|   15:07:40
  מני ישי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

העקידה - מופת לאהבת השם

ללא היסוס או פקפוק ממהר אברהם אבינו לקיים את ציוויו הנורא של הקב"ה: לעקוד את בנו היחיד ולהעלותו לעולה אמונה באהבה
21/10/2010  |   מני ישי   |   מאמרים   |   תגובות

"קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק... וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה". בפרשתנו, אברהם אבינו מקבל ציווי מהקב"ה להקריב את בנו, וללא היסוס או פקפוק הוא ממהר לקיים את ציווי הקב"ה ("וישכם אברהם בבֹּקר", כ"ב, ג'). ונשאלת השאלה, מה יכולה הייתה להיות מטרת הציווי להעלות את יצחק לעולה?

הרעיון להעלות את "בנך יחידך" לעולה, נשמע מבעית ביותר. לא סתם כתב ר' יצחק עראמה: "הרבה נבוכו קצת התורניים... כי איככה יוכל שום בעל שכל לחשוב שהא-ל יתברך יצווה להשחית נפש אדם על לא דבר... קל וחומר נפש בנו יחידו אשר חשקה נפשו". אין ספק שמדובר במבחן, אולם הסכמתו של אברהם להקריב את בנו אינה מובנת כלל ועיקר. מדוע קיבל אברהם את הציווי להקריב את בנו בלא שניסה לערער עליו? הרי אותו אברהם התנהג אחרת לחלוטין כאשר מדובר היה באנשי סדום. בתחילת פרשתנו [פרק י"ח, כ"ה], כאשר הקב"ה מגלה לאברהם את כוונתו להשמיד כליל את סדום ועמורה, מתחיל אברהם מיד להתווכח עמו: "חלִלה לך מעשֹת כדבר הזה, להמית צדיק עם רשע, והיה כצדיק כרשע, חלִלה לך, השֹפט כל הארץ לא יעשה משפט!". ואחרי מילים חריפות אלו הוא "מתמקח" עם ה' - אולי יימצאו בסדום חמישים צדיקים, או ארבעים צדיקים, או שלושים צדיקים וכן הלאה, עד לתשובת ה': "לא אשחית בעבור העשרה" [ל"ב].

נראה שהניסיון לא נועד לבחון אם אברהם יהיה מוכן לשחוט את בנו האהוב. הרי כל המקריבים את בניהם למולך היו מוכנים לעשות מעשה כזה; בספר החינוך מצוין [מצווה ר"ח]: "לפי שהייתה עבודה [העברת זרע למולך] רעה ביותר, והיו אדוקים בה הרבה באותו זמן, לכן נתייחדה בה האזהרה בתורה מלבד כל אזהרות עבודה זרה הרבה שבתורה". מכאן אנו למדים שהניסיון היה עמוק בהרבה מזה, ולמעשה נגע בשורש האמונה של אברהם בקב"ה.

לאברהם אין ילדים, אומנם הקב"ה הבטיחו כבר בהתגלות הראשונה [בראשית י"ב, א'-ב'] שיהיה לו בן ("לך לך מארצך וממולדתך... ואעשך לגוי גדול"). ובשיחה אחרי שיחה, מעלה אברהם נושא זה, ובכל פעם חוזר הקב"ה על הבטחתו: יהיה לך בן וממנו ייצא עם שלם. אחרי עשרים וחמש שנים של המתנה וסבלנות מצד אברהם, והבטחה אחרי הבטחה מצד הקב"ה - הנס מתרחש. לאברהם ולשרה נולד בן, כאשר אברהם כבר בן מאה ושרה כבר בת תשעים. לידת יצחק מבשרת המשך למשפחת אברהם אבינו, והבטחת הקב"ה - "ואעשך לגוי גדול" - עומדת להתגשם. אמונתו של אברהם אבינו במשך השנים הרבות לא הייתה לשווא.

ואחרי כל זה, בא הציווי הנורא של הקב"ה להעלות את יצחק לעולה. משמעות הציווי היא שהבטחותיו של הקב"ה לא יקוימו. כל השנים ניתנה הבטחה אחרי הבטחה, ועכשיו מסתבר שהכל היה אשליה. זהו הניסיון האמיתי של אברהם אבינו. מה תהיה תגובתו לצו הזה? האם הוא יתלונן על העוול האישי, על ההבטחה שלא תקוים ועל האשליות במשך השנים הרבות? לשון אחר, האם אמונתו של אברהם בקב"ה "תלויה בדבר" - בקיום הבטחתו - או שמא אמונתו של אברהם היא מוחלטת, למרות התנהגותו הבלתי-מובנת של הקב"ה? התשובה ידועה כיום לכל. אברהם אבינו היה נכון לקיים את ציווי הקב"ה ללא היסוס, בלי לשאול את השאלות שזועקות לשמים, ובלי להתרעם על חוסר המוסריות שבציווי הנורא הזה. זו המשמעות האמיתית של האמונה בקב"ה.

אומר הרמב"ם, כי עניינו של סיפור העקידה אינו אלא "להודיע אותנו גבול אהבת ה' ויראתו, עד היכן היא מגעת... וכדי שיתפרסם לבני אדם, מה ראוי לעשות בשביל אהבת ה' יתברך ויראתו, לא לתקוות גמול ולא לפחד עונש..." ["מורה נבוכים", ג', כ"ד]. כלומר, הרמב"ם אומר כי העקידה היא כניסיון הבוחן את עוצמתה חסרת הגבולות של אהבת האל. אם אהבה זו, האהבה העליונה, הגדולה שבאהבות, אהבת המופת, היא חסרת גבולות וסייגים, הדרישה מאברהם הייתה חד-פעמית. היא באה ללמד לכולנו את ההפך: "הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה טּוֹב, וּמָה ה' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ? כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱ-לֹהֶיךָ".

יהי רצון, שנזכה כולנו למעט מאמונתו של אברהם בקב"ה.

תאריך:  21/10/2010   |   עודכן:  21/10/2010
מני ישי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אזרחי המדינה יכולים למחות נגד הגזרות הדרקוניות בחוק ההסדרים, שהוגש השבוע לכנסת, והעיתונות והתקשורת יכולות להצטרף למחאה; אבל במקום שבו אין דמוקרטיה, לא יעזרו המחאות ודרושה פעולה מסוג אחר. חוק ההסדרים הוא חוק לא דמוקרטי והוא מנצל ומפר, באופן ציני, את הערכים הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה הייצוגית. הגנה על הדמוקרטיה היא ערך עליון, לכן צריך להפעיל את כל המנגנונים האפשריים, על-מנת להיאבק בחוק ההסדרים, וכך להחזיר לכנסת את מעמדה. לדמוקרטיה יש את הזכות להתגונן, ולכן לא צריך לפסול שימוש במנגנונים שנראים דרסטיים ואנטי דמוקרטיים בעצמם.
21/10/2010  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
"בא איזה חנטריש ואומר חתמו לי 200 אלף על עצומה. נראה אותו מוציא מאה אנשים לרחוב" (צ'רלי ביטון, מראשי הפנתרים השחורים).
21/10/2010  |  אורן קאשי  |   מאמרים
הקשר המיוחד של הקב"ה עם אברהם אבינו היה קשר ייחודי וחדשני הדורש עיון והבנה, ממספר טעמים. החשוב מביניהם הוא היות אברהם דמות מופת לאנושות כולה - אב המון גויים. ממעמדו המיוחד של אברהם - היותו האדם הראשון שנלחם כדי להאיר את עיני האנושות השקועה בפאגאניזם המדכא כל קידום גשמי ורוחני - התפרסמה הידיעה שיש בורא אחד, ומלך אחד ליקום כולו, שאותו מלך הוא בעל דין, חסד ואמת.
21/10/2010  |  חננאל ובר  |   מאמרים
נוחי דנקנר השקיע סכומי עתק בחגורה של יחצנות ותקשורת, שהיטיבה עימו כדי לשווק תדמית של איש עסקים עם מודעות ואחריות חברתית. נוחי דנקנר ה"חברתי", "סמל של ישראל היפה", מנסה בימים אלו למכור לנו את הדמות של אדם מיוסר, מתלבט ומתחבט קשות. מנסה למכור לנו עטיפה של ספר זול: "ייסורי נוחי הפטריוט הישראלי".
21/10/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
כדאי להתחיל להתרגל לרעיון: הציבור בישראל החליט כי הדרך הטובה ביותר להנציח את זכרו של יצחק רבין היא להתפלמס על זכרו של רבין.
21/10/2010  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il