ירידה של 9% נרשמה בתנועת המטענים בנמל התעופה בן גוריון, ברבעון הראשון של שנת 2002, לעומת ינואר-מרס אשתקד, כך עולה מנתונים שהוצגו היום (א', 21.4.02) על-ידי מנכ"ל משרד התחבורה, סלמן בן ציון.
מהנתונים עולה, כי בשלושת החודשים הראשונים של 2002 שונעו בנתב"ג 84.5 אלף טונות מטען, לעומת 93.2 אלף טונות בתקופה המקבילה של שנת 2001.
כלכלן מינהל התעופה האזרחית, דני מורג, מסר כי ירידה זו נובעת מירידה בביקושים להטסת מטען בדרך האוויר. ביקושים אלה, מושפעים ממגמת הירידה המתמשכת בהיקף הסחר הבינלאומי של ישראל.
חברת אל על, לעומת זאת, רשמה גידול של 5% בכמות המטענים המוטסים, תוך ירידה משמעותית בשימוש במטוסים חכורים. חלק השוק של חברת אל על עלה בשלושת החודשים הראשונים של 2002 ל-49.4% מכלל תנועת המטענים, לעומת 42.8 ברבעון הראשון של 2001. ברבע הראשון של שנת 202 שינעה אל על 41.8 טונות מטען, לעומת 39.9 טונות בתקופה המקבילה של 2001.
היצע הקיבולת למטען של אל על כלל ארבעה מטוסי מטען מדגם בואינג 747 הנמצאים בבעלות החברה, היצע הקיבולת של על על כלל גם קיבולת "בטן" של מטוסי נוסעים וקיבולת במטוסי מטען חכורים מחברות זרות.
חברת ק.א.ל רשמה ירידה חדה בשיעור של 22% בכמות המטענים המוטסים בנתב"ג וחלק השוק שלה ירד ל-27.7%. היצע הקיבולת של חברת ק.א.ל כלל את שני מטוסי המטען מדגם בואינג 747 של החברה, וקיבולת במטוסי מטען חכורים מחברות זרות.
עם זאת, חלק השוק המשותף לאל על ולק.א.ל גדל והגיע עד ל-74.1% מכלל כמות המטענים המשונעים בנתב"ג, לעומת 71.6% ברבעון הראשון של 2001.
לכמות המטען שהוטסה על-ידי חברות התעופה הזרות, נרשמה ירידה בשעור של כ-17% מ-26.5 אלף טונות מטען בשליש הראשון של שנת 2001, ל-21.9 אלף טונות מטען בתקופה המקבילה של 2002. חלק השוק של חברות אלה ירד ל-25.9% לעומת 28.4% ברבעון הראשון של 2001.
ירידת הקיבולת המוצעת למטען בטיסות הנוסעים של החברות הזרות, בעקבות צמצום תדירויות והפסקת טיסות של מספר חברות, יחד עם גידול בקיבולת המטען של חברת אל על, הם הגורמים העיקריים לירידת חלק השוק של החברות הזרות.