עפ"י אומדנים ראשונים של ביצוע התקציב, שנערכו באגף החשב הכללי באוצר בחודש מאי 2003, נרשם גירעון בפעילותה הכוללת של הממשלה (ללא מתן אשראי נטו) בסך של כ-1.8 מיליארד שקל. זאת, לאחר גרעון של כ-1.7 מיליארד שקל באפריל.
נציין כי התוכנית הכלכלית שעברה בכנסת בשבוע שעבר, הכוללת קיצוץ של כ-9 מיליארד שקלים בתקציב, אמורה לצמצם את הגרעון. גם לאחר ביצוע התוכנית צפוי הגרעון הממשלתי השנה להסתכם בכ-4.5%-5% מהתוצר.
עפ"י האומדנים הנ"ל, בחודש מאי בדומה לחודשים הקודמים של השנה היה גרעון גבוה בפעילותה המקומית של הממשלה (ללא מתן אשראי נטו) בסך של כ 2.7 מיליארד שקל ומתחילת השנה הסתכם הגירעון המקומי של הממשלה בסך של 9.7 מיליארדי שקל.
בפעילות הממשלה בחו"ל נרשם עודף של כ- 0.9 מיליארד שקל במאי.
עפ"י אומדנים ראשוניים שנערכו במינהל הכנסות המדינה, בחודש מאי הסתכמו הכנסות ממיסים ומאגרות בכ-12.2 מיליארד שקל, ירידה ריאלית של 5% לעומת החודש המקביל אשתקד.
החודש שינויי החקיקה נטו כמעט ולא השפיעו שכן תוספת בגין העלאת המע"מ קוזזה על-ידי הפחתה במס הכנסה ובאגרות. לכן, גם על בסיס גבייה אחיד, דהיינו בניכוי השפעת שינויי חקיקה, הגבייה בחודש מאי 2003 ירדה בשיעור ריאלי של כ-5% לעומת חודש מאי 2002.
מתחילת שנת 2003, הסתכמו הכנסות המדינה ממיסים בכ-58.2 מיליארד שקל. על בסיס גבייה אחיד, זוהי ירידה ריאלית של כ-9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
גביית אגף מס הכנסה ומיסוי מקרקעין הסתכמה במאי הסתכמה בכ-6.4 מיליארד שקל, ירידה ריאלית של כ-12% לעומת החודש המקביל אשתקד. חלק מירידה זו נבעה מהרפורמה במס הכנסה על יחידים שנכנסה לתוקף בתחילת שנת 2003. על בסיס גבייה אחיד, הגבייה בחודש מאי 2003 נמוכה בכ-11% לעומת החודש המקביל אשתקד.
גביית אגף המכס והמע"מ הסתכמה במאי בכ-5.5 מיליארד שקל, עלייה ריאלית של 7% לעומת מאי 2002. בניכוי שינויי החקיקה, עלתה הגבייה החודש בשיעור ריאלי של כ-3% , וזה לעומת ירידה בשיעור ריאלי של כ-10% בשליש הראשון של שנת 2003, לעומת השליש הראשון של שנת 2002.
השיפור בגבייה בחודש מאי נבעה מגורמים עונתיים פסח חל השנה באמצע חודש אפריל, בעוד שבשנת 2002, חל החג בסוף חודש מרץ, דבר שתרם לרמת גבייה גבוהה בחודש מאי 2003.