|   15:07:40
  אפרים הלפרין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
ברק. קבע מיהו האדם הנאור [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

בין יכולות לכוונות

כאשר אני מנסה לצפות את ההתנהגות של אחרים אני אמור לבחון שני היבטים מרכזיים היבט אחד הוא היבט היכולות שלהם היבט שני הוא היבט הכוונות שלהם את היכולות רואים בעין על-מנת לרדת לעומק הכוונות יש לבחון כליות ולב
30/03/2023  |   אפרים הלפרין   |   יומני בלוגרים   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

רבים מאתנו זוכרים את מלחמת יום הכיפורים, מלחמה בה היו בידינו נתונים מובהקים על יכולות צבאות מצרים וסוריה לפתוח במתקפה מתואמת על גבולותינו בכוח רב שהיה ערוך מולנו ואנו ידענו בפרטים את היקפו, ובין ההערכה שלנו לכוונות של מנהיגי ערב להסתבך במלחמה באותה עת, בכירי האיסוף הציגו לנו אז תמונת היערכות אויב מדויקת אך בכירי המחקר התעקשו על "סבירות נמוכה", מה שהביא אותנו להתארגנות מאוד לקויה לקראת אותה מערכה.

ומה בדבר מערכת שלטונית, כיצד מסתדרים המונחים האלה בסביבה שלטונית? בסביבה שלטונית אנו נחליף את המושג יכולות במושג סמכויות, ואת המושג כוונות נשאיר כמות שהוא. את הסמכויות מקבלים או גוזלים בגלוי, כי סמכויות אינן מוקנות אלא אם הן גלויות לעין, ואילו כוונות נסתרות מן העין, הן בלב פנימה. ניתן להסיק מהסמכויות ומאופן קבלתן/גזלתן על הכוונות, אך מסקנות אלה אינן חד-משמעיות אלא אם הן מוכיחות את עצמן הלכה למעשה לאורך השנים.

בית המשפט גוזל סמכויות מתוך כוונה להפר את האיזון הדמוקרטי במדינה

אין כל ספק שבית המשפט מרחיב את סמכויותיו ללא גבולות עם התערבותו בנושאים ערכיים ושנויים מאוד במחלוקת בחברה הישראלית, עם הנהגת כללים שיפוטיים שאין להם זכר בחוק, ועם הנחלת "הלכות" שהן קודש הקודשים שלאיש אסור לגעת בהן, המתבססות על כללים שלא קיימים בחוק ועוד. הסמכויות האלה אינן רק מילה ריקה אלא הן מנוצלות הלכה למעשה להפרת האיזון בין הרשויות, לדריסת רגל גסה של מערכת משפט בלב לבן של שתי רשויות השלטון האחרות, דריסת רגל שהתגובה לה התפרצה באורח שלומיאלי ומטופש על-ידי הממשלה והכנסת הנוכחיים.

האם אהרן ברק חרת על דגלו את הפתגם "דיקטטורה זה אנחנו"?, ודאי שלא, אך אהרן ברק קבע מיהו אדם נאור, מיהו אדם סביר, וממילא הוא קבע מיהו אדם שאינו נאור ואינו סביר (כלומר קוף). הוא לקח את החוק והפך אותו לכלי לקידום האדם הנאור, וממילא לדחיקת הקופים. בנקודות בהן החוק לא היה די נאור לטעמו, הפך ברק את החוק לנאור בהבל פסקי דינו, פסקי הדין היו להלכות מחייבות, ואם חוק ניתן לשנות וממשלות משנות חוקים חדשים לבקרים לאור צרכי הציבור, הרי שהלכות בית המשפט הופכות לנכס צאן ברזל אשר לאיש אסור לגעת בהן.

הממשלה והכנסת מחזירות לעצמן סמכויות גזולות, אך השיטה מעידה על כוונות רעות

לכל חגיגה יש סוף, חגיגת הגזל של הסמכויות על-ידי בית המשפט בד-בבד עם כוונות שליליות אשר מומשו הלכה למעשה, באה לכאורה אל סופה עם הקמת הממשלה הנוכחית, אך הסיפור אינו כל כך פשוט משתי סיבות:

1) את המרכיבים השליליים של חותם מערכת המשפט על החברה אי-אפשר להסיר כל כך מהר. אם חוק ניתן לשנות מהיום למחר ובלבד שהוא מקבל את הסכמת הכנסת, החלטות בית משפט מחלחלות עם קבלתן ולאורך השנים לעקרונות היסוד של השיטה, הן נדבקות לדורות רבים של שופטים עורכי דין ויועצים משפטיים. בית המשפט עובד לאט אך השפעתו היא לטווח ארוך מאד, וכמעט בלתי ניתנת לעקירה. אפילו אם מבינה החברה שחלה אצלנו טעות נוראית בכניסת בית המשפט לנושאים אשר אסור לו להיכנס אליהם, ובנקיטת שיטות שאסור היה על בית המשפט לנקוט, ההשפעה השלילית הזו תפוג רק אחרי עשרות שנים.

2) השיטה השלומיאלית בה נקטה הממשלה להשיב לחיקה את הסמכויות הגזולות, עוררה את החשש מפני כוונותיה של הממשלה, כי את הסמכויות ניתן וצריך להשיב בשום שכל, בהדרגה, בהסכמה רחבה, באופן שניתן לעצור אותו כאשר המטוטלת במרכז, באופן שאינו מותיר ואקום מסוכן, בעוד שאם עושים הכל בחטף, קיימת סכנה להעברה לא מבוקרת של המטוטלת מצד קיצוני אחד לצד קיצוני אחר.

ממשלת ישראל והכנסת שלה שיחקו לידיהם של אהרן ברק וחבורתו, וסיכלו במו ידיהן את הסיכוי לשינוי. הרכב הממשלה הפחיד שכבות רבות בישראל, התבטאויות קיצוניות של המפלגות הימין ובכיריהן, יצרו את הרושם שיש כוונה להשיבנו 2000 שנה אחורנית, ואז ניסיון לקבל כל כך הרבה סמכויות, באופן לגמרי לא מבוקר ולאורך תקופה כזו קצרה, הוביל להערכה שמדובר בניסיון הפיכה שלטונית על-ידי הממשלה והכנסת, במטרה להסיר כל ביקורת על פעולותיהן, ובמטרה להשתלט על מערכת המשפט, גם באותם תחומים בהם היא פועלת על-פי סמכויותיה הלגיטימיות ועל-פי חוק.

תאריך:  30/03/2023   |   עודכן:  30/03/2023
אפרים הלפרין
+מזכ"ל נאט"ו: פינלנד תצורף בימים הקרובים
12:22 31/03/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ינס סטולטנברג התייחס להחלטת הפרלמנט באנקרה ואמר כי בימים הקרובים תצורף פינלנד לברית הצפון אטלנטית
סטולטנברג. הצטרפות בשבוע הקרוב [צילום: אוליביה מטיאס, AP]
+עשרות מפגינים מול בתיהם של בני גנץ ואבי דיכטר
10:51 31/03/23  |  איציק וולף
עשרות אנשי מילואים מפגינים (יום ו', 31.3.23) מול ביתו של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בראש העין. המפגינים דורשים מגנץ ש"לא ליפול לשטיקים של נתניהו בהידברות" ו"לא להסכים לפשרה על הדמוקרטיה". הפגנה מקבילה מתקיימת גם מול ביתו של השר אבי דיכטר בעיר אשקלון.
+סמוטריץ' ובן-גביר - "עכרתם אותי ביושבי הארץ"
07:31 31/03/23  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
בראשית ל"ד, ל' - שר האוצר שכח שיעקב אבינו גידף את שני בניו, שמעון ולוי, שפגעו קשות בתושבי עיר שלמה על תושביה ובזזו רכושם, כי בן אחד מאותה עיר התנכל לאחותם דינה
סמוטריץ'. שכח [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+האם נתניהו כשיר לתפקידו
07:29 31/03/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בסיומו של עוד שבוע דרמטי וסוער, שרק הוביל להפסקה זמנית במשבר הגדול ביותר שידעה בישראל, אנו ניצבים בפני שאלה חסרת תקדים בתולדות המדינה
כוחו הדמוקרטי של העם [צילום: גילי יערי, פלאש 90]
+נתיבי איילון נפתחו לתנועה לכל הכיוונים
22:51 30/03/23  |  איציק וולף
נתיבי איילון נפתחו לתנועה לאחר כשעתיים וחצי של חסימה, לאחר שאלפי פעילי ימין תומכי הרפורמה המשפטית חסמו את הנתיבים לצפון ולדרום.
+תומכי הרפורמה חסמו את נתיבי איילון לכיוון דרום
20:19 30/03/23  |  איציק וולף
נתיבי איילון לכיוון דרום נחסמו לתנועה במקטע שבין מחלף רוקח למחלף לה גווארדיה. כך הודיעה המשטרה.
+מפגיני ימין תקפו צוות של חדשות 13 בתל אביב
20:17 30/03/23  |  איציק וולף
צוות העיתונאים של חדשות 13 דיווח (יום ה', 30.3.23) כי קומץ מבין אלפי מפגיני הימין בתל אביב מנעו מהם סיקור של ההפגנה. "הם דחקו אותנו החוצה ואפילו בעטו במקליט שלנו", אמר אחד מכתבי הערוץ.
+בן גביר: קורא למפגינים שלא להיגרר לאלימות
19:53 30/03/23  |  איציק וולף
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, קורא למפגינים בתל אביב שלא לפעול באלימות. "ההפגנות הערב חשובות לדמוקרטיה, אך קורא לכלל המפגינים שלא להיגרר לאלימות ולא חלילה לפגיעה בשום גורם, לא מפגינים שמנגד ולא עיתונאים", כתב. עוד טען כי מצופה גם מהמשטרה שתפעיל דין שווה ביחס לכלל המפגינים. "אני סומך על המפכ"ל שינחה את השוטרים בהתאם למדיניות השר - יחס שווה לכולם", לשון הודעת בן גביר.
+אלפי תומכי הרפורמה מפגינים בתל אביב
19:38 30/03/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
כ-20 אלף תומכי הרפורמה המשפטית מניפים דגלי ישראל ושלטים שעליהם נכתב "העם בחר רפורמה משפטית"  ▪  מתנגדי הרפורמה הודיעו על ההפגנה במוצ"ש וטענו: האיום על הדמוקרטיה לא נעצר
[צילום: שמעון ברוך]
המשטרה לא עצרה את חסימת איילון [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]
+לוין למפגיני צעדת החרות: "אל תיגררו להתגרויות"
17:55 30/03/23  |  עידן יוסף
לקראת צעדת החרות שיקיים הימין הערב ליד מוזאון תל אביב, קורא שר המשפטים למפגינים להשמיע בעוצמה את קולם, אך לא להיגרר להתגרויות ולהימנע מאלימות. "הצדק והאמת שלנו חזקים מהכל", כתב לוין ואמר למפגינים כי תמיכתם ברפורמה מחממת את לבו. גם ראש הממשלה נתניהו קרא לתומכי הרפורמה להגיע לצעדה.

+שר החוץ הדיח את אסף זמיר מתפקידו
17:15 30/03/23  |  עידן יוסף
שר החוץ אלי כהן הדיח את קונסול ישראל בניו-יורק אסף זמיר. לדברי כהן, זמיר הודיע לפני ימים אחדים על התפטרותו אך רצה להמשיך בתפקיד לזמן בלתי מוגדר, ולכן החליט לפטר אותו לאלתר.
+נתניהו וההסתדרות מכחישים תיאום ביניהם
17:06 30/03/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
דיווחים על תיאום בין לשכת ראש הממשלה להסתדרות בנוגע להשבתת המשק בתחילת השבוע הוכחשו הן על-ידי מפלגת הליכוד והן על-ידי יו"ר ההסתדרות  ▪  מיכאל שמש: "הידיעה על השיחה בין שתי הנשים מצאה את דרכה באופן מפתיע להודעת הליכוד"
הכחשה משני הצדדים [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין יכולות לכוונות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
31/03/23 03:15
2
חשדנית
1/04/23 14:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
כ-20 אלף תומכים של הרפורמה המשפטית שמקדמת הקואליציה הגיעו לתל אביב לקראת יציאתם לתהלוכת מחאה ממוזאון תל אביב - דרך הרחובות שאול המלך ומנחם בגין ועד לקריית הממשלה. בדומה למפגינים נגד הרפורמה - גם התומכים בה מניפים דגלי ישראל ומניפים שלטים. על שלטיהם נכתב "העם בחר רפורמה משפטית".
30/03/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
"לא רק שראש הממשלה נתניהו ורעייתו שרה לא היו מעורבים בשביתה של ההסתדרות, הם התנגדו לה בתוקף והבהירו זאת ליו״ר ההסתדרות ולרעייתו בשיחות טלפוניות לאחר שהשביתה פרצה. הם אמרו שהשביתה היא טעות חמורה שפוגעת באזרחי ישראל ושהיא צריכה להיפסק מיד". כך נמסר ממפלגת הליכוד, בתגובה לפרסום ב"כאן חדשות" על תיאום כביכול בין נתניהו להסתדרות. הדיווח הוכחש על-ידי דובר הליכוד כבר בערב הפרסום ונטען כי מדובר בחדשות כזב.
30/03/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
כמי ששלח מאות בוגרים ליחידות מובחרות, ראש מכינת עלי הרב אלי סדן נסער נוכח גילויי הסרבנות במסגרת המחאה נגד הרפורמה המשפטית, ומזועזע מהתמיכה השקטה שנותנים לה רמטכ"לים לשעבר. בראיון למיכאל טוכפלד, בשבועון מקור ראשון, תוקף אבי המכינות הקדם-צבאיות וחתן פרס ישראל את סרבנות אנשי המילואים, וטוען כי זהו "ניצול של התפקיד הצבאי כדי ליצור לחץ פוליטי לביטול הרפורמה".
30/03/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
לאחר שהוצגו בפני ביבי הישגי הממשלה מאז הבחירות ועד עתה, הוא נעתר לדרישה להשהות את המהפכה החקיקתית עד למושב הבא של הכנסת. זאת כדי לאפשר לצוות יריב את רוטמן ועוזריהם להחליף כוחות ולתכנן את המהלכים לקראת השלמת המהפך. שרת ההסברה גלית דיסטל הכינה רשימה חלקית של "הישגי הממשלה" לקראת הצגתם בפני חברי הקואליציה ופרסומם לקהל הרחב.
30/03/2023  |  יוסי אוחיון  |   יומני בלוגרים
הרפורמה השיפוטית היא נושא זניח, אם בכלל, בסדר העדיפות של הנשיא ביידן, מזכיר המדינה בלינקן והיועץ לביטחון לאומי סאליבן, בהשוואה לעשרות או מאות נושאי פנים, חוץ וביטחון המעסיקים אותם 24/7. לכן, הנשיא ביידן ויועציו לא מקדישים את הזמן הדרוש לבחינת פרטי הרפורמה השיפוטית, אלא רואים בה ובמחלוקת סביבה אמצעי לחץ על ממשלת ישראל, לשנוי מדיניותה בסוגיה הפלשתינית (לקדם הקמת מדינה פלשתינית על רכסי יו"ש וחלוקת ירושלים) ובסוגיה האירנית (להימנע מאופציה צבאית מרחיקת-לכת ולתמוך באופציה הדיפלומטית).
30/03/2023  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
יום השואה השנה מעורב עם מאורעות ה-7 באוקטובר    הלקח הראשון שתמיד שיננו היה "לא עוד שואה"    חשוב בימים אלה להזכיר את הלקח הנוסף: "לא עוד גלות"
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר למורשת ישראל, עמיחי אליהו, רואה בפצצת אטום אופציה לפעולה במלחמה שנכפתה עלינו, ושר האוצר והשר לביטחון לאומי מדרבנים את ראש הממשלה ליישם בעזה את הוראות ההשמדה המוחלטת של העם העמלק...
מתן כהנא
מתן כהנא
הכי קל בעולם זה לספר לעצמך כל מיני סיפורים על ההוא שהטעה אותך, וההוא שהיה אמור להתריע, או אולי אפילו הרגיע אותך, והכי קל להגיד שאתה בעצם עשית כל מה שאתה יכול כדי להתכונן לתרחיש הכי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il