|
כלי הרכב ברור יותר [צילום: שברולט]
|
|
|
|
|
ב-1 בנובמבר ייכנס לתוקפו חוק הדלקת האורות בחורף. על-פי דיווחי המשטרה, בעת תחולת החוק - מתחילת נובמבר ועד סוף מרס - הציבור הישראלי אכן מציית להוראה ורובו ככולו נוסע באורות דולקים בכבישים. ואולם, למרות שמחקרים רבים מהארץ ומהעולם מוכיחים כי הדלקת אורות ביום יכולה להציל חיים בכל עונות השנה, בסקר תצפיות שערכה עמותת אור ירוק נמצא כי רק 24% מהנהגים, בממוצע, נוהגים להדליק אורות ביום באופן וולונטרי בקיץ.
כאשר בוחנים את אחוז הנהגים המדליקים אורות ביום לפי חלוקה לערים, נמצא כי בנצרת האחוז הנמוך ביותר - 19%, אחריה תל אביב עם 20%, בבני-ברק ובראשל"צ - 23%, בב"ש 28% ובירושלים נצפה האחוז הגבוה ביותר של נהגים המדליקים אורות ביום - 31%.
התצפיות נערכו במהלך החודש (אוקטובר 2008) בערים ראשון לציון, באר שבע, בני ברק, תל אביב, ירושלים ונצרת בצמתים מרכזיות. סה"כ נצפו 5,656 כלי רכב, רובם המכריע (77%) רכבים פרטיים והשאר טנדרים, אוטובוסים, משאיות ומוניות. תוצאות הסקר הצביעו כי רק כ-18% מקרב נהגי המכוניות הפרטיות מדליקים אורות ביום, 31% מקרב נהגי המוניות, 40% מקרב נהגי האוטובוס, 49% מנהגי המשאיות, 50% מהטנדרים ו-54% משאר הנהגים ובסה"כ בממוצע 24% מקרב הנהגים מדליקים אורות ביום.
מחקרים מוכיחים כי הדלקת אורות ביום משפרת את הנראות של כלי הרכב, ומפחיתה את כמות תאונות הדרכים ואת מספר הנפגעים. בנוסף, הדלקת אורות ביום יכולה להוריד את שיעור התאונות הקטלניות בכ-15%, את מספר הפצועים קשה בכ-10% וב-5% את מספר הנפגעים קל. הדלקת אורות הרכב מבליטה את נוכחותו לעומת סביבתו ובכך הופכת אותו קל יותר לזיהוי. יתר על כן, כלי רכב שבהם האורות דולקים מוערכים על-ידי נהגים אחרים כקרובים יותר מהמרחק האובייקטיבי שלהם, ולכן יש נטייה לשמור מהם על מרחק גדול יותר (בעיקר בעת עקיפה או בעת חציית צומת).
מחקרים שנערכו באיחוד האירופי מצאו כי הדלקת אורות ביום מפחיתה את כמות התאונות, בהן מעורבים שני משתמשי דרך או יותר, ב -3-12% ועבור אופנועים ב -5-10%.
בעולם מוכרות מספר צורות לחיוב הדלקת אורות יום; שילוב האורות עם מתג הפעלה של המנוע, התקנת חיישן המגיב לירידה ברמת התאורה הכללית וכן חיוב ההדלקה על-ידי הנהג על-פי הוראת חוק.
בישראל, נושא הדלקת האורות ביום מוסדר בתקנות התעבורה. החוק מחייב להדליק אורות ביום בתקופת החורף (מתחילת נובמבר ועד סוף חודש מרץ) בכבישים בין-עירוניים. ככלל, בהסתמך על הנעשה בעולם בכל הקשור לחובת הדלקת אורות ביום, נמצא שיש קשר בין החיוב בהדלקת אורות רכב ביום ובין כמות אור השמש באזור. במובן זה, ישראל היא המדינה הדרומית ביותר המחייבת הדלקת אורות יום בחורף.
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מחקרים מראים שכלי רכב המדליקים אורות ביום, מזוהים בצורה מדויקת ומהירה יותר מאשר כלי רכב ללא אורות ואף יש לכך השפעה חיובית גם על הפחתת תאונות שבהן מעורבים רוכבי אופניים והולכי רגל. מדובר בפעולה פשוטה וקצרה, שיכולה ממש להציל חיים. רכב עם אורות דולקים ביום מובחן יותר מסביבתו הסטטית ולכן בולט יותר. לכן מומלץ להדליק אורות ביום, גם בחודשי הקיץ, אפילו אם החוק אינו מחייב זאת".