|
לא ניתן לבטל ספות מתצוגה? [צילום אילוסטרציה: יח"צ]
|
|
|
|
|
|
יוסף אבן, תבע את דיבאיני סנטר (ישראלי) אטריום ביצועים וייזום בע"מ בבית המשפט לתביעות קטנות בנתניה בסכום של 14,000 שקל לאחר שביטל עסקה וחויב בדמי ביטול.
לדבריו, רכש מהנתבעת ספות מתצוגה בסך של 11,000 שקל ולאחר שהללו סופקו עם לכלוך וכתמים ביקש לבטל את העסקה. כאן ציפתה לו הפתעה: הוא נתבקש לשלם 20% דמי ביטול. אבן הדגיש בכתב התביעה, שלא ידע על כך מראש. "במעמד ההזמנה לא נאמר לי שביטול העסקה יהיה כרוך בדמי ביטול".
הוא ביקש להשיב לו את מלוא סכום העסקה ללא ניכוי ו/או קיזוז כלשהו. אבן הוסיף ששמאי מטעם הנתבעת הגיע לביתו וצילם את הספות הפגומות.
בכתב ההגנה טענה הנתבעת, שלא ייתכן שנציגה לא אמר לאבן שביטול העסקה יהיה כרוך בדמי ביטול והדבר אף רשום בצד האחורי של ההזמנה. "כל עובד שלנו הופך את ההזמנה ומקריא את תנאי העסקה ללקוח, אחרת הוא מפוטר". הנתבעת הוסיפה שמאחר ומדובר בספות מתצוגה אין אחריות ואין בסיס לבטל את העסקה. הנתבעת ביקשה לדחות את התביעה בהעדר עילה.
בפסק דין שניתן בשבוע שעבר, בהעדר הצדדים, חייבה השופטת ד"ר איריס רבינוביץ-ברון את הנתבעת להחזיר לאבן 11,000 שקל בתוספת 450 שקל הוצאות משפט בתוך 30 יום. השופטת ציינה שהנתבעת לא העידה את נציגה שערך את ההסכם עם אבן ועדכן אותו, כביכול, בדבר דמי ביטול - והדבר נזקף לחובתה.
"לאחר ששמעתי את התובע אני מקבלת את טענתו כי לא ידע שיחויב בדמי ביטול בשיעור של 20 אחוז אם יחזור בו מההזמנה. הנתבעת לא נהגה כהלכה כשלא הבהירה כנדרש לתובע, במעמד ההזמנה, את דמי הביטול שידרשו במידה ויחזור בו מההזמנה", אמרה.
השופטת האמינה לאבן שהספות סופקו כשהן מוכתמות ומלוכלכות, ולא השתכנעה שהסכים לקנות ספות עם כתמים בשווי 11,000 שקל. "אני מוצאת כי לתובע ישנה זכות לבטל את העסקה, הן בשל התנאי שהוצב לו לעניין דמי הביטול, שעה שביקש לחזור בו מהעסקה, והן בשל מצב הספות שסופקו לו".
נקבע שהנתבעת תיקח את הספות בתוך 30 יום על חשבונה, תוך תיאום מועד עם אבן, ואם לא תעשה כן בתקופה האמורה תאבד את זכותה לעשות כן.