|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שלא ידעת על הדפסה על חולצות
קבוצת ירדן
שיטות מודרניות לשיווק דיגיטלי
ביידן בעימות. גמגם, השתעל, התגונן [צילום: אוון ווצ'י, AP]

קריאות במפלגה הדמוקרטית להחליף את ביידן בבחירות

וושינגטון פוסט וניו-יורק טיימס מדווחים על פניקה בשורות המפלגה ותומכיה, בעקבות הופעתו הכושלת של ביידן בעימות מול טראמפ הבעיות: אין מועמד בולט, הבחירות בעוד ארבעה חודשים, לא ברור מי יסכים לקרוא לביידן לפרוש
28/06/24  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   בחירות בארה''ב 2024   |   תגובות

במפלגה הדמוקרטית ובקרב תומכיה גוברים הקולות הקוראים לנשיא ג'ו ביידן לוותר על מועמדות המפלגה לנשיאות, לאחר הופעתו הכושלת (28.6.24) בעימות הראשון מול דונלד טראמפ. שני שלישים מן האמריקנים סבורים שטראמפ ניצח בעימות, וזו גם דעתם של עשרה מבין 12 פרשני ניו-יורק (שני האחרים אומרים שהעימות הסתיים בתיקו). הן הטיימס והן וושינגטון פוסט, שניהם תומכים של ביידן, מדווחים על פניקה במפלגה הדמוקרטית.

ביידן נכנס לעימות מעמדת נחיתות, עם שיעור תמיכה של פחות מ-40% - הנמוך ביותר לנשיא כלשהו ארבעה חודשים לפני הבחירות - וכאשר טראמפ מוביל בצורה עקבית בשש מדינות המפתח בהן יוכרעו הבחירות. שני הנושאים המטרידים ביותר את המצביעים הם שני אלו שבהם ביידן נכשל או מתקשה: האינפלציה והמסתננים בגבול מקסיקו. נושא בעייתי נוסף הוא גילו המתקדם - 81; ביידן אומנם מבוגר מטראמפ בשלוש שנים בלבד, אף נראה זקן בהרבה ממנו (אם כי לפי כל הסימנים תפקודו כשיר).

בשל כך, העימות הראשון היה חשוב במיוחד לביידן, שהוא אשר עמד על קיומו זמן כה רב לפני הבחירות ולקראת תחילת ההצבעה בדואר. אולם, ביידן היה צרוד, השתעל וכחכח (אנשיו טוענים שהוא מצונן), נראה בוהה בטראמפ, גמגם מספר פעמים, לא העביר את מסריו המרכזיים, היה צריך לתקן את עצמו, התגונן רוב הזמן והגיב ברפיון על התקפותיו של טראמפ - גם כאשר היו גסות במיוחד.

טראמפ, כדרכו, שיקר ללא הרף והתחמק משאלות שאינן נוחות לו (כמו 6 בינואר וקבלת תוצאות הבחירות) - אך היה מרוכז וממוקד בהרבה, ויחסית לעבר היה מרוסן. כפי שהוכח פעמים רבות, בעימותים יש משמעות רבה להופעה, עוד יותר מאשר לאמירות. ביידן עצמו אמר לאחר העימות, כי הוא מצונן וגרונו כואב והביע שביעות רצון מהופעתו. בתשובה לשאלה על הקריאות להחלפתו, הוא אמר: "קשה להתעמת עם שקרן".

עד כה, כמעט איש מבין הדמוקרטים לא דיבר בקול על אפשרות החלפתו של ביידן. רשמית, הוא יהיה מועמד המפלגה לנשיאות רק בעוד שבעה חודשים, כאשר תתכנס הוועידה שלה; מעשית, איש לא התמודד נגדו ואין שום מועמד בולט בהישג יד. סגניתו, קאמלה האריס, פופולרית עוד פחות ממנו, מזוהה עם כשלונות הממשל וקשה לראות את ארה"ב בוחרת נשיאה שהיא חסרת תקדים שלוש פעמים: אישה, כהת-עור ונשואה ליהודי.

כעת מתחילים הדמוקרטים לתהות האם ביידן יהיה בכלל מסוגל לנהל מסע בחירות אינטנסיבי במשך ארבעה חודשים, במקביל לתפקיד התובעני של נשיא ארה"ב. הטיימס מדווח, כי דמוקרטים שבמשך חודשים דחו מכל וכל את הטענות על תפקודו של ביידן, החליפו מסרים מבוהלים דקות אחדות לאחר שהחל העימות, וחלקם אף הביעו הלם ברשתות החברתיות.

אפילו האריס נאלצה להודות שהייתה לביידן "התחלה קשה", אם כי לטענתה הוא "סיים חזק". כאשר נשאלה האריס לגבי האפשרות שביידן יפרוש, היא לא השיבה במישרין. לדבריה, ביידן הציע "ניגוד ברור מאוד לטראמפ בכל הנושאים שחשובים לציבור האמריקני".

אחרים החלו לשוחח על האפשרות של מציאת מועמד אחר, כולל קבוצה של צירים דמוקרטיים בבית הנבחרים, שצפו יחדיו בעימות וקבעו שהופעתו של ביידן הייתה אסון. מארק בואל, תורם חשוב של ביידן והמפלגה, אמר במפורש שעל הנשיא לשקול את הסרת מועמדותו. לדבריו, הוא אומנם עדיין אינו קורא לביידן במפורש לפרוש, אך "להנהגה הדמוקרטית יש אחריות לגשת לבית הלבן ולהבהיר מה הציבור האמריקני חושב, משום שהדמוקרטיה נמצאת בסכנה וכולנו עצבניים".

אנשיו של ביידן דחו בצורה עקבית את ההערכות לפיהן הוא עשוי לפרוש מהמרוץ, טענו שהסקרים אינם אמינים והזכירו שהם טעו בעבר כאשר צפו מפלות לדמוקרטים. הם מבקשים להעביר לציבור האמריקני את המסר, כי יש בפניו בדיוק בחירה אחת: בין ביידן לבין טראמפ. האריס נשלחה במהירות להגן על ביידן לאחר העימות, ושבה ואמרה שהיא עדה מדי יום לכך שהוא מתפקד בדרך בה מגיעים לחדר הסגלגל.

מושל קליפורניה, גווין ניוסום - אחד המוזכרים כמועמד חילופי - הבהיר לאחר העימות: "לעולם לא אפנה את גבי לרקורד של ביידן. לעולם לא אפנה את גבי לביידן, ואני לא מכיר אף דמוקרט שיעשה זאת, במיוחד הלילה". אולם, ניוסום לא התייחס לאפשרות שביידן יפרוש מרצונו. אנדרו יאנג, שהתמודד מול ביידן בפריימריז של 2020, כתב בעיצומו של העימות: "חבר'ה, הדמוקרטים צריכים למנות מישהו אחר". הסנאטורית הדמוקרטית לשעבר קלייר מק'קסקיל אמרה ש"זה משבר" וסיפרה שקיבלה אין-ספור שיחות - כולל מסנאטורים מכהנים ותורמים - אשר "יותר מאשר רמזו" לגבי מה שצריך לקרות בהמשך.

תום פרידמן: בכיתי, ביידן צריך לפרוש
תומכת של ביידן צופה בעימות [צילום: ריק באומר, AP]

לאחר העימות החלו להישמע במפלגה ספקולציות לגבי מה שיקרה בהמשך, מדווח הטיימס. בין השאר הועלתה אפשרות של פנייה לביידן מצד בכיריה: מנהיג הרוב בסנאט, צ'אק שומר; ננסי פלוסי, לשעבר יו"ר בית הנבחרים; והציר ג'יימס קלייבורן. אולם, כרגע אין כל סימן שמישהו מהם יסכים לעשות זאת. דמוקרטים אחרים חוששים שכבר מאוחר מדי לבצע מהלך כזה, תוך שהם מציינים שביידן הוא אדם גאה, עקשן וטוען בעקביות שהוא היחיד שיכול לנצח את טראמפ – למרות שהסקרים, כאמור, מלמדים את ההפך. עוד אומרים במפלגה, כי אין מועמד בולט אחר.

האדם היחיד היכול לשכנעו הוא אשתו, ג'יל ביידן, התומכת בהמשך ההתמודדות. מיד לאחר העימות צעקה לעבר בעלה: "ג'ו, עשית עבודה נהדרת! ענית על כל השאלות! אתה יודע את כל העובדות!" עם זאת, מבט מחמיר עלול לראות זאת כהתפעלות מכך שביידן לא התבלבל כפי שאולי חששה רעייתו.

נשיאים מכהנים מתקשים לעיתים בעימות הראשון, במיוחד משום שזמן ההכנה שלהם מצומצם משל יריביהם. אולם, היה זה ביידן שהתעקש שהעימות הראשון יהיה כבר כעת והשני רק בחודש ספטמבר – מה שאומר שכלשונו הלילה ילווה אותו במשך רוב הקמפיין. מעבר לכך, איש אינו יכול להיות בטוח שבעימות השני ביידן יתפקד טוב יותר, במיוחד אם הבעיות נובעות מגילו.

מריה שרייבר, אשתו לשעבר של ארנולד שוורצנגר (מי שהיה מושל קליפורניה הדמוקרט) ובת למשפחת קנדי, כתבה ברשת X: "אני אוהבת את ג'ו ביידן. אני יודעת שהוא אדם טוב. אני יודעת שיש לו לב טוב. אני יודעת שהוא מסור לארצנו ומוקף באנשים טובים. הלילה היה שובר לב מכל כך הרבה בחינות. זהו רגע פוליטי גדול. יש פניקה במפלגה הדמוקרטית. זה יהיה לילה ארוך".

הפוסט מגדיר את מצב הרוח בין מחוקקים דמוקרטים כ"פניקה", תוך שהם אומרים בשיחות פרטיות שהקריאות לביידן לפרוש יגברו כאשר המפלגה תעכל את מלוא המשמעות של הופעתו בעימות. דמוקרטים בבית הנבחרים אמרו שמצב רוחם הורע לאורך העימות ושעד מהרה התרחבה ביניהם הדאגה לגבי המשך מועמדותו. כמה מהם אומנם כעסו על כך שהמנחים, ג'ייק טאפר ודנה באש, לא עימתו את טראמפ עם שקריו, אך גם ציינו שביידן לא הדף שקרים אלה. הדאגה קיימת גם בדרגי השטח של המפלגה: "נדפקנו", אמר אסטרטג דמוקרטי באחת ממדינות המפתח.

גם גורמים בקמפיין ביידן הודו שהוא התקשה במהלך העימות. לדבריהם, הוא נזקק לזמן כדי להתחמם (למרות עשרות שנות ניסיון בעימותים ולמרות שהתנאים נקבעו בהתאם לדרישותיו) והשתפר לאורך 90 הדקות, אך הודו שהעימות פגע במועמדותו. יועץ של רייד הופמן, מייסד לינקדלן ותורם לדמוקרטים, שלח לאחר העימות דוא"ל אשר נפתח במילים: "היה לג'ו לילה איום, בו קיבע את החששות לגבי גילו – החולשה האלקטורלית הגדולה ביותר שלו. הסיכוי לקבל אסון-טראמפ 2 גדל משמעותית. זה טרגי, משום שיכולנו להימנע מהפקדת האומה בידי עבריין מורשע".

קול בולט במיוחד בהקשר זה הוא של תום פרידמן, פרשן בכיר בניו-יורק המקורב לביידן מזה שנים ומגדיר אותו כידידו. הוא כתב מיד לאחר העימות: "צפיתי בעימות לבדי בחדר מלון בליסבון וזה גרם לי לבכות. אני לא זוכר רגע שובר לב יותר מזה בקמפיינים לנשיאות – בדיוק בגלל מה שהוא חשף: ג'ו ביידן, אדם טוב ונשיא טוב, לא צריך להתמודד על כהונה נוספת. דונלד טראמפ, אדם מרושע ונשיא כושל, לא למד דבר ולא שכח דבר. הוא אותו צינור של שקרים שהיה תמיד, אובססיבי בקיטורים שלו – לא מתקרב למה שנחוץ כדי להוביל את ארה"ב במאה ה-21.

"משפחת ביידן והצוות הפוליטי צריכים להתכנס במהירות ולנהל את השיחות הקשות ביותר עם הנשיא, שיחות של אהבה ובהירות ונחישות. כדי לתת לארה"ב את הסיכוי הטוב ביותר לבלום את סכנת טראמפ בנובמבר, הנשיא צריך להודיע שלא יתמודד לכהונה נוספת ושהוא משחרר את הצירים התומכים בו בוועידת המפלגה הדמוקרטית". פרידמן אומר כי על הדמוקרטים לשים במקום הראשון את המדינה ולהודיע על הליך פומבי לבחירת המועמד, מסובך ומבולגן ככל שהדבר יהיה, שכן בלא זאת – סכנת טראמפ חמורה מאוד.

תאריך:  28/06/24   |   עודכן:  28/06/24
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קריאות במפלגה הדמוקרטית להחליף את ביידן בבחירות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב 2024
העימות הראשון בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (28.6.24) היה אופייני לקמפיין כולו: ביידן נראה עייף, הוא נשמע צרוד, השתעל, גמגם ומספר פעמים היה צריך לתקן את עצמו; טראמפ היה תוקפני, התחמק משאלות והרבה לשקר. ביידן טעה מספר פעמים והגיב ברפיון על התקפותיו של טראמפ - אשר פברק נתונים והציג תרחישי אימים בדויים. מיד לאחר העימות דיווחה רשת CNN, כי מקורות דמוקרטיים אמרו: "יש לנו בעיה". גם פרשני הרשת, הנחשבת לליברלית ותומכת בביידן, אמרו שהופעתו הייתה גרועה ואף רמזו על הצורך למצוא מועמד אחר, אחרת - טראמפ ינצח. כך גם התבטאו כמה מיוצאי ממשלי אובמה וביידן.
28/06/2024  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ב-8 בנובמבר 2016, אתר התחזיות הסטטיסטיות 538 נתן לדונלד טראמפ 16% סיכוי לנצח בבחירות במדינת ויסקונסין. הוא נתן לו סיכוי גדול יותר, אך עדיין לא גדול מספיק, לנצח בבחירות. טראמפ ניצח בבחירות. הוא ניצח בוויסקונסין, במה שאנשי האתר מכנים "ההפתעה הגדולה ביותר". כלומר - הפער המשמעותי ביותר בין התחזית הסטטיסטית לבין המציאות.
27/06/2024  |  שמואל רוזנר  |   יומני בלוגרים
  • הילרי קלינטון התעמתה מול ג'ו ביידן במסגרת הפריימריז במפלגה הדמוקרטית ב-2008 ומול דונלד טראמפ ערב הבחירות לנשיאות ב-2016. לקראת העימות הראשון בין ביידן לטראמפ (28.6.24 שעון ישראל) היא סיפקה תובנות במאמר בניו-יורק טיימס, שחלקו נכתב בגוף ראשון, וכך מובאים כאן עיקריו.

27/06/2024  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (28.6.24 לפנות בוקר, שעון ישראל) יהיה הרגע עתיר הסיכונים ביותר בהתמודדות החוזרת ביניהם – צופה ניו-יורק טיימס. השניים יתייצבו זה מול זה בתאריך מוקדם מאי-פעם, אל מול אומה מפולגת ונרגזת. מבחינת ביידן, זו הזדמנות להזכיר את הכאוס של תקופת טראמפ, את הרשעותיו ואת העתיד האפל אם ייבחר שוב. טראמפ יטען שארה"ב נעשתה בימי יורשו יקרה יותר, חלשה יותר ומסוכנת יותר.
26/06/2024  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שגריר ארצות הברית לשעבר בישראל, דיויד פרידמן, טוען כי ממשל אמריקני בראשות טראמפ יהפוך את אירן לפושטת רגל ויספק למדינת ישראל את כל החימוש שלו היא זקוקה במקרה של עימות עם ארגון חיזבאללה הלבנוני.
25/06/2024  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
אסון ה-7.10.23 (השבת השחורה של שמחת תורה תשפ"ד) הוא השני מסוגו ובממדיו בהיסטוריה של ישראל, ופקד אותנו 50 שנה אחרי אסון יום הכיפורים (1973). הדמיון בין המקרים מדהים ומכאן הצורך ללמו...
1,000 שקל אגרה על כל פועל למינימום 350 פועלים [צילום: שימוש לפי סעיף 27א]
איציק וולף
מדינת ישראל חייבה תאגידי בניין לשלם אגרה של 350,000 שקל עבור 350 עובדים זרים, אך לא הצליחה להביא את הכמות המובטחת    רבים מהפועלים שהגיעו מהודו ומסרי לנקה לא היו פועלי בניין בהכשרתם...
יצחק בריק
יצחק בריק
מדובר בתרבות שקר של זריית חול בעיני הבריות - הכל כדי לרומם את תדמית הצבא גם במקומות שהוא כשל. גנבת דעת זו חומרתה היא חרב פיפיות משום שהיא גם מטעה את אזרחי ישראל וגם הצבא מתחיל להאמ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il