|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

שופט לא נפסל חרף היכרות אישית עם עורך דין

השופטת ביניש קבעה כי הכרות שנסתימה לפני 15 שנים אינה מקימה חשש ממשי למשוא פנים החזקה: שופטים הם אובייקטיבים
12/01/2010  |   ענבל בר-און   |   פסיקה   |   תגובות
אם חברים לא שופטים (בשביל זה יש הלכות איסור משוא פנים?) [ איקי פוטודינו]

איסור ניגוד עניינים
ענבל בר-און
בכדי להגן על האזרח מפני פקידי רשות אשר מנצלים את סמכותם לרעה לצורך האינטרסים האישיים שלהם נוצר במשפט המנהלי כלל איסור ניגוד העניינים
לרשימה המלאה

קשרי עבודה והיכרות קודמים מצדיקים פסלות שופט
עו"ד ליאת בכר-סגל
בית המשפט העליון קבע, כי הדיון בתביעות המשיבה במסגרת תיק גירושין בינה לבין המערער, שמתנהלות בבית המשפט לענייני משפחה, יועבר לשופט אחר, לאור העובדה שלפני 8 שנים, בתקופה בה טרם מונתה השופטת הדנה בתיק לכהונתה, וניהלה משרד עורכי דין, עבדה אצלה המשיבה למשך 3 חודשים כעורכת דין שכירה
לרשימה המלאה

מסתבר: ל"בית המשפט" אין רגשות
ענבל בר-און
השופטת דורית ביניש קבעה כי היכרות שנסתיימה לפני כ-15 שנה אינה היכרות המקימה חשש למשוא פנים * ובכלל, מי כמונו אובייקטיבים השופטים * אמת או מניפולציה?
לרשימה המלאה

"אכן, כאשר ישנה היכרות אישית עם היושב בדין, יש בכך כדי להקים לעתים חשש ממשי למשוא פנים. ואולם, אין לקבוע כלל קטגורי של פסלות במצב זה, אלא יש לבחון את כלל נסיבות המקרה בשים לב לאופי ההיכרות, מסגרתה, משכה ומשך הזמן שעבר מאז ההיכרות... במקרה שלפניי, כעולה מדברי השופט עצמו, מדובר בהיכרות מן העבר בין בית המשפט לבין עו"ד אלטלף, שהינו בעל דין, אשר נוצרה במסגרת לימודיהם בעבר ואף המשיכה לפרק זמן לא ארוך למסגרת חברתית-אישית. ואולם, הקשר נותק לפני כ-15 שנים לערך ומאז לא קיים כל קשר בין השופט לבין עו"ד אלטלף למעט אמירת שלום הדדית בעת מפגשים אקראיים. בנסיבות המתוארות אכן מדובר בהיכרות אישית מן העבר, ואולם משך הזמן מאז נותק הקשר בין עורך הדין אלטלף לשופט הינו כה ארוך, עד כי נראה כי אין די בעצם ההיכרות וקשרי העבר כדי להקים עילה לפסילת בית המשפט מלדון בתיק הנוכחי שהובא לפניו. כך קבעה (יום ג', 12.01.10) נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש.

קביעתה של ביניש ניתנה בתשובה לבקשת פסלות שהגיש אחד הצדדים, לפסול את השופט נחום שטרנליכט מלשבת בדין עקב היכרותו המוקדמת עם עו"ד אברהם אלטלף, הוא הצד שכנגד. השופטת קבעה כי היכרות שנסתיימה לפני כ-15 שנה אינה מקימה חשש ממשי למשוא פנים, ואין נפקא מינה אם השופט עצמו הצהיר על הכרות זו אך ורק בישיבת המשפט השלישית ואילו עו"ד אלטלף לא הצהיר כלל על הכרות זו, שכן ההלכה הפסוקה הידועה זה מכבר היא ששופט, בהיותו מיומן בשפיטה, יכול להתעלות מעל "השפעתה של הכרות שגרתית", כדברי השופטת.
פסק דין: ע"א 9174/09 דוד בגדדי אחזקה ושיפוצים בע"מ נ' עו"ד אברהם אלטלף
בעל דין הגיש בפני השופט נחום שטרנליכט בקשת פסלות וזו נדחתה, ומכאן הערעור לביהמ"ש העליון. השופטת ביניש דחתה את הבקשה בקובעה כי הכרות אישית שנתסיימה לפני כ 15 שנה אינה מקימה עילת פסלות, בייחוד על רקע הגישה המצמצמת הנהוגה בדיני פסלות שופטים ולפיה חזקה כי השופט פועל באובייקטיביות, ועל שכמי המבקש לסתור חזקה זו, מוטל נטל שכנוע כבד מאד.

עובדות המקרה

חברת דוד בגדדי אחזקה ושיפוצים בע"מ הגישה ערעור על החלטת בית משפט השלום בפתח תקוה (השופט נחום שטרנליכט), לפיה סירב בית המשפט לפסול את עצמו מלדון בעניינם של המערערים ב.א. 12601-12-08.

חברת האחזקה הגישה תביעה כספית שבבסיסה הסכם קבלנות לבניית שלד לבית כנסת. המשיבה 2, עמותת מי לה' אלי, הגישה כתב הגנה וכתב תביעה שכנגד נגד המערערים.

במועד הדיון המקדמי הצהיר השופט שטרנליכט כי קיימת היכרות בינו לבין עו"ד אלטלף. עקב כך ביקש בא-כוח המערערים כי בית המשפט יפסול את עצמו מלדון בעניינם.

השופט שטרנליכט דחה את הבקשה. הוא קבע כי אכן קיימת הכרות בינו לבין עו"ד אלטלף שראשיתה לפני שנים רבות, כתוצאה מלימודים משותפים במכון הגבוה לתורה באוניברסיטת בר-אילן ודרך חברים משותפים. עוד הוסיף השופט כי אף במשך פרק זמן לא ארוך במיוחד השתתפו הם יחד עם בנות זוגם בחוג חברתי משותף. ואולם, בית המשפט הבהיר כי הקשר נותק לפני כ-15 שנה או קצת פחות ומאז מתמצה באמירת שלום הדדית בעת מפגשים אקראיים. לפיכך קבע השופט שטרנליכט כי לא קיים חשש ממשי למשוא פנים, אלא חשש סובייקטיבי בלבד ודחה את הבקשה לפסילה.

טענות הצדדים

המערערים טוענים כי טיב ההיכרות בין השופט שטרנליכט לבין עו"ד אלטלף מקים חשש ממשי למשוא פנים, שכן ההיכרות עולה לכדי קרבה ממשית אחרת. מדובר בקשר חברי, ממושך ואישי ואין לדעתם, לייחס משקל ממשי לעובדה שהקשר נותק. לטענת המערערים אף אופן התנהלות השופט שטרנליכט, אשר ידע בדבר היכרות זו עם קבלת התיק לידיו לפני כשמונה חודשים, אך הצהיר עליה רק לאחר מתן שלוש החלטות בתיק, מקימה עילה כשלעצמה לפסילת השופט.

הבהרת השופט שטרנליכט כי חרף היכרות זו ידחה טענת פסלות אם תעלה (הבהרה אשר לא באה לידי ביטוי בפרוטוקול), העלאתו של המערער 2 לדוכן העדים לחקירה שהוכנה מבעוד מועד על-ידי השופט ובטרם התבררה לצדדים מסגרת הדיון, וכן, שתיקתו של עו"ד אלטלף שהינו בעל דין בתביעה בנוגע להיכרות עם השופט שטרנליכט, מובילים אף הם, לדעת המערערים, למסקנה כי יש לפסול את המותב הנוכחי ולהעביר את הדיון לידי מותב אחר.

קביעות בית המשפט

  • הכרות אישית עם שופט – כל מקרה לנסיבותיו - אכן, כאשר ישנה היכרות אישית עם היושב בדין, יש בכך כדי להקים לעתים חשש ממשי למשוא פנים, ואולם, אין לקבוע כלל קטגורי של פסלות במצב זה, אלא יש לבחון את כלל נסיבות המקרה בשים לב לאופי ההיכרות, מסגרתה, משכה ומשך הזמן שעבר מאז ההיכרות: "ההחלטה בדבר פסלות שופט במקרה של היכרות אישית היא נגזרת של אופי ההיכרות, כמו גם אופי הסכסוך שבפני השופט. ייתכנו מקרים בהם עשויה היכרות לגרום לשופט לפסול עצמו במקרים מסוימים, כשם שייתכנו מקרים בהם האיזון הראוי בין אופי ההיכרות, אופי ההליך ויעילות הדיון יאפשר את קיום הדיון חרף קיומה של היכרות אישית". (ע"א 1011/97 יעקב פדידה נ' בנק דיסקונט לישראל בע"מ (לא פורסם, 10.3.1997); יגאל מרזל, דיני פסלות שופט 243 (2006)).

  • פסלות שופטים לעיתים מזומנות תפגום ביעילות הדיון - יפים לעניין זה דבריו של הנשיא מ' שמגר, בציינו כי: "אם השופט יפסול עצמו בכל מקרה בו קיימת היכרות מן העבר או מן ההווה, בלי שהדבר מעוגן ביחסי קירבה מיוחדים, יפריז לצד החומרה ללא הצדקה עניינית וגם יכביד ללא צורך על פעולתה של המערכת השיפוטית. היכרות, ותהיה זו היכרות שבהווה, אינה הופכת את השופט לפסול. היא אינה יוצרת מראש חריצת דין אישית כה מהותית כלפי האדם עד שיהיה בכך כדי ליצור נטיית לב המשתלטת על שופט מקצועי בעזות כה רבה עד שאינו יכול להגיע להכרעה עניינית. זהו תחום מובהק אשר בו בא לידי ביטוי היישום של אמת המידה של השופט המקצועי היודע להשתחרר מהשפעתה של היכרות שיגרתית עקב כוחו והרגלו של בעל משרה שיפוטית היודע להתעלות מעל השפעתה של היכרות שיגרתית."

  • ההכרות האישית במקרה הנדון אינה יוצרת משוא פנים - במקרה שלפניי, כעולה מדברי השופט עצמו, מדובר בהיכרות מן העבר בין בית המשפט לבין עו"ד אלטלף, שהינו בעל דין, אשר נוצרה במסגרת לימודיהם בעבר ואף המשיכה לפרק זמן לא ארוך למסגרת חברתית-אישית. ואולם, הקשר נותק לפני כ-15 שנים לערך ומאז לא קיים כל קשר בין השופט לבין עו"ד אלטלף למעט אמירת שלום הדדית בעת מפגשים אקראיים. בנסיבות המתוארות אכן מדובר בהיכרות אישית מן העבר, ואולם משך הזמן מאז נותק הקשר בין עורך הדין אלטלף לשופט הינו כה ארוך, עד כי נראה כי אין די בעצם ההיכרות וקשרי העבר כדי להקים עילה לפסילת בית המשפט מלדון בתיק הנוכחי שהובא לפניו.

  • אין נפקא מינה שהשופט הודיע על הכרותו עם בעל הדין אך ורק בישיבה השלישית - אשר לטענה כי היה על בית המשפט להודיע על דבר היכרותו עם עו"ד אלטלף קודם לכן הרי שגם אם נכון הדבר והייתה לבית המשפט הזדמנות לעשות כן, משהודיע על דבר ההיכרות בתחילת הדיון ומשנתאפשר למערערים להביע דעתם בעניין, זכותם בהליך לא נפגעה. אף אין בטרוניה כנגד עו"ד אלטלף על שנמנע מחשיפת הקשר בעצמו כדי לשנות מן המסקנה ולפיה בבחינה כוללת של נסיבות העניין לא הוכח קיומו של חשש ממשי למשוא פנים מצד בית המשפט, מסקנה העולה בקנה אחד עם דברי בית המשפט בהחלטתו.

תוצאת ההליך

בקשת הפסלות נדחתה

פרטי ההליך

- בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים
- בפני השופטת דורית ביניש
- בשם המערערים: עו"ד גור אוזן

ע"א 9174/09 דוד בגדדי אחזקה ושיפוצים בע"מ נ' עו"ד אברהם אלטלף
תאריך:  12/01/2010   |   עודכן:  12/01/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שופט לא נפסל חרף היכרות אישית עם עורך דין
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישמעאל
12/01/10 23:43
2
פינסקר
13/01/10 01:24
3
צ'חי גושן
13/01/10 08:46
4
עידןסובול
13/01/10 13:27
5
שלוסר
13/01/10 16:06
6
הפי
25/01/10 01:00
7
גרי
30/01/10 18:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"אין ספק כי מחדלים אלו לא נעשו בזדון, או מתוך כוונה חלילה להפליל את הנאשמים ולטפול עליהם אשמת שווא. מדובר במחדל רשלני ולא בהתנהגות מחושבת ומתוכננת של הרשות החוקרת והתובעת ולא היה כל ניסיון להסתירם או להתחמק מהם. אך עדיין, מחדלים אלו מצדיקים את קיומה של ההגנה מן הצדק, שכן הצטברות כל המחדלים יחדיו, השיהוי הרב בהגשת כתב האישום על-ידי הפרקליטות, וזאת ללא כל הצדקה הנראית לעין, מחדלי החקירה הרבים, אי חקירת חלק מהחשודים, וצירוף חשודים אחרים כעדי תביעה, יש בהם להוות 'מסה קריטית' - הגורמת לפגיעה ממשית ביכולת הנאשמים להתגונן ובזכותם הבסיסית לניהול משפט ראוי והוגן. יש במחדלים אלה פגיעה ממשית בחוש הצדק וההגינות ויש בהם לגרום לעיוות דין לנאשמים. באיזון הראוי מצאתי כי למרות שחיי אדם קופחו ברשלנותם של גורמים כה רבים - יש להעדיף זכויותיהם היסודיות של הנאשמים לניהול הליך משפטי ראוי והוגן, על פני האנטרס הציבורי בניהול ההליך. בשלב זה גם לא מצאתי כל אפשרות לתיקון המחדלים בשל האיחור הרב והקשיים המובנים לעשות כן בשלב זה. לאור כל האמור, אף שבלב כבד, אני מקבלת הטענה המקדמית ומורה על ביטול כתב האישום". כך קבעה (יום ב', 21.12.09) שופטת בית משפט השלום באשדוד, רות לביא, בבקשה שהגישו פרקליטי הנאשמים - חברה ומנהל עבודה - אשר יוחסה להם גרימת מוות ברשלנות של עובד, לביטול כתב האישום בטענת 'הגנה מן הצדק'.
12/01/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב חייב את בעל המניות העיקרי בחברת רויאל קונקשיין לשלם חוב של החברה מאחר שחוב זה נוצר במרמה, בידיעתו וביוזמתו. השופט רחמים כהן: אין לאפשר לנתבע להסתתר מאחורי המושג "בעירבון מוגבל".
02/12/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
לאחר שניאות ביהמ"ש המחוזי בתל אביב לגזור על האחים אוחנה מספר עונשי מאסר מצטרפים בשל עבירות שונות שביצעו, חזר בו ביהמ"ש מהחלטתו וקבע כי העונשים יחפפו זה לזה. הסיבה: המשטרה חקרה שלא כדין, ויש מקום להקל עם עונשו של מי שהראיות שנאספו כנגדו, נאספו בפסלות.
01/12/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר 23 שנות מאסר על הנאשם שירה לעבר אשתו וזוג ידידיה, מה שהוביל למותו של הידיד( ב', 30.11.2009). לדברי השופטים, אברהם טל, ד"ר אחיקם סטולר ורות לורך, למרות שמדובר בהריגה, ולא ברצח, יש להחמיר עם הנאשם. "צריך להעביר מסר מרתיע".
30/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר (30.11.2009)על הנאשם שירה לעבר אשתו וזוג ידידיה, מה שהוביל למותו של הידיד, 23 שנות מאסר. לדברי השופטים, אברהם טל, ד"ר אחיקם סטולר ורות לורך, למרות שמדובר בהריגה יש להחמיר. "צריך להעביר מסר מרתיע".
30/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
יואב יצחק
יואב יצחק
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il