא, כי לדעתו היהודים הם "תוקפניים ומגעילים באופיים".

קיסינג'ר מצידו אמר, שאין קבוצה אנוכית יותר מאשר היהודים. "אתה לא יכול להגיד לממזרים האלה דברים בחשאי כי הם ידליפו אותם", הוסיף בשיחה עם יועץ יהודי אחר של ניקסון (מה שמסביר מדוע את היהודים הללו היה ניקסון מוכן לסבול). קיסינג'ר אף הבהיר בשנת 1972, שאם הסובייטים ישימו את יהודי ארצם בתאי גזים – זו אולי דאגה הומניטרית אבל לא דאגה אמריקנית.

אני משער שגולדה מאיר, שגדלה בארה"ב, תפשה עם מי יש לנו עסק. לאור זאת, החשש שמא הצמד ניקסון-קיסינג'ר יעמוד בחיבוק ידיים בזמן שישראל נלחמת על חייה, בהחלט היה סביר. לכן אולי לא הייתה ברירה אלא לספוג את המכה הקשה של פתיחת המלחמה.

הדרג המדיני
היא הלכה, הוא חזר [צילום: משה מילנר, לע"מ]

הוויכוח האם ועדת אגרנט צדקה כאשר ניקתה את גולדה מאיר, משה דיין ושאר הדרג המדיני אינו הוויכוח הנכון. את הדיון צריך לקיים בשאלה הרבה יותר משמעותית ואקטואלית: האם הציבור הישראלי ניקה ומנקה את הדרג המדיני. לכאורה, התשובה היא שלילית. גולדה נאלצה להתפטר, דיין נאלץ להתפטר, המהפך ב-1977 היה במידה רבה תגובה למחדל.

אך תראו מה קרה לאחר מכן. דיין עשה קאמבק כשר החוץ בממשלתו הראשונה של מנחם בגין. אריאל שרון, שנאלץ להתפטר בשל מעשיו השערורייתיים במלחמת שלום הגליל, חזר כראש הממשלה. אהוד אולמרט, שעמד בראש ההפסד במלחמת לבנון השנייה, היה מועמד לגיטימי לראשות הממשלה אלמלא התיקים נגדו. עמיר פרץ, שר הביטחון באותה מלחמה, כבר חזר לממשלה.

המסקנה: הפוליטיקאים שלנו נוטלים אחריות לכל היותר לכמה שנים, ומה שהרבה יותר חמור – אנחנו סולחים להם אחרי כמה שנים, ולא משנה כמה חמורים יהיו המחדלים שלהם. כל זמן שהם לא הלכו לכלא – ולפעמים גם אם כן הלכו לכלא – דרכם חזרה להנהגת המדינה סלולה. אנחנו מטומטמים? כנראה.

המועצה לביטחון לאומי
המלצה מרכזית [צילום: לע"מ]

אחת ההמלצות המעשיות המרכזיות של ועדת אגרנט הייתה להקים מועצה לביטחון לאומי, אשר תהיה כפופה במישרין לראש הממשלה ותהווה משקל נגד לבלעדיות של צה"ל על הערכות המודיעין וההמלצות האסטרטגיות. 40 שנה אחרי, קשה לומר שזה קרה. נכון, הייתה מועצה והיום קוראים לה "המטה לביטחון לאומי", ויש החלטות ממשלה ויש אפילו חוק, ויש מי שעומד בראשה ויש לה עובדים – אך מן המעט שמתפרסם נראה, שהיא מתקשה מאוד למלא את תפקידה. ההוכחה הטובה ביותר לכך היא החילופין המהירים של העומדים בראשה: איש לא עשה זאת יותר משנתיים וחצי והממוצע עומד על פחות משנה וחצי.

מלחמת לבנון השנייה חשפה שוב עד כמה המועצה הזו חלשה וחסרת משמעות. לאחר המלחמה הזו עבר החוק שהקים את המטה לביטחון לאומי, קבע את תפקידיו והעניק לו כלים וסמכויות. סביר להניח שלא נדע מה בפועל קורה עד הדוח הבא של מבקר המדינה או עד המלחמה הבאה, מה שיבוא קודם. אבל התחושה, כאמור, לא טובה – בלשון המעטה.

הניצחון
באופן יחסי ובאופן מוחלט [צילום: לע"מ]

דבר אחד הולך לאיבוד מדי שנה בעשרות עמודי העיתונים ומאות שעות השידורים סביב מלחמת יום הכיפורים: זה היה ניצחון צבאי ענק של צה"ל, גם באופן יחסי וגם באופן מוחלט. באופן יחסי – מול ההפתעה, הבלגן והתבוסות של הימים הראשונים. ובאופן מוחלט – כאשר כוחות צה"ל מצויים 101 ק"מ מקהיר, הארמיה השלישית של הצבא המצרי מחוסלת ככוח לוחם ותותחי צה"ל מפגיזים את דמשק. את העובדה הזו אסור לשכוח, גם משום שזו האמת ההיסטורית וגם מתוך כבוד ל-2,569 ההרוגים, 7,251 הפצועים ו-294 השבויים שלנו.

דדו ואריק
בצורה לא לגמרי מוצדקת [צילום: דוד רובינגר, לע"מ]

עוד נושא המחייב צדק היסטורי. דוד אלעזר (דדו) נשא באחריות למחדל שקדם למלחמה, ולו רק משום שהוא היה הרמטכ"ל. אך באותה מידה הוא נושא באחריות לניצחון הגדול של צה"ל. בניגוד לגולדה ולדיין, הוא לא איבד את עשתונותיו (ראו את הופעתו החיצונית המסודרת כפי שהונצחה בתמונות מימי המלחמה), אלא ידע להתאושש מן המכות הקשות, לייצב את החזיתות ולעבור למתקפה מכרעת. מאחר שוועדת אגרנט ניקתה את הדרג המדיני, מטבע הדברים היה דדו האשם הבכיר ביותר – בצורה בלתי מוצדקת. דדו היה הרמטכ"ל האחרון של צה"ל שניצח במלחמה סדירה.

מצד שני, אריאל שרון יצא ממלחמת יום הכיפורים כגיבור לאומי – שוב בצורה שאיננה לגמרי מוצדקת. הוא בהחלט תיפקד בצורה מעולה והביא את צה"ל לגדה המערבית של התעלה, אך צריך לזכור שתי עובדות. האחת: חציית התעלה הייתה הפרת פקודה, חד וחלק. השנייה: שרון היה אלוף פיקוד הדרום עד יולי 1973, התנגד נחרצות לקו בר-לב ונשא באחריות למצב העלוב והמופקר בו היה עם פרוץ המלחמה. אז איך הוא בכל זאת יצא גיבור? גם משום שלא היו יותר מדי כאלו בפיקוד הבכיר, וגם משום שהיו לו עיתונאי חצר בדמותם של אורי דן ואלי לנדאו.

תאריך:  13/09/2013   |   עודכן:  14/09/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
40 שנה למלחמת יום הכיפורים
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מרק בריל
13/09/13 12:37
 
השמאל בצה"ל
13/09/13 15:41
2
מאידך
13/09/13 13:17
3
אחד שראה ושמע
13/09/13 14:09
4
עידןסובול
13/09/13 14:26
5
פלא יועץ
13/09/13 14:37
 
יוסי מ
13/09/13 16:51
6
אחדאחדאחד
13/09/13 15:08
7
אליהו חיים
13/09/13 15:11
8
משה מ
13/09/13 15:17
9
עוזי דיין
13/09/13 15:52
10
יוסי מ
13/09/13 16:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת יום הכיפורים
בימים הראשונים של המלחמה נשבו 28 חיילי צה"ל בידי הצבא הסורי.
13/09/2013  |  ד"ר יצחק בן גד  |   מאמרים
היום נציין את יום הכיפורים, 40 שנה מאז המלחמה ההיא שהפרה את הדממה עם קול הצופרים בשעה שתיים והכניסה את השכול למאות בתים בישראל. אותם אנשים שהיו אז בוגרים דיים, כאזרחים וכחיילים, להבין שמשהו מתרחש ויעברו עוד שעות ארוכות עד שיובן בצורה ברורה מה הן ההשלכות של מתקפת הפתע. 'נתפסנו עם המכנסיים למטה'.
13/09/2013  |  אורי סויסה  |   מאמרים
התודעה הישראלית צרובה בזיכרונות מלחמת יום הכיפורים. אין עוד מלחמה בתולדות ישראל שבה עוסקים כה רבות, מידי שנה בשנה, באינטנסיביות מעוררת שאלות רבות מאוד. ולא בכדי: זו מלחמת השבר של ישראל, מלחמה שעוררה את ישראל מתרדמת משוקצת, יהירות בלתי מוסברת, שחצנות, ומה לא? תולדות מדינת ישראל נחלקות לשני חלקים: מאז 48' ועד מלחמת יום הכיפורים, ומאז המלחמה הארורה ועד היום. הקורבן שישראל נדרשה לשלם היה כבד מאוד, על-אף העובדה שבמלחמת העצמאות מספר ההרוגים היה כפליים ממספר ההרוגים ב-73'. ובכל זאת, מלחמת יום הכיפורים "זוכה" בבכורה כי ב-73' הגיעה החברה הישראלית לממדי יהירות ושחצנות שלא ידענו כמותם. הבלון היה מלא אלא שמלחמת יום הכיפורים הוכיחה שהיה זה אוויר דחוס עם ריח של אני ואפסי עוד. והבלון התפוצץ לנו בפרצוף, ולא יכולנו להאמין ש"ערבושים" יפתיעו אותנו, יגרמו וימצאו אותנו עם המכנסיים למטה. לא תהיה זו טעות אם נקבע שמלחמת יום הכיפורים גרמה לשינוי עמוק ביחסי הגומלין בין הקברניטים הפוליטיים לקברניטים הצבאיים, ובינם לבין האזרחים, שהיו מושתתים על התפיסה הכה פרימיטיבית של "הם יודעים מה לעשות". מתברר שלא כך הדברים.
12/09/2013  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
הכותרת הזו נועדה לקרוא תגר על כל אותם עלובים ומתוסכלים שכשלו במלחמת יום-הכיפורים לרבות אנשי תקשורת וגרורי השמאל למיניו שמנסים לשכנע אותנו שמלחמה זו הייתה תבוסה וכשלון לישראל. זוהי הגישה הנבזית והפרופגנדיסטית שבאה לשרת את האינטרסים של האויב, טיעון שנועד לומר לעם היושב בישראל תכנעו...תעשו שלום עם הערבים בכל מחיר כי נכשלתם במלחמת יומה"כ...
12/09/2013  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
הרהורים של בין החגים. חודש הרחמים והסליחות כבר עבר. גם ראש השנה עבר. חג ארוך של ארבעה ימים. סעודה אחרי סעודה, מפגש אחר מפגש.
12/09/2013  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
יורם דורי
יורם דורי
ההתמודדות על הנהגתה של מפלגת העבודה הפכה למשאל חברים האם תנועה מפוארת זו תשרוד או תפורק, תיטמא במפלגות אחרות ותיקבר בבית הקברות של ההיסטוריה יחד עם תנועות אחרות שזנחו את האידיאולוג...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il