נהיגה תחת השפעת THC (החומר הפסיכואקטיבי הפעיל בסם המריחואנה) מובילה לסיכוי של 42% שהנסיעה תסתיים בתאונה. כך עולה (יום ג', 28.9.04) ממחקר שנערך על-ידי הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב.
המחקר נערך בקרב 14 צעירים בשנות העשרים לחייהם - כולם מעשנים מריחואנה בתדירות של בין פעם לארבע פעמים בחודש. המחקר נערך בסימולטור אשר העניק תחושה של נהיגה אמיתית, כולל רעשי הרקע.
ממצאי המחקר הראו, כי לאחר עישון מריחואנה נצפתה ירידה משמעותית ביכולת הנהיגה והשליטה ברכב ובכלל זה, סטיות מנתיב הנסיעה וזמן תגובה איטי. בנוסף, נמצאו תחושות של חוסר אנרגיה, עלייה במאמץ הגופני מהנהיגה וחוסר נוחות פיזית.
כמו-כן, נרשמה עלייה משמעותית בקצב פעימות הלב לרמה של 150 ויותר - עלייה של 37%-53% מותנה במינון ומספר התאונות שבוצעו במהלך 84 הניסויים היה 20 תאונות.
הסיכוי למעורבות בתאונה לאחר עישון מריאוחנה הוא, כאמור, 42%, לעומת סיכוי של 14% בקרב אלה שלא עישנו כלל. כמו-כן, מי שנוהג ובדמו 5% אלכוהול יש סיכוי של 28% שיהיה מעורב בתאונה.
חיים מסינג, מנכ"ל הרשות הלאומית למלחמה בסמים, מסר: "הוכחה מדעית, ברורה מעל לכל צל של ספק, המריחואנה פוגעת ביכולת הנהיגה, גורמת לתאונות והורגת אנשים."
לדבריו, "חובה על כל אותם מובילי דעת קהל ונבחרי ציבור אשר נהגו לקרוץ עין כלפי משתמשי המריחואנה ואף חלקם יצאו בקריאות ללגליזציה של הסם, להצטרף למערכה על שינוי האווירה הציבורית בהתייחסותה לסמים המכונים "סמים קלים" ולפעול בכל מאודם לישראל נקייה מסמים".
בפגישת עבודה מיוחדת של מסינג עם מפכ"ל המשטרה הוחלט, בין היתר, על הקמת צוות משותף לבחינה ופיתוח של כלים, שיטות ואמצעים לאיתור וזיהוי נהגים הנוהגים תחת השפעת סמים.
בפגישה מתוכננת לאחר חג הסוכות עם היועץ המשפטי לממשלה יבחנו ההיבטים המשפטיים לרבות הצורך בשינויי חקיקה והנחיות מתאימות לגופי האכיפה והשפיטה.