|   15:07:40
  שבתי גרברציק  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

מי פנוי לרצח

נחשו כמה ניידות סיור של המשטרה פועלות ברגע נתון בפתח-תקווה? התשובה היא שלוש. בבאר-שבע, בלילה, התשובה היא שתיים. אם זה לא מסביר למה נרצח גדי ויכמן, זה לפחות מסביר למה אתם מפחדים לצאת מהבית בלילה
17/05/2012  |   שבתי גרברציק   |   כתבות   |   תגובות
האם יש בידי המשטרה היכולת והכלים לשמור על ביטחונו של האזרח שומר החוק? [צילום: פלאש 90]

משמרת אחת של שוטר סיור:
שוטר סיור בישראל עובד מדי יום באחת משלוש משמרות סביב היממה. המשמרת רצופה בדרך כלל אירועים: הממוצע הוא 6.5 קריאות ואירועים לניידת אחת במשמרת, וזמן הטיפול הממוצע באירוע כולל הגעה הוא 60-45 דקות. אם יש אירועים חריגים או כוננות ביטחונית השוטרים שבמשמרת מחויבים להישאר. בתקופות חג ומתיחות המשמרת היומית אורכת מלכתחילה 12 שעות. ואין במשטרה תשלום על שעות נוספות

רצח גדי ויכמן בבאר-שבע ואורגיל מואטי ברחובות, ועוד ארבעה מעשי רצח שאירעו בתוך זמן קצר, החזירו את נושא הביטחון האישי לכותרות למשך יומיים תמימים, עד שהפוליטיקה סיפקה כותרות חדשות. תגובות הפוליטיקאים היו מתוזמנות היטב. השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ הודיע על הגדלת היקף הפרויקטים של 'עיר ללא אלימות', וראש הממשלה בנימין נתניהו הזדרז גם הוא לבשר על הסכמה עקרונית בדבר הוספת שוטרים במשטרה, בתום חודשי דיונים בנושא.

הכותרות התחלפו, אך השאלות נותרו: האם ביטחונו האישי של האזרח בישראל מידרדר, או שמא רק נדמה לנו כך בכל פעם שאנו מזדעזעים ממעשה פשע? האם יש בידי המשטרה היכולת והכלים לשמור על ביטחונו של האזרח שומר החוק? לפי הנתונים שהמשטרה מציגה, זה כחמש שנים שהפשיעה בארץ, כמעט לכל סוגיה, נמצאת בירידה. אשר לתחושת הביטחון של התושבים, קשה לדעת. ענו בעצמכם: האם אתם בין אלה שעוד נותנים לילדיהם לצאת לרחוב בשעות החשכה בלב שקט? האם אתם סומכים על המשטרה שתגיע במהירות לקריאת מצוקה שלכם?

אין זה סוד שלמשטרה חסרים אלפי שוטרים. המשכורת ההתחלתית במשטרה הועלתה בידי המפכ"ל יוחנן דנינו והשר אהרונוביץ ל-7,000 שקל, אבל גם בשביל סכום זה לא רצים המוני בית ישראל להתגייס למשטרה. שוטר סיור בישראל עובד מדי יום באחת משלוש משמרות סביב היממה. המשמרת רצופה בדרך כלל אירועים: הממוצע הוא 6.5 קריאות ואירועים לניידת אחת במשמרת, וזמן הטיפול הממוצע באירוע כולל הגעה הוא 60-45 דקות. אם יש אירועים חריגים או כוננות ביטחונית השוטרים שבמשמרת מחויבים להישאר. בתקופות חג ומתיחות המשמרת היומית אורכת מלכתחילה 12 שעות. ואין במשטרה תשלום על שעות נוספות.

דנינו החליט, כשנכנס לתפקידו, לפעול לקיצור זמן התגובה לפניות אזרחים. כפי שדווח מעל דפי עיתון "מקור ראשון", בשלב הראשון, שהושלם לפני כשבועיים, אוישו כל המוקדים בשוטרים מנוסים בשירות קבע, והשירות התייעל מאוד. אך נותר צוואר בקבוק קריטי. כעשרים אחוז מהקריאות למוקד 100 (מספרן הכולל של הקריאות עמד בשנה שעברה על למעלה מ-8 מיליון) מובילות ל'פתיחת אירוע', ולשיגור ניידת. קיצור זמן הגעתה של הניידת לאירוע הוא השלב השני המתוכנן, והוא רחוק מהשלמתו. המחסור בשוטרים, והמחסור הכרוני בתקציב, יוצרים מחסור בניידוֹת סיור.

יש שריפה, שהפורצים יחכו
ויכמן. רק 2 ניידות [צילום מהאלבום המשפחתי]

במשמרת ממוצעת מצליחה המשטרה להפעיל 260 ניידות סיור בכל רחבי הארץ. ניידות הסיור הן אלו העונות בדרך כלל לקריאות אזרחים. ישנן גם ניידות תנועה, בילוש ויס"מ, ובמקרים קיצוניים הן נרתמות לטיפול באירוע שאינו מתחום עיסוקן המוגדר.

מצד שני, גם ניידות סיור מגויסות לאירועים שאינם בסדר יומן הרגיל. במקרה פיגוע, האזרחים הזקוקים לניידות משטרה בעניינים אחרים נותרים כמעט ללא מענה. ניידות הסיור מסייעות גם בטיפול בנהגים סוררים, למשל כאלה החונים בתחנות אוטובוסים. מדי פעם ניידת סיור תתבקש על-ידי התחנה ללוות עצירים לבית המעצר המחוזי, לבצע צווים של בתי משפט, להגיב מיידית להפגנה כלשהי, ללוות אישי ציבור שמגיעים לערים, לסייע לבלשים בפעילותם, או לחסום רחובות כדי לאפשר לחבלני משטרה לטפל בחפץ חשוד; עד הגעתם, אין לטפל בחפץ החשוד. האירועים האחרים נאלצים לחכות.

הנה דוגמה טרייה ובוערת. ביום שלישי שעבר אחר-הצהריים פרצה שריפה בבניין מגורים בן ארבע קומות בפתח-תקווה. לאחר שכיבוי האש פרס את כוחותיו הגיעו ניידות משטרה: שלוש ניידות סיור, שהן כל כוח הסיור של העיר. כמו-כן הגיעה ניידת תנועה. השוטרים עסקו בכיוון התנועה ובהרחקת הקהל. באותו זמן התקבלו כמובן במוקד מחוז המרכז עוד קריאות מפתח-תקווה על שלל אירועים - אך כולם נאלצו להמתין לסיום האירוע. ניידת נוספת נותרה עוד כשעה אחרי סיום האירוע, לצורך תשאול ותחקור.

בעת הרצח של גדי ויכמן היו בבאר-שבע רק שתי ניידות סיור משטרתיות, וכן ניידות סיור עירוני המשלב שוטרים ופקחים. באותן שעות הקטנות של ליל שבת התקבלו במוקד 100 של באר-שבע כ-50 קריאות, מתוכן 34 על הפרעות רעש. הגעה לכל האירועים הללו, קל וחומר הגעה מיידית, היא כמעט בלתי אפשרית כשמצבת השוטרים והניידות כה נמוכה. הניידת המשולבת הגיעה לרחוב בר-ניסן בעיר רק לאחר הרצח; שוטרת ופקח שיקרו ואמרו שהגיעו כבר לאחר צמד הקריאות הראשונות, סמוך לחצות. עיכוב כגון זה אינו יוצא דופן במקרים של אירועי רעש. הפעם זה נגמר ברצח.

מצבת כוח האדם של המשטרה לא השתנתה מאז 1994. היא מונה כ-27 אלף שוטרים, שכמובן רק חלקם בתפקידים מבצעיים. כשהוקמה המשטרה בתש"ח, על בסיס השוטרים היהודים במשטרת המנדט הבריטי, היו בה כ-1,300 שוטרים: יותר מחמישה שוטרים לאֶלף תושבים. היחס כיום הוא 3 שוטרים לאלף תושבים. לתפקוד סביר של המשטרה חסרה אפוא לפחות 10,000 שוטרים. משטרת המנדט מנתה, על-פי מחקר של יהושע כספי, 67 תחנות משטרה ו-44 נקודות משטרה. כיום, כשמספר התושבים בארץ גדול עשרת מונים ולמעלה מזה, יש כ-64 תחנות משטרה. ויש לזכור שמשטרת המנדט מילאה גם תפקידים צבאיים.

ההערכה היא שתוספת 60 ניידות ו-550 שוטרי סיור תוריד את ממוצע הקריאות לניידת במשמרת מ-6.5 ל-4 ותאפשר תפקוד סביר. איכשהו, בחלונות הקובעים במדינת ישראל לא מבינים זאת. פרט מעניין: מעולם לא נערכה הפגנה מול משרד האוצר בדרישה לתוספת שוטרים וניידות סיור.

בריונות מהחיים
לא חלף זמן רב, ויום אחד אכן הוכיחה משטרת ישראל שאכפת לה: היא הודיעה לי שהתיק נסגר בלי שהתוקף זומן לחקירה
▪ ▪ ▪

זה קרה לפני שלושה חודשים. עמדתי לחנוֹת ליד הבית, כשרכב מסחרי גדול של חברת 'כץ משלוחים' נעמד באמצע הנתיב וחסם את הדרך. סימנתי לנהג שהוא חוסם, הוא סימן לי בחזרה תנועה מגונה ויצא מהרכב, תוקע אותי ואת שאר התנועה.

בדיוק כשעמדתי להיכנס לבניין (איכשהו הצלחתי לתמרן חנייה) הוא בא מולי, החוסם מהמשלוחים. אני יודע שעשיתי טעות, אני יודע שבמדינה שלנו שומר נפשו ינצור לשונו, אבל בכל זאת אמרתי לו שככה לא מתנהגים והמשכתי לעבר הבניין. הוא הסתובב אליי. "מה אמרת?! בוא הנה!", הוא צעק, והוסיף כמה משפטים חמים שלא יפה לכתוב וגם לא להגיד בעל פה. נרתעתי לאחור, והוא בעקבותיי. הוא היה בחור חסון, שרירי וכועס, ואני בסך הכול רציתי לחזור הביתה בשלום.

"אין לך שום זכות לחסום את הכביש", גמגמתי עם הגב לקיר, אבל הוא המשיך להתקרב אליי, תוך שהוא מפגין ידע מרשים באוצר המילים המאיימות בעברית ובערבית.

הבנתי שיש לי שתי ברירות: לעמוד על שלי כמו גבר ואולי להופיע מחר במסגרת שחורה בעיתון, או לברוח כמו ארנב מפוחד ואולי לשרוד. בחרתי באפשרות השנייה. סובבתי אליו את הגב והתחלתי לרוץ במעלה המדרגות. הוא רץ אחריי. התחלתי לחשוב מה יהיה כשנגיע לקומה האחרונה, אם הוא לא ישיג אותי לפני כן, אבל הוא עצר והסתפק ביריקה ארוכה ומדויקת. ברגליים כושלות עליתי הביתה, ומבעד לחלון ראיתי אותו שופך על המכונית שלי קפה שחור עם הרבה הרבה בוץ.

אחרי שנרגעתי (זה לקח כמה שעות) שלחתי לאגף כוח האדם של 'כץ משלוחים' תלונה בדוא"ל. שעה אחר כך התקשרה מישהי, אמרה שזה לא תחת אחריותה והבטיחה שתעביר למי שכן אחראי. חיכיתי כמה ימים, ומשראיתי שאף אחד לא חוזר אליי - הלכתי למשטרה.

השוטר בתחנה, תתפלאו, היה אדיב למדי והביע זעזוע ממה ששטחתי באוזניו. אחר כך רשם את התלונה בתמציתיות עילגת ונתן לי קוד וסיסמה כדי שאוכל לעקוב באינטרנט אחר מהלך החקירה.

לא חלף זמן רב, ויום אחד אכן הוכיחה משטרת ישראל שאכפת לה: היא הודיעה לי שהתיק נסגר בלי שהתוקף זומן לחקירה. מכץ משלוחים, אגב, לא יצרו איתי קשר עד עצם היום הזה.

כמה ימים אחר כך שמעתי צעקות מלמטה. מיודָעִי הנהג החסון עמד שם וצרח בזעם על אחד השכנים שבטעות שפשף קלות את המסחרית הקדושה שלו. השכן, חיוור ורועד, הגיש לו בהכנעה את מסמכי הביטוח. החסון המשיך לצרוח ולהשתולל, רשם מה שרשם ונסע לדרכו. אפילו לא התקשרתי למשטרה. בשביל מה להפר את הסדר הציבורי?


תגובת משטרת ירושלים: עם הגשת התלונה נפתחה חקירה על-ידי חוקרי תחנת בית-שמש, ונסיבות המקרה לא הצדיקו את המשכה. ניתן לערער על סגירת התיק בפני קצין החקירות המחוזי או בפני הפרקליטות.

מחברת 'כץ משלוחים' לא נתקבלה תגובה עד רגע סגירת הגיליון ("מקור ראשון").

דביר שרייבר

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  17/05/2012   |   עודכן:  17/05/2012
שבתי גרברציק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי פנוי לרצח
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליפז
18/05/12 14:53
 
ישמעאל
19/05/12 19:05
2
דרור5
19/05/12 09:49
3
מסעודה משדרות
19/05/12 13:04
4
בר דרור דוד
20/05/12 00:47
5
חשדנית
20/05/12 13:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע התעוררה מיני סערה בכפר-סבא. לקראת כנס של תנועות נוער שאמור להתקיים בשבוע הבא, החליטו נציגי הנוער שבאירוע ישירו בנים ובנות יחדיו. יחדיו, כלומר בת יחידה לא תשיר על הבמה. מי שהחליט על כך הייתה מועצת הנוער בכפר-סבא שהייתה מעוניינת להתחשב בתנועת בני עקיבא ולעקוף את ההגבלה הדתית.
17/05/2012  |  ישי פרידמן  |   כתבות
בכל אחד מקטעי שביל ישראל יש 'מלאכי שביל' שמציעים את עזרתם למטיילים. בימים שבהם אנשים נרצחים רק מפני שביקשו קצת שקט באמצע הלילה, טוב לדעת שיש גם אנשים טובים באמצע הדרך
17/05/2012  |  אלישיב רייכנר  |   כתבות
רכבת הרי החלל. כך נקראת אחת מרכבות ההרים המשוגעות ביותר בדיסניוורלד. הנוסע מיטלטל בעלטה מצד לצד. עליות, ירידות, פניות והיפוכים, ואפילו את בן זוגך לקרון אתה בקושי רואה. הקטע המפחיד ביותר הוא טיפוס אינסופי של הרכבת במתלול בן תשעים מעלות, ואז צלילה אדירה מטה במהירות בלתי נסבלת.
17/05/2012  |  אריאל כהנא  |   כתבות
מצחיק אותי שבעידן האספרסו, מקיאטו, גרניטה לאטה וכל יתר השמות האלה של הקפה הממוסחר, האישה המבוגרת בבית הקפה הוותיק הזה עדיין לא מחזיקה מכונת קפה חדישה, והיא שואלת את הלקוחות איזה קפה להכין להם: "רוצה שחור או נס"? המשפט הזה הצחיק אותי כפליים היום. עניתי לה: "אביבה, מאמי, לפי הכותרות בעיתונים כל השחורים אונסים, אז רק נס יציל אותך משחור. יאללה תעשי שחור חזק"
17/05/2012  |  דן אלון  |   כתבות
הסטטיסטיקה הרשמית מעידה על כ-200 אלף שוהים בלתי-חוקיים בארץ - מספר הזועק ממש לשמיים. נמנים עימם מסתננים, עובדים זרים וסתם תיירים. רק בודדים מוגדרים כפליטים של ממש מאריתריאה ודרום-סודן - ארצות המצוקה של אפריקה.
17/05/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
פרויקט הולילנד בירושלים [צילום: איתמר לוין]
תומר קורנפלד
חברת קרדן נדל"ן בנתה בשנים האחרונות צבר ענק של פרויקטים הכולל הקמה של למעלה מ-17,900 יחידות דיור. הנה הניתוח המלא
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 264/65, יוסף שיוביץ ויוסף ראש נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים שמעון אגרנט, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 באוקטובר 1965
דן מרגלית
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה    כמובן, כדי שלא תהיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il