התיירות והתרבות בישראל ובעולם הן מהנפגעות הראשיות של משבר הקורונה. מדובר בשני ענפים משולבים הפועלים באינטנסיביות בחברות המודרניות ותורמים רבות לקידום איכות וטעם החיים, שאר הרוח, החוסן ותחושות הרווחה הנפשית של המרקם האנושי המחפש וצורך איכותיות בישראל, אשר מאפשרת לתחזק ולקיים ישראל חזקה, חסונה וברת קיימא.
על אף העובדה שמצב הקופה הציבורית בישראל, על-אף הוצאות גדולות שנגרמו בשל פרדיגמת הקורונה, טוב יותר מאשר במדינות אחרות, מסרב שר האוצר
אביגדור ליברמן, שהוא ליברטן ודרוויניסט קיצוני ואיש חומר מובהק, לסייע לענפים שנפגעים מהשלכות הקורונה. לשיטתו, ענפים אלה יכולים להיעלם והוא מציע לאנשי ענפים אלה למצוא פרנסות חדשות. אין ספק שישראל כ"ץ שר האוצר שקדם לו הוא מנהיג רחב אופקים חברתי ואנושי במהותו לעומת ליברמן.
התרבות בישראל כוללת בין היתר: מוזיקה לגווניה המרובים, עיתונות איכותית, הוצאות ספרים, ספריות, קולנוע, סינמטקים, פסטיבלי ומופעי תרבות מגוונים, תיאטראות, מוזיקה במגוון ז'אנרים, סיורים מודרכים במגוון תכנים בשילובים יחודיים וכן הרצאות, כנסים, מרתונים חווייתיים, אמנות, מוזאונים, מדע הרצאות, אקדמיה, היסטוריה, שידורי איכות, שירה וריקוד. התרבות תורמת להתמרת מדינת ישראל ואזרחיה וחושפת אותם לרב גווניות, פלורליזם, הטרוגניות ורב תרבותיות הולכת וגדלה. התרבות מעשירה את חווית וטעם החיים של בני האדם ונותנת טעם, דחף, משמעות ועצימות לחייהם. אנשים שחשופים לתרבות מגוונת הם דעתניים ומקוריים יותר, יצירתיים יותר, יזמיים, חדשניים, והמצאתיים יותר ואף בעלי כישורי שרידות, חוסן וקיימות מפותחים יותר.
עם שעובר תהליכי התמרה תרבותית הוא חזק ומחושל יותר. זה מתבטא בהתמודדות טובה יותר עם קשיים שנגרמים בשל תעתועי וזיגזוגי הפוליטיקה והרפואה ואי היתפסות למצבי מתח, לחץ, שחיקה וחרדה בתקופת הקורונה. זאת עקב לקיחת ארועי החיים השוצפים בפרופורציות, בפרספקטיבה, בסינרגיות ובספקטרום רחבים יותר.
העוצמה האנושית נסמכת על יכולות אנושיות תודעתיות, שכליות, נפשיות, נשמתיות, רגשיות, אסוציאטיביות ואינטואיטיביות. יכולות אלה מתפתחות בהשפעת גיוון תרבותי שתורם להעשרה מגוונת ובשונויות של אסוציאציות אנושיות. החוסן האנושי הוא תוצאת התפתחות יכולות אנושיות המותנות במגוון התמרות הנובעות מהשפעות תרבותיות ואין הן נסמכות על יכולות בינה מלאכותית או על טכנולוגית מלאכותית. האינטלגנציה האנושית היא מעצם טיבעה גם רגשית וגם אינטואיטיבית ואין היא מנוכרת ומנוגדת לעושר שטמון בפוטנציאל היכולות האנושיות המגוונות הטבעיות. יכולות אנושיות אלה מתפתחות כתוצאה מהתמרות מגוונות, הבזקיות, רנדומאליות, סימולטניות וספירליות שבסיסן תרבותי אנושי. זאת בשילוב של צירופי מקרים, התכווננויות, מיגנוטים וסינכרונים.
משלים חשוב לתרבות הוא התיירות בעולם הקוסמופוליטי והגלובלי השומר על גיוון ושונות התרבויות, המסורות והמורשות ללא נסיונות בלתי פוסקים להאחיד אותן למצב סינגולרי אחיד. התיירות שכוללת רכיבים רבים מעשירה את עולמם החווייתי התחושתי הדמיוני והתרבותי של בני האדם גם על בסיס ההשוואות לתרבויות אחרות. העולם הוא פסיפסי, פאזלי ובזה יחודו הפלורליסטי, המגוון והרב תרבותי שבונה את יחודיותו. התיירות ביבשה, בים באוויר ובחלל מפגישה אותנו בני האדם עם הגיוון, מעשירה אותנו ומרחיבה את אופקינו ויכולות ההשוואה מרחיבת האופקים שלנו במכלולי תחומים. מרכזי התיירות בזמנינו הם אורבניים בעיקר אך תיורי טבע, בסביבות האקולוגיות והטבעיות גם הם מבוקשים.
אנו מתיירים בעולם המפותח אך לא פחות מושכות אותנו מדינות מתפתחות בעולם השלישי. אנו לומדים רבות בכל תיור על רב ממדיות ורב שכבתיות ורשתיות החיים ועד כמה העולם שבו אנו חיים הוא דומה ("סדנא אירעה חד הוא"), אך בעת ובעונה אחת גם יש בו שונויות והיפוכים, שאת כולם אנו לומדים לקבל ולהכיל. כל זה מגדיל את מגוון האסוציאטיביות של כל אחד מאיתנו. כדי שהתיירות תתאפשר למיליונים רבים היא הפכה לענף כלכלי מוביל ומכנים אותה בשם מותגי "תעשיית-התיירות". המאסות הגדולות מתיירות בקבוצות. היא כוללת תעופה, ושדות תעופה, קרוזים, שייט, תחבורה יבשתית בעיקר באוטובוסים וברכבות, מלונות, מדריכי ומלווי קבוצות, אתרים ומסלולים לסיורים ותיורים.
לעומתה התיירות של היחידים צורכת ספרי ואתרי תיירות באינטרנט כמו TRIP- ADVISER כדי להתנווט בסיורים, פתוחה לצריכת איכסוני AIR
B@B ו-E-BOOKING- ומגיעה בין היתר כדי להשתתף בירידים, כנסים, אירועים, פסטיבלים, קרנבלים, אולימפיאדות, מונדיאלים, אירועים דתיים גדולים אקסטטיים ומרגשים ועוד. כל הרכיבים החשובים האלה המגוונים ומעשירים את חיינו בעיקר מסיום מלחמת העולם השנייה ואילך נמצאים בסכנה ככל שפרדיגמת הקורונה המלאכותית מתמשכת ומתקבעת ככל שעובר הזמן. קיימת סכנה שאורחות חיינו וסיגנונם המגוון ישתנו באופן בלתי הפיך על-ידי אלמנטים של בני אדם שלא רוצים בטובת בני האדם במתכונת שתוארה במאמר זה, אלא במתכונת לא אנושית טכנולוגית ומלאכותית, שהיא חד ממדית ומאותחלת מחדש. נקווה לכישלונם.