|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

(ואתחנן סה) זו רק ההתיישנות שמשחיתה

לאחרונה רוגשת המדינה סביב נושא עקירת היהודים מגוש קטיף, והאירועים הנלווים לעקירה; אחד הנושאים האופיניים ביותר הוא מעצר עד תום ההליכים שקבע בית המשפט לכמה נערות שנעצרו בעוון הפגנה נגד עקירת היהודים, בצד "חוסר יכולת" לאתר את נציגי שלטון החוק שתועדו כאשר הם מתעללים קשות באדם המוטל חסר אונים
18/08/2005  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

חוק ההתיישנות חל על מעשה פלילי שחלף זמן רב מאז נעשה ועד שנתגלה לרשויות החוק; במקרה כזה אין מעמידים לדין את העבריין. לח"מ לא ברור ההיגיון של חוק זה, אבל אין זה הנושא כרגע. נניח שמתחשבים בהתיישנות התודעתית ואין מעמידים לדין על משהו שנמחק מן התודעה. נניח.

העניין שלנו הוא בניסיון להבין את ההתיישנות התודעתית עצמה; את עצם המושג ואת השלכותיו על מציאות חיינו.

התיישנות תודעתית זו לכאורה סתם שיכחה; משהו שעשיתי וכבר שכחתי, כי חלף זמן רב. אז בשביל מה להמציא מונחים חדשים שנשמעים מתוחכמים? כמו במקרה של התיישנות פלילית, נגיד שהמעשה כבר נשכח ולכן "אין עניין לציבור" לעורר את הנושא מחדש. והרי לכאורה, זהו ההיגיון של חוק ההתיישנות בהקשר הפלילי.

אלא שלא כל שיכחה נובעת מהתיישנות ולא כל מה שמתיישן – נשכח. יש "שיכחה" שנובעת מהדחקה וזה קורה בתהליך קצר, ויש אירועים שלא נשכחים גם לאחר זמן רב.

כאשר אנחנו מדברים על התיישנות תודעתית, אנחנו מדברים על משהו שהוא תוצר של בחירה חופשית; על משהו שאפשר לכנותו השכחה (או שיכחה) מכוונת. תופעה זו כפי שנראה בע"ה, אומנם אינה חידוש של שנות האלפיים אבל היא עדיין הרסנית ביותר. מדוע מתחולל תהליך כזה בנפשו של אדם, והיכן פוגשים את התופעה הזאת?

ובכן, כאשר מדובר באדם הפרטי, התופעה ניכרת למשל, במה שמכונה 'כפיות טובה'. המוטב מתקשה להודות למיטיבו והוא משכיח מלבו את הטובה שקיבל, או לפחות מתייחס אליה כאל משהו שהיה מזמן ולכן הוא חסר משמעות כיום. בתודעה שלו זהו סיפור ישן חסר משמעות להיום. מתוך התייחסות כזאת, לא רק שלא יגמול טובה למיטיבו, הוא עוד עלול לעשות ההיפך ח"ו.

יש להניח שכל בר-דעת יסכים שבין אדם לחברו, זו התנהגות שלילית ביותר. השאלה היא מה קורה כאשר מדובר ביחסים שבין נבחר לבוחריו; יותר מזה – בין אדם למקום, ועוד יותר – בין עם לאלוקיו.

אפשר להעמיק עוד ועוד בנבכי הנפש בניסיון להבין תהליכים כאלה ואחרים, אבל ענייננו הוא להגיע לתכלית; להבין כיצד התפתחו אצלנו תהליכי החורבן הנוראיים, בניסיון למצוא דרך תיקון.
בפרשת השבוע צופה לנו משה רבנו כך:

(דברים ד) כה כִּי-תוֹלִיד בָּנִים וּבְנֵי בָנִים וְנוֹשַׁנְתֶּם בָּאָרֶץ וְהִשְׁחַתֶּם וַעֲשִׂיתֶם פֶּסֶל תְּמוּנַת כּל וַעֲשִׂיתֶם הָרַע בְּעֵינֵי-ה' אֱלֹקֶיךָ לְהַכְעִיסוֹ:
(רמב"ן) והפרשה הזו, אע"פ שהיא אזהרה, לא נאמרה בלשון "אם", והטעם כי הוא כמתנבא על עניינם, וידבר בלשון ישמש בשני פנים; בלשון אזהרה ובלשון עתיד לבא; יאמר שיעשו ויהיה להם ככה, ולא יגזור עליהם.

אז קודם כל, אומר הרמב"ן, לא מדובר בגישה דטרמניסטית; אומנם זו נבואה, אבל הבחירה נשארת בידינו. ככה זה אגב, עם כל הנבואות לרעה. נבואה לטובה מתקיימת בכל תנאי, נבואה לרעה – על תנאי.
בפסוק הזה, שש-עשרה מלים בסך הכל, מציג בפנינו משה רבנו את תהליך ההידרדרות מתחילה ועד סוף. את תוצאות ההידרדרות הוא מתאר בהמשך, אבל ענייננו כעת הוא בתהליך.

כִּי-תוֹלִיד בָּנִים וּבְנֵי בָנִים, מדובר בשלושה דורות. גם אם נדמה למישהו שפעם היה טוב והחורבן התחיל עם פלוני או אלמוני, זו טעות. הפסוק הזה מלמד שאין חורבן שלא קדם לו תהליך של שלושה דורות לפחות. ומהו התהליך שמתחולל באותם שלושה דורות או יותר?
וְנוֹשַׁנְתֶּם בָּאָרֶץ, התיישנות תודעתית. הדור הראשון אינו מעלה בדעתו הינתקות וזו אינה נזכרת כלל בשיח הציבורי. הדור השני אומר "לא יעלה על הדעת" שנתנתק, וזה אומר שההינתקות כבר נמצאת בתודעה; אומנם נעולה במגירה של "לא יעלה על הדעת" אבל נמצאת.
הדור השלישי כבר מתנתק למעשה, ה' ישמור. ואיך נקראת ההתיישנות התודעתית בפסוק?

וְהִשְׁחַתֶּם; זו מהות ההשחתה. לא סימפטום שלה, אלא המהות.
הינתקות = השחתה כללית

לאחרונה רוגשת המדינה סביב נושא עקירת היהודים מגוש קטיף, והאירועים הנלווים לעקירה; אחד הנושאים האופיניים ביותר הוא מעצר עד תום ההליכים שקבע בית המשפט לכמה נערות שנעצרו בעוון הפגנה נגד עקירת היהודים, בצד "חוסר יכולת" לאתר את נציגי שלטון החוק שתועדו כאשר הם מתעללים קשות באדם המוטל חסר אונים.

השחתה, כבר אמרנו? ננסה להבין איך מגיעים לעומק כזה של השחתה. זה הרי לא גניבת כמה מיליונים, זה דיני נפשות ממש.
לכאורה, בפסוק שציטטנו מדובר על השחתה שמתבטאת בעבודת אלילים, אז למה אנחנו אומרים שהתיישנות תודעתית היא ההשחתה?
(רמב"ן) ואמר וַעֲשִׂיתֶם פֶּסֶל תְּמוּנַת כּל, ולא אמר "ועבדתם אותו" או "והשתחויתם לו" אבל אמר "והשחתם", כי הפסל בכאן תְּמוּנַת כּל, ומפני השחתה יאסור אותו.

פסל זה לאו-דוקא בול עץ או גוש זהב מעוצב בדמות כלשהי; פסל, כמו עבודה זרה בכלל, זה יחוס כוחות של הבורא לנברא כלשהו. כאן, עשיית הפסל היא הבעיה; עצם עשייתו נועדה להשכיח-ליישן את התפיסות הישנות, הימי-ביניימיות כביכול.

כמה פסוקים קודם מזהיר אותנו משה רבנו בזו הלשון:
ט רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמר נַפְשְׁךָ מְאד פֶּן- תִּשְׁכַּח אֶת-הַדְּבָרִים אֲשֶׁר-רָאוּ עֵינֶיךָ וּפֶן-יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ כּל יְמֵי חַיֶּיךָ וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ: י יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹקֶיךָ בְּחֹרֵב (...)

יהודי מצוּוֶה לזכור בכל יום כמה עניינים; הוא עושה זאת בדיבור, באמירת פסוקי הזיכרון. אזהרה זו, שלא לשכוח את מעמד הר סיני, היא אחת מן הזכרונות היומיים. המיוחד במעמד הר סיני הוא שבמעמד זה,

לה אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי ה' הוּא הָאֱלֹקִים; אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ:
כאן לא מבקשים מאתנו לזכור את מעמד הר סיני, כמו "זכור את יום השבת לקדשו", אלא לא לשכוח. דומה כי האזהרה היא מפני השכחה מכוונת, על הדרך שביארנו לעיל. השכחה שמתחילה בטענה שלא נוגע לענייננו מה שהיה פעם, ומידרדרת להשחתה מוחלטת כדלהלן.

כאשר שוכחים את מעמד הר סיני, כאשר מעמד זה הופך מיושן עד מוכחש, אז כבר לא מודעים לכך שה' הוּא הָאֱלֹקִים; אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ, וזהו השלב בו עושים את הפֶּסֶל תְּמוּנַת כּל כתחליף.

הפסל הוא ההשחתה כאמור; הוא הופך להיות חזות הכל וגם חיי אדם מאבדים את ערכם המוחלט ביחס אליו. הוא עצמו, הפֶּסֶל תְּמוּנַת כּל, הופך לערך מוחלט. מייחסים לו קדושה ברמה גבוהה יותר מזו השייכת לערך המקורי.

הערך המוחלט החלופי שלנו הוא עצם קיום המדינה; הנערות שהפגינו, כמו גם עקורי גוש קטיף וכל מי שאהבת הארץ בוערת בלבו, טוענים שהם זה המדינה. ההפגנות שלהם, זו דרכם להילחם על הכרה בהם ובדרכם כמייצגי הערכים האמיתיים של המדינה.

מולם ניצב המימסד כולו וטוען המדינה זה אני. עובדה; הממשלה החליטה, הכנסת אישרה וגם בית המשפט אמר את דברו. המדינה זה אנחנו ועליכם לקבל את הדין.

בדרך הטבע, למימסד יש הרבה יותר כוח להזיק, מזה שיש לנערות המפגינות או למפגינים בכלל. המפגינים הקוראים תגר על בעלותו של המימסד על המדינה, עלולים להתפס כאיום קיומי על אותו מימסד, ואז הוא מגיב בהתאם. בכל הכוח.

את המימסד משרתים כוחות הביטחון כולם, וגם מערכת המשפט כמובן. בנסיבות אלה, למפגינים אין ולא היה מלכתחילה שום סיכוי. אבל הם ניסו בכ"ז ואפילו החריפו את פעולות המחאה עד לרמה שהמימסד ראה בהם מיטרד בלתי נסבל, והגיב בהתאם.

לענ"ד, זו הדרך להבין את מעצרן עד תום ההליכים של כמה מבין המפגינות וגם את הסלחנות המופלגת כלפי המתעללים באכזריות.
אלה המערערים על בלעדיות בעלותו של המימסד על המדינה – הם הזמינו את הצרות לעצמם.

אלה שהם חלק מן המימסד ומגנים עליו, ראויים לצל"ש על מעשיהם, לא לעונש על התעללותם.

אכן קשים הדברים, אבל המצב למעשה – קשה יותר.

יתן ה' ונצליח לפקוח את העיניים, לראות את הדרך הנכונה וללכת בה. ואז יהיה רק טוב ליהודים וגם לכל האחרים.

תאריך:  18/08/2005   |   עודכן:  19/08/2005
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציבור גדול, ואני ביניהם, קרע קריעה בבגדו ביום שכוחות הביטחון נכנסו לבתים של אזרחים טובים חפים מפשע והוציאו אותם בכוח מבתיהם, ביום שבו נחרבו יישובים פורחים ושוקקי חיים. אך ציבור עוד יותר גדול לא קרע את בגדיו, צפה במראות הקשים והעצובים בטלוויזיה - והמשיך בשגרת יומו.
18/08/2005  |  אברהם וולפיש  |   מאמרים
כל המנתקים הראשיים של מדינת ישראל יודעים מה עומד לקרות בחודשים הקרובים, לאחר השלמת חורבן ההתיישבות: המחיר בעד החורבן יהיה כבד יותר ממחיר החורבן עצמו, הטרור יכה שוב. בימים אלה, בהם הצעירים בחולצות כתומות מתבצרים על גגות בתי כנסת מפני אחיהם במדים, ארגוני הטרור משלימים הכנות. בעברית פשוטה: כמה מהאנשים המסתובבים ברחובות עם סרטים צבעוניים או בלעדיהם, בקרוב יאבדו גפיים, ישותקו, יתעוורו, יתחרשו וימותו.
18/08/2005  |  בועז מושקוביץ  |   מאמרים
חשבתי להתאפק ולא לומר דבר על המתרחש עתה. אתר זה מלא מאמרים על ההינתקות. הערוץ הראשון כולו הינתקות. רשת ב' ודקלים, מורג וניסנית. מה שרציתי לומר ומה שלא רציתי לומר - אמרו כאן.
18/08/2005  |  יונה סוקולובסקי  |   מאמרים
אמא, כמעט סיימנו לכבוש את גוש קטיף. ערב, רוח קרירה נושבת מן הים, אני יושב על הדשא של משפחת כהן, המשפחה האחרונה שהצוות שלי העלה לפני שעה על האוטובוס בדרכו לאכסניה שבקיבוץ חפץ חיים.
18/08/2005  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
היום החל הפינוי בכוח של יהודים מרצועת עזה. אין יותר אירוני מכך שיהודים שנלחמו והיכו את הפלישתים בעזה, או שמשון, אחרון השופטים של העם היהודי, שעקר את שערי העיר עזה, עזה שמעולם לא היתה שייכת לערבים, היום מפונה מיהודים.
18/08/2005  |  יואב לוי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il