פעולות בלתי תקינות ואף בלתי חוקיות של גורמי אכיפת החוק נחשפות (יום ג', 24.6.14) בדוח השנתי של נציבות תלונות הציבור. זאת, לצד העובדה ששיעור התלונות המוצדקות נגד המשטרה אשתקד היה גבוה מן השיעור הכללי ועמד על 36.8% (לעומת שיעור כללי של 31.6%).
מבקר המדינה,
יוסף שפירא, מייחד פרק נפרד לפגיעה בזכויות עצירים ואסירים. בין היתר נמצא, כי משטרת ש"י (שומרון ויהודה) כבלה עצירים שהוחזקו בתא סגור, וכי כאשר הגישה הח"כ דהיום
אורית סטרוק תלונה בנושא - לא נבדקו הטענות כיאות. בדיון שנערך בכנסת בנושא טענו הסנגוריה הציבורית ולשכת עורכי הדין, כי קיימת תופעה קבועה של כבילת עצירים ואסירים שלא לצורך.
תלונה אחרת גילתה, כי שירות בתי הסוהר לא טיפל במשך עשר שנים באסיר שאובחן כנושא נגיף הפטיטיס סי. כאשר בדקה הנציבות את הנושא, התברר שתיקו הרפואי של האסיר נעלם. רק בעקבות התערבות הנציבות, נערכו לאסיר בדיקות באוגוסט 2011 והוא החל לקבל טיפול בינואר 2012.
מקרה נוסף עסק בבחורה בת 19, שלא קיבלה סדינים בעת מעצר עד תום ההליכים בנווה תרצה. עוד התברר, כי היא עברה חיפוש בעירום ללא הצדקה, בעת שיצאה לדיון בהארכת מעצרה. תלונה רביעית העלתה, כי אדם שנאסר בשל אי-תשלום חוב נכבל באזיקים בעת העברה מבית המעצר במגרש הרוסים לכלא מעשיהו, וזאת בניגוד לנהלים ותוך פגיעה בזכות לכבוד ולפרטיות.
תלונה אחרת נגד המשטרה עסקה בחיפוש שערכו שוטרים על גופו של אדם במקום הומה אדם. נציבות תלונות הציבור קבעה, כי החיפוש היה בלתי חוקי ומנוגד לפסיקת בתי המשפט, וכי לא היה אמת בטענת המשטרה לפיה האיש נתן את הסכמתו לחיפוש. המשטרה מסרה בעקבות זאת, כי שני השוטרים שערכו את החיפוש "אינם משרתים עוד בתפקידי שטח". (כלומר: הועברו לעבודה משרדית ולא ננקטו נגדם הליכים כלשהם - א.ל).
סחבת בתלונות נגד עו"ד
שפירא אומר, כי הנציבות מקבלת מדי שנה תלונות על שיהוי ניכר של המשטרה בחקירת תלונות. בשנת 2013 נטען, בין היתר, כי נדרשו למשטרה 20 חודשים להתחיל לחקור את נסיבות מותו של אדם בתאונת עבודה, וגם זאת - רק בעקבות פניית הנציבות. תאונה דומה נחקרה בצורה שטחית, ורק התערבות הנציבות הביאה להאצת הטיפול בה לאחר 15 חודשים. במקרה אחר הביאה התערבות הנציבות לזימונו של מתלונן למסירת עדות - עשרה חודשים לאחר שהגיש את תלונתו.
בתלונה נגד פרקליטות המדינה נמצא, כי נדרשו לה שנתיים תמימות עד שהחליטה להחזיר תיק למשטרה לצורך ביצוע השלמות חקירה בדמות תרגום מסמכים מרוסית לעברית. שפירא אומר: "לא ראוי שטיפול בתיק יימשך כשנתיים תמימות, פרק זמן שבו יש לסיים את הטיפול גם בתיקים של עבירות חמורות" בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה.
רשות התאגידים, גם היא במשרד המשפטים, פיטרה עובדת ללא עריכת שימוע כדין. הממונה על העובדת טען שהתריע בפניה על ליקויים בעבודתה, אך לאחר שהתנהגותה לא השתנתה - פיטר אותה. את הפיצויים קיבלה העובדת באיחור של שלושה חודשים. הנציבות קבעה שהטיפול בה לא היה תקין והורתה לפצות אותה ב-8,000 שקל.
לבסוף מצביע שפירא על עיכובים ניכרים בטיפול בתלונות נגד עורכי דין במחוז תל אביב של הלשכה. הוא מציג ארבע תלונות, בהן נמשך הטיפול בוועדת האתיקה בין שנתיים לשלוש מיום הגשת התלונות. יצוין, כי מדובר רק בזמן הדרוש להחלטה האם להעמיד את הנילון לדין משמעתי, ולא בזמן הנדרש להכרעה בעניינו.