|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

קין והבל – קץ התמימות

פרשת בראשית היא פרשה מדאיגה, המעלה שאלות קשות לגבי טבע האדם שרק נוצר וכבר מתחיל לחטוא אך היא מציעה לנו גם אפשרות לחזור בתשובה
29/10/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות

   רשימות קודמות
  שמונה השנים האבודות של עודה
  הדין העברי ותפקידו בהתהוות עם ישראל
  הסוכנת 000
  כתמר יפרח
  היה או לא היה

סיפורם הקצר של קין והבל הכולל כמה פסוקים בלבד, הוא גם הסיפור שמסיים את עידן גן העדן. אם בסיפורם של חוה ואדם הגירוש מגן העדן הוא פיזי, בסיפור קין והבל - שהוא גם סיפור הרצח הראשון - מופרת ההרמוניה עצמה ומובהר כי גן עדן כבר לא הולך להיות פה. הסיפור נפתח כשגם קין וגם הבל מביאים מנחה לאל; האל שועה למנחה של הבל ודוחה את זו של קין. הסיבה להעדפה אינה נאמרת. ידוע שככלל, לסיפורי המקרא יש תמיד העדפה לבן הצעיר. חז"ל ניסו מצאו רמז בכתוב "...ויביא קין מפרי האדמה... והבל הביא גם הוא מבכורות צאנו ומחלביהן" ואולי הסיבה לא ניתנת כי כמו בכל העדפה הצד הדחוי, במקרה הזה קין, חווה אותה כשרירותית.

פגיעתו של קין קשה. הכעס והזעם מפנים את עצמם להבל המועדף, שכשלעצמו אינו אשם בהעדפתו. האל היודע על תחושותיו של קיין ועל הנרקם בלבו, נגלה אליו ואומר: "... למה חרה לך ולמה נפלו פניך: הלוא אם תיטיב שאת ואם לא תיטיב לפתח חטאת רבץ ואליך תשוקתו ואתה תמשל-בו". האל מנסה לעודד את קין שעדיין נתונה לו האפשרות לשפר את מעמדו "הלא אם תיטיב שאת", כלומר הדברים אינם סגורים; כשלון אחד עדיין אינו סוף פסוק. האל מעודד את קין, שחווה את רגשותיו כחזקים ממנו, ואומר לו שיש לו את הכוחות לגבור על הזעם ולמנוע את ההתרחשות הקטלנית "...ואתה תמשל בו".

בעידוד של האל טמונה גם אזהרה: אני הבורא שלך ובראתי אותך עם יכולת שליטה עצמית ובגלל שבראתי אותך עם יכולת שליטה עצמית, אני יכול גם להעניש אותך אם תעשה את המעשה האסור, כי אני יודע שהייתה לך אפשרות בחירה.

קין לא שועה לאזהרה. הוא בוחר שלא להביט לתוכו ומכאן הדרך להפיכתו לרוצח קצרה. כל רוצח הוא בסופו של דבר מישהו שבחר שלא להביט לתוך עצמו.

בספרו 'ראשית – פעמים ראשונות בתנ"ך' מנסה מאיר שלו, לקבוע את עיקרון המילה המנחה. על-פי המודל הזה, מאחר שהעולם נברא במילה, הרי ששום מעשה או רגש אינו קיים עד שהביטוי המילולי שלו מוזכר לראשונה בתנ"ך. בסיפור קין והבל מופיעה ההעדפה הראשונה ומביאה להופעת הרצח הראשון. הרצח הראשון קודם להופעת המיתה הטבעית. בנוסף הרצח הראשון הוא גם רצח אח. אולי זו דרכו של המקרא להגיד לנו שכל רצח הוא למעשה רצח של אח.

מעשה הרצח עצמו מרוכז במשפט אחד: "ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהיותם בשדה ויקם קין את הבל אחיו ויהרגהו".

המשפט בנוי באופן לא ברור תחבירית, כאילו נכנס משפט בתוך משפט. לא ידוע מה אומר קין להבל ומה קורה בין רגע האמירה לבין הרגע בו שניהם מוצאים את עצמם בשדה. יתכן שזו דרכו של המקרא לאמר לנו כי ממילא אין לכך חשיבות. הסיבה האמיתית לרצח היא ההעדפה שבתחילת הפרשה, וכל סיבה אחרת היא רק התירוץ שקין מספק לעצמו.

המדרש בבראשית רבא, בפרק כ"ב מנסה להסביר לנו על מה נסב הסכסוך. ר' סימון מספק פירוש סוציאליסטי, שמנסה להראות את האבסורד שבחלוקת הרכוש. לפי ר' סימון, זה לקח את כל הקרקעות וזה לקח את כל המטלטלין. אמר לו זה פשוט את בגדייך, שהינם מטלטלין ולכן שלי. אמר לו זה אל תעמוד על הקרקע שלי.

לעומתו ר' לוי טוען שמדובר היה בסכסוך דתי – הם חילקו ביניהם את הקרקעות והתחילו לריב בחצר מי יהיה בית המקדש ואילו רבי יהודה ברבי קובע כי שני האחים רבו למי תהיה תאומתו של הבל, שהייתה דומה בכל לחוה אמנו.

ניתן לראות בשלושת הוורסיות השונות, גרסה אחת, הבאה לאמר שכל הסכסוכים האנושיים יסובו מעתה על רכוש, כבוד ואהבה. לעיתונאי אראל סג"ל יש דרך מעניינת לאחד בין הפרשנויות השונות, לפיה כשאתה רואה מחלוקת שנסובה על רכוש או בחלקו של מי יבנה בית המקדש, חפש מאחורי הקלעים את חוה.

לאחר המעשה הטראגי נגלה האל לקין ושואל אותו "אי הבל אחיך?", קין מתמם: "השומר אחי אנוכי?". תשובתו הזועמת של האל לקין לא מאחרת להגיע "כל דמי אחיך צועקים אלי מהאדמה". יש האומרים שהסיבה למעבר לדיבור בלשון ריבוי "דמי אחיך" באה ללמד על כך שברצח הבל, כמו בכל רצח, לא ניטלים רק חיי הקורבן אלא גם חיי כל הצאצאים שיכול היה להוליד וכעת לא יוולדו.

נראה כי בפרשת 'בראשית' האל בוחר לאמר את דברו על דרך השאלה. החל מהשאלה לאדם בתחילת הפרשה "איכה?", דרך השאלה "למה חרה לך ולמה נפלו פנייך..." ועד לשאלה שמופנית לקין כעת. בכל הפעמים התשובה ידועה לאל היטב. ידיעה זו היא הסיבה שהוא פונה מלכתחילה. הפניה נעשית על דרך השאלה, כדי לאפשר נטילת אחריות על המעשים. אדם וקין מאכזבים את האל, מתחמקים ומלמדים אותו שיעור חשוב על הבריאה החדשה שלו.

האל מתאר באוזני קין את העונש שיוטל עליו, להיות ארור מהאדמה שהיא מקור הפרנסה שלו. קין עונה לו "הן גרשת אתי היום מעל פני האדמה ומפנייך אסתר והייתי נע ונד בארץ והיה כל-מצאי יהרגני;" לכאורה קין כבר קיבל את העונש בכך שגורש מהאדמה, אך הוא חושש כעת לא מהעונש האלוקי אלא מהנקמה האנושית.

בתשובה מוענקת לו הגנה בקביעה האלוקית "כל-הורג קין שבעתים יקם" ובאות הקין שמוטבעת בו. הוצאות להורג רבות נעשו בשמו של האל. בפעם היחידה בתנ"ך שבה האל נדרש לעונש המוות הוא שולל אותו ואף מנמק: "שבעתים יקם". האל מסביר שנקמת דם תיצור שרשרת רציחות שאין לה סוף. שימת לב, כי זו אינה התפיסה הנוצרית הקובעת כי יש למחול לחוטא על כל חטאיו. האל המתואר בפרשה הוא אל שמעניש, אבל את הפרורגטיבה ליטול חיים הוא שומר לעצמו ואינו ממהר להפעיל.

לשון הדברים פשיטא כי האות שהוטבעה בקיין נועדה להגן עליו, אך בדרך כלל אנו נוטים לפרש את האות הזו גם כאות קלון ואף יצרנו בלשון את הביטוי "אות קין". על הרקע הזה מתבלטת פרשנותו היחידה והסלחנית של ר' חנין, אשר אמר "עשהו אות לבעלי תשובה". כלומר לפי ר' חנין המדובר בהגנה האלוקית הניתנת לבעלי תשובה אמיתיים.

פרשת בראשית היא פרשה מדאיגה. מופיעים בה גם הגירוש מגן העדן וגם הרצח הראשון. הפרשה מעלה שאלות קשות לגבי טבע האדם שרק נוצר וכבר מתחיל לחטוא. בהתחלה מופיע החטא הדתי (אכילת התפוח) ומיד אחריו החטא הפלילי, ובשני המקרים הוא מלווה בקושי לקחת אחריות. במצב הדברים המתואר, נוכל למצוא אולי נחמה בפרשנותו של ר' חנין. האל אומר אני בראתי העולם וכפי שבראתי בו את האפשרות לחטוא בראתי בו גם את היכולת לחזור בתשובה.

תאריך:  29/10/2008   |   עודכן:  30/10/2008
תמר הר-פז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשנים האחרונות הפכה כבישת זיתים עצמית לתחביב מקובל. הכנה של זיתים מצריכה סבלנות, אך סיפוק רב בצידה.
29/10/2008  |  תמי  |   מאמרים
אין אפילו מילה אחת בחוק על "ראש הסיר" וכל המועמדים, או לפחות רובם, מבקשים שנבחר בהם לתפקיד "ראש הסיר".
29/10/2008  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
"מקצוע עריכת הדין נמצא עמוק בתוך התהום. אנחנו נמצאים במצב קטסטרופלי ומוכרחים לרפא אותו. כשאני למדתי באוניברסיטה היה כמעט בלתי אפשרי להתקבל ללימודי משפטים. 150 עד מאתיים בוגרים סיימו את הפקולטה מדי שנה. למדנו שישה ימים בשבוע בשנה הראשונה, וחמישה ימים בשבוע בשנה השנייה והשלישית. לא היו מכללות. הייתה חובת נוכחות קפדנית בשיעורים והיה רישום על כך. היה בלתי אפשרי לעבוד בזמן הלימודים".
אחד המכשולים העיקריים שאינם מאפשרים חתימה על הסכם קבע ישראלי-פלשתיני ויישומו, הוא חוסר היכולת של הרשות הפלשתינית לקיים שליטה ביטחונית ביהודה ושומרון, להבטיח חוק וסדר ולמנוע הפיכת האזור לבסיס יציאה לפיגועים לאחר שישראל תפסיק לפעול בו. מאז נפילת עזה בידי חמאס ביוני 2007, מתנהלת ברשות פעילות נמרצת לרפורמה במנגנוני הביטחון ובניית יכולותיהם בעיקר בסיועם של ארצות הברית, האיחוד האירופי, ירדן ומצרים. אלו מסייעים במימון, הספקת נשק, יעוץ והדרכה. יש חשיבות לזיהוי נכון של מידת ההצלחה של הרפורמה הביטחונית משום שלכך יש השלכה מהותית על הנכונות של ישראל להגיע להסכמים עם הפלשתינים וליישם אותם.
28/10/2008  |  שלמה ברום  |   מאמרים

28/10/2008  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il