|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

ערעורו של אולמרט

מעטפת השאלות

בהנחה שבית המשפט העליון ידחה את הערעור על זיכויו של אהוד אולמרט בפרשת ראשונטורס, השאלה המכרעת תהיה האם יקבל אותו בנוגע לפרשת טלנסקי אלו הסוגיות הצפויות לעמוד במרכז פסק הדין, כפי שהצטיירו לאחר יום הדיונים הראשון
03/07/2013  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משפט אולמרט   |   תגובות
אולמרט, אתמול בבית המשפט [צילום: פלאש 90]


ע"פ 8080/12, מדינת ישראל נ' אהוד אולמרט ואח' / פרוטוקול, 2.7.13
ערעור המדינה במשפט אולמרט, פרוטוקול, 2.7.13. טענותיה של המדינה בנוגע לזיכוי אהוד אולמרט בפרשות ראשונטורס וטלנסקי, בקשה להחמיר בעונשו, בקשה להרשיע את שולה זקן במירמה בנסיבות מחמירות בפרשת ראשונטורס. תגובת סניגוריהם של אולמרט וזקן.

קבלת הכספים
טובה גדולה מאוד [צילום: AP]

לשיטת הפרקליטות, ברגע בו אהוד אולמרט קיבל ממשה טלנסקי כספים לצרכים פרטיים, נוצרה עבירה של מירמה והפרת אמונים. אולמרט חייב לטלנסקי טובה, טובה גדולה מאוד, ולכן לא משנה אם בכלל יעשה משהו עבורו – מדובר במצב הנוגד את חובת האמון שלו לציבור. קבלת הכספים הייתה פסולה גם משום שהם ניתנו בין מערכות בחירות – ומאחר שהמחוקק לא התיר לקבל אותם, סימן שהדבר אסור.

ההגנה אומרת, כי כמעט כל הכספים שנתן טלנסקי לאולמרט היו לצרכים פוליטיים, ולכן מדובר בכספים כשרים שלא היוו עבירה כלשהי. עוד אומרת ההגנה, כי מאחר שהמחוקק לא אסר על קבלת כספים בין מערכות בחירות – סימן שהדבר מותר.

הערת הח"מ: אפשר לומר שיש כאן ויכוח ברמת המשפט המינהלי. לפי עיקרון יסוד של משפט זה, לאזרח הפרטי מותר כל מה שלא נאסר עליו, ולרשות אסור כל מה שלא הותר לה. מה דינו של נבחר ציבור? מצד אחד, הוא אזרח ולא רשות. מצד שני, יש לו מעמד ציבורי ולא מעמד פרטי. לכן, שתיקתו של המחוקק אינה ברורה: האם אכן נאסר על הפוליטיקאים מה שלא הותר להם, או שמא הותר להם מה שלא נאסר עליהם?

הזיקה
תקדים בהרכב של תשעה שופטים

עבירת הפרת האמונים, כפי שפירש אותה בית המשפט העליון בהרכב של תשעה שופטים בפרשת שבס, דורשת שתהיה זיקה בין תפקידו של נבחר הציבור או עובד הציבור לבין מה שגורם לו להימצא בניגוד עניינים. מה היה טיב הזיקה בין אולמרט לטלנסקי?

לגישת המדינה: השניים אינם חברי ילדות ואינם קרובי משפחה, לכן הזיקה קשורה לתפקידיו של אולמרט ולכן מתקיים יסוד זה של הפרת האמונים. לגישת ההגנה: השניים הלכו יד ביד 15 שנה, טלנסקי תמך באולמרט על בסיס אידיאולוגי בכל התפקידים שמילא ורק פעם אחת ביקש שימליץ עליו בנוגע לעסקי המיניבר שהיו בבעלותו.

הערת הח"מ: שתי הגישות הללו מתיישבות עם הראיות ועם ההיגיון; בית המשפט העליון יצטרך להכריע איזו מהן גוברת. ההכרעה בנקודה זו תהיה אחת המרכזיות עימן יתמודדו אשר גרוניס, סלים ג'ובראן, יורם דנציגר, ניל הנדל ועוזי פוגלמן.

הכספים הפרטיים
19,000 דולר במוקד [צילום: פלאש 90]

אין חולק שטלנסקי נתן לאולמרט למעלה מ-4,000 דולר לשימושו הפרטי. בית המשפט המחוזי קבע, בניגוד לעמדת ההגנה, כי עוד 15,000 דולר – שטלנסקי הגדיר כהלוואה לצרכים פוליטיים – היו גם הם לצרכים פרטיים.

המדינה אומרת: הנה לנו כספים פסולים, שניתנו בסמוך מאוד למועד בו הסתייע טלנסקי באולמרט כדי להגיע לשלדון אדלסון וליצחק תשובה; זה קרוב מאוד לשוחד, ובוודאי שמדובר במירמה והפרת אמונים. ההגנה אומרת: הסכום הראשון היה תקלה לא מוסברת, הסכום השני היה פוליטי כפי שאמר טלנסקי, ואם הוא היה רוצה משהו מאולמרט – לא היה צריך להזרים לו כאלו סכומים קטנים, לאחר שבמשך שנים גייס עבורו מאות אלפי דולרים.

הערת הח"מ: 19,000 הדולרים הללו שימשו נושא לשאלות רבות מצד השופטים בעת טיעוני ההגנה. אם יש בכך רמז כלשהו, הרי שנראה שהם סבורים – לפחות כרגע – שמדובר בבעיה משמעותית מבחינתו של אולמרט.

הקופה הסודית
150,000 דולר נעלמו [צילום: פלאש 90]

מדוע החזיק אורי מסר מאות אלפי שקלים ודולרים במזומן עבור אולמרט בקופה סודית, עליה ידעו רק שניהם ושולה זקן? המדינה אומרת: משום שמדובר היה בכספים בלתי כשרים שניתנו לצרכיו הפרטיים של אולמרט. ההגנה אומרת: משום שמסר קיבל אותם במזומן (ובאותה עת היה מותר לקבל תרומות פוליטיות במזומן) וחשב שזו הדרך הנאמנה ביותר לשמור עליהם, וגם לשמור על הערך הדולרי של התרומות שניתנו במטבע זה.

מדוע לא היו רישומים על הכסף שנכנס לקופה ויצא ממנה? המדינה אומרת: משום שהוא שימש לצרכים הפרטיים של אולמרט. ההגנה אומרת: מסר סיפר שזקן ניהלה רישום מסוים, אבל היא לא העידה ולכן יש לקבל את גירסתו של מסר.

מדוע לא דווחו סכומים אלו למבקר המדינה? המדינה אומרת: משום שהיו אלו כספים בלתי חוקיים ששימשו לצרכיו האישיים של אולמרט. ההגנה אומרת: משום שאולמרט סבר שאין צורך לדווח עליהם, שכן הם ניתנו לשימוש פוליטי בין מערכות בחירות. אולמרט סמך על מסר שיגיד לו אם יש לדווח, ומסר לא אמר דבר.

מי צריך להוכיח מה נעשה בכספים אלו? המדינה אומרת: מאחר שאולמרט היה הנהנה מן הכספים ומאחר שהוא היחיד שיודע מה נעשה בהם, נטל ההוכחה עובר עליו, והוא לא הצליח להראות מה עשה בכסף. ההגנה אומרת: המדינה צריכה להוכיח שהשימוש היה פסול, ומעבר לנחוץ – הוכחנו שלפחות חלק מהכסף שימש לפעילות פוליטית ספציפית.

הערת הח"מ: בכל מקרה עולה ריח רע מהקופה הזו, שביום בו נסגרה היו בה 150,000 דולר שעקבותיהם נעלמו (מסר אמר שנתן אותם לזקן, זקן לא העידה, אולמרט אמר שלא קיבל אותם). מדוע לנהל פעילות לגיטימית וציבורית רחבת היקף בכספים במזומן וללא תיעוד מסודר? מדוע זה לא עבר דרך עמותה או גוף שקוף אחר?

פס"ד הירשזון
"דגל שחור" [צילום: פלאש 90]

בפסק הדין בערעורו של אברהם הירשזון קבע בית המשפט העליון, כי "דגל שחור" מתנוסס מעל לשימוש בכספים במזומן, ועל המשתמש בהם להוכיח שהשימוש היה לגיטימי. המדינה אומרת: זה בדיוק מה שקרה עם אולמרט והקופה הסודית, ומאחר שלא הוכיח את השימוש הפוליטי לו הוא טוען – חזקה שהשימוש היה פרטי ולכן פסול ולכן יש כאן מירמה והפרת אמונים.

ההגנה אומרת: השופט אליעזר ריבלין דיבר בפס"ד הירשזון על נסיבותיו של אותו תיק, כאשר הירשזון טען שקיבל מעטפות של מזומנים מקופת חולים לאומית כתחליף למשכורת. על כך אמר ריבלין, כי במקום בו נהוג שלא לשלם במזומן – תשלום במזומן הוא מחשיד מאוד. אבל תרומות היה מקובל לתת במזומן, ולכן האמירה הזאת אינה חלה בענייננו.

הערת הח"מ: דבריו אלו של ריבלין נאמרו בחלק השני של פיסקה ארוכה, הפותחת בהתייחסות ישירה להירשזון ועוברת לאותה אמירה כללית. אפשר לטעון שהכוונה בכל הפיסקה היא כאן למקרה הספציפי ולנסיבותיו, ואפשר לטעון שזוהי אמירת רוחב החורגת מגדרו של אותו מקרה.

ויצמן ופרס
מה זה אומר עלינו? [צילום: פלאש 90]

שני נשיאי מדינה עלו בדיון: עזר ויצמן ושמעון פרס. ויצמן הוזכר בנוגע לקשריו עם אדוארד סרוסי, אשר הזרים לו עשרות אלפי דולרים על בסיס קבוע. בעקבות חשיפת הפרשה בידי יואב יצחק, קבע היועץ המשפטי לממשלה דאז, אליקים רובינשטיין, שאין להעמיד את ויצמן לדין משום שהכספים ניתנו על בסיס קשר חברי ולא בזיקה לתפקידו. אומרת ההגנה: זה בדיוק המקרה כאן. המדינה לא התייחסה לכך, אולי משום שאין המדובר בפסק דין מחייב, ואולי משום שהכל יודעים שויצמן התפטר בשל אותה פרשה, כך שקשה לומר שהוא יצא ממנה צדיק.

פרס הוזכר בקשר לתרומות שקיבל במסגרת התמודדותו בפריימריז של מפלגת העבודה. מבקר המדינה קבע שהתרומות ניתנו שלא כדין, אך בג"ץ דחה עתירה שביקשה לחייב את פרס להחזיר את הכסף. שוב אומרת ההגנה: זה בדיוק המקרה כאן. המדינה משיבה: ממש לא – שם דובר על גיוס תרומות לפריימריז, ואילו כאן מדובר על כספים ששימשו לפעילות פוליטית שוטפת.

הערת הח"מ: מה זה אומר עלינו, כאשר ראש ממשלה לשעבר המואשם בעבירות שחיתות מסתמך על שניים משלושת נשיאי המדינה האחרונים כדי לטעון שהם נהגו כמותו?

תאריך:  03/07/2013   |   עודכן:  10/07/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מעטפת השאלות
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מזמן היה בכלא
3/07/13 09:20
2
שמעון שבתאי
3/07/13 11:01
3
אהוד פרלסמן
3/07/13 11:34
4
א.ל. רמת-גן
3/07/13 14:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט אולמרט
"המדינה מתיימרת לקבל את הקביעות העובדתיות של בית המשפט המחוזי בפרשת ראשונטורס, אך לא כך הוא. היא מערערת על הקביעות היסודיות לפיהן לא הייתה תוכנית מירמה ולא נעשה שימוש בכספים העודפים למימון נסיעות פרטיות". כך אומרת (יום ג', 2.7.13) עו"ד נוית נגב בתשובתה בשמו של אהוד אולמרט לערעור המדינה לבית המשפט העליון. לדבריה, הסתכלות על התמונה כולה מלמדת שיש היגיון בקביעה לפיה נותר ספק סביר בדבר אשמתו של אולמרט.
02/07/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
15,000 הדולרים שנתן משה טלנסקי לאהוד אולמרט בנובמבר 2005 היו לצרכים פוליטיים ולא לשימוש פרטי, וזאת בניגוד לטענת המדינה. כך אומר (יום ג', 2.7.13) הסניגור, עו"ד נבות תל-צור. לדבריו, אי-אפשר לחלק את עדות טלנסקי לשניים ולומר שהכסף ניתן למטרות פרטיות.
02/07/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
"בטיעון של המדינה יש היפוך יוצרות מוחלט. משה טלנסקי הוא איש של תרומות פוליטיות. המדינה צריכה להוכיח את התזה שלה מעל כל ספק סביר; הנאשם לא צריך להוכיח. הוא צריך להראות שיש לו גרסה עם יסוד ושורש, וכאן יש הרבה יותר מזה". כך פתח (יום ג', 2.7.13) עו"ד נבות תל-צור את תשובתו בשמו של אהוד אולמרט בערעור בפרשת טלנסקי בבית המשפט העליון. לדבריו, התרומות היו פוליטיות והשימוש בהן היה פוליטי, וזהו הממצא העובדתי של בית המשפט המחוזי בירושלים.
02/07/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
בית המשפט המחוזי בירושלים טעה בצורה קשה, כאשר כלל לא הגדיר מהם "כספים פוליטיים", בזכותו את אהוד אולמרט בנוגע לכספים שהחזיק אצל עו"ד אורי מסר. "המינוח הזה הוא תרתי דסתרי". כך אומרת (יום ג', 2.7.13) נציגת הפרקליטות, עו"ד נעמי גרנות, בהמשך הערעור בבית המשפט העליון.
02/07/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
קיים דיסוננס בין הקביעות העובדתיות של בית המשפט המחוזי בירושלים בפרשת משה טלנסקי לבין הדיון המשפטי. בית המשפט התעלם מכך שאהוד אולמרט חטא שוב ושוב, וכלל לא עסק בסוגייה העיקרית: הוא קיבל עשרות אלפי דולרים מאדם פרטי. כך אומרת (יום ג', 2.7.13) עו"ד נעמי גרנות, נציגת הפרקליטות, בערעור בבית המשפט העליון.
02/07/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il