|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

סוכה ועננים

חז"ל נותנים שני נימוקים למצות סוכה, שלכאורה סותרים זה את זה. אלא שבמבט מעמיק יותר מסתבר, שלפנינו חיבור בין הגשמי לרוחני
01/10/2009  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
מחברת בין הגשמיות לרוחניות [פלאש 90]

מדוע אנו יושבים בסוכה? התורה אינה נוטה לנמק את מצוותיה, אם כי את מצות סוכה היא דווקא כן מנמקת - אבל אז אנו מגיעים למחלוקת בין חכמינו בדבר הדרך בה יש לפרש נימוק זה.

הטעם שאומרת התורה נראה לכאורה ברור: "בסוכות תשבו שבעת ימים, כל האזרח בישראל יישבו בסוכות. למען יידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים". כלומר: הסוכה היא זכר ליציאת מצרים. אך לאיזו סוכה של יציאת מצרים הכוונה? הגמרא (סוכה, דף י"א, עמוד ב'), מביאה מחלוקת תנאים: "ענני כבוד היו, דברי ר' אליעזר. ר' עקיבא אומר: סוכות ממש עשו להם". נראה שר' אליעזר לומד את שיטתו מכך שה' אומר, שהוא זה אשר עשה את הסוכות לבני ישראל - וברור שאין הכוונה שהוא בנה סוכות של בדים וענפים. ואילו ר' עקיבא הולך לפי פשוטו של מקרא, שהרי אי-אפשר לשבת בתוך ענני כבוד.

מחלוקת פרשנית זו נמשכה דורות רבים. בעל "ספר החינוך" כותב, שטעם המצוה הוא "למען נזכור הניסים הגדולים שעשה האל ברוך הוא לאבותינו במדבר בצאתם ממצרים, שסיככם בענני כבוד שלא יזיק להם השמש ביום וקרח [=קור] בלילה. ויש שפירשו, שסוכות ממש עשו בני ישראל במדבר. ומתוך זכירת נפלאותיו שעשה עימנו ועם אבותינו, ניזהר במצוותיו ברוך הוא ונהיה ראויים לקבלת הטובה מאיתו, וזהו חפצו ברוך הוא - שחפץ להיטיב". ברור שדעתו נוטה לזו של ר' אליעזר, אם כי אין הוא פוסל לחלוטין את פירושו של ר' עקיבא. אך בעצם, רומז "ספר החינוך", אין זה משנה כל כך מהו הטעם; העיקר שנדע שהקדוש ברוך הוא עושה עימנו חסדים וניסים, ועל-ידי כך נקיים את מצוותיו ובעקבות זאת נהיה ראויים לברכות שהוא מבקש להעניק לנו.

רוב המפרשים הקלאסיים מקבלים אף הם את שיטתו של ר' אליעזר. כך רב סעדיה גאון: "כי אני ה' אלקיכם הושבתי את בני ישראל בצל ענני". כך רש"י, בקיצור רב: "כי בסוכות הושבתי - ענני כבוד". ומעניין שרש"י נמנע מלהזכיר את שיטתו של ר' עקיבא, בעוד במקרים רבים אחרים הוא מביא יותר משיטה אחת אם הללו מצויות בדברי חכמינו. ייתכן שרש"י סבר, ששיטתו של ר' עקיבא אינה עולה בקנה אחד עם פשט הכתוב "כי בסוכות הושבתי", שכן כפי שאמרנו - קשה לומר שה' הקים סוכות של ממש.

גם הרמב"ן, הנוטה בדרך כלל לפשט העמוק של הכתוב, מאמץ את שיטתו של ר' אליעזר. לאחר שציטט את רש"י, כותב הרמב"ן: "והוא הנכון בעיני על דרך הפשט, כי ציווה שיידעו הדורות את כל מעשי ה' הגדול אשר עשה עימהם להפליא, ששיכן אותם בענני כבודו כסוכה". אלא שלשיטת ר' אליעזר, מדוע מחכים עם הסוכות עד לחודש תשרי ולא בונים אותן מיד בזמן בו הופיעו ענני הכבוד - דהיינו בחודש ניסן, עם יציאת מצרים? הרמב"ן משיב: "והנה ציווה בתחילת ימות החמה [בחג הפסח] בזכרון יציאת מצרים בחודשו ובמועדו, וציווה בזכרון הנס הקיים הנעשה להם כל ימי עמידתם במדבר בתחילת ימות הגשמים". כלומר: יש חלוקה - פסח הוא זכר ליציאת מצרים עצמה ולכן נעשה במועד היציאה, ואילו סוכות נדחה משום שהוא זכר לנס שליווה את בני ישראל בכל שנותיהם במדבר.

עם זאת, הרמב"ן אינו פוסל לחלוטין את שיטתו של ר' עקיבא: "ועל דעת האומר [ש]סוכות ממש עשו להם - החלו לעשותן בתחילת החורף מפני הקור כמנהג המחנות, ולכן ציווה בהן בזמן הזה. והזיכרון - שיידעו ויזכרו שהיו במדבר לא באו בבית, ועיר מושב לא מצאו ארבעים שנה, וה' היה עימהם, לא חסרו דבר". בכך מיישב הרמב"ן קושי נוסף: לכל אורך נדודי ישראל במדבר מוזכרים אוהלים אך לא מוזכרות כלל סוכות. לדעתו, הסוכות היו המושב בימות החורף, שכן אם הן נבנות כהלכה - הן מספקות הגנה טובה יותר מאשר אוהל מפני הקור. לכן הציווי להקימן לדורות גם הוא בתחילת עונת הגשמים.

הרשב"ם הוא היחיד מבין הפרשנים הקלאסיים המאמץ רק את שיטתו של ר' עקיבא - ואין זה פלא, לנוכח העובדה שהוא העקבי שבהם בדבקותו בפשט הכתוב. נכדו של רש"י מאריך כאן בפירוש, בניגוד לדרכו הקצרה והתמציתית בדרך כלל - אולי משום שהרגיש שעליו לנמק את דעתו השונה משל קודמיו. לדעת הרשב"ם, מצות סוכה באה כניגוד לשפע בו מתברך החקלאי, המסיים בעונה זו לאסוף את יבול שדהו: "למען תזכרו כי בסוכות הושבתי את בני ישראל במדבר ארבעים שנה בלא יישוב ובלא נחלה, ומתוך כך תתנו הודאה למי שנתן לכם נחלה ובתיכם מלאים כל טוב, ואל תאמרו בלבבכם: כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה".

פירוש מקורי ויפה מציע לנו ר' אברהם אבן עזרא, המשלב את שתי השיטות: "שהיו עושים אחר שעברו ים סוף סוכות, ואף כי במדבר סיני שעמדו שם קרוב לשנה [ישבו בסוכות, ולאחר מכן עברו לאוהלים]. וכן מנהג כל המחנות. והנה גם זה המועד זכר ליציאת מצרים. ואם ישאל השואל: למה בתשרי זאת המצוה? יש להשיב: כי ענן ה' היה על המחנה יומם והשמש לא יכם. ומימות תשרי החלו לעשות סוכות בעבור הקור". האבן עזרא מפרש, כי היו ענני כבוד מניסן ועד תשרי, וסוכות ממש - מתשרי ואילך. וכך הוא מיישב את שתי השיטות יחדיו, ובדרך אגב גם מסביר לנו מדוע בהמשך הנדודים במדבר מופיעים אוהלים ולא סוכות.

ניתן להציע פירוש נוסף, המשלב גם הוא את שיטותיהם של ר' אליעזר ור' עקיבא. לפי פירוש זה, אין ביניהם מחלוקת אלא דבריהם משלימים זה את זה. הנהגתם של בני ישראל במדבר הייתה ניסית, אך לצידה התקיימה הנהגה טבעית. נכון, הם קיבלו מָן מהשמים, להקות של שליו ובאר שנדדה עימהם; בגדיהם לא בלו ורגליהם לא סבלו מִבַּצָקות. את ההנהגה הניסית הזו מסמלים ענני הכבוד. מאידך-גיסא, ההליכה עצמה הייתה טבעית לחלוטין: ברגל ועל גבי גמלים וחמורים, תוך התמודדות עם תנאי האקלים הקשים ועם נחשים ועקרבים. את ההנהגה הטבעית הזו מסמלות הסוכות הממשיות שבנו בני ישראל.

הסוכה שלנו נועדה להזכיר את שני ההיבטים הללו: הטבעי והעל-טבעי. מצד אחד, חובתו של האדם בעולמו היא לפעול במסגרת החוקים שקבע הבורא: לאכול ולשתות, לעבוד וליצור, להתעמל ולהתרפא. מצד שני, עליו להכיר בכך שה' שולט על העולם ומעניק הצלחה או כישלון לבני האדם על-פי מעשיהם. הסוכה מחברת את הגשמי עם הרוחני, את סכך הענפים עם סיכוך ענני הכבוד.

תאריך:  01/10/2009   |   עודכן:  01/10/2009
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נאום חזק, מרגש, כריזמטי, בנוי היטב ומבוצע בצורה מושלמת כלפי כולי עלמא, ננאם על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. הנזיפה, בנציגי המדינות, שנשארו באולם בזמן נאומו של אחמדינג'אד, נרשמה היטב בתקשורת העולמית ביחד עם ההצדעה לנציגים שעזבו את המליאה. השימוש שעשה ביבי בפרוטוקול של ועידת וונזה משנת 1941 לגבי "הפתרון הסופי" של יהדות אירופה בצירוף מפת אושוויץ - בירקנאו, המקורית, בחתימת הימלר (ימ"ש) - היו במקום והוסיפו את האפקט המתאים, לנאום ולתוכן הספציפי, על ניסיונות נואשים ונואלים להכחיש את השואה. הניסיונות של היסטוריונים מסוימים, כולל מספר מדינאים מתוסכלים להתנער מהשואה או לגמד אותה, הם-הם שמחייבים את נציגי ישראל להעלותה בכל הזדמנות הולמת, כדי לא להתאמן להתחמק מאחריות העולם הנאור, לפרק החשוך הזה בהיסטוריה של העמים.
01/10/2009  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
בעוד מדינת ישראל חוגגת את יום הכיפורים ומתכוננת לחג הסוכות נהרגו שני ערבים בתל אביב. לא מחבלים חס וחלילה, סתם פועלים שהיו על פיגום מצ'וקמק שהתמוטט. איש לא עצר מלכת. איש לא הרים גבה, הדיווח הבליח בחדשות המרשתת ונעלם, ואף תל אביבי לא הרים קול צעקה, מדוע זה שערבים נרצחים בתל אביב לאור היום ואין פוצה פה ומצפצף. ולמה? כי כך פועלת מדינת האפארטהייד.
01/10/2009  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
שבעה ימים של סוכות אדם יוצא מדירת קבע שלו ויושב בדירת ארעי. הוא מייפה אותה בנויי סוכה שיש בהם קדושה מפני שסכת מצווה מתנאה על ידם. הוא מביא את הנאים ואת היקרים בכלים שבבית כל ימות השנה שלו ומקשט בהם את סוכת שבעת הימים. כלי הבית הם נשמת הבית. סוכת שבעת הימים שהניחו בה כלים נאים היא גוף ארעי לנשמת הקבע של בית האדם. הוא מתקן אותה שתהא ראויה לקבל פני השושבינים, האורחים, האושפיזין העילאין אברהם, יצחק, יעקב, יוסף, משה, אהרון ודוד, אבות ראשית האומה, שלא עזבו אותה בימי הארעי הארוכים בנכר, והוא מברך עליה לישב בסוכה, ולישב הוא מעין תדורו.
01/10/2009  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
פגישת אובמה–נתניהו–אבו מאזן והשיחות שניהל הנשיא האמריקני, בנפרד, עם כל אחד מן הצדדים, נראות בעיני מומחים למיניהם ועיתונאים יודעי דבר, כמהלך שלא הייתה בו כל תועלת. אותם גורמים שדבריהם מן העבר הקרוב והרחוק התבררו כבדיה ולא יותר מכך, יודעים עתה להעריך שוב, על סמך ניסיונם הראוי לכל שבח, שהפסגה הייתה כישלון גמור והנשיא האמריקני הוא בסך הכול נמר מנייר. כפי שהערכותיהם של המומחים בעבר היו שגויות, גם הפעם הם טועים ובגדול, או שמא הם כותבים מהגיגי לבם. הם אינם אלא נביאי האתמול.
01/10/2009  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
שנת תש"ע נפתחה בגשמי ברכה באופן מוקדם מהצפוי וכולנו תקווה, כמובן, שגשמים אלו יהוו יריית פתיחה לשנה ברוכת גשמים. עם זאת, ניסיון העבר מלמד אותנו שלעיתים "הצלחות" מקריות או מקומיות הובילו לשינוי אסטרטגי במדינת ישראל; כך היה בחורף הגשום האחרון בתחילת העשור. אותו "חורף מוצלח" היה בסוף של דבר לאבן נגף בכל מה שקשור לבניית מתקני ההתפלה והביא אותנו לבור היבש בו אנו נמצאים היום. אינני טוען שאנו ניצבים אל מול בעיה דומה, מאחר שנכון להיום רשות המים, ברשותו של פרופ' אורי שני, מתנהלת באופן שונה לחלוטין, תוך הצבת יעדים ברורים ותכנון אסטרטגי ראוי. עם זאת, דוגמה זו מלמדת אותנו רבות על האופן בו מתקבלות החלטות במדינת ישראל, מה שנובע לעיתים קרובות משיקולי טווח קצר, תוך פגיעה מהותית בטווח הארוך.
01/10/2009  |  איתן בן דוד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
דן מרגלית
דן מרגלית
ברמה המעשית לשנים הקרובות יכלה ישראל להגיע ליעדה האסטרטגי גם במהלך המלחמה הרעה הזאת אילו הסכים ביבי להעביר את השליטה ברצועת עזה למנהלה פלשתינית הכוללת גם את הרשות הפלשתינית
נכס של החברה בדרזדן [צילום: ארגו פרופרטיז]
תומר קורנפלד
ארגו פועלת בתחום הנדל"ן למגורים לגרמניה וכבר רכשה כ-4,000 יחידות דיור במודל ייחודי והרבה פוטנציאל השבחה    ארגו נסחרת כיום לפי שווי של כ-1.3 מיליארד שקל - מעט מתחת להון העצמי החשבונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il