ניתוח מקיף של ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל מלמד כי השירות הניתן ביום העצמאות במרבית הארץ אינו מספק ואינו תואם את הביקושים. ביום העצמאות, מעדיפות חברות התחבורה הציבוריות השונות להמעיט ככל הניתן בנסיעות כדי לחסוך בתשומות הנסיעה (השכר המשולם לנהגים המועסקים ביום שבתון גבוה יותר). מן הניתוח (שעיקריו יובאו בהמשך) משתמע כי
משרד התחבורה משמש ברוב/בכל המקרים כחותמת גומי, ואינו רואה לנגד עיניו את טובת המשתמשים.
בדיקת News1 מגלה כי בעוד שבתחבורה הציבורית המשמשת את הציבור הכללי קיימת בעיה, מתכונת ההפעלה של קווים המשרתים את האוכלוסיה החרדית דומה לזו של יום חול. כלומר, הקווים מתחילים בשעות הרגילות ונוסעים בתדירות זהה (ולעיתים גבוהה או נמוכה מעט יותר מאשר ביום חול). כך למשל בפתח תקוה, הקווים שמתחילים לפעול בשעה הכי מוקדמת הם 292 ב-06:20 ו-92 ב-06:40. שאר הקווים של דן מתחילים לפעול בין 07:00 ל-09:00. בירושלים, הקווים ה"חרדיים" המובהקים יפעלו בערב החג בשעות פעילות רגילות ובאופן פרדוקסלי, אם רוצים לחזור אחרי חצות מבילויים בעיר, הקווים היחידים שפועלים הם קווי חרדים (כגון: הקווים לכותל, קו 25א לנווה יעקב החרדית וכדומה). גם בקווים החרדיים המובהקים כגון 402 (בני ברק-ירושלים) ו-350 (בני ברק-אשדוד), לוח הזמנים דומה מאוד לזה של יום חול. הסיבה לכך יכולה להיות ביקוש גבוה מצד החרדים יותר מאשר אצל אחרים, או שבציבור זה לא שותקים ומוחים על פגיעה בשירות. האפשרות השנייה נראית נכונה יותר.
ניסיון להפעלת מערך מלא ב-2010?
במשרד התחבורה מגינים על המשך המצב הקיים, ואומרים כי לאורך שנים נבחנו ושוקללו הביקושים לתחבורה ציבורית ביום העצמאות, ותחזית הביקושים משקפת בצורה נאמנה את המצב הקיים. דובר המשרד, אבנר עובדיה, ציין כי ביום העצמאות לפני שנתיים הוחלט להפעיל מערך תחבורה ציבורית מלא, אך למרות זאת לא נרשמה היענות של ציבור הנוסעים, והביקוש נותר נמוך.
לדבריו, בהתחשב בביקוש הנמוך ומתוך רצון שלא להכביד ללא סיבה על עומסי התנועה הקיימים ממילא ביום זה, הוחלט על מערך פעילות זמין אך מצומצם.
ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל דוחה את טענת דובר המשרד כאילו הופעלה התחבורה הציבורית כרגיל ב-2010, ואומר כי מאז ומתמיד פעלה התחבורה הציבורית ביום העצמאות במתכונת מינימלית, וכי מעולם לא נעשה ניסיון להפעילה במתכונת מלאה.
"למעשה", מוסיפים בארגון, "אפקטיביות ההפעלה של התחבורה הציבורית ביום העצמאות תלויה ברצונם הטוב של מפעילי התחבורה הציבורית. ישנם אלה ש'מגדילים ראש' ומסייעים למבלים להגיע בשלום ובבטחה הביתה כשהם מפעילים אוטובוסים עד שעות מאוחרות. חברות אחרות מעדיפות לסיים את השירות בערב החג ב-23:30, בעיצומן של במות הבידור. אנו מצרים על כך שמשרד התחבורה אינו מכתיב למפעילים אמות מידה מינימליות להפעלה ראויה של תחבורה ציבורית ביום זה, ומאפשר תדירות של פעם בשעה, אוטובוסים שמתחילים לפעול בשעות הצהריים, וכן ניתוק מעשי של ערים שלמות משירות. כל זה אינו נחשב לשירות ראוי".
סקירה מקיפה
בארגון נוסעי התחבורה הציבורית נעשה ניתוח של התחבורה הציבורית ביום העצמאות, ועיקריו מתפרסמים כאן לראשונה:
דן - באופן כללי, קואופרטיב דן נותן בחג את השירות הטוב ביותר באופן התואם לביקוש בפועל. כל הקווים שפועלים בחג נוסעים בתדירות של פעם בחצי שעה לפחות.
הבעיות: קו 70 לתל השומר לא פועל, ולמעשה יש רק קו אחד שפועל לבית החולים, אין פיזור בשעות הבוקר המוקדמות מנמל תל אביב והאוטובוסים מתחילים לפעול בשעה 09:00 (למעט קו 104 שמתחיל לפעול ב-07:30).
[
דובר דן, איתן פיקסמן: "קו 70 פועל ביום העצמאות".]
אגד - באזור גוש-דן וגם בחיפה, אגד לא מפעיל את הקווים מעבר לשעה 23:30 וגם לא אינו מתגבר אותם בערב יום העצמאות. גם בירושלים, רק הקווים המשמשים את האוכלוסיה החרדית פועלים עד חצות.
ביום העצמאות עצמו, כל הקווים בחיפה מתחילים לפעול רק בשעה 12:00(!!), כולל קווים בינעירוניים שיוצאים מחיפה. גם בקריות, בנהריה ובעכו המצב דומה וכך גם בקו בין חיפה לנהריה. יצוין, שהתחבורה בחיפה ובקריות דלילה ביותר ביום העצמאות.
באזור בת ים-חולון, חלק מהקווים מתחילים לפעול רק אחרי 12:00. קו 271 מקריית שרת לעזריאלי ולרכבת מרכז מתחיל את פעילותו רק ב-13:30 מכיוון חולון. קו 88 מחולון ליפו העתיקה מתחיל לפעול ב-14:00. קו 71 המחבר את חולון לקניון הזהב מצד אחד וחלקים מחולון (למשל קריית רבין ואזור העירייה) לעזריאלי מתחיל לפעול ב-15:30. תדירות רוב הקווים הללו היא פעם בשעה עד סביבות 17:00, ואז עולה לפעם בחצי שעה.
[
תגובת רון רטנר, דובר אגד: "אגד נערך לאירועי יום העצמאות ומתגבר את הקווים בשטח, החל מהשעה 20:00 ועד גמר המסיבות. בנוסף לקווי הלילה שיופעלו בין רביעי לחמישי, יוצבו פקחי אגד בבמות האירועים ובמוקדי החגיגות על-מנת לתת מענה לביקושים. באשר ליום העצמאות, לוח זמני הנסיעות מותאם לביקושים ונקבע על סמך ניסיון שנצבר בשנים עברו בתיאום מלא עם משרד התחבורה. אם בקווים מסוימים יסתמן ביקוש עודף יעמיד אגד אוטובוסים כדי לספק מענה לנוסעים".]
קווים - זוהי החברה היחידה שנותנת הסדר הסעות למבלים כאשר קווי מבלים מובהקים פועלים עד שעות מאוחרות, וגם יוצאים מרדינג בשעות מוקדמות לפזר נוסעים. החברה גם מתחילה את השירות הכי מוקדם (בסביבות 07:00). מצד שני, התדירות של רוב הקווים אותם היא מפעילה ביום העצמאות עצמו עלובה: פעם בשעה. קווים רבים אינם פועלים כלל (לרבות כאלה שפועלים במוצאי שבת). בנוסף, ראש העין כמעט מנותקת מתחבורה ציבורית.
[
תגובת קווים: קווים נערכת במתכונת מיוחדת בערב יום העצמאות במטרה לתת מענה לחוגגים מאזור ראש העין. בערב יום העצמאות, ה-25 באפריל, יתוגברו באופן מיוחד קווים 7 ו-17 בעשרות נסיעות על-פי הצורך ללא קשר לוח הזמנים הנהוג בימים רגילים. התגבור המיוחד של קווים אלה מראש העין אל קניון פתח תקוה יחל מהשעה 21:00 בערב ועד לשעה 23:00. בתום החגיגות, יופעלו הקווים המתוגברים מהקניון אל כיוון ראש העין החל מ-24:00 ועד 02:00 לפנות בוקר. באשר ליום העצמאות עצמו, מאחר שמדובר ביום שבתון, על-פי מדיניות משרד התחבורה, יופעלו הקווים במתכונת מצומצמת".]
אגד תעבורה - קווי החברה בנתניה ובאשקלון מתחילים את פעילותם רק בסביבות השעה 13:00 ובאשדוד רק בסביבות 14:00. מדובר בשירות עלוב דווקא בערים גדולות שבהן חלק ניכר מהאוכלוסיה נוסעת בתחבורה הציבורית.
[
תגובת מנכ"ל אגד תעבורה, מיקי לוי: "אנו פועלים כפי שמנחה משרד התחבורה, ואם היה מורה לנו להפעיל בשמונה בבוקר היינו עושים זאת. אבל אין סיבה להפעיל תחבורה ציבורית מוקדם יותר משום שאין ביקוש. מניסיוני הן כמנכ"ל אגד תעבורה והן בכובעי הקודם כמפקד מחוז ירושלים אני אומר לך שאין תנועה ברחובות למעט כמה מכוניות פרטיות. בתי העסק סגורים ואנשים נמצאים בפארקים או בבתים".]
רכבת ישראל - לא ברור מדוע
רכבת ישראל אינה מפעילה רכבות בליל יום העצמאות אחרי השעה 19:00, דווקא בשעות שבהן מבלים רבים ייאלצו להידחס באוטובוסים. גם ביום העצמאות עצמו, רכבת של פעם בשעה לחיפה אינה שירות מספק, כמו גם רכבת המופעלת פעם בשעתיים לבאר שבע.
סופרבוס - לוח הזמנים טרם הוזן כנדרש למערכת "כל-קו" אך פרטיו פורסמו באתר החברה. בדיקת לוחות הזמנים מגלה כי קיימת תדירות נמוכה מדי בקווים המחברים בין תל אביב לרמלה וללוד (245 ו-461). התדירות ביום העצמאות של כל אחד מהקווים הללו היא פעם בשעה וחצי (התדירות בקטע המשותף היא 45 דקות בלבד).
[
תגובת סופרבוס: ״תכנון הנסיעות מתבסס על כמות הנוסעים בקווים אלו בשנים האחרונות, בתיאום ובאישור משרד התחבורה״.]
נתיב אקספרס - החברה לא פרסמה לוחות זמנים באתרה, למעט ציון ביטול קווי התלמידים והסטודנטים, ובמערכת "כל קו" מופיע כאילו השירות מתבצע כשאר ימות החול.
[
תגובת זאב סוננזון, דובר נתיב אקספרס: המידע אכן לא פורסם. האחראי על כך אינו עובד בימי ראשון (יום השבתון הנוצרי), ומחר (ב') על הבוקר יהיה מעודכן. אזרח שיתקשר למוקד המידע יקבל את כל המידע באשר להסדרי הנסיעות ביום הזיכרון וביום העצמאות]