|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

"להתאים את נמלי ישראל לקליטת אוניות ענק"

נאום יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, ד"ר גד שפר בכנס השנתי של איגוד המשתמשים בהובלה ימית בת"א [22.11.11, כ"ה בחשוון תשע"ב]
22/11/2011  |     |   נאומים   |   תגובות

למשבר העולמי שהיה ב-2008 יש השפעות שאנחנו רואים היום: בעקבות ההפסדים הגדולים שספגו חברות הספנות, הן מנסות להקטין הוצאות בדרכים שונות. אחת מהן היא שימוש באוניות גדולות יותר, כדי להקטין הוצאות. האוניות המוזמנות בשנים האחרונות במספנות בעולם הן אוניות של 10,000 - 18,000 TEU. 300 אוניות בגודל כזה צפויות להיות בשימוש בעולם תוך 3 שנים (לשם המחשה, זה מקביל להיקף הסחר בין סין לאירופה). כאשר מדברים על משבר צפוי בשנה הקרובה, ברור כי מגמת השימוש באוניות גדולות תלך ותתחזק. למעשה, תוך שנתיים אי-אפשר יהיה להוביל מטענים בקווים העיקריים ממזרח למערב באוניות שגודלן פחות מ-10,000 TEU.

הבעיה היא שנמלי ישראל אינם מותאמים לקלוט אוניות גדולות אלה. גם אם יחפרו את תעלת המים העמוקים המתוכננת, יוכלו להיכנס בה אוניות עד 9,000 TEU. אוניות בנות 11,000 - 12,000 TEU, שהופכות לאוניות הסטנדרטיות להובלת מכולות, לא יוכלו להיכנס לנמלים בישראל. החברות המגיעות היום לישראל כבר בונות אוניות עד 18,000 TEU. כבר היום ישנן חברות המביאות את המטענים המיועדים לישראל לנמל פורט סעיד, ומשם באוניות הזנה קטנות יותר לישראל, שגם הן כבר בסדר גודל של 4,000 TEU. כדי להתאים את נמלי ישראל לקליטת האוניות הגדולות, דרוש סכום של כשני מיליארד דולר בכל אחד מהנמלים.

אני מבין את אנשי האוצר שמתקשים לאשר השקעות בסדר גודל כזה. הם עסוקים במתן מענה לדרישות המחאה החברתית, כפי שהוצבו, בשלב ראשון, על-ידי ועדת טרכטנברג. הם נדרשים לתת מענה לצרכים ביטחוניים, בין אם בישובים המופגזים בדרום ובין אם לאיום האירני, כבר עכשיו השמיכה קצרה מדי לכל הצרכים הדחופים. הם אינם רואים בהשקעה בנמלי ישראל צורך דחוף.

כפי שאמרתי, אני מבין את אנשי האוצר. מבין - אך לא מסכים. איני יכול לקבל גישה של "כיבוי שריפות בתקציב המדינה. ואני מבקש להדגיש כאן: אנו מחזקים ידי משרד התחבורה במאבקיו נגד הביורוקרטיה התכנונית וגופים אחרים שעושים את כל שניתן על-מנת למנוע הרחבת עורק החמצן למדינה.לממשלה צריכה להיות מדיניות, ומדיניות נקבעת על-ידי הקצאת כספים. ראייה קצרת טווח וקצרת ראות של הצרכים, אולי תחסוך היום, אך תעלה לנו ביוקר תוך זמן לא ארוך.

במדינה ש-99% מסחר החוץ שלה עוברים בדרך הים, ואין לה אפשרות חלופית של הובלה יבשתית, המשמעות של נמלים שאינם יכולים לקלוט אוניות גדולות, היא הצורך להיעזר בנמלים גדולים (נמלי HUB) באזור. נמלי ישראל יהפכו לנמלי קצה שוליים, שמגיעות אליהם אוניות הזנה, נושאות את המטענים שנפרקו בנמלים הגדולים.

שיטה זו תייקר את ההובלה לישראל, שכן היא תחייב הובלה בשני כלי שייט ופריקה וטעינה כפולה. וזאת עוד לפני הארכת לוחות הזמנים של הגעת סחורות ויציאת סחורות מישראל, תוך סיכון יכולת התחרות של מפעלים בישראל בגלל לוחות הזמנים שיתארכו. רק להמחשה: בזמן אירועי כיכר תחריר במצרים, חיכו מטענים לישראל על הרציפים בפורט סעיד כשישה שבועות.

ההערכות הן שתוספת העלות של ההובלה באוניות הזנה לישראל תהיה כחצי מיליארד דולר בשנה, כלומר, תוך 8 שנים ישלם המשק הישראלי סכום השווה להשקעה הנדרשת להתאמת הנמלים לאוניות הגדולות, וינציח את נמלי ישראל כנמלי קצה. יהיו חברות ספנות שיחליטו לגבות מחירי עתק על קיום קו של אוניות קטנות יותר לישראל. אחרות עלולים להחליט לוותר כליל על מטענים ישראלים.

וודאי שהחזון עליו דיברו במשך שנים, להפוך את ישראל לנמל HUB שישרת את מדינות האזור- הולך ונמוג. ואל לנו להתעלם משינויים נוספים שחלו במשק הישראלי ובמשק העולמי: יותר ויותר ייצור שנעשה פעם בישראל, עובר למדינות אחרות, שעלות הייצור בהן נמוכה בהרבה. מוצרים חיוניים להתנהלות תקינה של חיי היומיום בישראל מיוצרים היום מחוצה לה. אם בעבר היה עלינו לוודא שלארץ יגיעו מטענים כמו דלק או בשר, כיום רשימת המוצרים המיוצרים בחו"ל, ארוכה הרבה יותר.

נמלי ההזנה הגדולים באזור נמצאים במצרים, בלבנון, בסוריה ובטורקיה. האם אנחנו באמת רוצים להיות תלויים במדינות אלה כדי לקבל את המוצרים החיוניים לישראל ולאזרחיה? (פנייה לנמלי שטעון רחוקים יותר תכפיל את עלות תוספת השימוש באוניות הזנה.

האוניות הגדולות כבר מפליגות בים התיכון - ואינן מגיעות אלינו. המספנות בעולם בונות עכשיו את ציי העתיד, שיתבססו על אוניות גדולות. למעשה, אנחנו כבר מעבר לדקה התשעים. העבודות להעמקת הנמלים עתידות לארוך שנים לא מעטות. גם אם יחליטו עכשיו על ההשקעה בנמלים, נראה את התוצאה רק ב-2018. כלומר: עשר שנים כבר הפסדנו. יש להקצות עכשיו את הכספים הדרושים - ויפה שעה אחת קודם. לא, טעיתי - יפה דקה אחת קודם.

תאריך:  22/11/2011   |   עודכן:  22/11/2011
ד"ר גד שפר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"להתאים את נמלי ישראל לקליטת אוניות ענק"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני אנסה לעבור מהצד התיאורטי לצד המעשי של החיים, הצד אותו אנחנו חיים מדי יום. הצד התיאורטי בסופו של דבר הוא חשבו, המחקרים חשובים אבל יש גם חיי יום יום.
22/11/2011  |  דוד ויסמן  |   נאומים
מכובדיי,
16/11/2011  |  ראובן ריבלין  |   נאומים
מהי ההיסטוריה של המחאה החברתית בעולם המערבי ומה המאפיינים המיוחדים של המחאה החברתית שפרצה בישראל בקיץ 2011? מה הקשר בין שחיתות, הון-שלטון וצדק חברתי ואיך אמון הציבור במערכת הציבורית קשור לכל העניין?
07/11/2011  |  ד"ר יעקב קורי  |   נאומים
אדוני שר המשפטים, יושב-ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט חבר הכנסת דוד רותם, יו"ר לשכת עורכי הדין, יושב-ראש ועד מחוז ירושלים של לשכת עורכי הדין, שופטים, היועץ המשפטי לממשלה, עורכי דין, חברים יקרים.
15/09/2011  |  דורית ביניש  |   נאומים
השבוע קראנו את פרשת "כי תצא", פרשה שכוללת בתוכה ריבוי מצוות יותר מכל פרשה אחרת בתורה. כשבעים מצוות. אפשר שזו הפרשה המייצגת את שיא הרגולציה במקרא.
14/09/2011  |  שמואל האוזר  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il