|   15:07:40
  בצלאל לביא  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
נתניהו.מתנער מאחריות [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]

נתניהו, אופנהיימר הישראלי

סיפורו של אופנהיימר מתקשר אלינו במה שכונתה בפי יוזמיה כרפורמה משפטית ובפי מתנגדיה הרבים כהפיכה משטרית, ומזוהה כאן כ"פרויקט מנהטן של ביבי"
11/09/2023  |   בצלאל לביא   |   יומני בלוגרים   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

נתחיל במטפורה; בקטע מסוים בסרט "אופנהיימר" אומר השחקן מפי בן דמותו האמיתי כי תגובתו לפיצוץ פצצת האטום הראשונה, שכינויו "ניסוי טריניטי", ביולי 1945, הייתה: "עכשיו הנני המוות, המחריב עולמות". היה זה ציטוט מספר קדוש הינדי אותו זכר. במשתמע רצה לומר כי הוא אחראי לשחרור הכוח העליון שעלול להרוס את העולם. הסרט מבוסס על הביוגרפיה של ד"ר רוברט אופנהיימר, אבי פצצת האטום האמריקנית שפותחה במסגרת "פרויקט מנהטן", שכללה בין היתר ראיון טלוויזיוני שהוא העניק עשרים שנים לאחר אותו פיצוץ, ב-1965.

הוא נשאל על תגובתם של הנוכחים באירוע ההיסטורי: "אנחנו ידענו שהעולם לא יהיה אותו דבר. אחדים צחקו; אחדים בכו; רוב האנשים היו שקטים. זכרתי את השורה מהספר הקדוש ההינדי." ההסתמכות על מקור זה העידה על הלך מחשבתי כיצד אופנהיימר פירש את המשמעויות של מעשי ידיו והאחריות המוסרית הנובעת מהם. לאחר הטלת הפצצות על הירושימה ונגסקי הוא הפך למבקר החריף ביותר של פיתוח הנשק הגרעיני המסכן את שלומו של העולם ובשל כך הפך לחשוד ונחקר בידי הממסד הביטחוני האמריקני.

לצורך הדיון וכמובן ללא שום קשר ענייני, סיפורו של אופנהיימר מתקשר אלינו במה שכונתה בפי יוזמיה כרפורמה משפטית ובפי מתנגדיה הרבים כהפיכה משטרית, ומזוהה כאן כ"פרויקט מנהטן של ביבי." הפרויקט של אופנהיימר כמו זה של נתניהו נועד להביא לעולם "מוצר" חדש מבלי שהם יזהו מראש את התוצאות וההשלכות הנובעות ממנו. זה קורה לא אחת בעולם הטכנולוגי אבל הרבה יותר בעולם הפוליטי.

כיום, פרויקט מנהטן של אופנהיימר הוא פרק חשוב בספרי ההיסטוריה כשאנו יודעים מה היו תוצאותיו ומה קרה עם הנשק הגרעיני שפותח בעקבותיו וכי בניגוד גמור לחשיבתו ושאיפתו השימוש בו התפשט ברחבי העולם. "פרויקט מנהטן של ביבי" נמצא בשלבי פיתוח לאחר שלוח הזמנים המקורי שובש עקב התנגדויות שהפכו יותר ויותר ממשיות ומאיימות. נתניהו הוא האחראי הבלעדי למצב הטעון מאוד שנגרם בשל השקת הפרויקט ללא הכנה ובחינות נדרשות שהיום מסתבר כמסכן את לכידותה, חוסנה ובמקרה הקיצון גם את עתידה של מדינת ישראל כפי שהכרנו אותה עד היום.

היום בו הכל התחיל

את התאריך בו התחיל ביבי במסע ערעור יסודותיה החוקתיים קל לזהות והוא ייזכר לעד כדגל שחור שהורם מעל המשטר הדמוקרטי הישראלי: 24 במאי 2020, יום פתיחת משפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים, כאשר רגע לפני התייצבותו בפני השופטים הציב במסדרון דוכן עם סמל המדינה ומיקרופון וצלמים להנצחת המעמד, כשמאחוריו ולצדו כמקהלה יוונית אילמת מספר שרים וחברי כנסת מהליכוד עטויי מסכות קורונה קלים לזיהוי.

בפאתוס השמור להצהרות חשובות, נשא ביבי נאום מאשים נגד מערכת אכיפת החוק על כל שלוחותיה: על כך שהחקירות נגדו זוהמו ונתפרו, כתבי האישום היו מופרכים והזויים שמטרתם הייתה ניסיון לבצע הפיכה שלטונית נגדו כיוון שלא נוצח בבחירות כשהוא מפרט את מספרי הקולות שקיבל בבחירות, בלשון יחיד ולא רבים, ובכך חשף שלא מדעת כי הוא הנאשם ולא המפלגה או הימין כולו כפי שיחזרו וישננו הוא ותומכיו בהמשך הדרך.

מאז אותו יום הפכה הזירה המשפטית למקום התגוששות של שני מחנות, תומכים ומתנגדים, כאשר את ציר הזמן יש לחלק לשניים: בראשון, ההתמקדות הייתה בעובדה שלא נודעה קודם שראש הממשלה ממשיך לכהן בעודו נאשם בפלילים בשורה של תיקים. דיוני בית המשפט המחוזי הפכו לכרוניקה של ניתוחים ופרשנויות של העדויות מהן נגזרוחוות דע ת ופסקי דין משל ככר העיר מינתה עצמה לשופט חיצוני שדעתו אמורה להישמע ולהשפיע באולם המשפטים פנימה.

החלק השני התחיל עם "השקת הרפורמה המשפטית", כהגדרת שר המשפטים יריב לוין. מיד התבהר כי מדובר בעליית מדרגה כשהפעם היעד המרכזי הוא בית המשפט העליון ומטרת הבליסטראות לפגוע בסמכויותיו כפוסק ומפרש של חוקי ישראל. לממשלת הימין על מלא שבין חבריה גם מי שאמונתם נסמכת על חוקי התורה וההלכה יותר מאשר חוקי הכנסת, לא נוח עם משטר בו הרשות המבצעת השולטת ברשות המחוקקת להלכה ולמעשה, ימשיך בית המשפט העליון לפסוק כבעבר למרות שכל בר-בי-רב יודע, או אמור לדעת, שאין מחסום משטרי אחר לרסן אותה. הרצון לקצץ בכנפיו נועד לחזק עוד יותר את כוחה של הרשות המבצעת שבה החשיבה כי הכל פוליטי שולט בכיפה.

מכאן נובעת החשיבות המיוחדת של "ניסוי טריניטי" ב"פרויקט מנהטן של ביבי" שתאריכו ב-12 בספטמבר כאשר כל שופטי בית המשפט העליון בירושלים ישבו לדון בסעיף ביטול עילת הסבירות המצוי בבסיסו של הפרויקט הישראלי. אם בג"ץ יותיר את החוק על-כנו יזכה הפרויקט בדחיפה אדירה קדימה. מאידך-גיסא, החלטה לדחות את החוק עלולה להביא לפיצוץ עם פיזור של נשורת שעלולה להסתבר כרעילה. האפשרות היחידה למנוע זאת היא שנתניהו, כמי שהאחריות העליונה מוטלת על כתפיו, יתעשת ויעכל את חומרת המצב ויורה להקפיא את הפרויקט. בשפה שאיננה משתמעת לשתי פנים.

האם זה ייתכן? עובדה היא כי זה לא קרה רגע לפני "הניסוי". בניגוד לרוברט אופנהיימר שהביע חרטה עמוקה נוכח תוצאות מעשי ידיו, אין סיכוי לחרטה דומה מצדו של נתניהו. היהפוך נמר חברבורותיו? כמי שרואה עצמו רק כקבלן להצלחות הוא מעולם לא הודה בטעויותיו ושגיאותיו. הדוגמה האחרונה הטראגית מאוד הוא אסון הר מירון בל"ג בעומר 2021, כאשר דמם של 45 הנספים ו-102 הפצועים באסון האזרחי החמור ביותר בתולדות המדינה, לא היה בהם די להניע אותו ואת שותפיו החרדים - שכל או מרבית הנספים נמנו על צאן מרעיתם - להקים ועדת חקירה ממלכתית. זו הוקמה בהחלטה ראשונה של ממשלת השינוי וביבי, שהוזהר על-ידי הוועדה על חלקו כראש הממשלה באסון, התנער מכל אחריות. כיוון שגם הפעם אין לצפות כי הוא ימצה את האחריות שלו כדי להעדיף את האינטרס הלאומי על פני האינטרס האישי, ממדי פיזורה של הנשורת הם שיקבעו כיצד תיראה מדינת ישראל לאחר הפיצוץ.

צפי פני עתיד

ללא קשר מה יהיה עתידו של "פרויקט מנהטן של ביבי" ובשולי הדיון עד כה וצפי פני העתיד, אני מבקש להוסיף הערה אישית: לו הדבר היה בידי הייתי מייעץ לפרקליטות לקצר עד כמה שניתן את רשימת עדי התביעה שנותרו במשפט האלפים כדי לקדם את השלב בו נתניהו יזומן לדוכן העדים כנאשם הראשי. הרגע בו ייאלץ להשיב בפירוט על סעיפי האישום נגדם יצא חוצץ במסדרון בית המשפט, בעוד העולם עוקב בדריכות, השתאות וצימאון לשמוע את מוצא פיו, יהיה לא רק רגע מכונן מבחינתו אלא רגע של חשבון נפש עמוק. לא עוד מסיבות עיתונאים נטולות שאלות, הצהרות כתובות בפריים טיים בטלוויזיה או ראיונות מתוזמנים עם תקשורת זרה, אלא הכרח להשיב על פרטי פרטים של התנהלותו והתנהגותו לאורך השנים שעד היום התייחס אליהן בתעלולי מילים ושוויון נפש.

לאור תכונותיו שצוינו לעיל, האפשרות שביבי ירצה להימנע מהמופע הזה היא סבירה. בנקודת זמן כזו יבשיל הסיכוי לסכם עמו על עסקת טיעון שתכליתה להביא לפרישתו מהחיים הפוליטיים כפוף לפתרון סוגיית הקלון. אם וכאשר זה יתרחש אפשר יהיה לקדם את הפרויקט הזקוק לתיקונים באווירה שיתופית ורגועה המתחייבת מיעדיו.

תאריך:  11/09/2023   |   עודכן:  11/09/2023
בצלאל לביא
+סמוטריץ': לא נוותר על גיוון בבחירת שופטים
19:57 11/09/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
שר האוצר שוחח עם ראש הממשלה והבהיר לאחר מכן כי לא יסכים למצב שבו האופוזיציה שהפסידה בבחירות "יכולה לרמוס ולדרוס את הימין בוועדה לבחירת שופטים", כלשונו
סמוטריץ'. מאשים את לפיד וגנץ [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+גלנט: צה"ל ומערכת הביטחון אינם יכולים לשאת את המשך המאבק הפנימי במדינה
18:41 11/09/23  |  עידן יוסף
השר יואב גלנט: "בשנה האחרונה אנו מתמודדים עם שסע הולך ומעמיק בחברה הישראלית סביב האיזון בין הרשויות. המחיר עלול להיות כבד מדי בהקשרי הביטחון הלאומי - ולכן שינויים מרכזיים עושים בהסכמה רחבה. כמי שעומד בראש מערכת הביטחון אני קובע כאן: המשך המאבק הפנימי בין זרמים ניציים במדינת ישראל מחלחל אל תוך צה"ל ואל תוך ארגוני הביטחון האחרים וגובה מחיר שצה"ל ומערכת הביטחון אינם יכולים לשאת בו. איני עוסק בשאלה מי התחיל או מי צודק. אני שב ואומר: המשך המאבק הפנימי מסכן את החוסן הלאומי, את צבא ההגנה לישראל ואת היכולת שלנו להקנות ביטחון למדינת ישראל".
+נתניהו מקווה למסור הצהרה על מתווה מרוכך לחקיקה לפני ראש השנה
17:48 11/09/23  |  עידן יוסף
אם הפשרה לא תתקדם - נתניהו מקווה למסור הצהרה על מתווה מרוכך לחקיקה המשפטית עוד לפני ראש השנה. מועד משוער: יום חמישי בהתאם להתפתחויות (כאן חדשות).
+נתניהו: אם תושג הסכמה - איש לא ימנע את מימושה
17:02 11/09/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ברקע הדיווחים על מגעים בין נתניהו לגנץ בתיווך הנשיא, אמר יו"ר עוצמה יהודית: "אני בעד הידברות, אבל נגד כניעה. קורא לחבריי, ראשי הקואליציה - השמיעו את קולכם. בואו נצא נגד ההתקפלות והכניעה"
בן גביר ונתניהו. "התקפלות פירושה השפלה" [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+ביניש: "ח"כ אומר לא לציית לביהמ"ש? דיון חסר בושה"
15:09 11/09/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
נשיאת בית המשפט העליון בדימוס ביטאה את הדאגה שלה משבירת "המשמעויות שמחזיקות אותנו כמדינה דמוקרטית"  ▪  ח"כ טלי גוטליב תוקפת את השרים שאמרו שיכבדו את פסיקת בג"ץ, ואומרת כי אין משהו אופרטיבי שעליהם לכבד - ומדובר בחנפנות לפריץ
ביניש. "דיון חסר בושה" [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+ח"כ רוטמן: מי שמנסה לשבש ולפעול באלימות - הוא לא מפגין
13:58 11/09/23  |  מירב ארד
ח"כ שמחה רוטמן התייחס בראיון לגל"צ להפגנה בביתו של השר לוין: "מי שמנסה לפגוע, לשבש, לתקוף, לפעול באלימות ולעקוב - הוא לא מפגין".
+עימותים בין שוטרים למפגינים מול ביתו של לוין
11:29 11/09/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
עשרות מפינים מטעם ארגון 'אחים לנשק' הגיעו למודיעין במטרה להפגין מול ביתו ש השר לוין  ▪  המאבטחים הסיעו את השר ברכב שהותקף  ▪  שישה נעצרו ע"י המשטרה
מונעים יציאה של השר לוין [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+ח"כ סעדה: יש דיון שמשפטית כמעט לא רלוונטי כי אי אפשר לפסול חוקי יסוד
10:30 11/09/23  |  מירב ארד
ח"כ משה סעדה (הליכוד) אמר בראיון לרדיו צפון 104.5FM לקראת הדיון ממחר בבג"ץ: "יש דיון שמשפטית כמעט לא רלוונטי כי אי אפשר לפסול חוקי יסוד". הוסיף: "מחר לא מקבלים החלטה, זה השלב הראשוני ביותר, ההחלטה תתקבל אי שם בחורף. עד אז עולם כמנהגו נוהג".

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נתניהו, אופנהיימר הישראלי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עובד 1
11/09/23 15:21
2
פסיכיאטר
11/09/23 17:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
יממה לפני הדיון הדרמטי בבג"ץ הגיעו עשרות מפינים מטעם ארגון 'אחים לנשק' לעיר מודיעין במטרה להפגין מול ביתו של שר המשפטים, יריב לוין. המפגינים הגיעו עם שלטים שעליהם נכתב בין היתר "רוצים לגנוז - לא רוצים את לוין" ו"הכי שנוא בליכוד"
11/09/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
פערים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לסגנו, שר המשפטים יריב לוין, בקידום המתווה החד-צדדי אף שיש בין השניים הסכמה עקרונית להניע מהלך כזה עוד לפני ראש השנה. כך פורסם (10.9.23) בחדשות 12.
11/09/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
הדיון בבג"ץ בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות (12.9.23) יימשך לפחות שבע שעות - וקרוב לוודאי שיגיע לשמונה שעות, החל מן השעה 09:00. כך מלמד סדר היום של הדיון, עליו החליטה (10.9.23) הנשיאה אסתר חיות. הדיון יתקיים, לראשונה בתולדות המדינה, בפני הרכב של כל 15 שופטי בית המשפט העליון.
10/09/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
לואי ה-14 אמר בצרפתית: "המדינה זה אני." ואילו אנו אומרים בעברית ממוקד ההפגנה ה-115 שלי בצומת קפלן/בגין: "ההיסטוריה זה אנחנו." המונים הציפו את הצומת. ים הדגלים הכחול-לבן היה לאוקיינוס. חששתי מנוכחות דלה. הרי ביום שני מתוכננת הפגנה גדולה בירושלים לקראת הדיון בבג"ץ, ומדוע להכפיל את ההשתתפות? אך אכזבה לטוב. המונים, ונאום נסער של הפרופסור שקמה ברסלר בו בלטו שלושה עניינים וניסוחים חשובים:
10/09/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
עוד בראשית ימי המחאה נגד הרפורמה המשפטית כתבתי שמטרתה הראשית להגיע למשבר חוקתי: התנגשות בין הרשות המבצעת והמחוקקת לבין הרשות השופטת. כלומר, התנגשות בין הממשלה לבית המשפט.
10/09/2023  |  דרור אידר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם בסיומה יעלה בידי ארצות הברית לכונן ברית הגנה מפני האימפריאליזם האירני שייצור שותפות של ממש בין אמריקה, ישראל, סעודיה, מצרים, ירדן והמפרציות המלחמה הייתה כדאית
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il