|   15:07:40
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
דניאל דמידוב ושאדי מרעי ב"קליגולה" [צילום: רדי רובינשטיין]
"קליגולה" בסטודיו יורם לוינשטיין

מקור הרוע והשיגעון

הקיסר קליגולה, כמו הקיסר נירון, נחשב לסמל הטירוף והרוע. הסופר והפילוסוף אלבר קאמי ניסה לעמוד על צפונות התופעה. סטודיו יורם לוינשטיין ממחיש בוויזואליה מדהימה וארוטית את הניסיון להסביר זאת בשילוב הפילוסופיה בפיסיות של התופעה
17/01/2016  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות

כשם שחנה ארנדט ניסתה לפענח את "הבנאליות של הרוע" בספר ההגות שלה, כך זוכה פרס הנובל אלבר קאמי (1960-1913) עשה זאת בספרו "קליגולה". כינויו של הקיסר מקורו בשם החיבה שקראו חיילי שר הצבא המהולל גרמניקוס, לבנו הקטן שכה אהב להימצא בקרבת הקרבות ואביו. מקור השם הוא "מגף קטן", כי הילד אהב לנעול את המגפיים הקטנים שתפרו לו חיילי אביו. אך תחושת הניצחונות וההישגים של האב תמה באחת כשנרצח והילד הקטן הפך ליתום, אך אומץ על-ידי משפחת הקיסרים היוליאנית המקורית אליה השתייך. בגיל 25 הפך לקיסר, אך שרשרת מימוש העיוותים בנפשו הביאה לרציחתו בשנת 41 לספירה, שלוש שנים ועשרה חודשים לאחר הכתרתו, כשהחל לממש את כל החזיונות המטורפים ביותר שהעלה המוח האנושי המעוות.

רצח כל הקרובים אליו, יחסי גילוי עריות עם אחיותיו ומות האהובה שבהן, דרוסילה, הוציאו אותו לגמרי מדעתו. את ביתו הפך לבית זונות שנשות שריו שימשו בו כנכס מתגמל בהכנסות נאות לקיסר. את רכוש שריו החרים, ולמעשה מוטט את כל הכלכלה הרומאית אז. הפחד ממנו גרם לכל מעגל מקורביו ושריו לשחק את המשחק לפי הכתבתו. והכל - כדי לאפשר לו את "החופש לעשות הכל בלי גבולות" - רעיון תנועת האבסורד, שאלבר קאמי שהיה מראשוניה, ומביא ביצירתו זו את האבסורד לממדים חסרי שחר לחלוטין. אין תמה שהתנועה נמוגה בהמשך המאה ה-20.

שחקני המחזור המסיים השנה את סטודיו יורם לוינשטיין מוכיחים בשתי הצגותיהם הראשונות השנה העולות במקביל, "פדרה מאוהבת", עליה כבר כתבתי לפני כמה ימים, ו"קליגולה" - שלסטודיו יש צוות שחקנים משובח ביותר, הראוי להעלות את הטרגדיות של שייכספיר בסטודיו בלי בעיה. אך מעבר לחומר הקשה, המורכב והנעלה שהם לקחו על עצמם, מהווה המרקם של שחקנים כה משובחים, עם בימאית מקורית ובלתי רגילה כאן - לילך סגל, שהיא גם המנהלת האמנותית של הסטודיו, התרגום הכה משובח של עינת ברנובסקי, עיצוב התלבושות של לירון מנקין, שמרהיבה את העין בגזרות, בעיצובים ובתלבושות הכה מיוחדות לכל תפקיד בהצגה, למיכל חרמון מעצבת הווידאו ארט (שתופס את מקום עיצוב הבמה המינימליסטי כיום), למעצב קרבות הבמה דניאל מרוז, ומעל כולם - שאפו נלהב ליצירת התנועה המדהימה והכה יוצאת דופן של עמית זמיר. שני האחרונים הם בוגרי הסטודיו בעבר גם הם. מרקם זה הוא הסיבה להצלחה.

במרכז ההצגה, כקליגולה, מצוי דניאל דמידוב, נצר לזוג הורים שחקנים נודעים, וכוכב בפני עצמו. הוא אינו משתדל להדגים רוע או רשעות לשמם. דווקא האמפתיה שהוא מקבל מהצופים מדגישה את הקונפליקט שבנפשו, והרוע שהוא ממחיש כאילו נובע מעצם מהלך הדברים, שלא את כולם מספרים בהצגה, אך הם כתובים על דפי ההיסטוריה. שפת הגוף של דניאל דמידוב כה מדויקת וזורמת, ובשליטה שאמנים מעטים בתיאטרון או במחול יכולים להגיע לשכמותה. במבט או בחיוך הוא יכול לשבש את פעולת שכלם של כל הסנאטורים האופפים אותו. מכולם הוא עושה עפר ואפר. אך השפלתם היא רק צד אחד בגילוי הרוע שבו, שמהווה כלי להתפרקות מכל מה שהצטבר בו מטראומות הילדות ומהמשכן. נדמה שאין רוע כזה ואולי לא יהיה, מה שהיטלר הוכיח שלא היא. וכל ההתפלספויות ששם אלבר קאמי בפיו במונולוגים שלו כקליגולה, אינם יכולים להניח את נפש הצופים להבנת התופעה.

הפילוסופיה של קאמי, הנשמעת הרבה במערכה הראשונה הארוכה מעט, מקבלת יתר עוצמה והמחשה במערכה שנייה, בה הוויזואליה מביאה את המחזה לשיאו. כמו שנאמר: "טוב מראה עיניים מהלך נפש". הקהל החוזר לאולם מתבקש להיכנס כדי לא לאחר ל"פולחן" לכבוד בכחוס, אל היין והזימה. בסצנה הפותחת, שהיא כולה באכחנלה של גופות עירומים בעיצוב תנועה מהמם שטרם נראה כדוגמתו. אך אל חשש. העירום אינו אמיתי, כי כולם עוטים לבוש בצבע עור, המכסה גם את פניהם, וגורם לגופות להיראות אנדרואידים במידת מה, ומזכירים את ציורי מארק קוסטאבי, שהדהים עימם את עולם האמנות בשנות ה-70 וה-80 במאה שעברה. ביטול המרכיבים האישיים, כמו תווי פנים וטשטוש המיניות, מסמלים גם את הקור האנושי הנסוך בארוטיות שבכל המחזה. אלמנט שדייוויד בואי המנוח הקרין גם הוא בכל הופעותיו הכה מוחצנות ומפתיעות. סצנה זו היא הפנינה של ההצגה, ולעמית זמיר המחמאות.

אחד-עשר השחקנים המבריקים, שלכולם נוכחות מרשימה ויכולת משחקית קלאסית, בצירוף ארבעת תלמדי שנה א' כשומרים ומשרתים, אך מתמזגים היטב עם היתר - זכאים למלוא התשבחות. וזו רק הצגתם הראשונה בפני קהל. בין כל התפקידים אי-אפשר שלא לציין במיוחד את הופעתו של שאדי מרעי בעל היכולת המגוונת למלא כל תפקיד (שכבש את הלב כנער המשת"פ בסרט "בית לחם" ומהופעתו בסדרה "פאודה"). שאדי הוא בעל סגולות שאי-אפשר להתעלם מהן - כל מבט שלו, גם אם הוא ניצב ללא מילה בין יתר הדמויות, לוכד את הצופים. מה גם שבתפקידו כסקיפיון, בו הוא מתחלף עם שניר איגולקין המרשים כלאפידוס, יש לו הזדמנות להמחיש את מלוא הטרגדיה בה מצויה דמותו. אך לא רק הוא, למעשה כל הסנאטורים מחויבים "לשחק אותה" לפני הקיסר, לצחוק מכל שטות ואבסורד שיוצאים מפיו, ובקיצור, להפוך לעפר ואפר לרגליו עד איבוד צלם אנוש.

ישראל קוז'ינסקי כ-חיריאס, מקבל סצנות חשובות המדגימות את קולו המצוין ויכולת התלכדותו עם הדמות הכוחנית אך המתוחכמת, ומשכנע את כל השאר לתכנן את רציחת הקיסר המטורף. רוני אוחנה ממלאת יפה את דמותה של דרוסילה המתה, שהבימאית מעלה מהאוב כשהיא למעשה חוזרת ונראית רק בדמיונו החולני של קליגולה. אך האישה היחידה שחלקה רב בהתפתחות העלילה, כבת זוגו של קליגולה, והמניעה את כל יתר המשתתפים בשואו להיות חלק מהמשחק של המטורף - היא קאסוניה, אותה עושה יעל פולמן החטובה והסקסית, בהמון כשרון, שליטה ויכולת מרגשת ושובת לב.

כל הסנאטורים המושפלים עד עפר מבריקים במשחקם: עופרי ביטרמן כעוזרו הקרוב ביותר של הקיסר, אבי סרוסי כ"מטלוס", מלא אמוציות ומשכנע, כמו גם גילי בורר כ-פטריציוס ואוראל איזיקל כ-סנקטוס. הופעה קצרה של מאי רופ הנאה כאשתו של מוציוס, אותה אונס קליגולה לעיני כל, מדגימה גם היא פן נוסף של שיא טירופו של קליגולה.

עיצוב התאורה לא היה מדויק, ובעטיו נחסך מהצופים חלק מעושר הבעותיו של דניאל דמידוב, בהיותו חלק מהזמן שרוי בעלטה. זוהי תכונה שפושה במחוזותינו, וחבל. מלבד זאת, זו הצגה שראויה לעלות על כל במת תיאטרון רפרטוארי, כמות שהיא - עם כל הקאסט המקורי והבימוי ועיצוב התנועה המופלאים.

ברכות לסטודיו על ההישגים עימם הוא פותח את שנת הלימודים האחרונה של שחקנים אלה.

יעל פולמן, דניאל דמידוב ורוני אוחנה [צילום: רדי רובינשטיין]
תאריך:  17/01/2016   |   עודכן:  17/01/2016
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע נגיד מזל טוב למזל החודש – מזל דלי. תאריך המזל: בין ה-20.1 ועד ל-19.2. אלמנט: אוויר. אופי האלמנט: יציב. סמל המזל: גלים. איבר בריאותי רגיש: מחזור דם.
17/01/2016  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
לא רבים יודעים כי אל מול מרגלותיו המערביים של הר הזבל חירייה (כיום פארק שרון) בפאתי תל אביב הדרומיים, כק"מ מערבית לצומת מסובים, שכנה במשך שנים רבות, חווה חקלאית שנוהלה והופעלה בעיקר בידי יוצאי קיבוצים. בני הקיבוץ התגוררו במקום עם משפחותיהם בבתים שתוכננו והוקמו עבורם ובמקום נוצרה קהילת התיישבותית - אם תירצו סוג של קיבוץ קטן.
17/01/2016  |  אלי אלון  |   כתבות
תרבות האוכל של ניו-יורק הושפעה לא במעט מזרם היהודים שנמלטו אליה מאימת הפוגרומים שפקדו אותם במזרח-אירופה. בצד שפת היידיש שהם הביאו עימם לארצו של הדוד סם, ושחלחלה במהרה לשפה האנגלית, הם הנחילו לכרך האמריקני גם שפע של מאכלים מסורתיים מבית-אמא, כמו הבייגל, הפרעצל, הלקס, הקורנד-ביף, הלשון הכבושה, המלפפון החמוץ, הקניש, החזרת והמאצע-בול.
17/01/2016  |  ראובן לייב  |   כתבות
הצהרתו של הגנרל מחמד עלי ג'עפרי, מפקד "משמרות המהפכה" האירניים ב-14 בינואר כי אירן מעורבת בפעילות צבאית בחמש מדינות והיא מאמנת כ-200 אלף לוחמים בסוריה, בעירק, בתימן, בפקיסטן ובאפגניסטן משקפת את הביטחון הגדול שחשה אירן בעקבות החתימה על הסכם הגרעיו והברית המתהדקת שלה עם רוסיה בזירה הסורית, אך היא מעוררת זעם רב בעולם הסוני על-רקע המשבר החריף בין אירן מנהיגת העולם השיעי לסעודיה מנהיגת העולם הסוני.
15/01/2016  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
אחרי שבע שנים של משא-ומתן, נחתמה לפני שבוע וחצי (יום ג', 4.1.16) עסקת הפינוי-בינוי הגדולה ביותר של ישראל עד היום: חברת הבנייה תדהר נכנסת כשותפה לחברת נ.ס.א (NSA), לפינוי ולהריסת 355 דירות ישנות במערב אור עקיבא. על הקרקע המתפנית, 118 דונם, ייבנו 1,750 דירות, מבני ציבור ומרכז מסחרי, נ.ס.א נמצאת בבעלות ניסים אסייג (53) ועוד שטצף (שעליו נפרט בהמשך) עורכי הדין גיל הירשמן ושמואל לכנר ייצגו אותו במו"מ. עכשיו יכול אסייג לנשום לרווחה: "תדהר חברה בעלת מוניטין, ותהיה גם הקבלן הראשי.
15/01/2016  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il