|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

אפקט פיגמליון <br>

סטנדרטים כפולים - פרק מספר "לוחמות בצה"ל" העומד לצאת לאור בימים אלה
18/05/2014  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
אשכנזי. קיבל החלטה [צילום: פלאש 90]

הריגת האויב
כשקצינים וחיילים מתחילים לחשוב שהישארות בחיים היא המשימה ושהיא חשובה יותר מהריגת האויב והשגת ניצחון בקרב, הם חדלים להיות כוח לוחם תכליתי.

בשלהי 1998, עם כניסתו של שאול מופז לתפקיד הרמטכ"ל, הוא העיר הערה פיקודית למג"ד 101, לאחר שתיחקר אישית אירוע שבו חדר מחבל חיזבאללה למוצב סוג'וד שבדרום לבנון. האירוע החל בחדירת מחבל למוצב, המשכו בתקיפת חייל, וסיומו בהימלטות המחבל ללא פגע. בעקבות האירוע, הדיח מופז מתפקידי לחימה את מפקד המחלקה שהחזיקה את המוצב, את סמל המחלקה ואת הלוחם שנאבק במחבל והבריח אותו. ההדחות באו בעקבות מה שכינה הרמטכ"ל "אי-חתירה למגע והרג המחבל".

אירוע דומה התרחש בנובמבר 2003, סמוך לשעה שש בבוקר באזור מחסום כביש-המנהרות. למחסום הגיע מחבל במכונית מכיוון הכפר אל-חאדר שליד בית לחם. המחבל נשא רובה סער קלצ'ניקוב, והיה עטוף במחצלת תפילה. הוא פתח באש לעבר המחסום, ומהירי נהרגו שני חיילים. שבעת החיילים ששהו אותה שעה במחסום לא הסתערו על המחבל, ורק אחד מהם השיב באש. מפקד המחלקה, שישן בג'יפ בעת האירוע, לא ירה ולא הסתער. בעקבות המסקנות מתחקיר הפיגוע, העיר מפקד חטיבת הנח"ל הערה פיקודית למפקד הפלוגה, מפקד המחלקה הודח, משום שלא היה ערני לנעשה ולא הסתער על המחבל, ושני לוחמים הודחו, משום שלא קמו להסתער.

ב-2008 הדיח הרמטכ"ל מג"ד שריון בעקבות פיגוע. הסיבה לכך הייתה שהמג"ד לא הביא לסיום אירוע כמצופה ולא חתר למגע. מפקד גדוד 9 של חיל השריון הודח מתפקידו בעקבות הפיגוע במסוף הדלק בנחל עוז שאירע כשבועיים קודם לכן ושבו נהרגו שני אזרחים ישראלים שעבדו במקום. הפיגוע החל לאחר שחוליה של ארבעה מחבלים הצליחה לחדור למסוף ופתחה באש לעבר העובדים במקום. כוחות צה"ל השיבו אש לעבר המחבלים והצליחו להרוג שניים. שני המחבלים הנוספים נמלטו חזרה לשטח הפלשתיני וחוסלו כעבור כשעה בתקיפה של חיל האוויר. מתחקיר ראשון של האירוע עלה כי חוליית המחבלים פרצה את גדר הגבול והצליחה להרוג את שני האזרחים הישראלים במכת האש הראשונה. טנק של חטיבת השריון 401 השיב בירי פגזים לעבר המחבלים והרג שניים מהם. שניים נוספים הצליחו להימלט בחזרה לתוך הרצועה, ובתום מרדף שניהלו אחריהם כוחות צבא, הם חוסלו בתקיפות של חיל האוויר.

הרמטכ"ל דאז רא"ל גבי אשכנזי קיבל את ההחלטה בעקבות תחקירי האירוע, שמהם עלה כי המג"ד לא חתר למגע עם המחבלים שחדרו למסוף. הרמטכ"ל זימן את מפקד הגדוד לשיחה והציג בפניו את עיקרי המסקנות של התחקירים המבצעיים שבוצעו הן בפיקוד דרום והן בפיקוד מרכז באשר לפעילות הכוחות שעליהם פיקד בעת האירוע. לאחר השיחה ונוכח ממצאי התחקירים, החליט אשכנזי לאמץ את המלצתם של אלוף פיקוד המרכז גדי שמני ואלוף פיקוד דרום יואב גלנט ולהדיח את המג"ד מתפקידו. הרמטכ"ל הסביר את החלטתו בכך שהמג"ד לא הביא לסיום האירוע כמצופה, והדגיש כי המקצועיות והחתירה למגע ולניצחון הם ערכי יסוד, שלאורם יש לפעול.

תרבות צבאית הסותרת את שבועת-החייל

במהלך חדירת מחבלים בגבול מצרים באזור הר חריף, הסתער כוח צה"ל בפיקוד סמל מחלקה במילואים על חוליית מחבלים וחיסל אותה. הכוח כלל גם לוחמת מקרקל. חיילת אחרת שנכחה באותו אירוע הסתתרה במהלך חילופי האש. לאחר שהסתיים הקרב, גילו מפקדי החיילת שהסתתרה כי היא נעלמה, ולמשך זמן, עד שאותרה, עלה חשש כי נחטפה. לאחר שנמצאה, טענה החיילת כי חששה לירות על-מנת שלא יהיה ירי דו-צדדי בינה לבין חיילי התותחנים. הלוחמת הוסיפה כי לפי הבנתה לא היה לה סיכוי מול המחבלים. במכתב שפרסמה כתבה כי לולא הסתתרה, ודאי הייתה נהרגת או נחטפת.

"אני מזהה רעש מטורף של ירי. מחבל מכוון עלי נשק כשאני 70 מטר ממנו וחשופה ובנס לא נפגעתי... מיד פרקתי מההאמר, תפסתי מחסה מאחורי הגלגל האחורי וקולטת שאני לבד. אין לי חיפויים אין לי עם מי להסתער, כל זה כשהטלפון דלוק ואימא שומעת את הכול".

במהלך התחקיר שבוצע הסבירה החיילת, כי חששה לירות לעבר המחבלים ואמרה כי "לא היה לי סיכוי נגדם". מפקד החטיבה, אל"ם גיא ביטון, אמר לה כי לא פעלה כמצופה מלוחמת, אולם לא מצא לנכון להעמידה לדין ואו להדיחה מתפקידה. לדבריו של גורם צבאי:
"הלוחמת אכן לא הסתערה, אך לא פעלה בניגוד לפקודות ולא סיכנה אף חייל מהכוח והיא תמשיך לתפקד כלוחמת בגדוד".

בחינה של האירועים מלמדת אותנו כי המקצועיות והחתירה למגע ולניצחון הם ערכי יסוד בצה"ל ולאורם יש לפעול, אולם רק כשמדובר בלוחמים ומפקדים גברים. כשהללו אינם חותרים למגע, הם מודחים, לאחר תחקיר, מתפקידי לחימה ומתפקידי פיקוד. אולם כשמדובר בלוחמת שהחליטה להסתתר ולא לירות ולהסתער, היא נותרת לוחמת.

מדיניות זו ממשיכה את התפיסה שחייבים להסמיך כל אחת שהתנדבה להיות לוחמת, גם אם לא השלימה (בשל חוסר כשירות) את החלק העיקרי בהכשרתה, כפי שעולה מעדויות הלוחמות המובאות לעיל. מן הראוי לציין כי סמל המחלקה והלוחמת שהסתערו והיו בין אלה שחיסלו את חוליית המחבלים, קיבלו צל"שים. צל"ש הוענק גם למפקד מחלקה בגדוד "הבוקעים" מחטיבה 401, שפעל לחיסול חוליית-המחבלים בתקרית האש בכרם שלום ב-5 באוגוסט 2012. במהלך האירוע, ירה הטנק בפיקודו שני פגזים לעבר משוריין מצרי שעליו השתלטו מחבלים וחדרו באמצעותו מסיני לישראל.

הותרתה של לוחמת בתפקידה, אף על-פי שלא פעלה כמצופה מלוחמת, וחלוקת צל"שים ללוחמים ומפקדים שביצעו את משימתם בהצלחה, למרות אלף אלפי ההבדלות בין שני המקרים, הם שני צדדים של אותו מטבע. צל"ש ויתר עיטורי צה"ל הם אותות המוענקים לחיילים ולקצינים שהפגינו אומץ וגבורה יוצאי דופן. לא בכדי, רבים מבין מקבלי העיטורים נהרגו תוך כדי המעשה שבגינו קיבלו את העיטור (דוגמת מופת לכך היא מלחמת השחרור, שבה חולקו 12 צל"שים בלבד, ושבמהלכה נהרגו כששת אלפים חיילים. דוגמה הפוכה היא מלחמת לבנון השנייה, שבה מרבית 142 העיטורים שהוענקו היו על חילוץ נפגעים, ונהרגו בה 119 חיילים).

כשמצד אחד אין מדיחים לוחמת שלא פעלה כמצופה ממנה, ומצד שני מעניקים צל"שים לחיילים וקצינים בלי שהפגינו אומץ וגבורה יוצאי דופן, מועבר מסר כפול ומכופל לכלל צה"ל. המסר האחד הוא כי נשים הן לוחמות, אולם רק עד שנשקפת סכנה לחייהן, ואז עובדת היותן לוחמות נתונה לשיקול דעתן. המסר האחר הוא שהסתערות על האויב, שמוגדרת משימת יסוד בלחימה, היא דבר יוצא דופן. זוהי זילות מסוכנת בעיקרי הלחימה. בדיוק בנושא זה הפיץ בעבר קצין חינוך ראשי, תא"ל אלעזר שטרן, דף הסברה שבו גינה לוחם צנחנים שלא הסתער. בראיון רדיו טען תא"ל שטרן, כי "היו לנו כבר פחדנים בעבר, אבל פחדנות מעורבת באידיאולוגיה היא בעיה אמיתית".

שילוב מסרים מסוג זה למפקדי הצבא וחייליו הוא בבחינת נבואה המגשימה את עצמה, היות שהם עלולים לעורר התנהגות חדשה שתגשים את התפיסה המוטעית. כלומר אנו עשויים למצוא את עצמנו עם לוחמים שיחליטו מתי יסתערו ומתי יסתתרו כדי להגן על חייהם, או כפי שאמרה הלוחמת שהסתתרה, כי לולא עשתה כן, ודאי הייתה נהרגת או נחטפת.

חמוּרים שבעתיים הם דבריו של אותו גורם צבאי עלום שם שצוטט בנוגע למקרה הנזכר לעיל. דבריו מעודדים תרבות צבאית חדשה הסותרת את שבועת-החייל - "...להקדיש את כל כוחותיי ואף להקריב את חיי להגנת המולדת ולחרות ישראל" - ומדמה העדר נפגעים והעדר סיכון לכוחותינו כהצלחה. זהו בלבול יוצרות והיפוך בסדרי העדיפויות, במקרה זה - חיסול חוליית המחבלים. כשקצינים וחיילים מתחילים לחשוב שהישארות בחיים היא המשימה ושהיא חשובה יותר מהריגת האויב והשגת ניצחון בקרב, הם חדלים להיות כוח לוחם תכליתי. אין זה חלילה טיעון בזכות ספיגת אבידות שלא לצורך, אולם סיכון חיים היה ונשאר חלק בלתי נפרד ממקצוע הלחימה.

בחזרה לאירוע תוך התמקדות בלוחמת שכן השתתפה בהסתערות לחיסול המחבל. ההסתערות סמוך לגבול הייתה בתנאים כמעט מושלמים מבחינת הכוח. הכוח הגיע ברכב והיה בעדיפות מספרית, ביצע הסתערות וירה במחבל למוות. אולם מה היה קורה אילו נדרש מרדף ארוך ומתיש בטרם קרב? מה היה קורה אילו חל מעצור בנשקה של הלוחמת רגע לפני שנפגע המחבל? האם הלוחמת - מוכשרת ואמיצה כפי שהתגלתה - מספיק חזקה להתמודד עם חיסול מחבל במצב מסוג זה, או שמא אנו מקווים שכל ההיתקלויות יתרחשו במצב אופטימלי?

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא אל"ם (מיל.), יו"ר הפורום לחוסן צה"ל ומחבר הספר "לוחמות בצה"ל".
תאריך:  18/05/2014   |   עודכן:  18/05/2014
רז שגיא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אפקט פיגמליון
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמ
19/05/14 11:14
 
אזרח 1 ממוצע
17/06/14 23:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא פעם התרענו בעבר, על כך שפסק-הדין הניתן בידי בית המשפט ללא מתן נימוקים בצדו אינו פסק-דין ראוי. סוגיה זו עלתה לאחרונה בפרשת ראשי-הער המודחים בנצרת עילית וברמת-השרון.
18/05/2014  |  חיים שטנגר  |   מאמרים
לקראת הדיונים בקונגרס של ארצות-הברית אודות צירופה של ישראל למועדון העילית של מדינות שאזרחיהן חופשיים מן הצורך בוויזה, יצא השבועון "ניוזוויק" בסדרת מאמרים להשחרת שמה של ישראל. על-פי הכתבות, ישראלים עוסקים בריגול תעשייתי ביטחוני נמרץ, גם כשהם מוכרים מסלסלי שיער במחיר מנופח לבאות הקניונים בשיקגו, לוס אנג'לס והונולולו. על-פי השבועון, הריגול הישראלי כה מטומטם עד כי השתיל סוכן שלם, לא סתם מצלמה ומיקרופון, או פרפר מכני בשלט רחוק, בתעלת האוורור של חדרו של סגן הנשיא האמריקני בביקורו בירושלים. על-פי השבועון, עוצמתה של ישראל בבית הנבחרים היא כה רבה, עד כי פרשיות נוראות של ריגול תעשייתי-ביטחוני הושתקו. אך מצד שני, היא כה חלושה, עד כי פקידים רמי דרג לחשו את כל גיבובי השטויות הללו על אוזניהם של הכתבים, בלי שישראל הכל-יכולה תדע מי הם וכיצד להשיב להם כגמולם.
18/05/2014  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
הנס הגדול של מלחמת ששת הימים הוא שבתום היום הראשון של המלחמה השמיד חיל האוויר הישראלי את חילות האויר של מצרים, ירדן וסוריה, עירק ולבנון. את הנס מפרסמת מגילת ששת הימים, מפרי יצירתו של ד"ר חגי בן ארצי. מגילה שכולה הארה לקראת יום ירושלים ומציעה לנו לחגוג ששת ימי חג כנגד ששת ימי הישועה במלחמת ששת הימים.
18/05/2014  |  משה חסדאי  |   מאמרים
בימים אלה מוקרן הסרט הדוקומנטרי "תרשום אני ערבי", המגולל את סיפור חייו של המשורר מחמוד דרויש. הסרט מותיר בצופיו הזדהות עמוקה עם גורלם של הפליטים והעקורים הערבים, ולמעשה שולל את הנראטיב הציוני.
18/05/2014  |  יחיאל שבי  |   מאמרים
התכונות המשותפות לפוליטיקאים וסוכני-חרש הן אי-היכולת לדבר אמת ולנהוג ביושר.
18/05/2014  |  שמואל גורדון  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
עוד סולחה  /  מנשה שאול
נחמו נחמו  /  פרופ' בר קוטלרמן
אזהרה או איום?  /  נמרוד לירם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il