|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
לוחמים חות'ים. במרחק 2,000 ק"מ [צילום: האני מוחמד, AP]

החות'ים הם מטרד העלול להפוך לזירה נוספת

יכולתה של המיליציה התימנית הפרו-אירנית לפגוע בישראל היא מוגבלת, כמו גם יכולתה של ישראל להגיב על מתקפותיה האינטרס הישראלי הוא להכיל זירה זו
06/11/2023  |   סימה שיין, יואל גוז'נסקי   |   כתבות   |   מלחמת חרבות ברזל   |   תגובות

עם התמשכות המבצע הקרקעי של צה"ל ברצועת עזה, גוברת המוטיבציה של שלוחיה של אירן באזור להיענות ללחציה ולהגביר את הפגיעה בישראל, להציג "חזית אחידה" ולגלות סולידריות עם הפלשתינים. המיליציה החות'ית, השולטת בחלקים נרחבים של תימן והזוכה לתמיכה רבת שנים מצד אירן וחיזבאללה, הצטרפה למלחמה נגד ישראל מסיבות אלו וירתה לכיוון ישראל במספר הזדמנויות טילים, טילי שיוט וכטב"מים – כולם יורטו.

הצטרפות החות'ים למערכה לצד חמאס החלה באיומים על ישראל כבר ביום השני למלחמה, כאשר הצהירו על כוונתם להצטרף ללחימה ולפגוע בישראל. ראש ממשלת החות'ים אמר ש"חמאס הוא חלק בלתי נפרד מהעם הפלשתיני, ואי אפשר לנתק אותם ואת ההתנגדות. אנו חלק מציר ההתנגדות ושום דבר לא יפריע להתנגדות בתימן למרות המרחק הגאוגרפי". עוד הצהיר שהירי לכיוון ישראל ימשך כל עוד נמשכים "פשעיה" של ישראל. במקביל להצהרות אלה החלו תקיפות, שהמשמעותית ביניהן עד כה הייתה ב-19 באוקטובר והיא כללה שיגור טילי שיוט וכטב"מים. אלו יורטו על-ידי כלי שיט אמריקנים בים האדום ומיירטים בסעודיה, לאחר ששניים מהטילים חלפו בשטחה.

אחת המטרות של אירן בעת הזו היא להרחיב את קשת המשתתפים, ברמות שונות, במאבק נגד ישראל וארה"ב בניסיון לצבוע את האירוע כמאבק מוסלמי רחב היקף. מנהיג אירן, עלי חמנאי, אמר, במפגש עם סטודנטים לרגל יום השנה להשתלטות על שגרירות ארה"ב בטהרן, כי "הקרב אינו בין עזה לישראל כי אם בין כוח האמונה לכוח 'ההתנשאות' [כינוי למערב וארה"ב]" וקרא למדינות המוסלמיות לעצור את ייצוא הדלק והמזון לישראל.

ואכן, הצטרפות החות'ים למלחמה בישראל מחזקת את התפיסה שאירן מקדמת מאז מתקפת חמאס בנגב המערבי, לפיה מדובר במאבק של "חזית ההתנגדות" כולה נגד ישראל ובתמיכה בחמאס. בראיית טהרן, נושא פרי המאמץ בשנים האחרונות לקדם את התפיסה לפיה המיליציות הקשורות אליה והפועלות ברחבי האזור, מסייעות זו לזו ובעיקר מאוחדות במאבק בישראל. מאז פתיחת המלחמה הצטרפו כל המיליציות למערכה, החל בחיזבאללה שפתח את חזית הצפון לתקיפות ברמות עוצמה משתנות, דרך המיליציות העירקיות שפוגעות בנוכחות האמריקנית בעירק ובסוריה, ועתה עם תקיפות ישירות של הח'ותים נגד ישראל.

החשש שמא כניסת החות'ים ללחימה נגד ישראל תשליך גם על מדינות אחרות באזור, קיבל חיזוק כשאירעה תקרית במחוז ג'יזאן בסעודיה, בסמוך לגבול עם תימן, בה נהרגו ארבעה חיילים סעודים. ייתכן שמדובר בפעולת תגמול על יירוט אחד הטילים החות'ים שנורו לישראל. בעקבות התקרית הועלתה רמת הכוננות בצבא הסעודי.

התקרית משתלבת בהאשמת סעודיה ואיחוד האמירויות על-ידי החות'ים, כי הן משתפות פעולה עם ישראל במלחמתה בחמאס. חבר הלשכה המדינית של החות'ים, מוחמד אלבח'יתי, הצהיר ב-31 באוקטובר שעל החות'ים "לסמוך על ציר ההתנגדות ועל העמים הערבים ולא על סעודיה ואיחוד האמירויות, בידינו מידע שאבו-דאבי הייתה שותפה לתוקפנות נגד הרצועה". התנהלות זו מצטרפת לאזהרות משתמעות מצד אירן נגד האפשרות לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. אולם, לאירן אינטרס ברור להמשיך ולשמר את הקשרים שחודשו עם סעודיה, ולכן היא גם מקיימת מגעים רצופים בדרגים הבכירים ביותר עם הצמרת הסעודית.

הסעודים יעדיפו שלא לבחור צד
הספינה האמריקנית Carney שיירטה טילים חות'יים [צילום: AP]

על החות'ים פועלים מספר מרסנים, המצמצמים מוטיבציה ויכולת לפגוע בישראל. ראשית, הזירה התימנית מרוחקת כ-2,000 ק"מ מאילת, מה שמכתיב תקיפה בעיקר מהאוויר (טילים מסוגים שונים וכטב"מים) ומהים (פגיעה בספנות הישראלית ובחופש השיט בבאב אל-מנדב), אך גם מקל על יכולת המעקב והסיכול של ישראל ושותפותיה. אולם, לשם כך על ישראל להפנות קשב ומשאבים, בעיקר אוויריים וימיים, למאמץ ההגנה בזירת הים האדום. ואכן, דווח שישראל העבירה אמצעים ימיים לזירה זו (יוזכר שחלק מהסחר הימי הישראלי עובר בים האדום בואכה אילת, ומהווה עורק כלכלי-מסחרי משמעותי).

שנית, ספק עד כמה לחות'ים עניין לגרום התלקחות אזורית רבתי, ולו משום שזו תסכן את ההישגים שגרפו בעקבות ההבנות בינם לבין סעודיה ואת הפסקת האש הנמשכת מאז אפריל 2022. לחות'ים סדר יום שונה והם אינם זוכים לתמיכה רבה מאזרחי תימן, וייתכן שהירי על ישראל הוא מבחינתם גם דרך להסיט ביקורת מעליהם. נציגי החות'ים הגיעו לאחרונה להבנות עם סעודיה, במסגרתן זכו מרבית דרישותיהם הכספיות למענה חיובי, והם יתקשו לסכן זאת, כמו גם את הישגי הפסקת האש המאפשרת להם להתרכז בבניין כוחם הצבאי.

החות'ים זוכים לתמיכה מצד "כוח קודס" של משמרות המהפכה, ובכללה הברחות נשק, הדרכות בלחימה, מימון ואף סיוע בייצור אמצעי לחימה. תמיכה זו התעצמה בעשור האחרון וביתר שאת לאחר תחילת המלחמה עם סעודיה ב-2015, כדרך עקיפה של אירן לפגוע בסעודים. ועדיין, בצד רצונם של החות'ים להפגין סולידריות עם חמאס ויתר חברות "הציר", מידת ההשפעה האירנית עליהם נמוכה יחסית לזו שיש לאירן, למשל, על חיזבאללה. המרחק הגאוגרפי בין אירן לתימן והעדר ציר יבשתי בין אירן לבין החות'ים מקשה גם הוא על תמיכה בהם.

האילוצים והגורמים המרסנים הפועלים על החות'ים, פועלים גם על ישראל. המרחק הגיאוגראפי ומורכבות הזירה התימנית יקשו על ישראל לפתח מענים שיפגעו בחות'ים כתגובה או ירתיעו אותם מהמשך התקפותיהם. סעודיה ואיחוד האמירויות התקשו במשך מלחמה שנמשכה כשבע שנים להתמודד עם התקפות החות'ים עליהן, למרות קרבתן הגאוגרפית לתימן, שיתוף הפעולה שקיבלו מגורמים אחרים בתימן, ואף הסיוע האמריקני והמערבי שהוגש להן בחלק מהזמן.

מהלך תגובה ישראלי מכל סוג יצריך התייעצות ותיאום מוקדם לא רק עם ארה"ב, שחזרה והצהירה שאינה מעוניינת בהרחבת מעגל הלחימה, אלא גם עם שותפות אזוריות נוספות שאינן מעוניינות בהתרחבות המערכה וזליגתה לשטחן, בראשן איחוד האמירויות וסעודיה. הדילמה המונחת לפתחה של סעודיה אינה פשוטה: לסעודים אינטרס בסיסי לפגוע בחמאס ולשלול הישג מ"ציר ההתנגדות", אך העדפתה הברורה היא להישאר מחוץ לעימות שבמרכזו מלחמה בין ישראל לחמאס משום שזה עלול לזלוג לשטחה. ככלל, הסיכון הגובר בפריצת מלחמה אזורית מעלה את מפלס החרדה במפרץ, ועלול לדחוף את מדינות המפרץ להעדיף סיום מהיר של הלחימה על פני התועלת שעשויה להקנות להם פגיעה אפשרית בחמאס.

אירן והחות'ים מבינים זאת ולכן הם מנסים לחדד את הדילמה המונחת כעת בפני הסעודים: עד כמה הם מוכנים לבחור צד, לחבור לאמריקנים ובמשתמע גם לישראל, ולסכן בכך את היתרונות שהם קטפו משיפור היחסים עם אירן ומהפסקת האש עם החות'ים. הסעודים מצידם יעדיפו להימנע מבחירה, ובכל מקרה מבקשים מהממשל האמריקני להוכיח נכונות למלא תפקיד משמעותי בהגנה על הממלכה. מסיבה זו יצא בשבוע בעבר שר ההגנה הסעודי ואחיו של יורש העצר, חאלד בן-סלמאן, לשיחות בוושינגטון במהלכן נפגש עם שר ההגנה, לויד אוסטין, ועם היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן.

להתייחס אליהם בפרופורציה
שבויים חות'ים ששחררה סעודיה [צילום: האני מוחמד, AP]

מערכה רחבה נגד ישראל, אם תתרחש, עלולה לשרת את אירן ולהעצים מעמדה האזורי. לפיכך, לישראל אינטרס ברור להמשיך ולהתרכז בזירה נגד חמאס, כאשר ככל שהנזק לחמאס יהיה עמוק וברור יותר ואם המערכה לא תתרחב, כן יובהרו מגבלות העוצמה של "חזית ההתנגדות" שבנתה אירן. יירוט השיגורים מתימן ממחיש גם הוא את מגבלות כוחו של "הציר", ובעיקר את יעילות הפעולה הצבאית-האזורית תחת מטריית סנטקו"ם ויכולתה להתמודד עם איום הטילים והכט"במים.

עדיין, החות'ים יכולים לרשום לזכותם הישג מסוים, בעיקר במישור התודעתי. בפעולתם הם גם "משלמים את חובם" לחברות הציר ולאירן ובמיוחד לחמאס, שייתכן שציפה להשתתפות פעילה יותר בלחימה מצד יתר החברות בציר. החשש הוא שכישלון החות'ים עד כה לפגוע בישראל ימריץ אותם למצוא דרכי פעולה אחרות, בהן הפגיעה בישראל תהיה משמעותית יותר.

לסיום, יש להתייחס לפעילות החות'ית בפרופורציה: היקף הנזק והסיכון מהזירה התימנית אינו מתקרב לפוטנציאל הנזק מצד חיזבאללה וחמאס, ואף מצד שלוחי אירן בסוריה. לכן, יש לעשות כל מאמץ כדי להכיל את הפעילות החות'ית, אם לא תתרחב, ולהתרכז במאמץ הלחימה העיקרי ברצועת עזה. עם זאת צפוי, כי ככל שיגבר החשש של אירן מהיחלשות חמאס, כן יגבר הלחץ מצידה ומצד חמאס וחיזבאללה על החות'ים להגביר את מתקפותיהם. או אז תתקשה ישראל להכילן ואפשר שתיאלץ לנקוט פעולות שיגבו מהחות'ים מחיר במאמץ להרתיעם. תגובה ישראלית משמעותית עלולה להביא את החות'ים לפעול נגד מדינות המפרץ וכך לגרום להתלקחות מחודשת במלחמת תימן-סעודיה, ואף להתלקחות אזורית רחבה יותר.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  06/11/2023   |   עודכן:  06/11/2023
יואל גוז'נסקי, סימה שיין
+משרד החוץ: גיבוי מוחלט לשגריר ישראל בדרא"פ
23:47 06/11/23  |  עידן יוסף
בתגובה להחלטת דרום אפריקה להחזיר את כל סגלה הדיפלומטי מישראל, משרד החוץ הודיע כי הוא מגבה באופן מלא את שגריר ישראל בדרום אפריקה המייצג את עמדת ממשלת ישראל והעם בישראל בימים אלו. "‏החלטת ממשלת דרום אפריקה מהווה ניצחון לארגון הטרור חמאס ופרס על הטבח שביצע", נמסר.
+דיונים מתקדמים להקמת בי"ח על אונייה מול עזה
23:37 06/11/23  |  עידן יוסף
ברקע הדיווחים על פעילות צבאית בקרבת בית החולים שיפאא בעזה: נשקל - מיזם בינלאומי לבית חולים באונייה מול הרצועה. גורמים בישראל מאשרים דיונים מתקדמים בנושא. התפעול - מצרי, המימון - בינלאומי והאישור - מישראל (מעריב). איחוד האמירויות צפויה להקים בית חולים שדה.
+100 רופאים קוראים: "לירות בבתי החולים בעזה"
23:29 06/11/23  |  עידן יוסף
100 רופאים חתומים על מכתב המפציר בצה"ל לירות על בתי החולים בעזה בהם מסתתר החמאס. הרופאים, המזוהים כחברי "רופאים לזכויות חיילי צה"ל", כתבו: "הגנה לרבי מרצחים רק בשל הסתתרותם בבתי חולים - לא תעלה על הדעת" (חדשות 12).

+המלך עבדאללה היה אמור להיות על מטוס הסיוע לעזה
23:27 06/11/23  |  עידן יוסף
הסיוע ההומניטרי שהצניח חיל-האוויר הירדני בעזה לא נבדק ע״י אף גורם ישראלי. המלך עבדאללה היה אמור להיות על מטוס התובלה, אך בסוף הגיע רמטכ״ל צבא ירדן (כאן חדשות).

+דובר החות'ים: השבתנו תנועה בבסיסים ובשדות תעופה בישראל
23:25 06/11/23  |  עידן יוסף
הדובר הצבאי של החות'ים בתימן בכרוז רשמי שקרי: בשעות האחרונות שיגרנו מספר כטב"מים לעבר ישראל. מבין תוצאות השיגור: הושבתה התנועה בבסיסים ובשדות תעופה בישראל למשך שעות (אבו עלי).

+צה"ל שבה בעזה מחבלי נוח'בה שהשתתפו בטבח
23:19 06/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

+"ארה"ב מתכננת העברת פצצות מונחות בשווי 320 מיליון דולר"
22:23 06/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
זוהי עסקת נשק גדולה שמגיעה ברקע החששות המוגברים בקונגרס ובקרב כמה פקידים אמריקנים לגבי העלייה במספר ההרוגים האזרחים  ▪  העברה מתוכננת לישראל של פצצות גלישה מסוג "SPICE"  ▪  דיפלומטים אמריקנים מביעים ביקורת על עמדת הממשל בנוגע למלחמה בישראל
פצצות מדוייקות יותר [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
+המיליציות: ארבעה בסיסים אמריקנים הותקפו בעירק ובסוריה
22:00 06/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

+אזעקות שווא הופעלו ביישובי קו העימות
21:48 06/11/23  |  עידן יוסף
אזעקות הופעלו באצבע הגליל - קיבוץ דן, שאר ישוב, הגושרים, דפנה, שניר וע'ג'ר. בהמשך התברר שמדובר בזיהוי שווא, בפעם השנייה הערב.
+הקלות בהליכי הירושה של נרצחי מתקפת הטרור
21:47 06/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
חוק הירושה תוקן באופן שיפחית את הסיכון להיווצרות עיוותים בחלוקת העיזבון לגבי מקרים קשים בשל הנסיבות המיוחדות  ▪  כמו-כן בני משפחה של נעדרים, חטופים או שבויים, יהיו זכאים לתגמולים המגיעים לבן משפה של חייל שנספה או נפגע פעולות איבה
זירוז הליכים לנוכח הנסיבות [אילוסטרציה: בינג AI]
+תוארך בחצי שנה כהונת נציב תלונות הציבור על שופטים
20:59 06/11/23  |  עידן יוסף
מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק נציב תלונות הציבור על שופטים, תיקון מס' 5 - הוראת שעה, התשפ"ד - 2023. בקריאה השלישית תמכו בהצעה 3 חברי כנסת ללא מתנגדים.

חוק זה יאפשר את הארכת משך כהונתו של נציב תלונות הציבור על שופטים בחצי שנה, לנוכח מלחמת חרבות ברזל וההכרזה על מצב מיוחד בעורף.
+אורי מגידיש חולצה מדירה ולא ממנהרה
20:29 06/11/23  |  עידן יוסף
צה״ל חילץ את אורי מגידיש ממחנה הפליטים שאטי, לא רחוק משיפאא, הוחזקה בדירה ולא מנהרה, בפעולה חוסלו שני מחבלים (חדשות 12).
+צה"ל תקף מתקן לאספקת חשמל מתחת לבית חולים
20:28 06/11/23  |  עידן יוסף
צה"ל תקף מתקן לאספקת חשמל לאחד ממרכזי הכובד של חמאס שנמצא מתחת לבית החולים שיפאא.
+בקריאה ראשונה: תקנות חרום יאפשרו העברת מידע לצורך זיהוי גופות ואיתור נעדרים
20:26 06/11/23  |  עידן יוסף
מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק העברת מידע לצורך זיהוי או אימות זהות של אדם לרבות גופה, ואיתור נעדר או שבוי, הנדרשים בשל פעולות המלחמה (הוראות שעה - חרבות ברזל), התשפ"ד 2023. 10 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תועבר לוועדה המשותפת לפי חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התש"ע 2009.
+יועמ"ש האוצר מצביע על קשיים בצוות לטיפול בענייני המלחמה
20:23 06/11/23  |  עידן יוסף
משבר במשרד האוצר: היועץ המשפטי של המשרד קבע שצוות המשימה שהשר בצלאל סמוטריץ' הקים במשרדו לניהול הטיפול בענייני המלחמה מעורר קשיים משפטים ולא יוכל לפעול (כאן חדשות).
+נתניהו לשגרירים הזרים: יש להפעיל לחץ על קטר לשחרור החטופים
20:19 06/11/23  |  עידן יוסף
רה״מ בנימין נתניהו בשיחה עם 80 שגרירי מדינות: "יש להפעיל לחץ על קטר לשחרור החטופים. עוד אמר: "אם המזרח התיכון ייפול לידי ציר הטרור - אירופה תהיה הבאה בתור ואיש לא יהיה בטוח".
+נתניהו וביידן שוחחו פעם נוספת על צמצום הפגיעה בתושבי עזה
20:16 06/11/23  |  עידן יוסף
הבית הלבן: נתניהו וביידן שוחחו פעם נוספות ודנו בהתפתחויות הלחימה בעזה. צריך הפוגות הומניטריות "כדי לקדם עסקה לשחרור החטופים" - צריך לצמצם את הפגיעה באזרחים - ביידן מזהיר מפני "אלימות מתנחלים ביהודה ושומרון" - ביידן ונתניהו מדברים על הצורך להכניס עוד סיוע הומניטרי לעזה בשבועות הקרובים.
+ארבעה נאשמים נוספים בתמיכה בחמאס
20:02 06/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

+בקריאה ראשונה: איסור לפטר מפונים או קרובי נעדרים
19:57 06/11/23  |  עידן יוסף
מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק הגנה על עובדים בשעת חירום, הוראת שעה - חרבות ברזל, התשפ"ד 2023. שמונה חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תועבר לוועדת העבודה והרווחה.

חוק הגנה על עובדים בשעת חירום, קובע הגנה מפני פיטורים של עובדים במצבי חירום. מוצע לתקן את הסעיף האמור ולקבוע כהוראת שעה כי חל איסור לפטר גם עובד שנעדר מעבודתו או לא ביצע את עבודתו, אם היעדרותו או אי ביצוע העבודה כאמור נובע מכך שהעובד התפנה ממקום מגוריו אשר נמצא באחד היישובים המנויים בתוספת המוצעת לחוק.

כמו כן, מוצע לקבוע הגנה דומה לעובד שהוא הורה או בן זוג של נעדר, שבוי או חטוף בפעולות האיבה או בפעולות המלחמה (ובתנאים מסויימים המפורטים בהצעת החוק - גם בן משפחה אחר), וכן לעובד שהוא נעדר, שבוי או חטוף כתוצאה מפעולות האיבה או מפעולות המלחמה. כמו כן מוצע לקבוע שהאיסור החל על מעסיק לפטר את עובדו שנעדר מעבודתו לצורך השגחה על ילדו, יחול גם לעניין עובד שהוא הורה במשפחת אומנה.

+בקריאה ראשונה: זכאות לשירותי חינוך מיוחד תוארך אוטומטית
19:53 06/11/23  |  
מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק חינוך מיוחד, הוראת שעה - חרבות ברזל, הארכת זכאות, התשפ"ד 2023. 10 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תועבר לוועדת החינוך.

התיקון מציע לקבוע בהוראת שעה כי זכאות לשירותי חינוך מיוחדים של תלמיד שנקבעה על ידי ועדת זכאות ואפיון במהלך שלוש שנות הלימוד הקודמות, תוארך בשנה נוספת בלא צורך בקיום דיון חוזר בוועדה כפי שנדרש לפי לחוק חינוך מיוחד.

+בקריאה ראשונה: דיונים בבתיהמ"ש בהשתתפות עצורים ואסירים בהיוועדות חזותית
19:52 06/11/23  |  עידן יוסף
מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק קיום דיונים בהיוועדות חזותית בהשתתפות עצורים, אסירים וכלואים, הוראת שעה - חרבות ברזל, התשפ"ד 2023. 12 חברי כנסת תמכו ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת חוקה.

מוצע בה להסמיך את שר המשפטים, לאחר התייעצות עם השר לביטחון לאומי או בהסכמתו, לפי העניין, להכריז כי יהיה ניתן לקיים דיונים בבתי המשפט ובבתי הדין שלא בנוכחות עצורים ואסירים אלא בהשתתפותם בהיוועדות חזותית, זאת לאחר ששוכנע כי קיים סיכון ממשי בהבאתם לדיונים בשל מצב החירום המיוחד. כמו כן, מוצע להקנות סמכות זהה לשר הביטחון להכריז כאמור ביחס לדיונים בבתי דין צבאיים.
+אלפי שקלים למשפחה: מתווה התגמולים למתפנים עצמאית יוצא לדרך
19:22 06/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הביטוח הלאומי פתח אתר לדיווח של תושבים שהתפנו מבתיהם באופן עצמאי  ▪  התושבים זכאים לתשלום יומי של 200 שקל לכל מבוגר ו-100 שקל לכל ילד  ▪  התשלום מיועד לממן את הפינוי ולהפחית את העומסים בבתי המלון
תושבי בארי במלון בים המלח [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]
+צה"ל השמיד מטרות של חיזבאללה בתגובה לירי
19:11 06/11/23  |  עידן יוסף
מטוסי קרב של צה״ל תקפו מטרות של חיזבאללה בתגובה לירי שבוצע משטח לבנון מוקדם יותר היום, במקביל לתקיפות באמצעות ירי ארטילרי.

בין המטרות שהותקפו מספר אתרים בהם מוקמו אמצעים טכנולוגיים של ארגון הטרור, מחסן אמצעי לחימה, עמדות שיגור ותשתיות טרור. חיזבאללה הודיע מוקדם יותר על מחבל נוסף שנהרג, ה-62 שהצהירו עליו מתחילת המלחמה.


בשתולה הופעלו אזעקות שווא.
+צה"ל השמיד מתקן לשיגור רקטות במסגד בעזה
18:39 06/11/23  |  עידן יוסף
במהלך הלחימה הקרקעית ברצועת עזה, כוחות צה"ל איתרו וחשפו עדויות לשימוש של חמאס במתחמים אזרחיים לצרכי טרור. בפעילות לאיתור תשתיות טרור וטיהור המרחב של לוחמי צוות הקרב של חטיבה 460 נמצאו בורות שיגור לרקטות במתחם של מסגד והשמידו אותם.
חשיפת בורות השיגור [צילום: דובר צה''ל]
+בדרך לפיגוע: חוסלו שני מפקדים בכירים של חוליה בטולכרם
18:12 06/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
החוליה פעלה בהכוונת חמאס ברצועת עזה ובחו"ל  ▪  מפקדי גדודים בזרועות הצבאיות של ארגון הטרור חוסלו במחנה הפליטים  ▪  עדות נוספת למסוכנותו של סאלח עארורי, סגן מנהיג חמאס שיושב בביירות
עז א-דין עוואד וג'יהאד שחאדה
+צבא ירדן יירט טיל שהגיע מעירק
17:43 06/11/23  |  עידן יוסף
דיווח ראשוני: צבא ירדן יירט טיל שהגיע מעירק מעל צפון מערב ירדן.
+הדי הפיצוצים במרכז: רקטות שנורו אל הים
17:36 06/11/23  |  עידן יוסף
דוברות המשטרה: לפני זמן קצר נשמעו הדי פיצוצים ברחבי מחוז ת"א, מבדיקה עולה כי קולות הפיצוצים מקורם בנפילות רקטות שנחתו בים הפתוח.
+נדחתה עתירה למסירת מידע על "4,000 עזתים הכלואים בישראל"
17:24 06/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הפרקליטות מסרה לעותרים היכן יוכלו לקבל מידע שכזה; כבוב דחה את הבקשות למסור לשש עמותות את רשימת העצורים ומקומות הימצאם ולנהל רישום שכזה בזמן אמת
פועלים פלשתינים משוחררים חוזרים לעזה [צילום: עבד אל-רחים חטיב, פלאש 90]
+בג"ץ דחה עתירה להקמת ועדת חקירה ממלכתית למלחמה
16:59 06/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
כבוב דחה על הסף את העתירה בשל אי-מיצוי הליכים, ערבוב של נושאים רבים ובעיקר לנוכח הפסיקה העקבית ולפיה בג"ץ אינו מתערב בהקמת ועדות חקירה
מסיבת הטבע, רעים [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]
+שלוחת חמאס בלבנון ירתה רקטות לגליל המערבי ולקריות
16:41 06/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
כ-30 רקטות שוגרו לעבר קריית ים, קריית ביאליק, נהריה, עכו, שלומי ויישובי קו העימות  ▪  שלוחת חמאס בלבנון נטלה אחריות לירי  ▪  זמן קצר לפני כן נשמעו אזעקות בדישון, באביבים ובמלכיה כתוצאה מירי נ"ט של חיזבאללה למוצבים  ▪  שני רחפנים ושש רקטות יורטו, אין נפגעים
יירוט באזור נהריה
+הותר לפרסום: לוחמת מג"ב נהרגה בפיגוע בירושלים
16:36 06/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
סמל-שני רוס אלישבע רוז איידה לובין נדקרה בידי מחבל בכניסה לתחנת משטרת שלם ומתה מפצעיה  ▪  היא עלתה ארץ בגפה והתגוררה בקיבוץ סעד שבעוטף וחבריה מספרים שהייתה הראשונה להירתם לכל משימה למען הגנת המדינה
סמ״ש רוס אלישבע רוז איידה לובין ז"ל הי"ד
+אזעקות ביישובי קו העימות
16:22 06/11/23  |  עידן יוסף

+לטובת המאמץ המלחמתי: יקוצצו 80 מיליון שקל מתקציב הכנסת
15:54 06/11/23  |  מירב ארד
יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה הודיע (יום ב', 6.10) בישיבת נשיאות הכנסת כי החליט לקצץ כ-80 מיליון ש"ח מתקציב הכנסת, אשר יועברו לאוצר המדינה לטובת המאמץ המלחמתי. מדובר בקיצוץ המהווה כ-17.5% מתקציב הכנסת שאינו קשיח.
+חוסל מפקד גדוד דיר אל-בלח של ארגון חמאס
15:46 06/11/23  |  מירב ארד
מטוס קרב של חיל-האוויר, בהכוונה מודיעינית של שב"כ ואמ"ן, חיסל במהלך הלילה את המחבל ואיל עספה, מפקד גדוד דיר אל-בלח של ארגון הטרור חמאס בחטיבת מחנות המרכז. עספה, יחד עם מפקדים נוספים במחנות המרכז לקח חלק בשילוח מחבלי נח'בה לשטח ישראל במתקפה הרצחנית ב-7 באוקטובר, ותיכנן פיגועים נוספים לאחר המתקפה.

עספה היה כלוא בין השנים 1992-1998 על-רקע מעורבותו בפיגועים לעבר יישובים ישראלים, והיה מעורב לאורך השנים בקידום פיגועים רבים לעבר אזרחים ישראלים וכוחות צה״ל.

ואיל עספה [צילום: דובר צה"ל]
+היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה
15:44 06/11/23  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
ממשל ביידן החל במגעים מואצים עם ישראל, הרש"פ ומדינות ערב המתונות כדי להגיע להסכמה על הישות המדינית שתשלוט ברצועת עזה אחרי המלחמה. יו"ר הרש"פ דורש הכרה במדינה פלשתינית כתנאי לחזרת הרש"פ לשלוט ברצועה, ישראל מבהירה כי האחריות הביטחונית העליונה ברצועת עזה תישאר בידיה

חורבות בעזה [צילום: עטיה מוחמד/פלאש 90]
+לפיד: נתניהו לא מפסיק להאשים אחרים בכישלונותיו
15:12 06/11/23  |  מירב ארד
ראש האופוזיצה ויו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד בפתח ישיבת הסיעה: "כל עוד הלחימה בעיצומה לא נעסוק בשאלת האשמה, אך נתניהו מנצל את שתיקתנו ולא מפסיק להאשים אחרים בכישלונותיו. אני אומר מפה לנתניהו: 'אנחנו לא ניתן לך לנהל את הדיון הזה במעמד צד אחד'. אני מציע לנתניהו לשאול את עצמו טוב טוב, האם הוא באמת רוצה להכנס לזה. האם הוא רוצה לפתוח את הדיון על השאלה מי היה אחראי, מי כשל, מי לא מילא את תפקידו וצריך להתפטר"- כך אמר
+ליברמן תוקף את נתניהו: לא מתכוון להודות שהקונספציה שלו קרסה
15:09 06/11/23  |  מירב ארד
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר בפתח ישיבת הסיעה כי "הוא לא מתכוון להעביר את ראשות הממשלה לאף אחד, ולא מתכוון להודות שהקונספציה שלו קרסה. אנחנו רואים ניסיונות בלתי פוסקים מצידו לגלגל אחריות על מישהו אחר. האחריות כולה עליו, על התבוסתנות שלו, הקונספציה השגויה וחוסר הנכונות לקחת אחריות".
+צה"ל פתח מסדרון הומניטרי כדי לאפשר לתושבי צפון הרצועה לנוע דרומה
14:42 06/11/23  |  מירב ארד
בהמשך לקריאות החוזרות ונשנות לתושבי העיר עזה להתפנות מבתיהם, לנוכח הפעילות הצבאית המתקיימת באיזור, גם ביממה האחרונה, בהתאם לשעות שנקבעו מראש צה"ל מאבטח ציר ופותח מסדרון פינוי אוכלוסייה על-מנת לאפשר לתושבי צפון רצועת עזה לנוע דרומה לשם הגנתם.
+חודש אחרי מתקפת הפתע: חמ"ל התצפיתניות בנחל עוז נפתח מחדש
14:38 06/11/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
החמ"ל החדש שנבנה נועד לאפשר לתצפיתניות גדוד 414 שאמונות על ההגנה בגזרת החטיבה הצפונית באוגדת עזה  ▪  מפקד גדוד 414 סא"ל אופיר אמר: "סיפורו של חמ"ל נחל עוז יהיה לעולם סיפורו של תפקוד הרואי ולחימה נוכח פני אויב"
החמ"ל נפתח מחדש [צילום: דובר צה"ל]
+קרוגמן: הרפובליקנים נטלו את ביטחון ישראל כבן ערובה
14:23 06/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הכלכלן הנודע תוקף בחריפות, בניו-יורק טיימס, את הזיקה שיצרו הרפובליקנים בבית הנבחרים בין הסיוע הצבאי לישראל לבין קיצוץ תקציב רשות המיסים
מה הקשר בין כיפת ברזל לרשות המיסים האמריקנית [צילום: מנהלת חומה]
+לאן נעלמו בני וגדי
14:15 06/11/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
כמה מאבטחים באמת מלווים את הנעדר מן הארץ בימים אלה, ימי דם ואש ותימרות עשן?  ▪  הוא נס לדרום אמריקה
מסתתר כמו הוריו [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+המבחן הבא (הוא) מול ארה"ב
13:46 06/11/23  |  רפי לאופרט   |   לרשימה המלאה
אובמה "זיכה" אותנו פעם נוספת בקריאת אזהרה, כפי שעשה בהחלטת מוע"ב 2334 (2016) ערב סיום תפקידו כנשיא  ▪  קריאה זו מחייבת להניח שהולכת ונוצרת בארה"ב מסה קריטית פוליטית שעשויה לנסות ולכפות עלינו פתרון מדיני בנוסח פתרון "שתי המדינות" - אחרי אירועי 7.10.23, ברור שזו סכנה קיומית לישראל! לפיכך, עלינו להגדיר מחדש את האסטרטגיה הלאומית שלנו בסוגיית הסדרי הביטחון האזוריים ולהתייצב מאחוריה ללא היסוסים וספקות
אובמה. גורם חתרני [צילום: צאק בורטון/AP]
+ראניה מלכת ירדן: "להיות פרו-פלשתינית זה לא להיות אנטישמית"
13:17 06/11/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
ראניה גינתה את האנטישמיות וכן איסלאמופביה וטענה כי ישראל לא מייצגת את כל העם היהודי ברחבי העולם  ▪  טענה בראיון "ישראל היא מדינה ורק היא אחראית לפשעים שלה"
ראניה, מלכת ירדן [צילום: ארמנדו פרנקה/AP]
+עתיד אחר
13:12 06/11/23  |  מיכאל מירו   |   לרשימה המלאה
שליחי ציבור שנבחרים לכנסת חשים כמו שמש העמים, כמי שמותר להם לעשות ככל העולה על רוחם
ממשלה שעצרה [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
+ראש ממשלת בולגריה: "המומים ממתקפות הטרור שנהרגו בהן חפים מפשע רבים כל כך"
12:58 06/11/23  |  מירב ארד
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש (יום ב') עם ראש ממשלת בולגריה ניקולאי דנקוב, בלשכת רה"מ בירושלים. ראש ממשלת בולגריה ניקולאי דנקוב אמר בפגישה: "אנחנו כאן כדי להביע את תמיכתנו החזקה בישראל ואזרחיה. אנחנו יודעים שאלה זמנים קשים מאוד וזו הסיבה שעלינו להיות פה. כולנו היינו המומים ממתקפות הטרור שנהרגו בהן חפים מפשע רבים כל כך. זה חשוב מאוד שכל בני הערובה ישוחררו בהקדם האפשרי. ולכל הפחות, יש לאפשר לקהילה הבינלאומית ולצלב האדום גישה מידית אליהם. נדהמנו לראות את המתקפות שהרגו את האנשים האלה כאן בישראל".


+בנק ישראל משיק תוכנית להקלת תנאי האשראי לעסקים קטנים
12:30 06/11/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
התוכנית בהיקף של עד 10 מיליארד ש"ח שתופעל בגין אשראי שיינתן עד סוף חודש ינואר 2024  ▪  הפחתה בתוספות פיגורים לקנסות שלא ישולמו במועד
בנק ישראל. יספק למערכת הבנקאית הלוואות מוניטריות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+"חברון" בעוטף עזה
12:24 06/11/23  |  יוסי אחימאיר   |   לרשימה המלאה
האם עכשיו, לאחר האסון הנורא בעוטף עזה, הלקח שרצה גנדי להנחילנו - יילמד? ייושם? והאם, כפי שעשה בספרו הקשה לעיון, עוד יש טעם להסתיר מעיני הציבור את זוועות ימינו, את מהות אויבינו, להיגמל מאשליות-שווא?
טבח בארי [צילום: אדי ישראל/פלאש 90]
+צה"ל אטם שלושה בתי דפוס ששימשו את חמאס להדפסת חומרי הסתה
12:02 06/11/23  |  מירב ארד
הלילה נעצרו 38 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון מתוכם חמישה מחבלים בארגון הטרור חמאס. במבצע לסיכול טרור בחטיבת יהודה נאטמו שלושה בתי דפוס בחברון ובקלקס אשר שימשו להדפסת חומרי הסתה לארגון הטרור חמאס. במהלך סריקות אמצעי לחימה ברחבי חטיבת מנשה נמצא נשק מאולתר, רובה אוויר וציוד צבאי. עד כה נעצרו מתחילת המלחמה מעל 1,350 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים, למעלה מ-850 מהם משויכים לארגון הטרור חמאס.
+שבויים בקונספציה - גם במלחמת עזה
11:24 06/11/23  |  צבי גיל   |   לרשימה המלאה
את החמאס יהיה קשה להכריע בזבנג גם אם נכתר את עזה, אלא אם כן נהפוך את כולה לעיי חרבות
מה התרחיש העתידי [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
+"חרבות ברזל": כישלון צפוי מראש (10)
10:56 06/11/23  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה
הקרב על התודעה חשוב לא-פחות מהקרב הפיזי (כיום נהוג לכנותו, הקרב הקינטי)  ▪  אנחנו נכשלים בהתמדה בקרב על התודעה במלחמות ישראל  ▪  תפקיד דובר צה"ל מאויש לא על-פי כישורים תקשורתיים של הקצין, אלא לפי שיקולים של פז"ם ושל "מגיע לו"
ההכרה בצדקת דרכנו [צילום: ג'קלין ארץ/AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החות'ים הם מטרד העלול להפוך לזירה נוספת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת חרבות ברזל
דיון עומק על אירועי השבוע הראשון של "חרבות ברזל", בהנחייתי, בהשתתפות: פרופ' אבי דיסקין, תת-אלוף בדימוס אמציה חן, ד"ר חיים אסא, ד"ר יוסי שניר, ד"ר משה ברנט ואלכס צייטלין. בדיון טען תת-אלוף בדימוס אמציה חן ('פאצי') שצה"ל הגיע למלחמה בלתי מוכן והיה צריך להתכונן ולהתאמן 3 שבועות שהלכו לאיבוד. לפי פרופ' אבי דיסקין, מדובר במלחמה בין כוחות השחור לבין כוחות האור, ואת כוחות הרשע שמובילה אירן אנחנו מעוניינים למגר, אך אין לנו יכולת לכך. אירע נס, ארה"ב נכנסה לתמונה ולה יש יכולת לעשות זאת.
06/11/2023  |  אורי מילשטיין  |   פודקאסטים
קשה לה, לאירופה. קשה לה עם גלי ההגירה המאיימים על שלומה. קשה לה עם המלחמה במזרח התיכון. קשה לה לשנות את התפיסות הישנות. שבתי ממסע הסברה בן חמישה ימים. לבדי נסעתי. איש לא שלחני. למדתי מהאזרחים, גיבורי אירועי שמחת תורה, שלנוכח מהומת השעות הראשונות וממדי הטבח, התייצבו בחזית תוך סיכון חייהם. הם הצילו מאות, ולמעשה בלמו את המתקפה בקו הראשון עד שהצבא הגיע. וכך נסעתי לחזית ההסברה באיטליה.
06/11/2023  |  דרור אידר  |   יומני בלוגרים
הפנטגון פרסם הלילה (יום א'-ב', 6.11.23) הודעה חריגה בדבר הגעת צוללת גרעינית אמריקנית לאזור המזרח התיכון. בהודעה צוין כי מדובר בצוללת גרעינית מסדרת "אוהיו" - הצוללות הגדולות ביותר בצי האמריקני, שנושאות עמן טילי בליסטיים ומשמשות כחלק ממערך ההרתעה הגרעיני של ארצות הברית.
06/11/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
תושבי פלורידה נוהגים לזהות כישלון עם המיתוס הקרוי "להאכיל את התנין". הסיפור מתחיל כשתושב פלורידה מוצא גור תנינים קטן וחמוד סמוך לתעלת מים ולוקח אותו הביתה כחיית מחמד לילדים. בהתחלה כולם משחקים אתו ומתמוגגים ממנו כמה הוא חמוד, שותה מבקבוק של תינוקות ואוכל ירקות ופירות. לאט-לאט הוא גדל ומתחיל לדרוש בשר, אחרת הוא יאכל את החתול. ואז הוא דורש להגדיל את כמות הבשר אחרת הוא יאכל את הילדים. וכך התנין הולך וגדל ודורש עוד ועוד בשר, עד שלבסוף הוא אוכל את בעל הבית.
צה"ל עצר הלילה (יום ב', 6.11.23) את הפעיילה הפלשתינית תומכת הטרור עהד תמימי בכפר נבי סאלח שליד רמאללה. זאת לאחר שפרסמה בטלגרם הודעה בערבית ובעברית קלוקלת שבה נכתב: "המסר שלנו לעדרי המתנחלים: מחכים לכם בכל ערי הגדה, מחברון ועד ג'נין. אנחנו נשחט אתכם ואתם תגידו שמה שהיטלר עשה לכם היה בדיחה. נשתה את דמכם, ונאכל את הגולגולות שלכם. יאללה קדימה. אנחנו מחכים לכם".
06/11/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il