|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
אמירות מטרידות של יוזמי התיקון [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
סיכום הדיון הארוך ביותר בתולדות בית המשפט העליון

הכרעת עילת הסבירות: האם מדובר בפגיעה אנושה ביסודות הדמוקרטיה

בג"ץ אינו צפוי לחזור בו מן הקביעה שיש לו סמכות להתערב בחוקי יסוד; השאלה היא האם רוב השופטים יסברו שזהו מקרה קיצוני המצדיק זאת האפשרויות של דחיית ההכרעה - החזרת החוק לכנסת, פרשנות מקיימת או קביעה שהתיקון אינו בשל לבחינה - נראות קלושות
13/09/2023  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

1. הנקודה המכרעת ביותר בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות תהיה, האם רוב השופטים יגיעו למסקנה שמדובר בפגיעה אנושה בעקרונות היסוד של הדמוקרטיה הישראלית. זהו הרושם שנותר לאחר 13.5 שעות הדיון בעתירות בנושא - הדיון הארוך ביותר בתולדות בית המשפט העליון, והראשון אי-פעם בפני כל 15 שופטיו. נסביר.

בית המשפט העליון כבר קבע - בפסק דין שכתבה אסתר חיות - שיש לו סמכות לבטל חוק יסוד (וכאן מדובר בתיקון לחוק יסוד השפיטה). אולם, הוא סייג זאת בכך שמדובר בפגיעה אנושה בערכי הליבה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ועד היום לא עשה זאת. למרות עמדתן של הממשלה והכנסת, ולמרות האיומים הבוטים של בכירים בממשלה ובקואליציה (כולל מצד הליכוד בעיצומו של הדיון), לא נראה שרוב השופטים ישנו הלכה זו. לכן, השאלה לא תהיה עקרונית (הסמכות) אלא מעשית (הפעלתה).

על פניו נראה, כי כוונת בית המשפט באותו פסק דין הייתה לחוקים שיתיימרו למשל לדחות/לבטל את הבחירות, למחוק את חוק השבות או למנוע לחלוטין ביקורת שיפוטית על הרשות המחוקקת והרשות המבצעת. הפעם מדובר במשהו הרבה יותר מצומצם: ביטול אחת מן העילות של הביקורת השיפוטית ורק בקשר לממשלה ולשרים. האם זוהי פגיעה אנושה בליבת הדמוקרטיה? העותרים וגלי מיארה השיבו בחיוב, בתארם תוצאות ישירות של העדר היכולת לפסול החלטות בלתי סבירות. הממשלה והכנסת השיבו בשלילה, בין היתר בנימוק שיש ויהיו כלי ביקורת אחרים.

ניתן לנחש בזהירות את עמדותיהם של חלק מן השופטים, הן על-פי דבריהם בדיון והן על-פי פסיקותיהם בעבר. עוזי פוגלמן, יצחק עמית, ענת ברון, דפנה ברק-ארז, רות רונן וחאלד כבוב נוטים - בעוצמה משתנה - לסבור שמדובר בפגיעה שכזאת. דוד מינץ הביע בעבר עמדה עקרונית נגד פסילת חוקי יסוד. נעם סולברג (אליו נחזור בנפרד), אלכס שטיין ויעל וילנר הסתייגו מהרחבת עילת הסבירות ולא ימהרו לראות בביטולה עילה להתערבות בחוק יסוד. חיות רואה את הביטול בחומרה רבה, אבל לא ברור האם בחומרה הקיצונית הדרושה. בקיצור: הכרעה קשה ובלתי ניתנת לחיזוי, גם אם ברור שרוב מוחלט של השופטים מתנגדים לחלוטין לביטול העילה.

2. "יש דין ואין דיין" היה משפט שחזר מספר פעמים לאורך היום מפיהם של כמה מן השופטים. הכוונה הייתה, שהחובה לפעול בסבירות עודנה חלה על הממשלה והשרים - גם יוזמי החוק הסכימו על כך - אך אם לא ניתן לפסול מעשים חסרי סבירות, החובה הזאת תתפוגג עד מהרה. ואם הממשלה והשרים אינם פועלים בסבירות, יהיה קל מאוד לפגוע מהר מאוד ביעילות וביושר של השירות הציבורי, בזכויות יסוד ואפילו בטוהר הבחירות.

הכנסת טענה, כי כבר קיימים ועוד יפותחו כלים שיוכלו לבוא - לפחות חלקית - במקום עילת הסבירות, למשל: פסילה בשל שיקולים זרים או בשל שרירותיות. אבל, כפי שהעירו כמה מן השופטים, איך יוכיחו אותם? היתרון של עילת הסבירות מבחינת האזרח והמינהל התקין, נעוץ בדיוק בחסרונה מבחינת הפוליטיקאים: היא מצריכה יותר היגיון ושיקול דעת של השופט ופחות עובדות וראיות מצד העותרים. אם העתירות יתקבלו, זה יהיה אחד הנימוקים המרכזיים: בלי עילת סבירות לא תהיה חובת סבירות, ובלי חובת סבירות - הדמוקרטיה עלולה להיפגע בצורה קשה.

3. קיימות אפשרויות פחות קיצוניות להתערבות בביטול העילה, וזאת בהנחה המאוד-סבירה שהעתירות לא יידחו לחלוטין. חיות הורידה די מהר מעל סדר היום אחת מהן: קביעה שהליך החקיקה היה פגום והחזרת החוק לכנסת. היו בו פגמים, אך לא קיצוניים כמו במקרה מס דירה שלישית (בו ננקט צעד שכזה). לעומת זאת, חלק מן השופטים חיפשו פרשנות מקיימת שתאפשר לבית המשפט לצמצם אך לא לבטל את החוק.

בהקשר זה כיכבו בדיון שני פסקי דין: וונסברי האנגלי מ-1948 ודפי זהב הישראלי מ-1980. בראשון נקבע, כי ניתן להתערב בהחלטה מינהלית אם היא אבסורדית לחלוטין; המילה שריחפה בחלל האולם בהקשר זה הייתה "שרירותיות". השני הרחיב משמעותית את השימוש בעילת הסבירות ולמעשה יצר את המסלול שהוביל להתנגשות הנוכחית. כמה מהשופטים שאלו שוב ושוב את נציגיהם של מי שעמדו מאחורי הביטול - יריב לוין ושמחה רוטמן - האם לשיטתם עילת הסבירות בוטלה רק במובן הרחב (דפי זהב) או גם במובן המצומצם (וונסברי). רוטמן ובא-כוחו אבי סגל השיבו שהיא בוטלה לחלוטין; אילן בומבך אמר בשם הממשלה שאפשר יהיה לבטל החלטות שרירותיות ומופרכות לחלוטין, בתנאי שהדבר ייעשה בפסק דין פה אחד של שלושה משופטי בג"ץ.

דומה שבמצב כזה, בית המשפט יתקשה לקבוע שהביטול הוא חלקי בלבד, כאשר המחוקק עצמו מבהיר למה הייתה כוונתו. השופטים גם מחכים להבהרות מצד הממשלה לגבי המשמעות המעשית של הביטול בסוגיות של שומרי הסף, האצלת סמכויות בידי שרים לפקידים, נטילת סמכויות פקידים בידי שרים וקביעת מדיניות בידי השר. איש לא יופתע אם גם תגובות אלו ימשכו לכיוון הקיצוני של ביטול הביקורת השיפוטית בעילת הסבירות.

מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, ענר הלמן, טען שפרשנות מקיימת תחייב למעשה את בית המשפט לכתוב מחדש את החוק ובצורה הפוכה מזו שחוקקה הכנסת. דומה היה שחיות מחזיקה באותה דעה. לכן נראה, שגם דרך זו חסומה.

נותרה הדרך שהציע נציג הכנסת, יצחק ברט, בדקות האחרונות של הדיון: לקבוע שהעתירות אינן בשלות להכרעה, שכן השלכותיהן המעשיות אינן ידועות. הוא גם הבטיח שהיועצת המשפטית לכנסת, שגית אפיק, תנסה ליצור כלי בקרה פרלמנטריים שיבואו לפחות חלקית במקום עילת הסבירות - וגם לזה דרוש זמן. אבל קשה להניח שחיות, שעשתה הכל כדי שהדיון יתקיים לפני פרישתה בעוד חמישה שבועות, תסכים להותיר פתוחה את הסוגיה החוקתית החשובה ביותר שהגיעה אי-פעם לפתחו של בית המשפט העליון.
בג"ץ 5658/23, התנועה לאיכות השלטון נ' הכנסת ואח' / פרוטוקול, 12.9.23
פרוטוקול הדיון בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות

עמית, חיות, פוגלמן וסולברג בדיון [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

4. נעם סולברג מצא את עצמו במצב חסר תקדים: המשיבים בעתירות, בהן נטען שהם ביצעו מהלך הפוגע אנושות בבית המשפט העליון, הסתמכו על מאמר שלו – שופט בעליון – כבסיס לפעולה הנתקפת. מדובר כמובן במאמר הידוע שפרסם סולברג בכתב-העת "השילוח" לפני ארבע שנים, בו יצא נגד הרחבת עילת הסבירות. סולברג כמעט ולא הגיב על כך, אך לבסוף הזכיר, כי דיבר שם על תיקון הדרגתי בפסיקה ולא על תיקון חד בחקיקה (ואגב: הטהרנים שדרשו לפסול את חיות בגלל עמדתה נגד הרפורמה, לא השמיעו ציוץ בנוגע לסולברג. את שניהם לא היה מקום לפסול, אבל הנה עוד מופע קטן של צביעות).

עמית העיר בסוף הדיון, כי ייתכן שבבסיס המאמר עמדה טעות עובדתית: העתירות לימדו את בג"ץ, כי לא פחות מ-700 סמכויות של השרים מואצלות לדרג המקצועי. המשמעות עלולה להיות, שכל הסמכויות הללו – החל מתכנון ובנייה וכלה בכניסה לישראל – יהיו חסינות מפני ביקורת בעילת הסבירות. סולברג מן הסתם לא התכוון למתן פטור עצום שכזה מביקורת שיפוטית, ואז אולי כל ההסתמכות עליו אינה במקומה, רמז עמית.

אגב זאת נעיר, כי לאורך היום היו כמה עקיצות הדדיות בין השניים, בעיקר מצידו של עמית – מחזה נדיר שאולי חושף משהו מהמתחים שמתחת לפני השטח בין שופטי העליון (ובמקרה הזה – בין מי שאמורים להיות שני הנשיאים הבאים, אם יישמר עקרון הסיניוריטי). עמית אף אמר בציניות, שגם הוא יכתוב מאמר ועליו ניתן יהיה לבסס רפורמה הפוכה.

4. היו כמה התבטאויות של רוטמן, בומבך וסגל שצריכות להטריד את מי שהדמוקרטיה יקרה לליבו. בומבך – הרציני והמקצועי מבין השלושה – טען, כי הכנסת יכולה לחוקק כל חוק יסוד שיעלה על דעתה ושבית המשפט לעולם לא יוכל להתערב בו. לשיטתו, רק העם – בהפגנות, ברשתות החברתיות ובמיוחד בקלפי – יכול לבוא חשבון עם נבחריו על חקיקה שכזאת. כמה מן השופטים הציגו תרחיש של חוק יסוד שיפגע אנושות ביסודות השיטה הדמוקרטית, אך בומבך טען בתקיפות רבה שאין צורך להתייחס לתרחישי אימה תיאורטיים. הבעיה היא, שאם חלילה תרחיש כזה מתממש – כבר מאוחר מדי למנוע אותו.

רוטמן הגיע כדי לשאת נאום פוליטי יותר מאשר טיעון משפטי (התגובה שלו לעתירות השתרעה על פני עמוד אחד נטו) ודומה היה שהוא נהנה מכל רגע בו הוא מתעמת עם השופטים. הוא תקף אותם כמעט ברמה האישית ולא השיב לשאלות הקשות על חקיקה שתפגע בערכי יסוד. ואילו סגל התנהג בחוצפה רבה, נכנס שוב ושוב לדברי השופטים וסגנונו היה כאילו הוא בין החבר'ה על שפת הים. שניהם הותירו רושם של התנשאות ובוז – מה שמלמד הרבה על המניעים העומדים בבסיס הרפורמה.

תאריך:  13/09/2023   |   עודכן:  26/09/2023
איתמר לוין
+לוין: אי-מינוי שופטים - כדי להגיע להסכמות
17:45 13/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
טוען שההחלטה האם לכנס את הוועדה לבחירת שופטים היא בסמכותו ושהתערבות בג"ץ בנושא תפר את האיזון בין הרשויות
לוין. "מתוך אחריות רבה" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+מנהל בתיהמ"ש לוחץ על השופטים להשתתף הערב באירוע חברתי
14:29 13/09/23  |  עידן יוסף
מנהל בתי המשפט מפעיל לחצים כבד על השופטים להשתתף הערב באירוע חברתי לשופטים, שמוגדר כאירוע הוקרה "בסימן 75 שנות עצמאות במשפט". רשמית, ההשתתפות איננה חובה באירוע זה, שנועד להציג חזית אחידה של מערכת המשפט בעד הנשיאה אסתר חיות.

הודעות דוא"ל נשלחות שוב ושוב לכל השופטים שלא נרשמו, משלל גורמים בצמרת הנהלת בתי המשפט, כולל של מנהל בתי המשפט עצמו, מיכאל שפיצר, שדרש מהשופטים שטרם נרשמו לעדכן אותו אישית על הרשמתם (כאן חדשות).
+שעת נעילה ומנהיגת מערכת המשפט
23:42 12/09/23  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
האם דעתה של הנשיאה חיות ננעלה? האם לא ננעלה? האם חיות ממלאת את תפקידה כ"מנהיגת מערכת המשפט"?
חיות. שני כובעים [צילום: אורן בן-חקון/פלאש 90]
+בשעה 22:30 הסתיים בבג"ץ הדיון בעילת הסבירות
22:37 12/09/23  |  עידן יוסף
בשעה 22:30 הסתיים הדיון בבג"ץ הסבירות אחרי 13 שעות וחצי מאז השעה 9 בבוקר, עם הפסקות באמצע. הממשלה והכנסת עוד צפויות להגיש השלמת טיעונים בכתב בתוך 21 ימים. הנשיאה אסתר חיות סיכמה את הדיון במילים "תודה רבה".
+"עשינו חוק רע ואנחנו מציעים טריקים ושטיקים לעקוף אותו"
22:24 12/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
עמית: זה מה שאני שומע מהצד של הכנסת והממשלה  ▪  הפרקליטות: אין דרך לפרשנות מקיימת של ביטול עילת הסבירות  ▪  וילנר: מודאגת במיוחד מנושא שומרי הסף  ▪  ברון: אם אין אכיפה - לא תהיה חובת סבירות  ▪  כבוב: התיקון הוא חלק ממערכה
13.5 שעות דיון [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכרעת עילת הסבירות: האם מדובר בפגיעה אנושה ביסודות הדמוקרטיה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה
13/09/23 06:13
 
בני מ
13/09/23 22:27
2
אביטל
13/09/23 12:10
 
בני מ
13/09/23 22:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
ח"כ שמחה רוטמן משחית זמנו לשווא. הוא מבקש מהנשיאה אסתר חיות לפסול עצמה מהדיון בעניין עילת הסבירות. ומדוע הוא מבקש זאת? כי הוא סבור שדעתה של השופטת ננעלה, ולכן היא לא תוכל לקבל החלטה מאוזנת בפרשה.
"אני יושב פה כל היום ושומע מהצד הזה של השולחן: עשינו חוק רע ואנחנו יודעים שהוא גרוע ועכשיו נציע לכם טריקים ושטיקים כדי לעקוף אותו. למה ללכת בכל דרכי העקיפין האלה?" כך תהה (12.9.23) שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, לקראת סיומו של הדיון בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות. הדיון נמשך 13.5 שעות - ככל הזכור הדיון הארוך ביותר בתולדות בית המשפט העליון, בפני הרכב חסר תקדים של כל 15 שופטיו. השופטים אפשרו לממשלה ולכנסת להגיש השלמות בכתב בתוך שלושה שבועות.
12/09/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
הליכוד: היסוד הכי חשוב בדמוקרטיה הוא שהעם הוא הריבון. הכנסת מקבלת את סמכותה מהעם. הממשלה מקבלת את סמכותה מהכנסת. בית המשפט מקבל את סמכותו מחוקי היסוד שהכנסת מחוקקת. אם בית המשפט יכול לבטל חוקי יסוד, הוא הופך את עצמו לריבון במקום העם. צעד קיצוני זה יערער את יסוד הדמוקרטיה. זהו קו אדום שאותו אסור לחצות".
12/09/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בימים אלה התחלתי לקרוא בשקיקה את "סיפור חיים קצר", ביוגרפיה על הטייס אבי לניר שנרצח בשבי הסורי במלחמת יום הכיפורים. כתבה יעל ינאי, וייתכן שאחזור לכתוב עליו לכשאסיים הקריאה.
12/09/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
שופטי בית המשפט העליון מבקשים לדעת האם ביטול עילת הסבירות הוא פגיעה כה אנושה בעקרונות הדמוקרטיים של ישראל, עד שהוא מצדיק התערבות בחוק יסוד. הדברים נאמרו (12.9.23) למנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, ענר הלמן, אשר הציג את עמדתה של היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, לפיה יש לקבל את העתירות נגד הביטול.
12/09/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il