גידול ריאלי של כ-%1 נרשם בתקופה ינואר-אוגוסט 2001, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות ממיסים הסתכמו ב-100.2 מיליארד ש"ח. הגידול היה עשוי להיות עצום יותר (%1.8), אלמלא שינויי חקיקה שקיזזו חלק מהגידול בהכנסות.
הגידול בהכנסות נרשם, על-אף ההאטה במשק. מאידך, בחודש אוגוסט נרשמה ירידה חדה יחסית בהכנסות ממיסים - ירידה של %3, לעומת אוגוסט 2000. ירידה זו מוסברת בהאטה במשק, שהלכה והחריפה בחודשים האחרונים.
אלה הנתונים "היבשים" שנמסרו על-ידי משרד האוצר:
- אגף מס הכנסה ומיסוי מקרקעין:
מתחילת השנה הסתכמו הכנסות האגף, בהגדרות התקציב בכ-58.7 מיליארדי ש"ח, גידול ריאלי של כ-%1.8. בניכוי שינויי חקיקה עלתה הגבייה בכ-%2.1. יש לציין שהחל ממשכורת יולי ששולמה בחודש אוגוסט, תושבי הנגב נהנים מהקלות מס בשיעור של %5 עד %25 מהכנסתם החייבת.
אולם על בסיס מזומנים האגף גבה מתחילת השנה 59.8 מיליארדי ש"ח, עליה ריאלית של %2.5 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. שיעור זה גבוה משיעור צמיחת המשק והושג הודות למאמצי הגבייה של האגף.
ההבדל בין הגבייה ע"פ הגדרות התקציב לגבייה על בסיס מזומנים, נובע מההכנסות שהאגף גובה ומעביר לקרן פיצויים.
מתחילת שנת 2001 הכנסות המדינה ממסי מקרקעין ירדו בשיעור ריאלי של כ-%23 לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וזאת כתוצאה מהמשך ההאטה בפעילות ענף הנדל"ן. יתכן שהצעות להקלה במסוי הענף, שהועלו לאחרונה, תרמו לדחיית עסקות והחריפו בכך את הירידה בגבייה.
- אגף המכס והמע"מ:
גביית האגף בחודש אוגוסט 2001 הסתכמה בכ-5.0 מיליארדי ש"ח, ירידה ריאלית של כ-%4 לעומת החודש המקביל אשתקד.
מתחילת השנה נרשמה יציבות לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בניכוי שינויי חקיקה מהפחתת שיעורי מס קניה שנכנסו לתוקף באוגוסט 2000, עלתה הגבייה מתחילת השנה בשיעור ריאלי של כ-%1.5. יש לציין שהצריכה אומנם גדלה בשיעור גבוה יותר, אך חלק מגידול זה קוזז על-ידי הירידה במכירת דירות חדשות, המהוות בסיס למע"מ.
אגרות מתחילת השנה נרשמה עליה ריאלית של כ-%3 בגביית האגרות לעומת התקופה המקבילה אשתקד.