|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
13.5 שעות דיון [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
הדיון הארוך ביותר בתולדות בית המשפט העליון

"עשינו חוק רע ואנחנו מציעים טריקים ושטיקים לעקוף אותו"

עמית: זה מה שאני שומע מהצד של הכנסת והממשלה הפרקליטות: אין דרך לפרשנות מקיימת של ביטול עילת הסבירות וילנר: מודאגת במיוחד מנושא שומרי הסף ברון: אם אין אכיפה - לא תהיה חובת סבירות כבוב: התיקון הוא חלק ממערכה
12/09/2023  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

"אני יושב פה כל היום ושומע מהצד הזה של השולחן: עשינו חוק רע ואנחנו יודעים שהוא גרוע ועכשיו נציע לכם טריקים ושטיקים כדי לעקוף אותו. למה ללכת בכל דרכי העקיפין האלה?" כך תהה (12.9.23) שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, לקראת סיומו של הדיון בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות. הדיון נמשך 13.5 שעות - ככל הזכור הדיון הארוך ביותר בתולדות בית המשפט העליון, בפני הרכב חסר תקדים של כל 15 שופטיו. השופטים אפשרו לממשלה ולכנסת להגיש השלמות בכתב בתוך שלושה שבועות.

בא-כוח הכנסת, יצחק ברט, שהיה אחרון הדוברים, הזכיר את ההפגנות הסוערות והחשש מפני משבר חוקתי. הוא הצהיר בשם היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק, על כוונתה לנסות לפעול ליצירת כלי בקרה פרלמנטריים שיחליפו לפחות חלקית את עילת הסבירות. במקביל, הוא ביקש שבג"ץ לא יכריע בעתירות לגופן, אלא יקבע שאינן בשלות להכרעה עד שיתבררו השלכותיה.

מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות, ענר הלמן, שב והסביר מדוע היועצת המשפטית, גלי מיארה, סבורה שיש לקבל את העתירות. לדבריו, התיקון לחוק יסוד השפיטה הוא פגיעה קשה בשלטון החוק, שכן ראשי השלטון פטורים מפיקוח החוק וזהו "מסר קשה ביותר לציבור". הוא גם התריע מפני פגיעה בזכויות אדם, שכן שומרי הסף מופקדים עליהן והן ייפגעו בוודאות אם הללו לא יהיו עצמאיים.

השופט יוסף אלרון: "לשיטתכם אין דרך לפרש את התיקון באופן שלא יחייב את פסילתו". הלמן: "נכון, כי פרשנות כזאת היא ציפייה מבית המשפט לעשות דבר בלתי לגיטימי, לכתוב מחדש את החוקה הישראלית. עילת הסבירות היא המרכזית השומרת על השירות הציבורי כמקצועי וא-פוליטי ומבטיחה את טוהר המידות. כאשר לא ניתן יהיה להשתמש בעילת הסבירות, ניתן יהיה להדיח גם אישים במשרות אמון - היועצת המשפטית, פרקליט המדינה, מנהלת רשות החברות".

הלמן גם התריע מפני מהלכים פסולים ערב בחירות, כמו העלאת שכר ל-100,000 מורים, "ואומרים לך שהצלחנו להגיע להסכם רק עכשיו. מורידים את מחיר החלב, כמו בפעם חילקו טלוויזיות צבעוניות. משנים את התנאים לקבלת מילגות לאברכים. אפשר יהיה להטות את הבחירות בלי להוכיח שיקולים זרים, ועד שזה יגיע לבית המשפט - הבחירות כבר עברו ומי שצריך לקבל קיבל".

בג"ץ 5658/23, התנועה לאיכות השלטון נ' הכנסת ואח' / פרוטוקול, 12.9.23
פרוטוקול הדיון בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות

עימות בין השופטים לבא-כוחו של רוטמן
"הדיון היכה אותי בתדהמה" [יונתן זינדל, פלאש 90]

בא-כוחו של שמחה רוטמן, אבי סגל, התעמת בחריפות עם השופטים (כמו רוטמן עצמו בשעות הבוקר). לדבריו, "הדיון הזה היכה אותי בתדהמה, כי לטענת העותרים, אם בית המשפט היה דוגל בשיטתם של השופטים [נעם] סולברג, [אלכס] שטיין, [יעל] וילנר ו[דוד] מינץ – היה נגרם נזק בלתי הפיך לחיילי צה"ל ולאיכות הסביבה".

השופטת דפנה ברק-ארז הגיבה בכעס: "אתה מוציא את הדברים מהקשרם. איש לא דיבר לעשות את זה בצורה של גיליוטינה דרך חוק יסוד". וילנר: "אם מדברים עלי, אני לא דיברתי על ביטול גורף [של עילת הסבירות]". סגל: "המאמר של סולברג הרבה יותר גורף מהתיקון הזה, כי הוא הציע להוריד את עילת הסבירות גם מראשי ערים. הסיפור כאילו הציבור נפגע – זה סיפור בדים".

השופט חאלד כבוב: "אם זה סיפור בדים – למה אתה צריך כל כך לטרוח בחוק יסוד, כדי לפטור את השרים והממשלה מפיקוח בית המשפט?" השופט עופר גרוסקופף: "מי שאתה מייצג אמר בבוקר שאי-אפשר לסמוך על בית המשפט". סגל: "הוא לא אמר את זה". הנשיאה אסתר חיות: "זה מוקלט". סגל: "רוטמן אמר שסולברג אמר שבית המשפט יצמצם בעצמו לאט-לאט את השימוש בעילת הסבירות, אבל המחוקק ראה שבית המשפט מתמהמה".

סגל המשיך וטען, כי בית המשפט נכנס לנעליהם של מקבלי ההחלטות. המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן הגיב בכעס: "אי-אפשר לשמוע את הדברים האלה עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם. בעילת הסבירות בודקים את כל השיקולים ורואים אם ניתן לכל אחד מהם המשקל הנכון". סגל: "בית המשפט יוכל לפתח כלים נוספים [לביקורת]".

השופטת רות רונן: "העילה של מופרכות עומדת בעינה?" סגל: "לא!" חיות: "אז מה כן?" סגל: "אתה צריך להוכיח שיקולים זרים של הרשות המינהלית". הוא המשיך: "המצג כאילו החלטות ראש הממשלה והשרים חסינות מביקורת שיפוטית – זהו מצג שווא. יש שופטים בעליון שאמרו שעילת הסבירות דינה להימחק מספר השיקולים, וזה לא קץ הדמוקרטיה ולא מתקרב לזה".

השופטת ענת ברון: "אלה לא תרחישים עתידיים. זה כאן ועכשיו. ברגע שיש חובת סבירות שחלה על הדרג הנבחר, ואין אכיפה שלה – מטבע הדברים תהיה שחיקה שלה. אם יש דין ואין דיין – אז אין דיין". סגל: "ההנחה שאין דיין אינה נכונה, כי יש פיקוח של הכנסת ושל הציבור". רונן: "[הם ההחלטה] בתוך מתחם הסבירות – לא פוסלים גם היום". סגל: "היום השופט יוצק לפסק הדין את ערכיו. למה שיקול הדעת של כבודכם עדיף על זה של הנבחרים?"

ברק-ארז: "אז גם לא צריכה להיות עילת שיקולים זרים. אדוני שומט את הבסיס מתחת לכל עילות הביקורת, אם הוא טוען שזה נעשה על בסיס טעמו של השופט". סגל: "הכנסת לא ביטלה את עילת השיקולים הזרים". כבוב: "בינתיים". סגל: "זה אומר שאדוני מקובע בכך שמדובר בחלק ממערכה, ואני לא מקבל את זה". כבוב: "איך אדוני יכול להתכחש? ההצעה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כבר מחכה לקריאה שנייה ושלישית. אי-אפשר להתכחש לכך". סגל: "אפשר".

רק עילת השרירות ורק פה אחד
"אני הולך לכתוב מאמר" [יונתן זינדל, פלאש 90]

וילנר ביקשה מבא-כוח הממשלה, אילן בומבך, להתייחס במיוחד להגנה על שומרי הסף. הוא הבטיח להשיב בכתב, גם בנוגע לביקורת על סמכויות ששרים מאצילים לפקידים, נטילת סמכויות של פקיד בידי השר וקביעת מדיניות בידי השר. בנושא ההאצלה אמר בומבך, כי מסתמן שלא ניתן יהיה להפעיל את עילת הסבירות על שיקול דעתו של שר, ותהיה אפשרית בשיקול דעתו של פקיד.

לדברי בומבך, בית המשפט יוכל לפסול החלטות של הממשלה בעילה של שרירותיות, בדומה לפסק דין וונסברי האנגלי מ-1948 – בתנאי שמדובר בהחלטה ש"ברור לכל אדם סביר שזה דבר שלא יכול להתקבל, כל אמות הסיפים מזדעזעות" ובתנאי שההחלטה תתקבל פה אחד בבית המשפט העליון. ברון: "זאת אומרת, שדעת המיעוט תקבע ונשנה את הכללים בבית המשפט". בומבך: "אם יהיה מיעוט, זה אומר שלא כל אדם הזדעזע מזה". ברק-ארז: "יש פרדוקס בעמדת הממשלה, כי יוצא ממנה שמיעוט בבית המשפט יקבע, ומיעוט בכנסת לא קובע".

בומבך שב וטען שהתיקון מבוסס על מאמרו של סולברג, ועמית הגיב: "נתת לי רעיון. אני הולך לכתוב מאמר ואז תהיה רפורמה משפטית, כי השופט עמית כתב מאמר בכתב עת לא משפטי". ברק-ארז: "אני כתבתי ספרים וזה לא הספיק". עמית העיר, כי ייתכן שסולברג טעה מבחינה עובדתית במאמרו, שכן כיום ברור שמאות החלטות מתקבלות בהאצלת סמכויות מהשרים ו"הטעות הזאת השתרשרה לחוק יסוד".

תאריך:  12/09/2023   |   עודכן:  26/09/2023
איתמר לוין
+הכרעת עילת הסבירות: האם מדובר בפגיעה אנושה ביסודות הדמוקרטיה
05:56 13/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בג"ץ אינו צפוי לחזור בו מן הקביעה שיש לו סמכות להתערב בחוקי יסוד; השאלה היא האם רוב השופטים יסברו שזהו מקרה קיצוני המצדיק זאת  ▪  האפשרויות של דחיית ההכרעה - החזרת החוק לכנסת, פרשנות מקיימת או קביעה שהתיקון אינו בשל לבחינה - נראות קלושות
אמירות מטרידות של יוזמי התיקון [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+שעת נעילה ומנהיגת מערכת המשפט
23:42 12/09/23  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
האם דעתה של הנשיאה חיות ננעלה? האם לא ננעלה? האם חיות ממלאת את תפקידה כ"מנהיגת מערכת המשפט"?
חיות. שני כובעים [צילום: אורן בן-חקון/פלאש 90]
+בשעה 22:30 הסתיים בבג"ץ הדיון בעילת הסבירות
22:37 12/09/23  |  עידן יוסף
בשעה 22:30 הסתיים הדיון בבג"ץ הסבירות אחרי 13 שעות וחצי מאז השעה 9 בבוקר, עם הפסקות באמצע. הממשלה והכנסת עוד צפויות להגיש השלמת טיעונים בכתב בתוך 21 ימים. הנשיאה אסתר חיות סיכמה את הדיון במילים "תודה רבה".
+שב"כ היה מעורב באופן נדיר באבטחת שופטי העליון
20:52 12/09/23  |  עידן יוסף
באופן חריג ונדיר השב"כ היה מעורב באבטחת שופטי בית המשפט העליון ובית המשפט עצמו. כבר אתמול בלילה חברו מאבטחי השב"כ למאבטחי משמר בתי המשפט והמשטרה ותגברו אבטחה סביב השופטים וסביב בית המשפט עצמו (חדשות 13)
+הליכוד: בית המשפט מנסה להפוך לריבון; זה קו אדום
19:42 12/09/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
המפלגה אומרת כי אם בית המשפט יכול לבטל חוקי יסוד, הוא הופך את עצמו לריבון במקום העם  ▪  נתניהו: "אין דבר כזה בדמוקרטיה 'שומרי סף עליונים' - רק אצלנו"  ▪  יו"ר הכנסת אוחנה: "הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה זה לא איום"
אוחנה. ריבונות הכנסת לא תופקע [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+קוריוז היסטורי
18:01 12/09/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
הטייס ריבקוב: 'אתם יכולים לנשק לי בתחת, לא בשביל להפציץ יהודים טסתי 10,000 מייל ואיבדתי ארבעה חברים'
[צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]
+השופטים: האם ביטול עילת הסבירות היא פגיעה אנושה בדמוקרטיה
16:40 12/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
תוהים מהיכן סמכות בג"ץ לפסול חוקי יסוד, וגם אם יש סמכות - האם זהו המקרה הקיצוני המצדיק שימוש בה  ▪  שטיין: אם חוזרים לעילה המצומצמת - זה לא ממוטט את אמות הסיפים  ▪  בא-כוח מיארה בביקורת חריפה על עמדת הממשלה והכנסת
וילנר ומינץ. שאלת הסמכות [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"עשינו חוק רע ואנחנו מציעים טריקים ושטיקים לעקוף אותו"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יש
13/09/23 00:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
הליכוד: היסוד הכי חשוב בדמוקרטיה הוא שהעם הוא הריבון. הכנסת מקבלת את סמכותה מהעם. הממשלה מקבלת את סמכותה מהכנסת. בית המשפט מקבל את סמכותו מחוקי היסוד שהכנסת מחוקקת. אם בית המשפט יכול לבטל חוקי יסוד, הוא הופך את עצמו לריבון במקום העם. צעד קיצוני זה יערער את יסוד הדמוקרטיה. זהו קו אדום שאותו אסור לחצות".
12/09/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בימים אלה התחלתי לקרוא בשקיקה את "סיפור חיים קצר", ביוגרפיה על הטייס אבי לניר שנרצח בשבי הסורי במלחמת יום הכיפורים. כתבה יעל ינאי, וייתכן שאחזור לכתוב עליו לכשאסיים הקריאה.
12/09/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
שופטי בית המשפט העליון מבקשים לדעת האם ביטול עילת הסבירות הוא פגיעה כה אנושה בעקרונות הדמוקרטיים של ישראל, עד שהוא מצדיק התערבות בחוק יסוד. הדברים נאמרו (12.9.23) למנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, ענר הלמן, אשר הציג את עמדתה של היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, לפיה יש לקבל את העתירות נגד הביטול.
12/09/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
כמה משופטי בית המשפט העליון סבורים, כי הממשלה ושריה יפעלו בצורה בלתי סבירה - למרות חובתם לעשות זאת - אם יידעו שלא ניתן לבקר את פעולותיהם באמצעות עילת הסבירות. כך עולה מדבריהם (12.9.23) בדיון בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות, בחלק בו השיב עו"ד אילן בומבך בשמם של הממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין. "הם לא רוצים שתהיה ביקורת", אמר המשנה לנשיאה, עוזי פוגלמן. הנשיאה אסתר חיות הוסיפה: "לא תהיה אכיפה על הממשלה והשרים".
12/09/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בניסיון לחדש את המגעים על הרפורמה המשפטית, חודשו אתמול המגעים בין הקואליציה והאופוזיציה. בין השיחות הקדחתניות, זומן למשכן הנשיא הרצוג גם ח"כ הרב משה רוט לשיחה בארבע עיניים בשלל נושאים ציבוריים שעל סדר היום.
12/09/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
נכס של החברה בדרזדן [צילום: ארגו פרופרטיז]
תומר קורנפלד
ארגו פועלת בתחום הנדל"ן למגורים לגרמניה וכבר רכשה כ-4,000 יחידות דיור במודל ייחודי והרבה פוטנציאל השבחה    ארגו נסחרת כיום לפי שווי של כ-1.3 מיליארד שקל - מעט מתחת להון העצמי החשבונ...
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il