|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מחפשים כיצד לייעל את בית העסק? בחנו את מערך האריזה שלכם
קבוצת ירדן
ההיבטים המשפטיים של חוזה שכירות

דוח מסכם לטרור בשנת 2005

ירידה של 60% במספר ההרוגים מפיגועים

השב"כ מפרסם נתוני סיכום לשנת 2005: ירידה של 30% במספר הפצועים מפיגועים מגמת עלייה בירי הקסאמים אזור י-ם משמש פלטפורמה להחדרת מפגעים
02/01/2006  |   ענבל אביב   |   חדשות   |   תגובות
מאת: ענבל אביב  |  

שנת 2005 עמדה בסימן ה"הרגעה" שהוכרזה ב- 22 לינואר ובמסגרתה התחייבו הפלגים הפלשתינים להימנע מביצוע פעולות טרור כנגד ישראל. יחד עם זאת, ועל אף ההתחייבות להפסקת פעולות הטרור, בוצעו במהלך 2005 2,990 פיגועים נגד מטרות ישראליות. כך עולה מדוח מסכם של שירות הביטחון הכללי לשנת 2005.

מהדוח עולה, כי במתווה פיגועי ירי תלול מסלול אף הסתמנה מגמת עלייה בהשוואה לשנת 2004, עם 377 נפילות רקטות בשנת 2005 לעומת 309 נפילות אשתקד.

עלייה בכמות הפיגועים הסתמנה גם באזור יהודה עם 379 פיגועים לאחר ההכרזה על ההרגעה, לעומת 288 פיגועים עד להכרזה על ההרגעה בתקופה המקבילה. הירידה המשמעותית הסתמנה ברצועת עזה עם 1,205 פיגועים לעומת 2,637 עד להכרזה על ההרגעה בתקופה המקבילה.

ירידה של 60% במספר הנפגעים הישראלים

עם זאת, אכן ניתן לציין כי קיימת ירידה משמעותית בכמות הנפגעים הישראלים. במהלך שנת 2005 נהרגו 45 ישראלים, בהשוואה ל- 117 הרוגים בשנת 2004, ירידה של כ- 60%. יש לציין כי 23 ישראלים, מחצית מכלל ההרוגים בשנת 2005, נהרגו ב- 7 פיגועי התאבדות המהווים אחוז מזערי מכלל הפיגועים שבוצעו בשנה זו.

גם בכמות הפצועים הסתמנה ירידה, עם כי מתונה יותר: בשנת 2005 נפצעו 406 ישראלים, בהשוואה ל- 589 פצועים בשנת 2004, ירידה של כ - 30%. הירידה בכמות הנפגעים נובעת בין היתר מסיכול או שיבוש, בעיקר של פיגועי התאבדות. במהלך שנת 2005 נעצרו על-ידי השב"כ באיו"ש 160 מתאבדים פוטנציאליים.

אזור ירושלים משמש כפלטפורמה להחדרת מפגעים

בשנת 2005 הצליחו התשתיות המבצעיות בשומרון להוציא לפועל 4 פיגועי הרג המוני לתוך ישראל, שהביאו להריגתם של 21 ישראלים ופציעתם של 231, לעומת 2 פיגועי הרג המוני בשנת 2004, מהם נהרגו 14 ישראלים ונפצעו 106.

את העלייה בכמות פיגועי ההרג המוני שהוציאו לפועל תשתיות הטרור בשומרון בשנת 2005 ניתן לייחס לניצול של ארגוני הטרור את נקודות התורפה הקיימות בעמדות הבידוק במעברים, ולהסטת נקודות שיגור של מפגעים לאזור יהודה שבו עדיין לא קיים מרחב חיץ רציף. משום כך, מוסרים בשב"כ, אזור יהודה, בדגש על אזור ירושלים, משמש כפלטפורמה להחדרת מפגעים לתחומי ישראל.

מבחינה של פיגועי ההתאבדות שבוצעו בעורף ישראל במהלך שנת 2005 עולה, כי ארגוני הטרור ניצלו את עובדת אי-השלמת מרחב החיץ באזור הדרומי ואת הבידוק הלקוי במעברים לצורך הוצאת הפיגועים:

- בפיגוע ההתאבדות בחדרה, שבוצע ביום 26 באוקטובר 2005 על-ידי תשתית הג'יהאד האיסלאמי בטולכרם, ניצלה התשתית את העובדה כי באזור ירושלים מרחב החיץ לא הושלם, והכניסה כך את המפגע עד לג'ת, תוך העזרות במסיע שב"חים על-מנת להגיע ליעד הפיגוע בחדרה.

- ביום 28 באוגוסט 2005 בוצע פיגוע התאבדות בבאר שבע על-ידי תשתית החמאס בדהריה. התשתית ניצלה את העובדה כי באזור דרום הר חברון לא הושלמה הגדר, על-מנת להכניס את המפגע ללא הפרעה לבאר שבע.

בשב"כ מציינים, כי ב- 34 החודשים שחלפו מתחילת העימות ב- 29 לספטמבר 2000, עד להקמת מרחב החיץ ביולי 2003, ביצעו התשתיות המבצעיות בשומרון 73 פיגועי הרג המוני (פיגועי התאבדות/הקרבה או מכוניות תופת) בתחומי ישראל, בהם נהרגו 293 ישראלים ונפצעו 1950.

ב- 28 החודשים שחלפו מאוגוסט 2003 ועד דצמבר 2005 הצליחו התשתיות המבצעיות בשומרון להוציא לפועל 11 פיגועי הרג המוני בלבד בתחומי ישראל, בהם נהרגו 54 אזרחים ישראלים ונפצעו 358.

בחינה השוואתית של הנתונים הנ"ל מצביעה על ירידה חדה בהיקפי הפיגועים שבוצעו בתחומי ישראל בידי תשתיות מבצעיות מאזור השומרון מאז הקמתו של מרחב החיץ.

הברחות אמל"ח לרצועה בשנת 2005

יציאת צה"ל מציר פילדלפי עם השלמת הליך ההינתקות בספטמבר 2005, הביאה לעלייה משמעותית בכמות הברחות האמל"ח שבוצעו לרצועה לעומת שמונת החודשים הראשונים של שנת 2005, ולהפיכתו של ציר הרצועה לציר מהיר ובטוח יחסית להברחות המועדף על-ידי מבריחים, על-רקע אוזלת ידם של המנגנונים הפלשתינים לסיכול הברחות האמל"ח.

החל מיום 12 לספטמבר הוחדרו ממצרים לרצועה מעל ל- 5 טון חומר נפץ, כ- 200 מטולי נ"ט וכ- 350 טילי נ"ט, כ- 5,000 רוס"רים, עשרות אקדחים, מעל למיליון פרטי תחמושת נק"ל ומספר מצומצם של טילי נ"מ, כששיאה של פעילות זו אירע בגל ההברחות עם פריצת ציר פילדלפי בין ה- 12 ל- 18 לספטמבר.

לעומת זאת, בתקופה שבין ינואר - ספטמבר 2005 הוחדרו כ- 20 מטולי נ"ט וכ- 50 טילי נ"ט, כ- 1,800 רוס"רים ותחמושת רבה.
מאמציהם של ארגוני הטרור להחדיר לשטחי הרצועה אמל"ח תקני מהווים חלק מתהליך בניין הכוח של הארגונים השונים במסגרת ההערכות לקראת "היום שאחרי" קריסת ההרגעה, וחידוש אפשרי של סבב הלחימה.

בשב"כ מדגישים, כי כניסת טילי נ"מ לרצועה מגבירה באופן משמעותי את האיום הקיים על כלי טייס ישראלים, צבאיים ואזרחיים כאחד, ומגבירה את הסכנה כי אמל"ח מסוג זה ימצא את דרכו גם ל-איו"ש ולפיכך הוא יהווה איום משמעותי על התעופה בישראל.

דפוסי ההברחה

בכל שלבי ההברחה נעזרים ארגוני הטרור בגורמים פליליים, בדגש על מבריחי אמל"ח ובדואים. ברצועה ישנה הסתייעות בפלטפורמה הפלילית הקיימת שם, אם בדמות מבריחי האמל"ח או בעלי המנהרות. כמו כן בולטת ההסתייעות של ארגוני הטרור בבדואים תושבי סיני המעורבים בפלילים (מבריחי אמל"ח/סמים/פועלים זרים), לצורך החדרת המפגעים למצרים, קליטתם שם, חימושם והובלתם לישראל. בנוסף, פעמים רבות משוגרים פעילים מהרצועה למצרים על-מנת לספק סיוע לוגיסטי למפגעים שיגיעו בשלב מאוחר יותר.

בישראל מסתייעים ארגוני הטרור ברצועה בבדואים תושבי הנגב העוסקים בפעילות פלילית, לצורך החדרת המפגעים לישראל, ולעיתים אף להובלתם ליעד הפיגוע. עם זאת יש לציין כי ישנם מקרים בהם בדואים אלה אינם מודעים לכוונות הפיגוע של המוברחים.

ארגון החמאס בשנת 2005

מהדוח המסכם של השב"כ עולה, כי במהלך שנת 2005 ארגון החמאס קיים הלכה למעשה פעילות טרור אינטנסיבית ברצועה, בגדמ"ע ובישראל בתקופת ההרגעה, תוך כדי ניסיונות התקרבות לגורמים בינ"ל לצורך הצגת החמאס כגוף פוליטי מתון המחויב להרגעה.

במהלך תקופת ההרגעה הסתמנה "שפה כפולה" של ארגון החמאס בכל הקשור להצהרותיו אודות הפסקת פעילות מבצעית ומעשיו בפועל. ב- 26 לספטמבר 2005 הותר לפרסום כי נמצאה גופתו של ששון נוריאל, תושב פסגת זאב אשר נחטף ונרצח על-ידי פעילי חמאס ברמאללה, ביום 21 לספטמבר 2005. יום למחרת נטל החמאס אחריות בתקשורת על החטיפה והרצח. עוד בטרם היוודע דבר חטיפתו של נוריאל ביצע הארגון בסוף השבוע של ה- 24/25 בספטמבר 2005 ירי עשרות רקטות קסאם ופצצות מרגמה לעבר שטחי ישראל לאחר שתקלה שנגרמה הביאה לפיצוץ משאית ובה טילי קסאם בעצרת של החמאס בג'בליה, אשר גרם למותם של 19 פלשתינים. על-אף אחריותו הישירה של החמאס לאירוע, ללא כל מעורבות ישראלית, הארגון הפנה אצבע מאשימה לישראל, ושיגר כ- 40 רקטות לעבר יישובי הנגב.

כחודש לפני כן, ביום 28 לאוגוסט 2005 ביצעו חברי חוליית חמאס מדהריה את פיגוע ההתאבדות בתחנה המרכזית באר שבע, בו נפצעו 2 מאבטחים באורח קשה. חוליה זו גם ביצעה פיגוע ירי לעבר ג'יפ צבאי בסמוך לישוב אשכולות בפברואר 2005, אשר ממנו נפצעו 4 חיילים. על אף שבוצעו על-ידי פעילי חמאס, הארגון לא נטל אחריות פומבית לפיגועים, תוך ניסיון לשמר כלפי חוץ את מחויבותו לכאורה להרגעה.

בנוסף לפעילות הטרור של הארגון, היה החמאס מעורב בסיוע "מאחורי הקלעים" לארגוני טרור שונים להוצאת פיגועים "איכותיים", וזאת על-מנת שלא להיתפס כמי שמפרים את הסכמות ההרגעה, בד-בבד עם המשך פעילות טרור של הארגון כנגד ישראל.

דוגמא בולטת לפעילות זו של החמאס הינו ארגון וועדות ההתנגדות העממית שפעל במהלך תקופת ההרגעה כזרוע מבצעית קדמית של החמאס, פעילות אשר הגיעה לשיאה בהתנקשות במוסא ערפאת, מי ששימש עד לאחרונה כמפקד הבטח"ל והמוד"צ ברצועה ולאחר פרישתו שימש כיועץ מיוחד לאבו-מאזן, כחלק ממאבק יחסי הכוחות הקיים בין הרש"פ והחמאס.

ניצול תקופת ההרגעה להזרמת כספים והתחמשות

תקופת ההרגעה נוצלה על-ידי החמאס לעיסוק בתהליך בניין כוחו הצבאי, הגברת יכולותיו המבצעיות ולצבירת כוח על-רקע תוכנית ההינתקות של ישראל וכהכנה לעימות עם ישראל, ו/או עם גורמי הרשות הפלשתינית ביום שאחרי הרגיעה. לצורך כך ניצל החמאס את השקט היחסי לצורכי התחמשות באמל"ח, באמצעות הברחות אמל"ח מסיביות. כרבע מכלל ההברחות בטרם ביצוע ההינתקות הגיעו לידי החמאס ואילו עם סיום ההינתקות ופריצתו של ציר פילדלפי, בלט החמאס בהברחות מאסיביות של אמל"ח לרצועה.

כחלק מתהליך בניין הכוח, הארגון גם לא פסק מגיוסי הכספים לתשתיות הטרור, שמהווים מרכיב קריטי ביכולת של הוצאת פיגועים. ביום 14 ביולי 2005 נעצר לחקירת שירות ביטחון כללי אסאמה בשיתי, יליד 75' מחאן יונס, אשר הודה בחקירתו כי שימש מתחילת תקופת ההרגעה כצינור להעברת כספים בסדרי גודל של מאות אלפי דולרים מהחמאס בחו"ל לידי מחמד סנואר, מבכירי הזרוע הצבאית של החמאס ברצועת עזה, וראש החמאס הצבאי בחאן יונס.

על אף המשך פעילותו המוצהרת של הארגון בטרור, הוא עתיד להשתתף כמועמד לגיטימי בבחירות למועצה המחוקקת ב- 25 בינואר 2006, וזאת מבלי שהתפרק מנשקו, ומבלי לזנוח את דרך 'ההתנגדות'.

ארגון הג'יהאד האיסלאמי

במהלך שנת 2005 הסתמנה עלייה ניכרת בהיקף הפעילות המבצעית של גורמי ג'יהאד איסלאמי, כשחלק ניכר מאותם גורמים, בדגש על אזור השומרון, מתנהלים למעשה מחוץ למסגרת ההרגעה.

ארגון הג'יהאד האיסלאמי ביצע במהלך חודשי ההרגעה שרשרת של פעולות טרור שכוונו כנגד מטרות ישראליות, בהם פיגועי ההתאבדות בתל אביב, נתניה וחדרה, בהם נהרגו 16 ישראלים ונפצעו 170 נוספים.

פיגועים אלה אוכוונו על-ידי תשתית הג'יהאד האיסלאמי בטולכרם, אשר הינה מהמסוכנות ביותר באיו"ש, ומתפקדת כמפקדה צבאית ראשית לרוב תשתיות הג'יהאד האיסלאמי באיו"ש. בשב"כ מציינים, כי על פעילותם של מרבית המבוקשים הועבר מידע לפלשתינים, אשר לא עשו דבר להפסקת פעילותם. כך למשל, למרות בקשות חוזרות ונשנות שהועברו לפלשתינים לעצור את ראשי תשתית הג'יהאד האיסלאמי בטולכרם, מפגינה הרשות, שהעיר טולכרם נמצאת בשליטתה הביטחונית, אזלת יד מוחלטת.

מעבר לכך, שיחררה הרש"פ ביום 10 ביוני שלושה פעילי הג'יהאד האיסלאמי מאזור טולכרם, אותם עצרה בעקבות פיגוע ההתאבדות בת"א. השלושה שוחררו עקב לחץ שהפעילה תנועת הג'האד האיסלאמי על הרש"פ, וזאת למרות העובדה כי הארגון אינו פועל בכפוף להסכמת ההרגעה ופועל להוצאת פיגועי תופת כנגד מטרות ישראליות. לאחר שחרור השלושה, עצר צה"ל ביום 14 ביוני את אחד המשוחררים, צדיק עודה, באזור שכם, שהועבר לחקירת שב"כ, במסגרתה הודה בין השאר כי ביקש מראשי הג'יהאד האיסלאמי בטולכרם לקבל לידיו אמל"ח לשם ביצוע פיגוע במחסום צבאי באזור טולכרם.

על-רקע חוסר העשייה של הרש"פ, שירות ביטחון כללי בשיתוף פעולה עם צה"ל ומשטרת ישראל סיכלו במהלך שנת 2005 מספר רב של התארגנויות ג'יהאד איסלאמי ברצועה וביהודה ושומרון, אשר חלקן היו בשלבים אחרונים של תכנוני פיגועים, בהם בין היתר סוכלו תכנונים לביצוע פיגוע התאבדות כפול בירושלים בחודש יוני 05, פיגוע התאבדות משולש בתל אביב ופיגוע התאבדות בתחנת אוטובוס בגוש עציון.

גם בימים אלה ישנן התרעות לפיגועים של הג'יהאד האיסלאמי, אשר למעשה ממשיך לפעול לפי יכולותיו, ובפועל אינו מחויב להרגעה.

תאריך:  02/01/2006   |   עודכן:  02/01/2006
ענבל אביב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ספקי הגז מאוסטריה ועד אנגליה אמרו, כי החלטתה של רוסיה לעצור את אספקת הגז לאוקראינה, בשל המחלוקת בנושא המחירים, לא תפגע בייצוא למערב אירופה.
02/01/2006  |  הדר פרבר  |   חדשות
עו"ד אלי זהר, הנחשב לחברו הקרוב של יו"ר שינוי, יוסף (טומי) לפיד, נאלץ לפרוש מתפקידו כיושב-ראש ועדת הבחירות הפנימיות בתנועת שינוי. הסיבה לכך: טענות על ניגוד אינטרסים.
02/01/2006  |  יואב יצחק  |   חדשות
אתם בוודאי תוהים לא פעם מהם הסיכויים שלכם לפתח סרטן. אך הסטטיסטיקות בתחום מחלות הסרטן עלולות לבלבל, והדיווחים בחדשות גורמות להן להישמע, כאילו בכל יום מתגלה משהו המעלה באופן דרמטי את הסיכון שלכם.
02/01/2006  |  יפעת גדות  |   חדשות
השטפונות נמשכים בצפון קליפורניה וכעת מדווחים בארה"ב על אסון נוסף: באוקלהומה נשרפו כ-2,000 דונם של חורש טבעי כתוצאה מיובש ורוחות עזות.
02/01/2006  |  הדר פרבר  |   חדשות
לרופא שלכם תמיד צריך להיות התיעוד הרפואי שלכם בהישג יד, אך כדאי מאד גם לשמור העתקים של התיעוד, שלכם ושל בני משפחתיכם, בבית.
02/01/2006  |  יפעת גדות  |   חדשות

בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
אסון ה-7.10.23 (השבת השחורה של שמחת תורה תשפ"ד) הוא השני מסוגו ובממדיו בהיסטוריה של ישראל, ופקד אותנו 50 שנה אחרי אסון יום הכיפורים (1973). הדמיון בין המקרים מדהים ומכאן הצורך ללמו...
צבי גיל
צבי גיל
הגרמנים נדהמו, הם נראו מבולבלים, תופעה כזאת לא הייתה כתובה בספרי ההדרכה שלהם, אולי גם בהם נגע קול הטנור האדיר    הגרמנים קפאו על מקומם, היהודים רעדו והתייפחו
ארי בוסל
ארי בוסל
כמה נעים להגיע לניו-יורק לשהות בבתי מלון יוקרתיים, להתחכך עם המי ומי, כולם צעירים, וכולם יפים, וכולם נבונים וחכמים ועם מאות אלפי עוקבים
תומכי המועמד לנשיאות רוברט פ' קנדי ??ג'וניור סמוך למתחם הביטחוני ליד מתחם אולפני CNN באטלנטה, מקום העימות הנשיאותי [צילום: פבלו מרטינז מונסיבאיס/AP]
שמואל רוזנר
העימות הנשיאותי בין ביידן לטראמפ חשוב במיוחד מכיוון שהוא מוקדם מאוד ויכול להשפיע על סיכויי ההצלחה של ביידן בבחירות    ביידן בן 79, ורבים מודאגים מיכולותיו הקוגניטיביות. העימות יהיה ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
המכנה המשותף המוזר בין הממשל האירני וממשלת ישראל פועל במלוא עוצמתו, כששני הממשלים מזלזלים ברשות הפלשתינית ועושים את כל המאמצים לגמדה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il