|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

השופט סגל: ענישת יתר בדיני תעבורה

שופט המחוזי בירושלים סבור שנהגים נשלחים לכלא ביתר קלות מאשר עבריינים אחרים מציע לשקול עונשים כמו חיוב נהג עבריין לנהוג בליווי אדם נוסף ושימוש נרחב יותר בשל"צ
28/05/2014  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   הקטל בדרכים   |   תגובות
סגל. מצטרף לביקורת על תיקון 113

דיני התעבורה מתערבים בפעולות יומיומיות בסיסיות ושגרתיות ביותר, ברובם אינם נתפסים על-ידי החברה כנורמות פליליות של ממש, ומכאן ריבוי הפרותיהם. כך סבור שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, צבי סגל. הוא דיבר (יום ד', 28.5.14) בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין.

סגל התייחס להוראה בחוק לפיה יש להטיל פסילת מינימום של שנתיים על נהיגה בשכרות, ואמר שהיא משתלבת בסוגיה העקרונית של הטלת עונשי מינימום. "הטלת עונש מינימום ככלל באה לצמצם את שיקול הדעת של בית המשפט, והשאלה אם יש לכך הצדקה בכלל ובעבירות תעבורה בפרט. נראה לי, כי המדובר בערכאה מתמחה, שאמורה ממילא לגבש מדיניות ענישה דומה ואחידה, וספק אם ייחודן של עבירות התעבורה מחייב זאת לעומת דין העונשין הכללי, שבו הדבר כמעט ואינו קיים", אמר.

עוד התייחס סגל לתיקון 113 לחוק העונשין בדבר הבניית שיקול הדעת בענישה, והעיר שהוא מצטרף לביקורת הכללית הנוקבת שהושמעה כלפיו במהלך הכנס. לדבריו, קיים ספק האם התיקון צריך היה לחול גם על תחום התעבורה, "שהרי בפועל במקרים רבים לא ניתנים גזרי דין על פיו, על כל המשתמע מכך מבחינת כיבוד החוק הקיים מצד בתי המשפט לתעבורה".


אין הלימה


סגל הוסיף: "קיימת תחושה, אצלי לפחות, כי אין הלימה בין הגישה העונשית הכללית לזו בתחום התעבורה, במובן זה שהענישה בתעבורה נראית לעיתים חמורה מדי. בכל תיק פלילי 'רגיל', השופט נזהר מלשלוח אדם למאסר, בוודאי כאשר מדובר באדם נורמטיבי בבסיסו, נטול עבר פלילי, ותר באופן קבוע אחר מציאת מוצא אחר.

"התחושה שלי היא שבתעבורה הדברים מתנהלים אחרת, ודי בכך שאדם ייתפס נוהג בזמן פסילה - שאין חולק כי זו עבירה תעבורתית חמורה כשלעצמה - כדי שימצא את עצמו נדון למאסר בפועל". לדעת סגל, בדיני התעבורה מופעלים בצורה חזקה יותר עקרונות כמו הרתעה על חשבון עקרון ההלימה.

לכאורה עומד לרשות שופטי התעבורה ארסנל מלא של ענישה, הוסיף סגל, אך בפועל נעשה בו שימוש מוגבל. "עונש מרכזי שניתן היה להשתמש בו בעבירות מן הסוג הזה הוא של"צ, ונראה שלא נעשה בו שימוש מספיק.

"ייתכן שניתן להרחיב את ארסנל העונשים גם לנהיגה בליווי או בפיקוח של אדם אחר למשך פרק זמן מסוים. נראה שזה יהיה עונש יעיל ומועיל יותר מאשר פסילה בפועל לזמן קצר". סגל מציע שבמקום פסילה של חודש-חודשיים, יחויב הנהג העבריין לנהוג בליווי במשך שנה, "וכך להביא לשיפור הנהיגה שלו ולסיגול הרגלי נהיגה טובים יותר בעזרת המפקח שילווה אותו".

אפשרות אחרת, אמר סגל, היא להעניש בדרך של חיוב לעבור מבחן נהיגה מחדש במקרים רבים יותר. גם שם מדובר בענישה שמביאה לתרומה גדולה יותר לשיפור הנהיגה, והיא עדיפה לדעתו על פני הורדה מהכביש לתקופה מסוימת.


מדוע לעצור?


עוד אמר סגל, יש להיזהר בעת שגוזרים עונש מאסר בפועל בעבירות תעבורה שהיסוד הנפשי בהן הוא של רשלנות, בעוד היסוד הנפשי בעבירות פליליות אחרות חמור יותר ומחייב הוכחת מודעות, כוונה, פזיזות וכדומה. "זו אנומליה מסוימת ונראה כי מדובר לכאורה בשתי מערכות שפיטה/ענישה שונות העובדות במקביל", הוסיף.

סגל גם מתח ביקורת על מעצרים עד תום ההליכים בעבירות תעבורה, כאשר ברור שהמסוכנות היא ספציפית בנהיגה וניתן למנוע אותה במעצר בית ובהפקדת סכום כסף ניכר כתנאי לשחרור. "מדוע לעצור עד תום ההליכים, אם ניתן לאיין המסוכנות הספציפית בדרך אחרת כמתחייב על-פי חוק המעצרים?", שאל רטורית.

תאריך:  28/05/2014   |   עודכן:  28/05/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פגע וברח   צליפת שוט 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השופט סגל: ענישת יתר בדיני תעבורה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ולטרן
29/05/14 14:11
2
ולטרן
29/05/14 14:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הקטל בדרכים
לצד ההישגים בהם מתברכת העיר ירושלים, כמו תיירות והיי-טק, בשנת 2013 נפגעו בירושלים 214 ילדים (0-14) בתאונות דרכים, כאשר חמישה מהם נהרגו. מדובר בנתון מדאיג שמראה על עלייה של יותר מפי שניים במספר ההרוגים, ביחס לשנת 2012 שבמהלכה נהרגו שני ילדים (14% מסך כל הנפגעים).
27/05/2014  |  יפעת גדות  |   חדשות
אבקש לשתף ולהדריך את הקוראים, מהם המסמכים שמגישים בתביעה של תאונת דרכים (נזקי גוף) ומה משמעותם לתיק:
21/05/2014  |  עו"ד ינון הדאיה  |   מאמרים
האם נטילת עיתון על-ידי הנהג כשהוא מחוץ לרכב החונה, לאחר שסיים את פעולת התדלוק, מתיישבת דווקא עם ההנחה כי הוא ביקש לעיין בעיתון כשהוא מחוץ לרכב ולא להתיישב על כיסא הנהג מיד לאחר נטילת העיתון? בסוגיה זו יצטרך להכריע בית המשפט המחוזי בתל אביב, בעקבות ערעורה של חברת הביטוח איילון על פסק דינו של בית משפט השלום בתל אביב.
19/05/2014  |  יצחק דנון  |   חדשות
"עבירות תעבורה, ובמיוחד עבירות של נהיגה בזמן פסילה, הן עבירות המצביעות על זלזול במערכת החוק, הן עבירות המצביעות על מסוכנות רבתי". כך אומר (11.5.14) בית המשפט המחוזי בחיפה.
19/05/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ישקיע במהלך שנת 2014 יותר מ-200 מיליון שקלים, בטיפול במוקדי סיכון, ברשת הדרכים הבין-עירונית, בכל רחבי הארץ.
11/05/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il