|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

שישה בשישי

ונהפוך הוא

רוצחים שומרי שבת פסח ביוון וברומניה במקום בישראל הדיון על עתיר הממשלה מי מרוויח בתביעות ייצוגיות מי באמת מרוויח משכר הבכירים מאמנים כושלים מועמדים לנבחרת ישראל
25/03/2016  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
לא רק בפורים [צילום: איציק וולף]


גנגסטרים
הבוסים של המאפיה, 1963 [תרשים: FBI]

רד לוין היה מתנקש מקצועי בשירותה של המאפיה האיטלקית בניו-יורק, אך כאשר היה עליו לבצע רצח בשבת – הוא היה מנסה לדחות את המלאכה כדי שלא לחלל את קדושת היום; ואם לא הייתה לו ברירה, היה מתפלל לפני כן כשהוא עטוף בטלית. אבנר "לונגי" צויגלמן, מהבוסים האכזריים של המאפיה בניו ג'רזי, נמנע מלהיכנס לאולם בו הונחה גופתו של אחד מחבריו והסביר: "אני כהן, אסור לי להיות בקרבת גופה"

רד לוין היה מתנקש מקצועי בשירותה של המאפיה האיטלקית בניו-יורק, אך כאשר היה עליו לבצע רצח בשבת – הוא היה מנסה לדחות את המלאכה כדי שלא לחלל את קדושת היום; ואם לא הייתה לו ברירה, היה מתפלל לפני כן כשהוא עטוף בטלית. אבנר "לונגי" צויגלמן, מהבוסים האכזריים של המאפיה בניו ג'רזי, נמנע מלהיכנס לאולם בו הונחה גופתו של אחד מחבריו והסביר: "אני כהן, אסור לי להיות בקרבת גופה".

אלו הן שתיים מהדוגמאות שמביא פרופ' רוברט רוקוואי במאמר מרתק שפורסם בגיליון האחרון של הדו-ירחון "עת-מול", והעוסק בגנסטרים יהודיים בכירים שתרמו לצדקה, צמו ביום כיפור, התפללו בציבור בשבתות וחגים, שמרו על כשרות והתחתנו תחת החופה. דומה, שהמילים "ונהפוך הוא" קטנות עליהם; זה נראה יותר כמו סכיזופרניה מתמדת.

רוקוואי נותן שני הסברים עיקריים לפרדוקס זה. האחד: המאפיונרים הקשוחים הללו העריצו את אמותיהם, שעשו הכל עבורם ודרשו בתמורה שילדיהן יישארו יהודים וישמרו על קשר עם הקהילה היהודית. השני: אותם פושעים הפרידו בין "חייהם המקצועיים" לבין חייהם האישיים, ופעלו בצורות שונות לחלוטין במרחב הציבורי ובמרחב הפרטי. הוא גם מעיר, שבעוד שמנהיגי הקהילה היהודית הסתייגו נחרצות ממאפיונרים אלו ואף חששו שיסבכו את הקהילה היהודית כולה, הרי שהיהודי ברחוב העריץ אותם – משום שבין היתר הם גם הגנו עליו ועל חבריו מפני בריונים איריים ופולניים.

יורדים לרגל
לשנה הבאה בירושלים, לשנה הזאת בפראג

למה בחו"ל? נכון, בארץ יותר יקר, לעיתים בצורה מקוממת. אפשר לקבל שבוע בחו"ל, עם טיסות, בחצי מחיר ממה שזה יעלה בירושלים. אבל מה עם העניין העקרוני? למה לפרנס גויים במקום יהודים? למה להיות ברומניה, ביוון או באוסטריה ולא בארץ ישראל? האם מישהו חושב שבאמת אפשר להכשיר כמו שצריך מלון שלם בחו"ל?

ורנה שבבולגריה, ברצלונה, רודוס, גרוסוורדיין שברומניה, כרתים, פראג, פולופונס שביוון – אלו הם מקצת מן היעדים המוצעים לציבור הדתי לקראת חג הפסח הבא עלינו לטובה. פסח תשע"ו אינו שונה מבחינה זו מחגי הפסח בשנים הקודמות, וגם לא מחגי הסוכות באותן שנים. אך למרות שאני רואה את המודעות הללו כבר שנים, אני עדיין מתקשה להשלים עם העולם ההפוך שהן מייצגות: פעם עלו לרגל, היום יורדים לרגל.

אני מבין שיש אנשים שמעדיפים להיות בחג בבית מלון, למרות שמבחינה מעשית – זה לא חוסך מי-יודע-מה מאמצים. ההלכה מחייבת לנקות היטב את הבית גם אם הוא סגור בפסח על מסגר ובריח, וגם בבית אפשר להזמין אוכל טוב מבחוץ במקום לבשל. בסוכות אפשר למצוא הרבה בחורים נחמדים שתמורת תשלום צנוע יקימו את הסוכה. ואם רוצים חופש – אני לא הייתי בוחר דווקא בחגים, כשהכי יקר והכי עמוס.

למרות כל אלו, בואו נזרום. למה בחו"ל? נכון, בארץ יותר יקר, לעיתים בצורה מקוממת. אפשר לקבל שבוע בחו"ל, עם טיסות, בחצי מחיר ממה שזה יעלה בירושלים. אבל מה עם העניין העקרוני? למה לפרנס גויים במקום יהודים? למה להיות ברומניה, ביוון או באוסטריה ולא בארץ ישראל? האם מישהו חושב שבאמת אפשר להכשיר כמו שצריך מלון שלם בחו"ל?

יש לי הרגשה, שבחברות תיירות רבות לא ממש מתפללים בכוונה "ולירושלים עירך ברחמים תשוב" או "השב שכינתך לציון עירך". אם חלילה ייבנה בית המקדש, וכולם יצטרכו לבוא לירושלים – ודאי להקרבת קורבן הפסח – העסקים שלהם יהיו בבעיה. ככה זה כאשר הכל הוא רק עניין של כסף.

יציבות הקואליציה
ככה אי-אפשר למשול [צילום: חיים אוחיון, לע"מ]

במלאת שנה להקמתה של הממשלה הנוכחית, עסקו כמה מאמצעי התקשורת בשאלה האם היא תחזיק מעמד קדנציה שלמה – דהיינו ארבע שנים. יש הטוענים שהעובדה שמדובר בקואליציה בת 61 ח"כים היא דווקא מקור עוצמה, כי איש אינו רוצה להפיל אותה. יש הטוענים את ההפך: כל ח"כ זב חוטם יכול לסחוט ולאיים. כמו כל התחזיות והפרשנויות, במיוחד בתחום הפוליטי ובמיוחד-במיוחד בפוליטיקה הישראלית, גם אלו מדויקות לטווח של בערך חודש במקרה הטוב.

הנקודה ההפוכה בכל העסק היא עצם הדיון בשאלה האם הממשלה תוציא את ימיה. כל כך התרגלנו לממשלות שמכהנות שנתיים-שלוש, עד שאנחנו כבר שואלים בצורה טבעית לגמרי האם הממשלה הנוכחית תצליח לעשות את הבלתי-יאמן ולכהן את מלוא פרק הזמן שקבע המחוקק. זהו מצב מטורף, שאינו מאפשר למשול ובוודאי שאינו מאפשר לתכנן ליותר מאשר החודשים הקרובים.

תביעות ייצוגיות
הציבור יקבל 2% מהתביעה המקורית

השבוע הצבענו על כך, שבשתי תביעות ענק בפרשת בנק לאומי בארה"ב, הציבור יקבל לכל היותר 8 מיליון שקל – בעוד עורכי הדין של התובעים אמורים לקבל 14 מיליון שקל. זהו מקרה אחד מני רבים בהם תביעות ייצוגיות ותביעות נגזרות מסתיימות בתוצאה הפוכה מזו שהן אמורות להשיג: לא תועלת לציבור, אלא תועלת למגישיהן ובעיקר לעורכי דינם.

במקרה של בנק לאומי זה מקומם עוד יותר, כי הסכום שיקבלו בעלי המניות מן הציבור יהיה 2% מהתביעה המקורית, בעוד עורכי הדין רנן גרטש ואופיר נאור יקבלו 16% מכלל הפיצוי שניתן לציבור. הגיע הזמן להפסיק את ההפקרות הזאת, שהפכה את התביעות הייצוגיות והנגזרות לסחטניות ואת הציבור לקרדום לחפור בו.

הפתרון הוא חקיקה, אשר תקבע את מתחמי שכר הטרחה של עורכי הדין והגמול של התובעים. המתחמים הללו צריכים להתייחס הן לסכום המוחלט שיקבלו הקבוצה המיוצגת או החברה בשמה הוגשה התביעה הנגזרת, והן ליחס שבין סכום זה לבין גובה התביעה. בית המשפט יוסמך לחרוג מהמתחמים כלפי מעלה או מטה ואף למנוע לחלוטין שכר וגמול, מנימוקים מיוחדים שיירשמו. ואם בזכות זאת גם יהיו פחות תביעות ויוגשו רק אלו שיש להן בסיס אמיתי – מה טוב.

שכר הבכירים
משתגעים מהמיליונים שלהם [צילום: פלאש 90]

"כל העולם נלחם בעוני, אתם נלחמים בעושר" – הטיח אפרים קישון בממשלות מפא"י של שנות ה-60. יובל מאוחר יותר, ועם כל השינויים העצומים שעבר המשק הישראלי, יש אצלנו לא מעטים שממשיכים באותו קו. היעד הכי פופולרי שלהם: בכירי החברות הבורסאיות בפרט ומנהלי הבנקים בפרט

"כל העולם נלחם בעוני, אתם נלחמים בעושר" – הטיח אפרים קישון בממשלות מפא"י של שנות ה-60. יובל מאוחר יותר, ועם כל השינויים העצומים שעבר המשק הישראלי, יש אצלנו לא מעטים שממשיכים באותו קו. היעד הכי פופולרי שלהם: בכירי החברות הבורסאיות בפרט ומנהלי הבנקים בפרט. הם משתגעים מ-8.1 מיליוני השקלים של רקפת רוסק-עמינח, מ-7.9 מיליוני השקלים של ציון קינן ו-7.7 מיליוני השקלים של יאיר סרוסי.

נניח בצד את העובדה שהמספרים הללו הם עלות השכר ולא השכר ברוטו, וכמובן שלא השכר נטו. נעזוב את המשמעות הסמלית של הסכומים הללו, שהיא בהחלט משמעותית. אני מבקש רק להצביע על כך, שמבחינה פיסקלית – טובת המדינה הפוכה מזו שמציגים לנו. מבחינת הכנסות המדינה, מוטב שהבנקאים ובכלל המנהלים יקבלו כמה שיותר.

למה? בגלל המיסים. חברות משלמות מס של 25%; המנהלים הבכירים משלמים מס של 50%, וגם ביטוח לאומי של 12% (עד תקרה מסוימת). לכן, מתוך כל שקל שיישאר בחברה, המדינה תקבל 25 אגורות – בעוד שהיא תקבל יותר מחצי שקל על כל שקל שישולם למנהל הבכיר. נכון, בבנקים יש גם מס רווח שמביא את נטל המס שלהם לקרוב ל-40% - אבל זה עדיין פחות מהמס של בכיריהם. אפילו אם נגיד שהסכום שיינטל מהבכירים ישולם לזוטרים, המדינה עדיין תפסיד – כי כל עובד משלם לפחות 30% מס ועוד 12% ביטוח לאומי.

מי שבאמת רוצה להילחם בעוני, לא צריך לעשות זאת בססמאות ובצעדים פופוליסטיים. במקרה של שכר הבכירים, ההגבלות ישאירו פחות כסף לטובת העניים. תחשבו על זה.

נבחרת הכדורגל
תחרות בין המאמנים הכושלים [צילום: AP/Amel Emric]

גיא לוזון אמנם הגיע למקום השני בליגה הבלגית עם סטנדרט ליאז' בשנת 2013, אך שנה לאחר מכן פוטר ואחרי עוד שנה פוטר מצ'רלטון מליגת-המשנה האנגלית. ניר קלינגר לקח אליפות עם מכבי תל אביב לפני כ-15 שנה, ומאז הספיק להתפטר או להיות מפוטר חמש פעמים בליגה הקפריסאית ומהפועל באר שבע, להוריד ליגה את מ.ס אשדוד וכיום הוא מאמן את מכבי שעריים מליגה א'

חמישה מועמדים נותרו במרוץ לתפקיד מאמן נבחרת ישראל בכדורגל. בעולם ה"ונהפוך הוא" של הענף הזה, ארבעה מבין החמישה הם מי שבמקרה הטוב רשמו את הישגיהם המשמעותיים האחרונים לפני עשור, ובמקרה הגרוע – בכלל לא היו להם הישגים כאלו.

גיא לוזון אומנם הגיע למקום השני בליגה הבלגית עם סטנדרט ליאז' בשנת 2013, אך שנה לאחר מכן פוטר ואחרי עוד שנה פוטר מצ'רלטון מליגת-המשנה האנגלית. ניר קלינגר לקח אליפות עם מכבי תל אביב לפני כ-15 שנה, ומאז הספיק להתפטר או להיות מפוטר חמש פעמים בליגה הקפריסאית ומהפועל באר שבע, להוריד ליגה את מ.ס אשדוד וכיום הוא מאמן את מכבי שעריים מליגה א'.

רן בן-שמעון חתום על האליפות ההיסטורית של עירוני קריית שמונה (2012), אבל מעבר לזה – לא משהו: פוטר ממכבי תל אביב, הוריד את קריית שמונה ליגה והעלה אותה, סיים במקום הרביעי בקפריסין ועם הפועל תל אביב, והתפטר לפני חודשיים ממכבי פתח תקוה. ואילו אלי אוחנה אימן לאחרונה קבוצה בשנת 2007, כאשר הוריד ליגה את הפועל כפר סבא; כמאמן נבחרת הנוער הוא "הצליח" לזכות במדליית ארד במכבייה של 2008 ולסיים במקום האחרון בבית המוקדם באליפות אירופה ב-2014.

היחיד עם הישגים של ממש הוא אלישע לוי: שתי אליפויות עם מכבי חיפה (2009, 2011), שלב הבתים בליגת האלופות (אבל עם אפס נקודות ואפס שערים), ומקום שני ושלישי בהפועל באר שבע (2012 ו-2013), במה שהיה תחילת המרוץ הנוכחי שלה לאליפות. אבל דווקא לוי, מספרת לנו התקשורת, הוא בעל סיכויים נמוכים. למה? כי הכדורגל שלנו מנוהל הפוך, והתוצאות בהתאם.

תאריך:  25/03/2016   |   עודכן:  25/03/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ונהפוך הוא
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דניאל143
25/03/16 09:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
בשולי הכותרות: מה לומדים מהסיפור בגמרא על רבה ורבי זירא? שיעור בתזונה נכונה חילונים בעד שבת - לזכרו של הסופר אהרן מגד ולקינוח בדיחה ברוח פורים
24/03/2016  |  ציפי לידר  |   מאמרים
לכל חג יש את הסממנים שלו - לפורים, לצד התחפושות, יש את רעש המוזיקה ופיצוצי הנפצים, הפיקות והחזיזים למיניהם.
24/03/2016  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
אז הנה, ושוב הגיע ושוב פורים מתדפק על פתחה של דלת ושום אצים-רצים אנו לחפש תחפושת, כדי לצאת ידי חובת שמחת פורים. אם נודה על האמת, זה הופך קשה, משנה לשנה ובשנים האחרונות, רואים אנו במקום תחפושות מלאות "חלקי תחפושות" - משהו כדי לצאת חובת השמחה וכדי שלא יאמרו שאנחנו סתם כאלה שמקלקלים שמחת ה"חג", ככל שפורים הינו חג, שכן אין הוא נזכר במקורות ובכלל חג יהודי, לא ייחשב הוא. ואולי "חלקי תחפושות" אלה, מעידות על היחס שלנו לפורים. משתדלים לצאת ידי חובה, אבל שמחת אמת - לצערי, כי רב - אין בנו.
24/03/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בבני ברק, אופן המימוש של האמירה "נהפוך הוא" מוכתב מגבוה על-ידי הרב לנדא. אף-על-פי שהטיעון הבא עשוי להתפרש כהזוי - אין בהנחיה זו דבר כלשהו יוצא דופן. ההנחיה של לנדא לתושבות בני ברק לחגוג את חג הפורים בביתן אינה אמורה לזעזע אותנו, הציבור החילוני
24/03/2016  |  תרצה הכטר  |   מאמרים
עיבוד לחרוזים: שמחה סיאני
24/03/2016  |  שמחה סיאני  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת בנק לאומי  /  מי ומי  
הקצאות ל-1500 טון נוספים של בשר פטור ממכס   /  מירב ארד
ישראל חוגגת פורים   /  יפעת גדות
מאריכים את חגיגות המימונה ול"ג בעומר  /  עידן יוסף
מבט למגילה  /  אסתר שניאורסון גרי
חמשירי המגילה  /  משה שפריר
נצחון ישראל  /  אברהם הללי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il