בעיית המחסור בנהגים באזור המרכז קיימת גם באגד?
בכלל, הבעיה קיימת תקופה ארוכה. פותרים אותה במבצעים. אגד משלם לנהגים שלו יותר מכל שאר החברות, ועדיין לא הגענו אל המנוחה והנחלה. צריך לצאת לשוק ולחפש חיילים שמשתחררים, לפנות למכללות שמכשירות נהגים. כל הזמן צריך לעמוד עם היד על הדופק ולדחוף ולדחוף ולדחוף.
כמה אחוזים מתלונות הנוסעים מוצדקות?
זה לא משנה. תלונות ציבור בשבילנו זה מראה. אנחנו לא מתחילים להתווכח אם מוצדק או לא מוצדק. לפני שנתיים קיבלנו ביקורת בדוח
מבקר המדינה באשר להתייחסות שלנו לתלונות ציבור. עשינו שינוי מערך טוטאלי בנושא הזה. בשנת 2009 ובחציון הראשון של שנת 2010 (נתוני החציון השני טרם התקבלו) הייתה לנו ירידה דרמטית בתלונות ובפניות בכלל. אנחנו נותנים דגשים ומפלחים את תלונות הציבור לפי נושאים - תלונות בנושאי תחזוקת האוטובוס, לתנועה עצמה, למהלך הקו, להתנהגות הנהג - ששם אנחנו מקפידים הקפדה יתרה עם הנהגים שלנו ועושים עבודה גם בימי כשירות לנהגים שמכניסים להם את נושא תודעת השירות. גם בענישה אנחנו מטפלים כשצריך להעניש.
משרד התחבורה אינו מאפשר לאגד להתמודד במכרזים. האם אתה מאמין לאמירות שלפיהן המדינה רוצה לחסל את אגד?
אני לא חושב שהמדינה רוצה לחסל את אגד. המדינה מוליכה תהליכים, שלאגד היה קשה מאוד לקבל בתחילת הדרך, אבל אגד מבין אותם. אגד יהיה חלק מהתהליכים האלו. ניפגש בעוד איזה 15-10 שנה, ואתה תראה שאגד זורם קדימה ואגד גם יוביל תהליכים בתחבורה הציבורית במדינה.
האם יש דרך כלשהי לקיצור משך הנסיעה? למשל, ודאי שמעת על רפורמת הדילוג עליה הכריז בכינוס ים המלח לתחבורה ציבורית שר התחבורה ישראל כ"ץ, שבה נוסע יוכל לדלג על הנהג ולשלם במכשיר אלקטרוני.
משרד התחבורה רוצה לעקוף את הנהג. אם אלו התהליכים שיובילו במדינת ישראל - אגד לא יבלום אותם. אבל קודם יש לנו כמה דברים לעשות לפני כן ועליהם דיבר שר התחבורה. אני חושב שהכיוון הוא נכון ומקווה שניווכח בביצוע שלהם. למשל: נתיבי תחבורה ציבורית, אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית, חיישנים שיתנו לנו עדיפות ברמזורים. אם נעבור את כל הדברים האלו והבעיה האחרונה תהיה לעקוף את הנהג - נתמודד עם זה. נכון לעכשיו, המשמעות של דילוג על הנהג תהיה אובדן הכנסה. מישהו צריך לראות איך מכסים על הדברים האלו. האם תרבות הצרכנות שקיימת במדינת ישראל מאפשת את הדבר הזה? ואם כן - בוא נראה מי משתתף בסיכונים שבעניין הזה. אני יכול לומר לך שאגד מעולם לא הציב מכשול בשיפור הרמה, בשיפור מהירות קליטת הנוסעים, בשיפור מהירות הנסיעה, במתן עדיפות לתחבורה הציבורית ולכל טכנולוגיה חדשנית שתיכנס.
האם צריך להפעיל יותר תחבורה ציבורית במוצאי-שבתות?
תחבורה ציבורית צריכה להיות מותאמת לביקוש. איפה שיש ביקושים יש תחבורה ציבורית.
אין ביקושים כי אין אוטובוסים או אין אוטובוסים כי אין ביקושים?
זו שאלת מה קדם למה - הביצה או התרנגולת. איפה שיש דרישה ושאנחנו רואים שיש ביקוש אנחנו נותנים אוטובוסים. יש מקומות בהם ראינו שיש ביקושים ואוטובוסים נוסעים בהם בצורה משמעותית. אל תשכח שלמעט במקרים יוצאי-דופן, אנחנו לא יכולים להפעיל תחבורה ציבורית אלא בצאת שבת, ובשעון-קיץ היום מתארך ושבת יוצאת רק בשמונה-שמונה וחצי בערב. אתה מתחיל להפעיל מהשעה הזו במסות וגומר את השירות בשתים-עשרה וחצי - אחת בלילה. אנחנו מתפרנסים מתחבורה ציבורית ככל שיש יותר ביקוש, וזה מה שמוביל אותנו לתת כמה שיותר.
הממשלה אישרה תוכנית לעידוד התחבורה הציבורית. לו היה הדבר תלוי בך, לאן היית מציע להעביר את 300 מיליון השקלים שהוקצו לעניין?
אני מציע לכל המקומות, בעיקר למקומות ששם יש ביקוש גבוה, לקווים פנימיים. זה דבר מבורך שיש ירידת מחירים, ונשמח להיות חלק מכך.
כיצד אתם מתמודדים עם בעיית רעש המנוע הנשמעת באוטובוסים?
אני חושב שהאוטובוסים החדשים שקטים יחסית. במערב אירופה, חלק מתנאי הסף במכרזים להפעלת אוטובוסים זה רמת הדציבלים במנוע. במדינת ישראל עוד לא הגענו לכך, אבל באופן יחסי האוטובוסים שקטים.
כיצד לדעתך יש לפתור את בעיית הקווים בביקוש נמוך לישובים קטנים?
צריך להתאים את סוגי האוטובוסים לרמות הביקוש. כדי לתת מענה לביקוש גבוה צריך לתת אוטובוסים רבי-קיבולת, ולביקוש נמוך אפשר להגיע עד מיניבוסים. בסך-הכל, לכולם מגיעה רמת-שירות באמת-מידה שהמדינה צריכה לקבוע, שבהתאם לה יינתן השירות.
האם חל שיפור ביחס השלילי של נוסעים לנהגים, יחסית לשנים עברו?
היחס השלילי הולך ופוחת. יש מקרים בודדים בהם ישנה התייחסות שאינה הולמת. באופן כללי, נהגים עובדים קבוע על אותם קווי נסיעות ומייצרים יחסים טובים עם הנוסעים שלהם ואפילו ישנה היכרות שזה חשוב מאוד.
מה תרומתו של אגד לקהילה?
התפישה באגד אומרת: מאחר שאנחנו מתפרנסים מהציבור עלינו להחזיר לציבור. אנחנו שותפים בפרויקטים גדולים של תרומות לוועד למען החייל, למבצעים של אקים, לעמותות, לגופים שתורמים לקהילה, לבתי אוכל ולארגונים שתורמים לנזקקים לקראת החגים. בסניפים שלנו אנחנו מעודדים תרומה לקהילה ורואים לא-מעט יוזמות ברמת סניפים שנקשרים לקהילה אותה הם משרתים ויוצרים פעילויות שתומכות בקהילה.
אומרים שככל שהעובד מרוצה יותר כך גוברת נאמנותו לארגון. כיצד זה מתבטא אצלכם?
התפישה שלנו אומרת קשר של הנהג לארגון. ככל שהקשר יהיה הדוק יותר, שלנהג תהיה שביעות-רצון ושיראה בארגון את הבית שלו כך רמת השירות שלו תהיה טובה יותר. אגד זה הגוף היחידי בתחבורה הציבורית שעדיין נותן קביעות. אנחנו פועלים הרבה לרווחת החברים והעובדים. אני רוצה לומר לך שבשנה הזאת, למשל, הכנסנו קורס למניעת עישון, בעלות של 300 שקל לכל משתתף בקורס כך שההשקעה לשנת 2011 היא מיליון שקל להשתתפות החברים והעובדים. יש לנו פעילויות גם לבני המשפחה, וחשוב לנו מאוד שהעובד ירגיש שהוא חלק מהעשייה של הארגון, ושכל הארגון הוא משפחה. אין ספק שזה מייצר נאמנות.
לאחרונה נקט אגד במהלך של כליאת נוסעים בקווים בינעירוניים, ודילוג על תחנות אסטרטגיות במסלולי הנסיעה[חשיפה על כך הובאה בהרחבה ב-News1 מספר ימים לאחר קיום הראיון, ע.י.].
הנושא אינו מוכר לי. מהלך הקו, באופן כללי, מאושר על-ידי משרד התחבורה. אנחנו לא יכולים לקבוע מהלך קו רק לפי הצרכים שלנו ולפי הרצונות שלנו. אנחנו מקבלים את אישור הרישוי לקו ממשרד התחבורה.
אבל עצם העלאת הבקשה המוזרה ממשרד התחבורה לאשר קווים כאלה נראית בעיניך הגיונית?
אגד ביקש ממשרד התחבורה בתקופה האחרונה לדלג על תחנות מרכזיות?! לא מכיר את העניין.
היכן אתה רואה את אגד בעוד שנה?
מבחינת טכנולוגיות, אנחנו מקווים ומאמינים שכל המערכת אצלנו תעבוד עם כרטיסים חכמים, כרטיסי המשך, כרטיסים שעתיים - שבנסיעה אחת תוכל לנסוע עד שעה אחת של נסיעה נוספת, בכל האוטובוסים יהיו מערכות מידע שיאמרו לנוסע היכן הוא נמצא גם במלל וגם בכיתובית שתופיע. גם בתחנות תהיה מערכת כריזה לבעלי צרכים מיוחדים שתודיע איזה קו הגיע, יהיו לנו יותר אוטובוסים פוקדים (אוטובוסים שסופרים באמצעות לייזר את הנוסעים, ומספקים למפעיל מידע על הביקוש לקו. כיום ישנם 500 אוטובוסים פוקדים, ע.י.). יהיה לנו אינטרנט אלחוטי ביותר מאלף אוטובוסים. אני מקווה שנהיה חלק מהפעלת הרכבת הקלה בירושלים, זה נמצא בתהליכים וקיבלנו על כך לאחרונה אישור מהממונה על ההגבלים העסקיים. אני מקווה שנעבור את המכשולים ונוכל להיות חלק מן המהלך הזה. אני גם מקווה שנהיה שותפים במהלך שהמדינה צריכה לממן עמודים בתחנות לגבי הנקסט-בס (מערכת מידע דיגיטלית המורה על-גבי צג מתי יגיע הקו הבא, ע.י.). הטכנולוגיה כבר קיימת אצלנו וכל שנותר זה ליישם את המענה הפיזי בשטח. כבר היום אתה יכול לקבל באמצעות מסרון מידע על האוטובוס הבא שיגיע לתחנה.