|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

זקן נגד אולמרט: סיכום העדות

אוי לרשע ואוי לשכנו

בשבועיים האחרונים לא נראו בבית המשפט המחוזי בירושלים יותר מדי מועמדים לרשימת ל"ו הצדיקים: ראש ממשלה תחמן העסוק בהצלת עורו, ראש לשכה המשקרת על ימין ועל שמאל, מקורבים בעלי עבר ועתיד מפוקפקים
17/11/2014  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משפט אולמרט   |   תגובות
התלחשויות על כסף [צילום: פלאש 90]

בשבתו כגננת
לפחות במישור אחד נראה שיש לאולמרט יתרון על פני התביעה. בעוד הסניגור אייל רוזובסקי זוכה לסבלנות וכבוד מצד בית המשפט (ובצדק: החקירה הנגדית המרתקת שלו הייתה בעיקרה מנומסת וסבלנית), התובע אורי קורב מעורר אנטגוניזם (ובצדק: התנהגותו שחצנית ולעיתים הוא מתנהג כאילו האולם שייך לו). באופן כללי, לעיתים נדמה היה שהשופטים נאלצים לעשות את מה שאמר פעם אליקים רובינשטיין: בית המשפט העליון בשבתו כגננת.


ת"פ 426/09, מדינת ישראל נ' אהוד אולמרט / פרוטוקול, 3.11.14
חקירתה הראשית של שולה זקן בדיון המחודש בפרשת טלנסקי: הקלטת שיחותיה עם אהוד אולמרט, מדוע לא העידה במשפט המקורי, השימושים של אולמרט בכספי הקופה הסודית, הסבר רישומי תנועות הכספים ביומניה
ת"פ 426/09, מדינת ישראל נ' אהוד אולמרט / פרוטוקול, 6.11.14
חקירתה הנגדית של שולה זקן בפרשת טלנסקי: המניעים להסכם עם הפרקליטות, רגשותיה כלפי אהוד אולמרט, יחסיה עם עורכי דינה, שיחותיה עם המתקשרת אופירה
ת"פ 426/09, מדינת ישראל נ' אהוד אולמרט / פרוטוקול, 12.11.14
פרוטוקול משפט אולמרט, 12.11.14. המשך חקירתה הנגדית של שולה זקן: מימון הגנתה במשפט בשלב הקודם, מדוע לא העידה בו, אמינות הקלטת שיחותיה עם אהוד אולמרט
ת"פ 426/09, מדינת ישראל נ' אהוד אולמרט / פרוטוקול, 13.11.14
פרוטוקול משפט אולמרט, 13.11.14. המשך חקירתה הנגדית של שולה זקן: מדוע הקליטה את אהוד אולמרט בסתר, האם נמחקו שיחות אחרות, מידת הדיוק של הרישומים ביומנה בנוגע לקופה הסודית
ת"פ 426/09, מדינת ישראל נ' אהוד אולמרט / השיחות הערוכות
תמלילי שיחות מוקלטות בין אהוד אולמרט ושולה זקן שהוצגו במשפט טלנסקי, מאי 2011 ואוקטובר 2012

מה שנצרב בזיכרון
מסר. 400,000 דולר במזומן [צילום: פלאש 90]

הקטעים הבודדים של הקלטות השיחות בין אהוד אולמרט לבין שולה זקן שהותרו עד כה לפרסום (וגם אלו שדלפו), יוצרים תמונה ובה אולמרט אינו מנהיג לאומי העוסק בעניינים הרי גורל, אלא תחמן – ואולי אף עבריין – שכל מעייניו בהצלת עורו. זו כמובן תמונה חלקית ולא לגמרי הוגנת, שהרי אולמרט כן היה מנהיג לאומי שעסק בעניינים הרי גורל. אבל את הדיונים שלו על הגרעין הסורי, על האיום האירני ועל המערכה הלבנונית – את אלו לא נשמע לעולם. וכך, מה שנצרב בזיכרון הקולקטיבי הוא ההתלחשויות עם שולה זקן על הדולרים שהיו ועל העדות שאולי תהיה, ועל המכונית והשדרוג והעמלות של אהוד ברק. וזה עוד לפני שנחשפו יתר ההקלטות, בעיקר בנוגע לעבירות ההדחה בעדות ושיבוש מהלכי המשפט המיוחסות לאולמרט.

לכך מצטרפים עדותה של זקן על שהתחולל בלשכותיו של אולמרט בעיריית ירושלים ובמשרד התמ"ת, ועוד יותר חשוב – היומנים שלה. לפי העדות והרישומים, אותו אולמרט – שהצהיר שלא היו מעטפות ולא היה מזומן ולא היה שום דבר בלתי חוקי – עוסק בצורה כמעט אובססיבית באותן מעטפות ובאותו מזומן ובאותם מעשים שאולי היו בלתי חוקיים.

הכסף זורם ללא הפסק, והקופה הסודית אצל אורי מסר מתמלאת ב-400,000 דולר במזומן. ואולמרט, שהעיד שמדי חודש צבר יתרת חובה נוספת של 25,000-20,000 שקל, מושך כאן 5,200 דולר ושם 7,500 דולר – הכל במזומן, ללא תיעוד וללא דיווח. סניגורו, אייל רוזובסקי, טען שהמשיכות האישיות של אולמרט המתועדות ביומנים הסתכמו בפחות מ-20,000 דולר. אבל אולי כדאי להזכיר לרוזובסקי, שלא ייצג את אולמרט בסיבוב הקודם, שמרשו טען שלא השתמש אפילו בדולר אחד מכספי הקופה לצרכים שאינם פוליטיים.

בעוד חודש יהיה על אולמרט להסביר, מה כן עשה בסכומים הללו ולמה משך אותם במזומן ולא רשם בשום מקום את יעדיהם. רוזובסקי הראה, כי לאולמרט היו אירועים פוליטיים בסמוך למשיכת המזומנים, אבל עדיין קשה: איפה הקבלות? האם אולמרט שילם אישית במזומן לכיסוי אותם אירועים? ככה מתנהל אחד מבכירי ממשלת ישראל?

איך נראה הזיכוי
ארד וצבן. נימוק בעייתי [צילום: פלאש 90]

העדות והיומנים מציגים באור תמוה, שלא לומר מגוחך, את זיכויו המקורי של אולמרט בפרשת טלנסקי בידי השופטים מוסיה ארד, יעקב צבן ומשה סובל. הנימוק היה, שלא הוכח שימוש פרטי באותם כספים, ומאחר שתרומות פוליטיות מחו"ל היו מותרות – הרי שאולמרט לא עבר את הקו המבדיל בין התנהגות אתית פסולה לבין התנהגות פלילית. זה היה נימוק בעייתי, בין היתר משום שבית המשפט התעלם מהעובדה שאולמרט ערב אישית לחובות העמותה הפוליטית שלו – כך שכל שקל שנכנס לקופתה, הוריד שקל מהחוב הפרטי שלו.

הבעייתיות העיקרית הייתה בכך, שלא ניתן כל הסבר לעובדה שמדובר היה בסכומי עתק במזומן; פעילות פוליטית אמורה להתנהל בצורה גלויה, בצ'קים או בהעברות בנקאיות, ולא במזומן (דגל שחור מתנוסס מעל תשלומים במזומן בעידן המודרני, קבע בית המשפט העליון בפרשת הירשזון).

כעת באה זקן ואומרת: היו שימושים פרטיים. לטענתה, היא עצמה נהנתה מכספי הקופה בדמות 30,000 דולר בשנה – השלמת שכר כאשר עברה עם אולמרט למשרד התמ"ת ושכרה צנח ביחס לרמתו בעיריית ירושלים. אולמרט טוען שזוהי דווקא הוצאה פוליטית מובהקת, כי זקן עסקה למענו בפעילות פוליטית רבה. אבל שוב: למה במזומן מקופה סודית ולא בגלוי מכספי העמותה? בצורה בה פעל, אולמרט לכל הפחות סייע ביודעין לזקן – עובדת מדינה – לקבל כספים בצורה פרטית וללא תשלום מס. הפעם הוא לא יכול לטעון, כמו בפרשת ראשונטורס, שלא ראה ולא שמע ולא ידע.

אור על זקן
זקן. לא ריגול בעורף האויב [צילום: פלאש 90]

ההקלטות והעדות שופכות אור גם על זקן, ויוצרות מחשבות נוגות מאוד. זו האישה שהייתה מן החזקות ביותר בישראל? זו האישה שישבה בצמתים הרגישים ביותר של המדינה? אישה כמעט פרימיטיבית, המבקשת הדרכה מרוחות המתים ומדברת בלשון החושפת עד כמה היא נעדרת השכלה. אישה שאם היה עליה לעמוד במכרז של עיריית ירושלים או של נציבות שירות המדינה, לא הייתה עוברת אפילו את המיון המוקדם.

ואז כמובן עולה השאלה: מדוע אולמרט החזיק אותה לצידו כל כך הרבה שנים? נניח שבזמן אמת הוא לא ידע שהיא – לשיטתו היום – שקרנית וסחטנית ומניפולטורית. אבל הרי מעולם לא היו לה יותר מעשר שנות לימוד, ומעולם לא היה לה ניסיון בשום עבודה יצרנית, ומעולם היא לא עסקה בניהול מחוץ לכנפיו-שלו.

זקן מצידה נתנה את התשובה שלה: עשיתי בשבילו דברים שאף אדם אחר לא היה עושה – והיא כמובן לא מתכוונת למשימות ריגול בעורף האויב או למעקב אחרי פיתוח תרופה לסרטן. היא מתכוונת לדברים עליהם דיברה בצורה הכי גלויה: עבירות פליליות שכל מטרתן למלא את כיסיו של הבוס. אולמרט עצמו עוד לא סיפק הסבר, ואולי נשמע אותו בחודש הבא.

אמור לי מי חברך
פישר. דמויות בעייתיות [צילום: פלאש 90]

שימו לב מיהם כמה מן האנשים ששמותיהם עלו, לטענת זקן, בשיחותיה עם אולמרט על התמורה שתקבל אם לא תעיד נגדו. לפי זקן, אולמרט הציע לה לשכור את שירותיו של רונאל פישר – החשוד כידוע בעבירות פליליות חמורות. את שכרו, המשיך והציע, ישלם הקבלן יאיר ביטון, מבעלי חברת ב.יאיר – שגם נגדו יש תיק פלילי. ואילו השניים התעמתו סביב השאלה מי עירב בעסק את בני תבין – מי שהורשע בעבר הלא-רחוק בתיווך לשוחד וריצה שנתיים מאסר.

אז נכון שהפרשות המיוחסות לפישר וביטון התגלו לאחר השיחות בין זקן לאולמרט, ונכון ששניהם עדיין בחזקת זכאים. ובכל זאת: אלו האנשים שאיתם מתרועע ראש הממשלה לשעבר? מי שבין ידידיו נמנים אנשי עסקים מובילים כמו אלפרד אקירוב ורמי אונגר (הראשון העסיק את זקן, השני הוזכר בידי אולמרט כמי שיממן אותה) – בשביל מה הוא צריך דמויות בעייתיות כמו פישר, ביטון ותבין?

תיק השיבוש
טלנסקי. רק אמצעי ליומנים [צילום: פלאש 90]

ההגנה עסקה רבות, ועוד תעסוק רבות, בשאלת המהימנות של זקן (שהודתה ששיקרה שוב ושוב לאורך ההליכים נגדה) ובקושיות סביב ההקלטות הרבות הנוספות שכנראה ביצעה אך נמחקו בידי מאן דהוא. אכן, שאלה רבת חשיבות וקושיות שלא ניתן להן מענה מספק. אבל כדאי לשים לב, שההגנה לא הטיחה בזקן את הטענה שהיא בישלה את הקלטות, והיא אינה טוענת שאולמרט אינו הדובר בהן. גם המניע של זקן לביצוע ההקלטות, עליו נחקרה שעות ארוכות, לא ממש משנה. אז נניח שהיא התכוונה לסחוט את אולמרט; היא לא שמה בפיו את המילים שאמר.

חשוב גם לזכור, כי ההקלטות בפרשת טלנסקי היו רק האמצעי המשפטי שהכשיר את העדתה של זקן ואת הגשת יומניה. לעומת זאת, ההקלטות המתעדות את ההדחה והשיבוש, הן הראיה החזקה ביותר שבידי המדינה נגד אולמרט. ולא מדובר בעבירות קלות: העונש על הדחה בעדות יכול להגיע לתשע שנות מאסר (כאשר היה מעורב כסף, ולטענת זקן זה בדיוק המקרה), ועל שיבוש – לשלוש שנות מאסר.

העובדה שהמשטרה עוד לא העבירה לפרקליטות את תיק ההדחה והשיבוש, נראית תמוהה. ככלות הכל, לא מדובר בחקירה סבוכה. אחת האפשרויות היא, שגם החוקרים וגם הפרקליטים מבקשים לראות כיצד יתייחס בית המשפט המחוזי בירושלים לקלטות של זקן ולאמינותה, בטרם יחליטו האם לבנות עליהן תיק נוסף וחמור במיוחד. מאחר שפסק הדין צפוי בתוך כמה חודשים, לא מדובר בהמתנה ארוכה מדי.

תאריך:  17/11/2014   |   עודכן:  17/11/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אוי לרשע ואוי לשכנו
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לטלפון הסודי של
17/11/14 08:21
 
סססס
17/11/14 09:25
2
זרח
17/11/14 08:24
 
סססס
17/11/14 09:31
3
יעקב יעקב
17/11/14 09:21
4
לאיתמר הפרשן
17/11/14 09:37
5
סססס
17/11/14 09:37
6
יגאל בירושלמי
17/11/14 09:52
 
רמי אונגר
17/11/14 11:52
7
כי היא לא אשכנזיה
17/11/14 18:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט אולמרט
אהוד אולמרט הציע לשולה זקן מיליוני שקלים, בדמות תשלומים של עשרות אלפי שקלים בחודש - טוען (יום א', 16.11.14) התובע בפרשת טלנסקי, עו"ד אורי קורב. לדברי קורב, הפרקליטות אינה זקוקה לעדותה של זקן כדי להרשיע את אולמרט, שכן די ביומניה כדי להוכיח את השימוש הפרטי שעשה בכספי הקופה הסודית. "הקלטות והיומנים מדברים בעד עצמם; לא חשוב מה זקן אומרת", הוסיף.
16/11/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
שולה זקן נטלה לעצמה את כל 100,000 השקלים שקיבלה משמואל דכנר, ושיקרה כאשר טענה במשפט הולילנד ש-60,000 שקל מתוכם הועברו לאהוד אולמרט – טוען (יום א', 16.11.14) סניגורו של אולמרט, עו"ד אייל רוזובסקי, בהמשך חקירתה הנגדית של זקן בפרשת טלנסקי. לדבריו, שקריה של זקן נועדו להגן על עצמה ולא על אולמרט.
16/11/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
שולה זקן דוחה את הטענה לפיה עסקה בפעילות פוליטית עבור אהוד אולמרט, ותמורתה קיבלה תשלום נוסף מהקופה הסודית שהוחזקה אצל אורי מסר. היא דיברה (יום א', 16.11.14) בהמשך חקירתה הנגדית בפרשת טלנסקי. זקן טענה, כי קיבלה 30,000 דולר בשנה מאותם כספים, ולשיטת המדינה בכך הוכח שהקופה שימשה גם לצרכים פרטיים. עם זאת אישרה זקן, כי לא היה עוד רל"ש שר שפעל כשם שהיא פעלה לצידו של אולמרט.
16/11/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
מלחמות גרסאות בין אהוד אולמרט ושולה זקן בנוגע לשיחותיהם עם בני תבין - איש העסקים שהיה פעיל בליכוד ומקורב לשניהם, ואשר שם קץ לחייו (יום ה', 13.11.14). השניים העלו את גרסאותיהם בחקירותיהם במשטרה לאחר שזקן הפכה לעדת מדינה וטענה שאולמרט ניסה לקנות את שתיקתה במשפט הולילנד.
13/11/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
ביום השלישי של החקירה הנגדית, החל אייל רוזובסקי לתקוף את ליבת עדותה של שולה זקן נגד אהוד אולמרט: היומנים בהם תיעדה את העברות הכספים
13/11/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il