|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מי יגן אחרי חיסול מחבלים [צילום: חסן ג'די, פלאש 90]

זו ההגנה המשפטית שאנו מייחלים לה?

דברי המשנה ליועצת המשפטית לממשלה לייעוץ וחקיקה בכנס איגוד המשפטנים [כ"ב בטבת תשפ"ג, 15.01.2023]
15/01/2023  |   שרון אפק   |   נאומים   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות
הסיפור איננו היועצים המשפטיים. הסיפור הוא של המדינה כולה ושל הציבור כולו. הסיפור הוא היכולת שלנו לשמור על האינטרס הציבורי, על הנורמות הראויות, על טוהר המידות, על הקופה הציבורית, על שימוש מרוסן וחוקי בכוח, לשמור על החוק

אני שמח מאוד להיות עמכם בערב הפתיחה של הכנס. לנו, המשפטנים בשירות הציבורי, נושאי שיחה ועניין משותפים בימי שגרה, ועל אחת כמה וכמה בימים אלה, שבהם עומדות על סדר היום סוגיות הרות גורל. זו הזדמנות טובה לשתף, לדון, לנתח את המצב, ומבחינתי גם לחזק אתכם, מי שעושים לילות כימים, במסירות ובמקצועיות, למען המדינה ולמען שלטון החוק בה.

אני מבקש לפתוח בתיאור סצינה. היא מבוססת על מקרה אמיתי, ולא על מקרה אחד - היו לא מעט כאלה. במועד ההתרחשות אני משמש כפצ"ר - פרקליט צבאי ראשי, בין השאר היועץ המשפטי של הצבא. אני יושב בחדרי ונשמעת דפיקה בדלת. לחדר נכנסים חברי משלחת מארגון בינלאומי או ממדינה זרה. הם מבקשים לחקור תקיפה של צה"ל. תקיפה שבה נהרג פעיל טרור, אך עימו נהרגו, למרבה הצער, גם אזרחים רבים. הם שוקלים לפתוח חקירה פלילית שתתנהל בחו"ל. הם מבקשים להבין את הפרטים בטרם יחליטו האם לעשות זאת.

נגד מי תיפתח החקירה, ככל שתיפתח? אולי נגד הטייס ששיגר את החימוש, נגד מפקד הטייסת, נגד מפקד חיל-האוויר, אלוף הפיקוד, הרמטכ"ל? ולא רק בצבא - אולי גם נגד שר הביטחון וראש הממשלה שאישרו את התקיפה, אולי נגד חברי הקבינט כולם? חברי המשלחת מקשים ומבקשים לדעת: האם לתקיפה קדם ייעוץ משפטי, מה היה אופי הייעוץ, מי נתן אותו?

אנחנו מסבירים: ניתן ייעוץ משפטי, לפי כללי המשפט הבינלאומי, הותקפה מטרה צבאית, המחבל פעל בקרב אזרחים, אי-אפשר היה לחזות פגיעה כזו באזרחים. הייעוץ המשפטי ניתן על-ידי הגורמים המקצועיים ביותר, מומחים לדיני לחימה בפרקליטות הצבאית וגם בייעוץ המשפטי לממשלה. הם אלה שיושבים בדיונים בצבא ובקבינט. משפטנים בעלי ידע והבנה עמוקה בתחום, ששמם יוצא לפניהם בעולם. היועצים המשפטיים הם עצמאיים, כפופים רק לחוק, הם הפרשנים המחייבים של הדין, שיקול דעתם המקצועי אינו כפוף לשר.
ואנו מוסיפים - האירוע גם נחקר וקיבלתי החלטה לגביו. ניתן להגיש השגה ליועץ המשפטי לממשלה. אפשר להגיש גם עתירה לבג"ץ.

הפגישה מסתיימת. במקרה הזה לא תהיה חקירה מחוץ לגבולות המדינה. לא יוצאו צווי מעצר בחו"ל נגד בכירי הצבא ומערכת הביטחון. חופש הפעולה של הצבא במאבק בטרור יישמר.

מהי חומת המגן של המפקדים והדרג המדיני במקרים כאלה? אומר לכם בצורה ברורה. חומת המגן היא המקצועיות והעצמאות של הייעוץ המשפטי הציבורי. המקצועיות והעצמאות - הן ולא אחרת. אני שב וחוזר - מקצועיות ועצמאות; עצמאות ומקצועיות. הדבר הוכח בהרבה מאוד הזדמנויות. אני הייתי שם.

עכשיו תדמיינו תרחיש חלופי - אותן פגישות נערכות עם יועץ משפטי שהוא איש אמון, שמונה לתפקיד בשל נאמנותו, שאינו איש מקצוע רב ניסיון בתחום, שחוות דעתו אינה מחייבת כלל, שאם יערים קשיים על השר הוא עלול למצוא עצמו בסכנת פיטורין. הוא זה שנתן ייעוץ מקצועי, לא מחייב, לפני הפעולה. מה דעתכם על התרחיש השני? איך הייתה מסתיימת הפגישה במקרה הזה? האם זו ההגנה המשפטית שאנו מייחלים לה? מה דעתם של מקבלי ההחלטות ששולחים את הטייס לתקיפה? זה התרחיש שהם רוצים? זה התרחיש שהם באמת רוצים? צריך להסתכל למציאות בעיניים פקוחות: אלה המשמעויות של ההצעות שעומדות על הפרק.

ההצעות שעל הפרק

כידוע, על הפרק עומדות מספר הצעות ביחס ליועצים המשפטיים. בעיקר בשלושה תחומים. הראשון: ביחס למעמד חוות דעתם, כלומר שחוות הדעת תהיה בגדר עצה משפטית לא מחייבת. השר הוא שקובע. השני: ביחס לייצוג המדינה - כל שר ורשות יכולים להחליט שעמדתם בכל הליך תיוצג על-ידי מייצג לפי בחירתם, כולל על-ידי עורך דין פרטי. השלישי: ביחס להליכי המינוי, היועץ המשפטי ייבחר כמשרת אמון, בדומה לאופן שבו ממנים מנכ"ל משרד. לא ניכנס לפרטי ההצעות, אשר חלקן אינן ידועות בדיוק עדיין, אבל זו בתמצית רוח הדברים.

כפי שהמחשתי בדברי הפתיחה, לא באתי לדבר עמכם הערב על תיאוריה. בחרתי לדבר על החיים עצמם, על המציאות. אחד הדברים שחסרים בדיון הציבורי הוא הבנה של ההשלכות הפרקטיות והיומיומיות של השינוי אשר עומד על הפרק.

בואו נחשוב ביחד על חלק מתחומי הטיפול של היועץ המשפטי, והאם הם מתיישבים עם היוזמות החדשות:

  • מה יקרה כשהיועץ יישב בוועדת מכרזים ויצטרך לפסול הצעה של גורם שהשר חפץ ביקרו?

  • מה יקרה כשהיועץ יצטרך לבחון האם השר מצוי בניגוד עניינים ביחס להחלטה מסוימת, והאם מותר לו לעסוק בנושא מסוים?

  • מה יקרה כשהיועץ המשפטי יסייע לרגולטור לבחון בקשה לרישיון ייבוא שמשמעותה הכספית אדירה, מול לחצים של לוביסטים וגורמים פוליטיים?

  • מה יקרה כשהיועץ יצטרך לבחון מינויים במשרד של אנשי שלומו של השר, שאינם עומדים בתנאים הנדרשים?

  • מה יקרה למערך האכיפה שפועל תחת חלק מהיועצים המשפטיים - גופים שיכולים להטיל קנסות וגם להגיש כתבי אישום פליליים? האם איש אמונו של השר יחליט על הגשת כתבי אישום כאלו? השר יחליט בעצמו?

  • מה יקרה כשערב בחירות השר ירצה לקבל החלטה שהכרחית לצורך שרידותו הפוליטית אבל מעוררת קשים בתקופת בחירות? האם היועץ המשפטי יעמוד בדרכו?

  • מה יקרה בהליך משפטי נגד המדינה, כאשר מעורבים שלושה משרדי ממשלה ולכל שר עמדה משלו? יופיעו בבית המשפט שלושה עורכי דין פרטיים, אחד מטעמו של כל שר? והרי חילוקי דעות כאלה הם דבר של יום ביומו, והדבר הוא מתכון לכאוס. כאוס ולא משילות.

  • ואם יופיע עורך דין פרטי מטעם השר, עד כמה יוכל בית המשפט לסמוך על כך שהעמדה אכן נבחנה בראי האינטרס הציבורי, באופן מקצועי וישר? עד כמה יוכל בית המשפט לצאת מתוך הנחה כזו? עד כמה ניתן יהיה להבטיח את חזקת התקינות המנהלית? האם בכלל תעמוד חזקת התקינות המינהלית?

יכולתי להעלות עוד שאלות רבות. שאלות שמבטאות, כפי שכולכם יודעים, את העשייה היומיומית שלנו, של יועצים משפטיים בשירות הציבורי.

מהו יועץ משפטי בשירות הציבורי

השאלות שמניתי ממחישות את הווייתו של היועץ המשפטי בשירות הציבורי. את המהות של התפקיד כפי שהתפתח ב-75 שנות קיומה של המדינה. אצטט לעניין הזה מתוך מאמרו של פרופ' מני מאוטנר "על משפטני השירות הציבורי" משנת 2014: "משפטני השירות הציבורי אמורים לאפשר למנגנוני המדינה לממש את הכרעות המדיניות שלהם". אכן, משימתנו החשובה היא לסייע לממשלה במימוש מדיניותה.

ופרופ' מאוטנר ממשיך: "בשביל [משפטני השירות הציבורי] המשפט אינו רק אילוץ, הוא גם מערכת של תכנים וערכים שהם צריכים לאזנה אל מול המחויבות שלהם לסייע למנגנוני המדינה לממש את הכרעותיהם. להיות משפטן של השירות הציבורי פירושו להיות אפוא כל העת במצב של Saying No to Power; מצב שכדי לעמוד בו בהצלחה, נדרש שילוב של ביטחון עצמי, משפטי ומקצועי, יחד עם אופי עצמאי, יכולת עמידה על עקרונות והעדר חשש מעימותים".

פרופ' מאוטנר מציג היטב את מה שנדרש מאיתנו. את הייחוד של התפקיד שלנו - לפעול ככל יכולתנו לקדם את מדיניות הממשלה, אבל בד-בבד, למנוע הפרה של החוק. איננו אומרים כל הזמן No to Power אבל לפעמים האמירה הזו היא חלק מהתפקיד. ואז אנו צריכים להגיד את זה מתוך ביטחון, מתוך מקצועיות ועצמאות, לעתים גם במחיר של עימות.

פרופ' מאוטנר היטיב לנסח את הדברים, אבל דבריו אינם בגדר חידוש. זו מושכלת יסוד בפעולת הייעוץ המשפטי הציבורי. זו מורשתו של מאיר שמגר המנוח, שבמידה רבה עיצב את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה והגדיר את הציפיות ממנו. כך נכתב למשל בדוח ועדת שמגר על היועץ המשפטי, בשנת 1998: "[היועץ] מציג בפני הרשויות הממלכתיות את האפשרויות החוקיות, אם יש כאלה, ההולמות רשות ממלכתית, ומסייע בידיהן, במידת הצורך על-ידי גיבוש או בניית כלים משפטיים הדרושים לכך כחוק... היה ומסקנתו כי הדרך המתוכננת בלתי חוקית... יביע דעתו זו באופן ברור וחד-משמעי". שוב אותו רעיון יסודי: עלינו לפעול לקידום מדיניות הממשלה, לצד שמירת הסף והגנה על שלטון החוק. שני צדדים של אותו מטבע. שניים שהם אחד.

ציטוט נוסף ואחרון, מתוך ועדת אברמוביץ' (דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת סוגיות הנוגעות למערך הייעוץ המשפטי למשרדי הממשלה, 1990): "המשפטן הציבורי חייב לפעול כיועץ ומסייע לגיבוש המדיניות של השר והמנכ"ל, ולעשות ככל הניתן ליישומה, ובמקביל עליו לשמש כשומר הסף מפני הפרת החוק ופגיעה בשלטון החוק. חובתו של המשפטן הציבורי היא לחוות דעה מקצועית, כנה ומבוססת, לפי מיטב שיקול דעתו, וללא מורא מן הדרג הנבחר והממונה".

חובת הנאמנות של היועץ המשפטי

הזכרתי שעל הפרק עומדת יוזמה לפיה היועצים המשפטיים יהיו אנשי אמונם של השרים. אולם כבר כיום היועצים המשפטיים הם אנשי אמון, אלא שאנחנו חבים חובת נאמנות לציבור כולו. לא לאדם מסוים, לא לשר מסוים ולא למפלגה מסוימת. אנחנו חבים נאמנות לציבור כולו. אנחנו חייבים לציבור חובה כפולה - גם לקדם את מדיניות הממשלה שבה הציבור בחר; וגם לשמור על האינטרס הציבורי ועל שלטון החוק.

כשאנחנו יושבים בוועדת מכרזים - אנחנו שומרים על הקופה הציבורית ועל המשאבים הציבוריים; כשאנחנו בוחנים מינויים - אנחנו שומרים על טוהר המידות; כשאנחנו בודקים החלטות בתקופת בחירות - אנחנו שומרים על דיני הבחירות, ולמעשה על הזכות לבחור; כשאנחנו מוודאים שהרגולציה תהיה מקצועית ועניינית - אנחנו מונעים שחיתות וחוסמים השפעה פסולה של קבוצות לחץ; כשאנחנו מתייחסים לשימוש באמצעים שונים על-ידי המשטרה - אנחנו שומרים על הפרטיות; כשיחידת האכיפה שלנו מגישה כתב אישום או מטילה קנס - יודע הציבור שעשה זאת גורם מקצועי, עצמאי וא-פוליטי. הציבור סומך עלינו ואנחנו פועלים בשמו ולמענו.

בעת האחרונה שוחחו עימי ועם אנשי לא מעט אנשים ואמרו כי הם "מודאגים מהחלשת הייעוץ המשפטי", והוסיפו "תהיו חזקים" או "אנחנו תומכים בכם". האמירות מחממות את הלב, אבל גבירותי ורבותי, הסיפור איננו היועצים המשפטיים. הסיפור הוא של המדינה כולה ושל הציבור כולו. הסיפור הוא היכולת שלנו לשמור על האינטרס הציבורי, על הנורמות הראויות, על טוהר המידות, על הקופה הציבורית, על שימוש מרוסן וחוקי בכוח, לשמור על החוק.

ההצעות שעומדות על הפרק אינן עניינם הפרטי של המשפטנים. אנחנו אמצעי, מכשיר של הציבור, אחת הערובות החשובות לשמירה על שלטון החוק ועל האינטרס הציבורי. הכלים שברשותנו הם ידע מקצועי רחב, ניסיון, יושר, עמוד שדרה מקצועי וערכי, והעצמאות שלנו. הדנ"א שלנו, הצופן הגנטי שלנו הוא נאמנות לציבור ולא לאדם מסוים.

הרפורמות שמוצעות כעת מרחיקות לכת בשינוי שהן מבקשות להוביל. אך במנותק מכל יוזמה שעל הפרק, ובאופן פנימי ויזום מתוכנו, אנחנו חייבים לפעול כל העת כדי להשתפר, להיות קשובים לביקורת, להתמקצע ולמלא את תפקידנו בצורה הטובה ביותר. לא כי כופים עלינו ולא כי מבקרים אותנו, אלא כיוון שגם זה חלק מאחריותנו לציבור - ומהציפיות מאיתנו.

אומר בהכללה: כמו מערכות נוספות בשירות הציבורי, ואתם שמגיעים מהשטח יודעים זאת, יש לנו במה להשתפר. להיות יעילים יותר, להיות מהירים יותר, ממוקדים יותר, נגישים יותר, לתת שירות טוב יותר, להיות מחוברים יותר לטכנולוגיה עדכנית. אנחנו צריכים להיות קשובים לביקורת, לביקורת שמטרתה לשפר ולא להרוס. ולא רק להכיר בחשיבות הביקורת, אלא לקחת אחריות ולפעול באופן יזום, במעשים, כדי להשתפר ולמלא את תפקידנו בצורה הטובה ביותר.

העומס המוטל עלינו הוא עצום. מספיק לחשוב על העבודה שצפויה לנו בקרוב על חוק ההסדרים. היקף הייעוץ המשפטי והחקיקה גדלים כל העת. דווקא לאור גודל האחריות שלנו, כל אחד ואחת מאיתנו, בחצר שלו, חייב לפעול ללא לאות, לשיפור בתחומים שציינתי. כל אחד באופן אישי וכל לשכה משפטית כמכלול.

אני יכול לעדכן שבמערך ייעוץ וחקיקה של משרד המשפטים אנחנו מקדישים, תחת הכוונתה של היועצת המשפטית לממשלה, זמן רב ומחשבה רבה למציאת דרכים ונקיטת צעדים לחיזוק ארגוני וניהולי. זאת החל מאפיון מערכת ממחשבת שתסייע בתהליכי העבודה, בניהול הידע ובבקרה ומעקב; דרך ניתוח אופן הטיפול במשימות ויציאה לפיילוט שיאפשר הבנה טובה יותר של התהליכים ושיפורם בהמשך; עבור בתוכנית הכשרה מקצועית בנושאי ליבה; וכלה בחיזוק הקשר והעבודה המשותפת עם כלל מערך הייעוץ המשפטי לממשלה. המהלכים הללו לא נכפו עלינו. הם תולדה של ביקורת עצמית והכרה בחשיבות עשייתנו, כמו גם בהכרח להשתפר ולהתייעל כל הזמן. גם זה חלק מצו השעה.

דברי סיום

אני רוצה לסיים בטון חיובי. השיח הציבורי ביקורתי מאוד. מצד אחד, אני שמח שאנחנו חיים במדינה שבה מתנהל ויכוח ציבורי ער, שיש בה חופש ביטוי, רשתות חברתיות תוססות ואין חסינות מביקורת לאיש. ומן הצד השני, השיח אינו מבטא כהלכתו את העולם שאתם ואני מכירים. הוא לעיתים מתנהל ביקום מקביל. העולם שאני מכיר בשנים ארוכות מאוד של תפקידים בשירות הציבורי הוא של משפטנים חדורי שליחות, ברמה מקצועית גבוהה, מסורים לעבודתם, ישרי דרך, שכל עשייתם היא למען המדינה והחברה.

מאיר שמגר המנוח, שכבר הזכרתי, אמר בשנת 1975 בראיון לעיתון "דבר": "לא כל אחד מוכן להקדיש את עצמו לשירות הציבורי... אולם אני רוצה להדגיש... יש לשירות הציבורי אנשי משפט מעולים... יש אנשים המוצאים את הסיפוק ואת הביטוי המקצועי האופטימלי במסגרת השירות לציבור. יש כאן תחומים שבהם אפשר להגיע להיקף ולרב-גוניות [ללא מקבילה בפרקטיקה הפרטית]... בישראל השירות הציבורי הוא הביטוי המלא ביותר של ההשתתפות היומיומית ביציקת הדפוסים של המדינה, אולי יותר מאשר ברוב הארצות האחרות".

גבירותי ורבותי - זכינו. זכינו להשתתף ביציקת הדפוסים של המדינה. זכינו להיות מעורבים בעשייה החשובה ביותר, שמקדמת את האינטרסים החשובים ביותר, שמשפיעה על החיים של כל אזרח במדינה, שמעצבת את דמותה הכוללת של המדינה. זכינו לקדם מדיניות של ממשלות, לחוקק חוקים, לסייע בגיבוש תקציב, לתרום לכלכלה, לחברה, לרווחה, לביטחון, לחינוך, לבריאות ולמה לא. זכינו להיות שומרי סף ולמנוע פגיעה באזרח הקטן ובמי שלפעמים פחות יקר ללבו של השלטון.

זכינו להגן על המדינה ועל אנשיה בארץ ובחו"ל, בעיקר באמצעות המקצועיות והעצמאות שלנו. יש מי שחושבים שעצמאות ומקצועיות של היועצים המשפטיים הן בגדר בעיה, אבל חיי המעשה מלמדים שהן בגדר נכס חשוב של המדינה. פגיעה בהן תהייה בכייה לדורות.

זכה בנו הציבור כמי שנאמנים לו ושומרים עליו. אנחנו יכולים וצריכים לשאוף לשיפור, אבל הייתי מייחל שכל אזרח יהיה זבוב על הקיר בלשכתו של היועץ המשפטי באחד המשרדים. זבוב שיראה את היקף העשייה, העומס והלחצים. אני בטוח שהזבוב הזה יגיד שני דברים: א) מי המזוכיסט הזה או המזוכיסטית הזו? ב) אני מסיר את הכובע. האנשים האלה עובדים קשה בשביל המדינה וגם בשבילי.

בזמן הקרוב יידונו הצעות מרחיקות לכת, שעשויות לשנות את השירות המשפטי הציבורי. הצעות שמשמעותן היא החלשתו ללא הכר. נעשה כל שביכולתנו, בדרכנו, על-מנת להשמיע את עמדתנו בקול צלול ובהיר. נעשה זאת בממשלה, בכנסת ובכל מקום רלוונטי. נעמוד על ההשלכות והמשמעויות, נוכח השינויים שעומדים על הפרק. יש לקוות ולהאמין, כי קולנו יישמע וישפיע. זהו צו השעה בעת הזו.

חברים, זכות גדולה ושליחות גדולה היא להיות משפטן בשירות הציבורי. חשוב שנזכור את זה גם בימים המאתגרים הללו. כל אחד מאיתנו וכולנו יחד - נמשיך בדרכנו, במקצועיות, ביושר, בתרומה למדינה, בקולגיאליות בינינו. בבחינה עצמית מתמדת, וגם בגאווה על תרומתנו למדינה.

תאריך:  15/01/2023   |   עודכן:  15/01/2023
שרון אפק
+דמוקרטיה - איזון וריסון בין 3 רשויות
09:08 16/01/23  |  רבקה שפק-ליסק   |   לרשימה המלאה
מה שמדאיג ביותר הוא שהמוטיבציה לצמצום סמכויותיה של הרשות השופטת צמחה מתוך אינטרס אישי של ראש הממשלה המואשם בפלילים  ▪  בנימין נתניהו הוא ראש ממשלה כבר שנים רבות ואם הייתה לו ביקורת על תיפקודה של הרשות השופטת הוא יכול היה לטפל בבעיה באמצעים העומדים לרשות משטר דמוקרטי
נתניהו. גורר מדינה שלמה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+מי הזיז את הגלימה שלי
08:40 16/01/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
נדמה כי שינוי ערכי, מהותי, עמוק ויסודי כמו מהפכת המשפט, מחולל פאניקה והיסטריה מיותרת אך טבעית
ברק. כיתת יורים [צילום: מתוך יוטיוב]
+יו"ר ההסתדרות נפגש בחשאי עם לפיד
21:24 15/01/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ראש האופוזיציה נפגש בביתו עם ארנון בר-דוד וניסה לרתום אותו למאבק בתוכניות המשפטיות של הממשלה  ▪  כלל לא בטוח שבר-דוד ייענה לקריאתו של לפיד, ובשלב הזה הוא אפילו לא נותן אור ירוק לפרקליטים המוחים נגד חוק היועמ"שים להכריז על סכסוך עבודה
יאיר לפיד וארנון בר-דוד [צילום ארכיון: לשכת ראש הממשלה]
+הפצ"ר לשעבר: הרפורמה תפגע במאבק בטרור
19:05 15/01/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שרון אפק, כיום המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, מזהיר שהצעותיו של רוטמן יפגעו בהגנה המשפטית לבכירי צה"ל ומשרד הביטחון במישור הבינלאומי
אפק. "כאוס, לא משילות" [צילום: עופר עמרם]
+אסתר חיות חייבת להתפטר
14:50 15/01/23  |  יוסי דר   |   לרשימה המלאה
האם כבוד הנשיאה מסכימה עם כך שכל פסק דין שלה יגרור אחריו שובל ארוך של רינונים וחשדות שמא דבק בו פגם והוא ניתן שלא לגופו של עניין? הניתן בכלל לתאר את הנזק שעלול להיגרם בכך לבית המשפט בכלל? כשזו תמונת המצב, הרי שהתפטרותה - המיידית - של כבוד הנשיאה אסתר חיות מתחייבת ומתבקשת מאליה
נאום הנשיאה חיות [צילום: שיר תורם, פלאש 90]
+מלחמת האזרחים כבר פה
12:02 15/01/23  |  גדי חיטמן   |   לרשימה המלאה
החברה הישראלית מיליטריסטית באופיה  ▪  היא מתלכדת סביב איום חיצוני  ▪  אין לה ניסיון מוצלח עם מחאות חברתיות
מחאה אוטנתית [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זו ההגנה המשפטית שאנו מייחלים לה?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עובד 1
18/01/23 13:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
הרפורמה המוצעת במעמדם של היועצים המשפטיים תפגע משמעותית בחופש הפעולה במאבק בטרור, בשל החשש מפני הוצאת צווי מעצר בחו"ל נגד בכירי צה"ל ומערכת הביטחון. כך מזהיר (15.1.23) המשנה ליועצת המשפטית לממשלה לייעוץ וחקיקה, אלוף (מיל') שרון אפק, שהיה עד השנה שעברה הפרקליט הצבאי הראשי.
15/01/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
הרבה חכמה יש בסע' 39(א) של כללי האתיקה לשופטים הקובע כי: "שופט אומר דברו בפסקי דין ובהחלטות".
15/01/2023  |  יוסי דר  |   יומני בלוגרים
יש לי חדשות לישראלים. מלחמת האזרחים כבר פה. היא, כרגע, מילולית, היא רוויית יצרים ושנאה, היא כוללת הסתה ובשוליים יש כבר ניצני אלימות פיזית. היא מאותתת לישראלים ומסמנת להם שיש הכרעה פוליטית. אין הכרעה זהותית. הציבור בישראל חצוי בשאלה שהיא הרבה יותר גדולה מזהותו של ראש ממשלה או מפלגה שלטת. זוהי שאלה על צביון, ערכים ודרך. צד אחד הוא דמוקרטי וליברלי. צד אחר הוא שמרני ודמוקרטי. בין ליברליזם (שבטעות מזוהה עם ימין. זה נכון רק לכלכלה, לא להבעת דעה שונה או שוויון בין האזרחים והאזרחיות) לשמרנים פעורה תהום. התהום הזו מפרידה בין מבקשי הרפורמה במערכת המשפט לבין אלו שמבקשים להגן על המבצר האחרון שמגן על המיעוט. כל מיעוט.
15/01/2023  |  גדי חיטמן  |   יומני בלוגרים
אני מניח שדגל ישראל יונף בהפגנה שיקיימו הערב מתנגדי התוכנית שמציע שר המשפטים יריב לוין, כתיקון לתוכנית שלפיה פועלת ישראל מאז המהפכה שהנהיג השופט בדימוס אהרן ברק לפני כשלושים שנים, תוכנית שפגעה באופן חמור באיזון בין שלוש רשויות השלטון, נתנה כוח עודף וחריג לרשות השופטת ופגעה באופן חסר תקדים באמון הציבור ברשות זו.
15/01/2023  |  רון בריימן  |   יומני בלוגרים
נשיא המדינה, יצחק הרצוג, הודיע (יום א', 15.1.23) כי הוא מתכוון לנסות ולתווך בין הצדדים הפוליטיים ביחס ליוזמה המשפטית להגבלת כוחות של בית המשפט העליון, שהציג שר המשפטים יריב לוין.
15/01/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il