|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מדוע המחירים עולים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן:

ריכוזיות במזון ואכיפה דלה - מהגורמים ליוקר המחיה

עוד גורמים: חוסר היערכות של משרד האוצר להתפרצות אינפלציונית, גודש בנמלים והעדר תחרות בשוק החיסכון הבנקים לא העלו את ריבית הפקדונות בדומה לעליית ריבית החובה
08/01/2024  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   יוקר המחיה   |   תגובות
זלזול בתקשורת וצרכניה
משרד מבקר המדינה הפיץ לתקשורת את הדוחות על יוקר המחיה - מאות עמודים בדוחות עצמם ועשרות עמודים בתקצירים - 30 שעות ברוטו לפני מועד הפרסום. הנוהג במשך עשרות שנים, כולל מצד המבקר מתניהו אנגלמן, הוא לתת לתקשורת ימים אחדים להכין את הסיקור (שהוא חיוני למבקר עצמו, שכן דעת הקהל היא הכלי היחיד שבידיו). החיפזון הנוכחי מהווה זלזול באמצעי התקשורת, וחמור יותר - בקוראיהם.

ריכוזיות ניכרת בענף המזון; הימנעות מהכנסת מחירים לפיקוח למרות הריכוזיות הגבוהה; אכיפה דלה וחסר משמעות נגד מי שגבו מחירים גבוהים מן המותר על מוצרי יסוד. אלו כמה מן הסיבות לעלייה ביוקר המחיה בשנים האחרונות - עולה (8.1.24) מדוח שמפרסם מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.

עוד מצביע אנגלמן על חוסר היערכות של קובעי המדיניות הכלכלית, ובעיקר משרד האוצר, לקראת העלייה באינפלציה בשנים 2022 ו-2023, ועל חולשתה של רשות שוק ההון האמורה בין היתר לעודד את התחרות בתחום החיסכון ארוך הטווח. הדוח גם מציין את הפער הניכר שבין ריבית החובה שגבו הבנקים בעקבות העלאת הריבית המוניטרית בידי בנק ישראל, לבין ריבית הזכות שהעניקו ללקוחותיהם על פקדונות. לבסוף מציין אנגלמן את הגודש בנמלים, ובמיוחד בנמל אשדוד, כגורם נוסף שמשפיע לרעה על המשק בכלל ועל המחירים בפרט.

היערכות להתפרצות אינפלציה / דוח מבקר המדינה
הפיקוח על המחירים בענף המזון / דוח מבקר המדינה
הפיקוח של רשות שוק ההון על הגופים המוסדיים המנהלים חיסכון ארוך טווח / דוח מבקר המדינה
ענף נמלי הים בישראל והיבטי תפעול ושירות בנמל אשדוד / דוח מבקר המדינה
מאגר נתוני אשראי / דוח מבקר המדינה

התמודדות עם האינפלציה
אין תוכניות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בשנת 2022 בחנו בנפרד אגף התקציבים באוצר וחטיבת המחקר של בנק ישראל את ההתפתחויות המקרו-כלכליות והמשקיות בישראל ובעולם, בדגש על ההשלכות של עליית מדד המחירים. עם זאת, אגף התקציבים החליט שלא להכין תוכנית מגירה ייעודית להתגברות האינפלציה, כיוון שלא נצפתה בישראל התפרצות אינפלציונית חריגה. לפיכך, אין במשרד האוצר תוכנית מגירה לצעדים פיסקליים להתמודדות עם התפרצות אינפלציה, וגם אין לו תחזית בנוגע להשפעת האינפלציה על הגרעון. זאת, למרות העובדה שכל אחוז באינפלציה מגדיל את הגרעון השנתי בתקציב ב-1.1-0.7 מיליארד שקל.

צעדי המדיניות הפיסקלית שננקטו מדינות שנסקרו (צרפת, איטליה, בריטניה, ספרד וגרמניה) נחלקים לשלושה: צעדים שמטרתם להפחית את מחיריהם של מוצרים או של שירותים מסוימים; צעדים שמטרתם להגדיל את ההכנסה של אוכלוסיות פגיעות; צעדים שמטרתם להגדיל את הכנסות המדינה כדי לממן את הצעדים האחרים. בעוד שבישראל נקטה הממשלה רק בהפחתת עלויות האנרגיה והדלק, ביתר המדינות ננקטו שלושה סוגי צעדים.

לעומת שיעור עליית ריבית בנק ישראל, שהועבר במלואו על-ידי הבנקים לאשראי שניתן לציבור, העלייה בשיעור הריבית שמשלמים הבנקים על פיקדונות הציבור הייתה חלקית ועמדה על 60% בלבד, נכון לאוגוסט 2022. הפרש זה תרם לגידול המשמעותי ברווחי הבנקים. בשנת 2022 עלתה ריבית בנק ישראל מ-0.35% ל-3.25%, אך הריבית על הפקדונות עלתה רק מ-0.06% ל-1.55%.

הפיקוח על המחירים
פערים גדולים מול העולם [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

נכון למועד סיום הביקורת (פברואר 2023), שווקים ומקטעים שונים בענף המזון עדיין ריכוזיים למדי (נתח השוק שהחזיקו עשרת הספקים הגדולים בענף המזון היה יותר מ-50%). נמצאו פערי מחירים גדולים בענף בהשוואה למחירים במדינות המפותחות ובמדינות האיחוד האירופי (37% ו-51%, בהתאמה). עם זאת, בשנים 2022-2018 לא בחנו ועדות המחירים בענף המזון הכנסה של מוצרים חדשים לפיקוח.

נכון למועד סיום הביקורת ובחלוף יותר מעשור מפרסום המלצות ועדת טרכטנברג והחלטת הממשלה משנת 2011, שר הכלכלה אומנם מינה צוות לבחינת פרסום דוחות של חברה שהיא מונופול מוכרז שאיננה ציבורית, אך הצוות לא פרסם תזכיר חוק ולא הוטלה חובת פרסום דוחות כספיים על חברות מונופוליסטיות בכלל המשק ולא על ספקיות מזון גדולות שאינן ציבוריות.

משרד הכלכלה גם אינו מפעיל את סמכויותיו כלפי מי שגובים מחירים גבוהים מן המותר. מספר תיקי האכיפה בשנת 2021 היה 8% בלבד ממספר בשנים 2019-2018; מספר תיקי הכופר צנח ב-73% באותה שנה; רק 27% מתיקי הביקורת הבשילו לצעדי ענישה; 78% מהתיקים שהועברו למחלקת התביעות במשרד הכלכלה הצריכו השלמות חקירה מהותיות

גם כאשר הייתה אכיפה, היא הייתה למעשה בלתי משמעותית הכופר החציוני והשכיח במדגם (3,900 שקל) והכופר הממוצע לשנים 2021-2018 (7,600 שקל) נמוכים הן ביחס לתקרת הקנס בחוק סדר הדין הפלילי (13% ו-26% ממנו, בהתאמה) והן ביחס לפדיון של העוסקים בענף (2.5%-0.4%). שיעור הכופר הנמוך עלול שלא להרתיע את העוסקים בענף מלהפר את החוק ולהביא לפגיעה בצרכנים, מתריע אנגלמן.

רשות שוק ההון והתחרות בחיסכון
אין הרתעה [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]

התקציב המקורי שהועמד לרשות שוק ההון בשנת 2022 נמוך ביחס למאסדרים מקבילים, וזאת אף שהיקף הנכסים המפוקחים על ידה הוא הגדול ביותר (2.18 טריליון שקל) ונמצא בצמיחה מתמדת. הפער הניכר בין תקציבי הרשויות מקורו בהבדלים במספרי העובדים המועסקים בכל אחת מהן וברמות השכר בהן. נכון ל-2022, השכר הממוצע של עובדי רשות שוק ההון הוא 16,800 שקל, של עובדי רשות ניירות ערך - 28,600 שקל, ושל עובדי בנק ישראל - 35,700 שקל. בשנת 2022 הצליחה הרשות לאייש רק 77% מתקני כוח האדם שלה.

שוק החיסכון לטווח ארוך בישראל מאופיין בדומיננטיות גדולה: שמונה גופים מוסדיים מחזיקים ב-90% מחסכונות הציבור, שהיקפם הכספי 2 טריליון שקל. היקף ההחזקות הניכר של הגופים המוסדיים בחברות במשק הישראלי, והזהות היחסית בתמהילי ההשקעות של הגופים, מעלים חשש להקצאה לא יעילה של מקורות במשק ולסיכונים רוחביים. כמו-כן, קיים סיכון לתנועה בו-זמנית של נכסים פיננסיים ולמימושם במקביל בעת חשיפתם לזעזועים. כלומר: עולה החשש שבמקרה של חוסר יציבות פיננסית גופים בעלי החזקות דומות יפעלו בצורה דומה, ובכך יעמיקו את השלכות המצב, מזהיר אנגלמן.

במשך שבע שנים (2022-2015) הוטלו רק ארבעה עיצומים על חברות המנהלות את כספי החיסכון הפנסיוני של הציבור בגין הפרות בתחומי פנסיה וגמל. סכום העיצומים היה 4.2 מיליון שקל, לאחר הפחתה של 60.8% מגובה הסנקציה הכולל. היקפם הנמוך וסכומיהם הנמוכים של העיצומים פוגעים ביכולתה של הרשות להרתיע את הגופים המפוקחים מפני הפרת הוראות הדין.

לרשות שוק ההון אין מידע על יישום נוהל סיכוני הסייבר או חלקים מתוכו בגופים המוסדיים, ואין לה הערכה מבוססת ועדכנית בדבר פרופיל הסיכון של כל אחד מגופים אלה. בהעדר המידע, נבצר מהרשות לייצר תמונת מצב עדכנית של יכולת הגופים להתגונן ביעילות באירועי סייבר ונבצר ממנה לאמוד את אופן יישום נוהלי חוזר סיכוני הסייבר ואת תועלתו.

בשנים 2022-2017 ביצעה הרשות רק 19 ביקורת (שרק שבע מהן הושלמו) כדי לאמוד את מוכנות הגופים המוסדיים לאירועי סייבר וניהול טכנולוגיות המידע. היא לא העמידה לרשות הגופים המוסדיים כלים משמעותיים שיוכלו לסייע להם להתגונן מפני סיכוני סייבר ולטייב את מנגנוני ההגנה והמוכנות שלהם.

נמל אשדוד
הגודש גורם נזקים במיליארדים [צילום: שאול ביטון]

לגודש בנמלים יש השלכות כלכליות משקיות משמעותיות: פגיעה בתוצר בשל אובדן ייצוא; שיבושים באספקת תשומות וירידת תפוקות במגזרי התעשיה, הבניין והחקלאות; פגיעה בצריכה הפרטית כתוצאה מהתייקרויות של מוצרים; פגיעה בתעסוקה; פגיעה במוניטין של יצואנים ויבואנים ישראלים; השתת עלויות נוספות על היבואנים והיצואנים. בשנת 2021 הוביל הגודש לאובדן תוצר בסך 5.1 מיליארד שקל בצד הייצוא ושל 4.8 מיליארד שקל בצד הייבוא; ייבוא מוצרי השקעה נפגע ב-3.9 מיליארד שקל; והוא הוסיף 0.1% לאינפלציה (שהסתכמה באותה שנה ב-2.8%).

בתחילת 2021 נרשמה עלייה תלולה במספר האוניות הנמצאות בהמתנה בשערי הנמלים, עד לשיא של 77 בחודש מאי. במחצית השנייה של 2021 נרשמה מגמת ירידה, אולם בסוף שנה זו החלה שוב מגמת עלייה, עד כדי שיא של 82 אוניות במאי 2022. מספר האוניות הממתינות הגבוה ביותר בשנים 2021 ו-2022 היה לרוב מחוץ לנמל אשדוד. אנגלמן מצביע על מספר סיבות לכך: הקצאה לא-יעילה וחלוקה לא-סימטרית של משמרות העבודה בפריקת המטענים בנמל אשדוד, ושיעור הגבוה של אי-זמינות של ציוד הפריקה.

תאריך:  08/01/2024   |   עודכן:  08/01/2024
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ריכוזיות במזון ואכיפה דלה - מהגורמים ליוקר המחיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  יוקר המחיה
ועדת הכספים קיימה (25.12.23) דיון מעקב אחר יישום מתווה הפיצויים בעקבות מצב הלחימה והיערכות הממשלה למתן פיצוי. הדיון נפתח בסערה כאשר הועלו טענות רבות כלפי יישום מתווה הפיצוי לעסקים, ובעיקר ביקורת נוכח כך שמשרד האוצר עדיין לא הביא ארכה לתקנות הפיצויים לישובי ספר ולישובים מיוחדים, שתוקפן הסתיים בסוף חודש אוקטובר.
25/12/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכלכלה החלה (20.12.23) להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את פקודת הייבוא והיצוא ולשנות את מתווה היבוא לישראל באופן שיתאימה לשיטה הנהוגה באיחוד האירופי.
21/12/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכספים קיימה (יום ג', 19.12.23) דיון בנושא 'הקפאת עליית מס הקנייה על רכבים חשמליים' הצעתם של חברי הכנסת: בועז טופורובסקי, ששון גואטה, אורית פרקש הכהן, מיכל שיר סגמן, מיכאל ביטון, שרן השכל, ניסים וטורי, זאב אלקין, רון כץ ונעמה לזימי. הדיון התקיים ברקע הפחתת היקף ההטבה במס הקנייה של כלי רכב חשמליים שתיכנס לתוקף בחודש הבא, בהתאם למתווה מדורג שנקבע לפני מספר שנים.
19/12/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', חתם (30.10.23) על צווים המפחיתים את מס הבלו ומס הקנייה המוטלים על בנזין. הצווים קובעים כי מה-1 עד ה-21 בדצמבר 2023 יופחתו מס הקנייה ומס הבלו המוטלים על בנזין, כך שתחול הפחתה של 40 אגורות במחירו של ליטר בנזין לצרכן, לעומת מחירו ללא הפחתות מס. בעקבות ההפחתה צפוי מחירו של ליטר בנזין לצרכן עד ה-21 בדצמבר לעמוד על רמה של 6.94 שקלים לליטר, ללא שינוי לעומת חודש נובמבר 2023.
30/11/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
קבוצת שופרסל הודיעה (יום ה', 28.9.23) כי היא החליטה שלא להשלים את העסקה עם עמית זאב להשקת פעילות SPAR על-ידי הקמת חברה משותפת.
28/09/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il